Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kommer i ketose innimellom, dumt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-08-11, 11:23   #1
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Kommer i ketose innimellom, dumt?

Jeg prøver å holde meg utenfor ketose nå, men er i grunn allfor dårlig til det. Jeg kjenner støtt og stadig at jeg kommer i ketose, for så å gå ut når jeg spiser mer karbo. Er det dumt å dette i ketose slik innimellom? Kan det gå ut over kroppen på noe vis?

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 11:46   #2
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sv: Kommer i ketose innimellom, dumt?

lurer på det samme, så abonnerer på denne jeg!

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 11:53   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kommer i ketose innimellom, dumt?

Hvorfor er du redd for ketose?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 12:11   #4
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Kommer i ketose innimellom, dumt?

Fordi jeg går inn og ut av ketose, det er ikke snakk om å være i ketose

Jeg prøver som sagt å holde meg utenfor, men havner støtt og stadig i ketose. Da er jeg det kun i kort tid før jeg da klorer meg opp på nok karber.

Det er det jeg lurer på om er skadelig

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 13:24   #5
koko75
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 79
koko75 er på en erverdig vei

Sv: Kommer i ketose innimellom, dumt?

Lurer også siden jeg ammer. Ganske sikker på at jeg har vært i ketose selvom jeg ikke ligger superlavt på karbo. Mellom 20 og 60 om dagen.

__________________




koko75 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ammetilpasning Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 13:28   #6
GrønnPepper
Medlem
 
GrønnPepper sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 45
Innlegg: 77
GrønnPepper er på en erverdig vei

Sv: Kommer i ketose innimellom, dumt?

Så vidt jeg har skjønt er det ikke noe problem å være i ketose nå og da.
Det er helt "vanlige" folk også innimellom, f.eks er det mange som trener før frokost om morgenen, og da trener med tomme karbohydratlagere i kroppen.

GrønnPepper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 13:42   #7
Falco
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 34
Falco er på en erverdig vei

Sv: Kommer i ketose innimellom, dumt?

Lurer også på dette. Hører mye om at ketose sliter på kroppen. Jeg lurer på om det er skadelig eller uheldig å drive inne og ut av ketose flere ganger i uken.

Falco er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 14:09   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kommer i ketose innimellom, dumt?

Spiser man mat som kroppen er komfortabel med bør man slutte og bekymre seg for om man er i ketose eller ikke.

Mennesker går inn og ut av ketose flere ganger i uka på "vanlig" kosthold også, jeg tror ikke disse tenker så mye på det

Min sambo spiser middag kl 18 - og lunsj TIDLIGST kl 12.00 dagen etterpå. Jeg vedder på at han er i ketose lenge før lunsjtiden kommer. Han spiser "normalt" - er normalvektig - og ser ikke ut til å ha noe problemer med dette

Personlig tror jeg for mange henger seg for mye opp i ketose/ikke ketose. Bruk heller tiden til å finne ut om du spiser nok og variert mat til å holde energien og konsentrasjonen oppe.

Ta med at du kan godt være i ketose uten at det er målbart. Bruker kroppen din opp så mye av ketonene fettforbrenningen produserer at det ikke er målbart på stix - er du fremdeles i ketose, men du vil kanskje ikke legge merke til det.
Det at kroppen kan fungere så godt på ketoner/fettforbrenning er en utvikling som har pågått i mange mange år. Stol heller på at kroppen din sier fra når det er noe galt

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 14:58   #9
Ego
Medlem
 
Ego sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 51
Ego er på en erverdig vei

Sv: Kommer i ketose innimellom, dumt?

Mener å ha plukket opp at ketose ikke anbefales når man er gravid, så noen uheldige virkninger kan det vel være?

__________________
Mine mål på veien:

Ego er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 15:11   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kommer i ketose innimellom, dumt?

Opprinnelig lagt inn av Ego, her.

Mener å ha plukket opp at ketose ikke anbefales når man er gravid, så noen uheldige virkninger kan det vel være?

Svaret er vel heller at vi har rimelig god kjennskap til hvordan mor og barn utvikler seg på "normalt" (ikke-ketogent) kosthold... og at man ikke har studier på graviditet+ketose. Det er noen etiske haker med å eksperimentere - ergo anbefaler man det man kjenner til.

Også gravide går som regel i ketose over natta.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 15:30   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kommer i ketose innimellom, dumt?

Det er da stor forskjell på "en liten tur" innom ketose innimellom og å gå igjennom hele den overgangen som man sier her inne kan ta flere uuuuker og til og med måneder, med alt den innebærer.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 15:56   #12
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Kommer i ketose innimellom, dumt?

Husk på at gravide i millioner av år har vært i ketose hele svangerskapet igjennom....og det ble da folk av alle de barna også, ellers hadde jo ikke vi vært her

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 20:50   #13
Ego
Medlem
 
Ego sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 51
Ego er på en erverdig vei

Sv: Kommer i ketose innimellom, dumt?

Mener å ha lest at fosteret kan utvikle hjerneskade og det er vel ikke en risk verdt å ta.. husker dessverre ikke hvor jeg leste det.

Når det er sagt, skal vel ikke en gravid kvinne fokusere på å være i ketose for å gå ned i vekt.. Man kan og bør leve sunt som gravid, men med noen flere karohydrater (nøtter, frø, linser, kikkerter, noe frukt m.m), som da nok åsså gjør at man ikke er i ketose.

__________________
Mine mål på veien:

Ego er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 21:24   #14
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Kommer i ketose innimellom, dumt?

Tilbake til trådstarter. Jeg hadde også en lengre periode slik, uten at jeg målt med stix, men kjente på kroppen. Jeg fungerte i grunnen greit slik og, men har hørt andre her inne som får start-plagene hver gang de går inn i ketose, og da vil det jo være slitsomt. Så lytt til kroppen din er vel mitt råd. Det er slik jeg har havnet der jeg er kostholdsmessig.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 23:21   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kommer i ketose innimellom, dumt?

Opprinnelig lagt inn av Ego, her.

Mener å ha lest at fosteret kan utvikle hjerneskade og det er vel ikke en risk verdt å ta.. husker dessverre ikke hvor jeg leste det.

Når det er sagt, skal vel ikke en gravid kvinne fokusere på å være i ketose for å gå ned i vekt.. Man kan og bør leve sunt som gravid, men med noen flere karohydrater (nøtter, frø, linser, kikkerter, noe frukt m.m), som da nok åsså gjør at man ikke er i ketose.

Dokumentasjon på den påstanden har jeg lett etter, men ikke vært i stand til å finne. Jeg finner kun gjentakelser av den, ikke opprinnelsen til den.

Når det er sagt mener jeg ikke at en graviditet er noe å eksperimentere med... Samtidig tenker jeg at dette kan være "the devil you know" - at vi regner det som normalt i dag å spise mye karbohydrater behøver ikke å bety verken at det er riktig eller best for oss. Så hva er "sunt"? Jeg har f.eks lest for mye om WAP-til å gå ut ifra at erter, linser og kikerter er ubetinget "sunt". Jaja - det var dagens filosofering...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 10:26   #16
Ego
Medlem
 
Ego sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 51
Ego er på en erverdig vei

Sv: Kommer i ketose innimellom, dumt?

Jeg er enig i at mange aspekter med lavkarbo er langt sunnere enn høykarbo..., hvis ikke hadde jeg ikke gått på Atkins. Samtidig er det store forskjeller innen lavkarbo, hvor man kan spise ganske mange karbohydrater og ikke fokusere på å være i ketose. Jeg for min del orker ikke spise alle karbohydrater fra grønnsaker, så da blir det andre matvarer jeg en gang velger introduserer- Tenker litt på kosthold ala Fedon (f. eks ved graviditet), hvor linser, bønner, erter m.m gode alternativer. Frukt inneholder sukker, men er også gode vitaminkilder, så tror man må se begge sidene av flere matvarer, når man ikke er opptatt av å gå ned i vekt vel og merke. I mitt hode er også frø og enkelte korn, havre sunne og gode matvarer, lavkarbo eller ei.

__________________
Mine mål på veien:

Ego er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 13:55   #17
Tirililltove
Medlem
 
Tirililltove sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 169
Tirililltove er ny på veien

Sv: Kommer i ketose innimellom, dumt?

Mange gravide kaster opp under hele graviditeten,- de kommer i ketose og dette er ikke farlig for fosteret iflg legen på et sykehus hvor en bekjent gravid dame var lagt inn. Fosteret tar det det skal ha, mor som lider.

Men for all del, jeg ville ikke eksperimentert under graviditet.

__________________


Tirililltove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Det selges mye dumt her i verden, men dette her må vel ta kaka? Haha marjusen Ketolysekuren 13 26-10-10 16:56
Kjeder du deg litt innimellom? jvb Livets lyse side 16 11-02-10 21:55
Hvor dumt er det å stadig vippe inn og ut av ketose? mofe Lavkarbo generelt 17 06-12-09 00:25
Dette er helt sikkert et dumt spørsmål ... candyland Ketolysekuren 2 19-10-08 19:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no