Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-05-12, 15:06   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Bør man egentlig ta det helt med ro til det går over?

Jeg har ikke trent sånn sett. Dvs for meg var det jo trening.. Raket plenen i 2 timer i går, skrapet en husvegg, grunnet veggen og malt en vegg. I tillegg til at jeg har malt den veggen jeg grunnet i går, nå.. 2 timer til opp og ned stige. Og det var jo hefitg mere enn min kropp er vandt med.

Nå har jeg ME og har vondt nok fra før og har gjort så mye at jeg er helt utmattet, men det gjør jo sabla vondt i nakken, skulderbladene, i armene og på baksiden av leggene. Jeg knasker ibux og det hjelper jo. Men jeg gruer meg til enda en natt uten søvn pga vondter.

Hjelper egentlig varme? Eller tigerbalsam? Eller det bare bare tiden som leger muskler som er blitt belastet mere enn nødvendig?

Noen som har greie på dette? Jeg er mest interessert i det tekninske, og lurer nok på hva skjer når man blir støl og hva leger stølheten.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 15:16   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Her forklarer de det ganske bra, syns jeg!

Selv har jeg erfart at lett beveglese de neste dagene er bedre enn å ta det med ro. Bedre blodgjennomstrømning gir bedre tilheling og raskere restitusjon på alle måter.

På en måte er det litt godt å være støl og kjenne at man har gjort noe, men hjelpes så vondt det kan være!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 16:51   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Jeg er skeptisk til å anbefale det til en med ME - men ellers vet jeg at en del idrettsutøvere bruker kalde (15-18 grader) bad mot stive muskler - da i 20 minutter eller mer.
For min egen del kan jeg si at det tar mye lenger tid å bli støl nå, og det tror jeg har med mye mer magnesium å gjøre?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 21:57   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Takk for link Kitt!

Kalde bad hæler jeg ikke, jeg får fysisk vondt inni beina av det. Og jeg er en frostpinne i tillegg.

Magnesium tar jeg, 400-600mg fra solaray, men jeg blir støl for det.. Sannsynligvis har jeg anstrengt meg like mye som andre skulle løp maraton el.l.

I morra skal jeg ta det med ro, kun ut og klippe ned noe vissent i steinbedet og litt luking( ja, for i dag har det begynt å SPIRE ute!). Kjenner jo at så fort jeg sitter stille en halvtime, så stivner jeg skikkelig, men det løsner litt når jeg rører på meg. Men det blir nok stor dose magnesium etterpå.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 22:05   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Ved ME har vi faktisk en helt annen melkesyreproduksjon enn friske -og så den lange restitusjonstiden i tillegg. Kan ikke gi deg noen andre tips enn å minne om aktivitetsavpasning og hvile.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 22:05   #6
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Aner ikke om det arter seg annerledes med ME, men den beste "kuren" mot stølhet er å gjøre akkurat det samme som gjorde en støl med akkurat så høy intensitet som man klarer.

  Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 22:07   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Aner ikke om det arter seg annerledes med ME, men den beste "kuren" mot stølhet er å gjøre akkurat det samme som gjorde en støl med akkurat så høy intensitet som man klarer.

Mulig det hjelper, men jeg klatrer ikke opp og ned en stige og maler i morra( det er meldt regn i morra kveld, så jeg kan ikke altså). Det verste er i nakken og skuldrene, fordi det er vondt å snu på hodet.

Hjelper overhodet massasje, eller fortsetter man å ødelegge muskelvevet da?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 22:09   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Ved ME har vi faktisk en helt annen melkesyreproduksjon enn friske -og så den lange restitusjonstiden i tillegg. Kan ikke gi deg noen andre tips enn å minne om aktivitetsavpasning og hvile.

Du har nok rett i begge punkt. Jeg har alltid blitt veldig fort støl, uansett. Og hvile, jeg kjenner jo ikke min begrensing før det er for sent.. Og i går gjorde jeg langt mere enn jeg egentlig orker..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 22:09   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Med stølhet i kroppen regner jeg med at du tenker på melkesyre??

Jeg har vært støl i kroppen de siste to årene UTEN å ha gjort noe spesielt. Det er forferdelig! Jeg kontaktet helsekosten og begynte da med mat som kontrer surhet. Dvs basisk mat. Jeg er blitt mye bedre! Men det var over tid...

Hvis jeg blir sånn kjappstøl er spikermatta fabelaktig! Av en eller annen grunn blir jeg fremdeles kjappere støl i den høyre foten min, men jeg skal finne ut av det også!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 22:12   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Tja, sånn som man blir når man virkelig har tatt seg ut, som gjør at alle bevegelser gjør vondt. Jeg er vandt med å ha muskelvondt, det har jeg hele tiden, men dette er sånn skikkelig treningsverk.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 22:15   #11
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Ved ME har vi faktisk en helt annen melkesyreproduksjon enn friske -og så den lange restitusjonstiden i tillegg. Kan ikke gi deg noen andre tips enn å minne om aktivitetsavpasning og hvile.


Jeg er overbevist om at ME har noe med melkesyra å gjøre... Jeg var selv så preget av melkesyrefølelsen at jeg klarte knapt gå over gulvet fra senga til doet som var fire meter unna. Når jeg hadde gode dager kunne jeg gå på butikk ved å støtte meg til handlevogna. Nå bruker jeg handlevogna som støtte når jeg har dårlige dager! Jeg var sengeliggende og sov hele døgnet, omtrent. Jeg ble gradvis bedre da jeg begynte med manuellterapi to ganger i uka samt at jeg begynte med basisk mat.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 22:18   #12
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg er overbevist om at ME har noe med melkesyra å gjøre... Jeg var selv så preget av melkesyrefølelsen at jeg klarte knapt gå over gulvet fra senga til doet som var fire meter unna. Når jeg hadde gode dager kunne jeg gå på butikk ved å støtte meg til handlevogna. Nå bruker jeg handlevogna som støtte når jeg har dårlige dager! Jeg var sengeliggende og sov hele døgnet, omtrent. Jeg ble gradvis bedre da jeg begynte med manuellterapi to ganger i uka samt at jeg begynte med basisk mat.

Jeg har vanligvis mere "febervondt" om du forstår hva jeg mener. Men tviler ikke på at det er mange slags smerter som følger ME. Men jeg får den sykdomsfølelsen, bare at jeg ikke har feber( heller lav temperatur). Ibux pleier å hjelpe, men akkurat nå føler jeg at det bare hjelper litt.

Hva slags mat er basisk??

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 22:21   #13
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Mulig det hjelper, men jeg klatrer ikke opp og ned en stige og maler i morra( det er meldt regn i morra kveld, så jeg kan ikke altså). Det verste er i nakken og skuldrene, fordi det er vondt å snu på hodet.

Hjelper overhodet massasje, eller fortsetter man å ødelegge muskelvevet da?

Massasje er veldig bra

  Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 22:26   #14
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Tror det er litt for enkelt å si at det bare har med melkesyra å gjøre, men det er jo en del av bildet. Siterer litt fra Baumgardens infomateriell til ME-mestringskurset på Aker:

Forskning:
Funn på gruppenivå:

  • -Sirkulatoriske problemer, blodtrykks- og pulsregulering
  • -Vedvarende fysisk stress (Sustained arousal)
  • Endringer i immunsystemet:
  • Endringer i betennelsesmediatorer
  • Cytologiske T-celler og NK celler har nedsatt effekt (virusforsvar)
  • Ubalanse mellom Th1 (cellestyrt) og Th2 (antistoffstyrt) immunforsvar
  • Reaktiverte eller kronisk aktive infeksjoner
  • Endringer i blodgjennomstrømningen i hjernen
  • Endringer i surstoffomsetningen i cellene
Gjentatte belastningstester:
Ergospirometri for å måle effekten av anstrengelsesutløst utmattelse/sykdomsfølelse (PEM) på funksjonsevne og maksimum O2-opptak
  • 12 pasienter (10/2 f/m) fullførte en maximal belastningstest på ergometersykkel for å fremkalle PEM
  • 24 timer senere ble en ny max belastningstest utført for å måle effekten av PEM
Resultater:
  • Reduksjon i oksygenopptak (VO2max) 13,5% (p<0,01)
  • Reduksjon på 8 slag per minutt i makspuls (Hrmax) (p<0,01)
  • Reduksjon i anærob terskel (AT) på 18,8% (p<0,05)
  • Reduksjon i maks arbeidsbelastning på 9,4% (p<0,05)


...Dette er bare korte foredragsnotater og ikke så veldig utfyllende, men jeg valgte å sitere likevel, mest for å understreke at ME er en reell og målbar tilstand.


Var heller ikke et forsøk på å kuppe tråden - håper du blir kvitt smertene i rimelig tid, Imse!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 22:30   #15
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Så interresant Rin! Jeg har ikke fulgt så mye med på ME og forskning. Den gangen jeg fikk diagnosen var det jo så og si ingen som trodde meg.. Måtte til Bergen og på konsultasjon med Dr. Nyland.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 22:38   #16
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Tror det er litt for enkelt å si at det bare har med melkesyra å gjøre, men det er jo en del av bildet. Siterer litt fra Baumgardens infomateriell til ME-mestringskurset på Aker:

Forskning:
Funn på gruppenivå:

  • -Sirkulatoriske problemer, blodtrykks- og pulsregulering
  • -Vedvarende fysisk stress (Sustained arousal)
  • Endringer i immunsystemet:
  • Endringer i betennelsesmediatorer
  • Cytologiske T-celler og NK celler har nedsatt effekt (virusforsvar)
  • Ubalanse mellom Th1 (cellestyrt) og Th2 (antistoffstyrt) immunforsvar
  • Reaktiverte eller kronisk aktive infeksjoner
  • Endringer i blodgjennomstrømningen i hjernen
  • Endringer i surstoffomsetningen i cellene
Gjentatte belastningstester:
Ergospirometri for å måle effekten av anstrengelsesutløst utmattelse/sykdomsfølelse (PEM) på funksjonsevne og maksimum O2-opptak
  • 12 pasienter (10/2 f/m) fullførte en maximal belastningstest på ergometersykkel for å fremkalle PEM
  • 24 timer senere ble en ny max belastningstest utført for å måle effekten av PEM
Resultater:
  • Reduksjon i oksygenopptak (VO2max) 13,5% (p<0,01)
  • Reduksjon på 8 slag per minutt i makspuls (Hrmax) (p<0,01)
  • Reduksjon i anærob terskel (AT) på 18,8% (p<0,05)
  • Reduksjon i maks arbeidsbelastning på 9,4% (p<0,05)


...Dette er bare korte foredragsnotater og ikke så veldig utfyllende, men jeg valgte å sitere likevel, mest for å understreke at ME er en reell og målbar tilstand.


Var heller ikke et forsøk på å kuppe tråden - håper du blir kvitt smertene i rimelig tid, Imse!

Jeg skrev at det har NOE med melkesyra å gjøre, ikke at det BARE har med melkesyra å gjøre.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 01:12   #17
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Kan sikkert gjøre utrolig mye bra forskning mot treningsstølhet, både medikamentell og annet, dog er treningsstølhet en positiv tilstand som er et symptom på at man har aktivisert muskler som normalt ikke utsettes for nevneverdig belastning. Det er normalt sett ikke farlig eller skadelig, dog kan det oppleves som vært smertefullt og ubehagelig.

Det som kan avhjelpe noe er selvsagt dyp klassisk massasje/idrettsmassasje med forutgående varmebehandling, men dette kan være så smertefullt når stølheten er som verst at man vil spenne seg under behandlingen, og man får dårligere effekt.

De aller fleste kjerringråd mot treningsstølhet er å fortsette aktiviteten, eller tilsvarende aktivitet som stimulerer de musklene man har brukt slik at de blir vant til stimuli. Dette er helt normalt og ikke skadelig.

Jeg har ikke så veldig stor tro på å dytte i seg masse magnesium og smertestillende tabletter for å dempe treningsstølhet, det kan virke som at man har smerter uansett.

Forebyggende aktivitet anbefales og å ikke pushe grenser for mye hvis man normalt sett lever et stillesittende liv. Treningsstølhet har tatt luven fra mange ivrige sjeler før

Når det er sagt så blir selv den best trente mann/kvinne treningsstøl når man gjør ting man normalt ikke gjør. Dvs syklisten blir stiv og støl i nakke, skuldre armer han om han plutselig og brått starter pumpe masse jern, eller maler en husvegg en hel dag. Kanskje noe mindre støl enn en helt utrent kar ja, men han vil nok kjenne det selv om han heter Thor Hushovd eller Edvald Boasson Hagen

  Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 01:31   #18
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Om du har tilgang på et badekar ville jeg tatt et langt varmt bad. Det hjelper til å slappe av, for det blir ofte verre av at man spenner seg. Særlig i nakkeregionen har jeg selv erfart....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 07:34   #19
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Hva jeg pleier å gjøre når jeg er skikkelig støl er å forbanne meg sjøl for dårlig uttøyning... hehe.
Men seriøst, jeg ville gjort noe for å bli god og varm i musklene, og så strukket ut, før en god varm dusj eller bad.

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 14:47   #20
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen, her.

Hva jeg pleier å gjøre når jeg er skikkelig støl er å forbanne meg sjøl for dårlig uttøyning... hehe.
Men seriøst, jeg ville gjort noe for å bli god og varm i musklene, og så strukket ut, før en god varm dusj eller bad.

Tøye på hardjobba muskler???? Det har man da kutta med for lenge siden. Gjør mere galt enn godt.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 14:51   #21
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Bør man egentlig ta det helt med ro til det går over?

Jeg har ikke trent sånn sett. Dvs for meg var det jo trening.. Raket plenen i 2 timer i går, skrapet en husvegg, grunnet veggen og malt en vegg. I tillegg til at jeg har malt den veggen jeg grunnet i går, nå.. 2 timer til opp og ned stige. Og det var jo hefitg mere enn min kropp er vandt med.

Nå har jeg ME og har vondt nok fra før og har gjort så mye at jeg er helt utmattet, men det gjør jo sabla vondt i nakken, skulderbladene, i armene og på baksiden av leggene. Jeg knasker ibux og det hjelper jo. Men jeg gruer meg til enda en natt uten søvn pga vondter.

Hjelper egentlig varme? Eller tigerbalsam? Eller det bare bare tiden som leger muskler som er blitt belastet mere enn nødvendig?

Noen som har greie på dette? Jeg er mest interessert i det tekninske, og lurer nok på hva skjer når man blir støl og hva leger stølheten.


Det enkleste rådet er moderat bevegelse. Gå deg en tur eller noe anna som gir deg fin naturlig bevegelse. Det er ganske viktig at pumpa går litt, slik at kroppens byggesteiner får flytta seg dit det er behov for dem.
(Dette er uhyggelig forenklet)

Det verste du gjør, er å legge deg ned.

For å minimere treningsstølhet: Gå deg ned. Så en spasertur etter stigejobbinga hadde sannsynligvis gjort livet enklere i dag

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 17:05   #22
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Tøye på hardjobba muskler???? Det har man da kutta med for lenge siden. Gjør mere galt enn godt.

Nei, ikke helt riktig. Det å tøye etter trening har man tidligere trodd skulle gi effekt for trening, men etter MYE forskning så har man ikke funnet at tøyning i seg selv gir mer eller mindre effekt etter styrketrening, eller kardio for den saks skyld...dette trodde man jo i gamle dager.

Det som er konklusjonen er at tøyning, man går jo noe mer vekk fra begrepet "tøyning" og kaller det "bevegelighetstrening", er at dette ikke gir effekt ift vekt/kardiotrening, men i seg selv er bevegelighetstrening god trening.
Man får bedre fleks i kroppen og man er mindre disponert for langtidsskader ved å tøye både sener og muskelfester. Særlig ser man dette hos fotballspillere som ikke bedriver bevegelighetstrening av hofteledd/muskulatur. Disse har ofte en velutviklet lår, hoftemuskulatur på fremsiden av hoftene og tøyes ikke disse kan man få unormal svai i ryggen som følge av dette over år. Dette igjen fører til ryggplager man vil slite med etter "endt elitekarriere".

Å drive bevegelighetstrening for å få bedre resultater er altså like feil å si som at bevegelighetstrening "ødelegger" musklene når man er stiv.....Hvem husker ikke at man for all del ikke skulle tøye muskler etter vekttrening fordi da "ble de mindre klumpete".....hehe, var nå en allmenn oppfatning i ungdomstida på 80 tallet. Og jeg tror faktisk den sitter litt i ennå hos unge håpefulle som skal bli STOR og STERK..

En av de mest effektive tiltakene for å unngå beinhinnebetennelser, ryggplager og achillesbetennelser er faktisk styrketrening OG MYE bevegelighetstrening av disse muskler og sener..

Konklusjonen:
Utfør bevegelighetstrening med god samvittighet og bevissthet om at du forebygger belastningsskader. Akutte skader vil du kunne få uansett hvor myk du er
Det var vel en allmenn oppfatning at fotballspillere ikke tøyde ut og derfor var skadeprosenten høyere som følge av dette....vel, feil det også, fotball er en kontaktsport og skader skjer uansett. Var vel mer en sammenheng med ulike typer muskel, senestrekk pga dårlig oppvarming som var mer årsaken gitt enn lite tøyning.

  Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 17:51   #23
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Nei, ikke helt riktig. Det å tøye etter trening har man tidligere trodd skulle gi effekt for trening, men etter MYE forskning så har man ikke funnet at tøyning i seg selv gir mer eller mindre effekt etter styrketrening, eller kardio for den saks skyld...dette trodde man jo i gamle dager.

Ikke for å kapre tråden eller noe, men å tøye en muskel som er nytrent og full av blod er gunstig for muskelvekst. Dette ikke i følge ambisiøse studier på utrente studenters og pensjonisters første tur i beinhev-maskinen, men erfaring med kroppsbyggere fra Den Virkelige Verden. Google Doggcrapp.

  Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 17:58   #24
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Ikke for å kapre tråden eller noe, men å tøye en muskel som er nytrent og full av blod er gunstig for muskelvekst. Dette ikke i følge ambisiøse studier på utrente studenters og pensjonisters første tur i beinhev-maskinen, men erfaring med kroppsbyggere fra Den Virkelige Verden. Google Doggcrapp.


Mulig du har ret, men tror ikke muskelvolum var det trådstarter først og fremst ønsket

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 18:22   #25
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Mulig du har ret, men tror ikke muskelvolum var det trådstarter først og fremst ønsket

Nei, hun ville nok heller ikke ha feilinformasjon av type

Sitat:

Tøye på hardjobba muskler???? Det har man da kutta med for lenge siden. Gjør mere galt enn godt.

, som var grunnlaget for min kommentar.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Støl i beina senka Spørsmål og svar 11 01-03-12 23:59
Støl i korsryggen |Ingrrid Trening 3 04-08-11 09:09
Er så stiv og støl ... Azurami Fysisk og mental helse 3 04-07-11 18:34
uvanlig støl.. :S scartz Spørsmål og svar 1 22-07-09 23:46
Støl i tenna Brimstone Spis deg ned i vekt med Skaldeman 4 18-09-07 01:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no