Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Valnøttkjerner

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-02-11, 23:12   #1
Pøsh
Seniormedlem
 
Pøsh sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Akershus
Alder: 45
Innlegg: 738
Pøsh er ny på veien

Valnøttkjerner

Oppdaget i dag at Eldorado sine har 7g karbohydrater per100g, mens nøttefabrikken sine har 3g.

Hvorfor det, mon tro?

__________________
Min journal

Pøsh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 00:15   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Valnøttkjerner

Mange forskjellige tall ute å går når det gjelder nøtter etc. Kommer litt an på jordsmonnet de har vokst ifeks og væskeinnhold etc.
Velger som oftest å følge det som står på akkurat den boksen/posen jeg spiser av/bruker for øyeblikket!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 00:30   #3
Pøsh
Seniormedlem
 
Pøsh sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Akershus
Alder: 45
Innlegg: 738
Pøsh er ny på veien

Sv: Valnøttkjerner

Ja, jeg tok nøttefabrikken sin

__________________
Min journal

Pøsh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 00:47   #4
Heaven
Seniormedlem
 
Heaven sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I enden av Norge
Alder: 46
Innlegg: 863
Heaven har en fantastisk aura rundt segHeaven har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Valnøttkjerner

Yammi, godt e det okke som!

__________________
Min journal * Maitrening: 300/800 minutter
*Apriltrening: 405 minutter* Marstrening: 1000/1000 minutter*Februartrening:885 / 750 minutter *Januartrening: 710/500 minutter * Desembertrening: 840/ 800 minutter
Heaven er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo etter eget hode Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 18:31   #5
JannickeR
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 8
JannickeR er på en erverdig vei

Sv: Valnøttkjerner

Jeg har også kjøpt valnøtter fra den lille nøttefabrikken, og syntes det var fantastisk med bare 3g karbo! Men så kikket jeg på næringstabellen på nettsidene deres, og der står det 14g karbo Har sendt en forespørsel nå, om hva som er riktig. Håper å få svar raskt, og at det virkelig er 3g! Blir litt irritert om det er 14, for jeg har blitt veldig hekta på disse nøttene, og de er så flott å ha med i lunsjen, så jeg håper jeg kan fortsette med det.

JannickeR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 13:43   #6
JannickeR
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 8
JannickeR er på en erverdig vei

Sv: Valnøttkjerner

Her er svaret jeg fikk


Hei.

Vi takker så mye for din henvendelse, vi setter pris på observante forbrukere som stiller oss spørsmål.

Næringsinnholdet på valnøttene er hentet på Matportalen og Matvaretabellen (http://matportalen.no/matvaretabellen).



Næringsinnhold deklarert på Valnøtt pakken vår:
Næringsinnhold pr. (100 g):
Energi 2888 kJ/700 kcal
Protein 15 g
Karbohydrat 3,3 g
Sukkerarter 2,5 g
Fett 68 g
hvorav mettet fett 5,5 g
enumettet fett 12 g
flerumettet fett 47,5 g
Kostfiber 6 g

Natrium 0,01 g

Karbohydratinnholdet som er oppgitt på pakningen = stivelse + mono- og disakkarider, men uten kostfiber.
Kostfiber er oppgitt i egen linje.

Her burde vi nok ha oppgitt det totale karbohydratinnholdet (9,3 g). Vi kommer til å endre næringsinnholdet på pakningen ved neste opptrykk av emballasjen. Vi har også besluttet at all næringsinnholdinformasjon på rene råvarer i fremtiden skal hentes fra Matvaretabellen i USA (http://199.133.10.140/codesearchwebapp/(n2igou45qt5w3432gmzrio45)/codesearch.aspx), som oppgir det totale karbohydratinnholdet til å være 13,7 g.

Som du ser er det variasjon i karbohydratinnholdet på valnøtter i Matvaretabellen i Norge og i USA, årsaken til dette vet jeg ikke, men nøtter er et naturprodukt, og noe naturlig variasjon vil det uansett være.

Jeg håper at vi har fått besvart spørsmålet ditt. Skulle du ha flere spørsmål er det bare å ta kontakt med oss igjen.

Vi setter stor pris på din henvendelse og beklager den forvirring dette har ført til for deg.

Ønsker deg en god dag.


Med vennlig hilsen/ Best regards

Cathrine Berger
Markedskonsulent


Så da ser det ut til at forvirringen bunner ut i at kostfiber noen ganger blir regnet inn i det totale karbohydratinnholdet, mens de andre ganger blir opplyst hver for seg.


Som jeg har forstått det så skal vi ikke regne med kostfiber i "karbokvota" vår. (Er det riktig??) Og da er jo karboinnholdet helt ok

JannickeR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no