Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Øke karbomengden, noen som har tips?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-09-11, 23:17   #1
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei
Question

Øke karbomengden, noen som har tips?

Ligger vanligvis på 15g kh om dagen, med en energi fordeling på 75% fett, 20" proteiner og 5% kh.
Nå må jeg øke mengden kh pga graviditet, og har noen spørsmål:

* Jeg er ikke spesielt komfortabel med å øke karbene, da jeg synes jeg har vært flink som har kommet meg opp på 15g kh om dagen. Likevel, jeg kommer meg opp til rundt 30 med 2 skiver Fedon brød. Det er ikke et alternativ å øke på grønnsaksmengden som første alternativ, da jeg er sær i matveien og blir veldig fort matlei. Ligger akkorat slik til at jeg kan spise hodekål hver dag. Så hvordan øker man da på karbene uten at man får i seg så mye sukker? Er vanlig grovbrød et ok alternativ til Fedon? Ønsker å spise mat med lav GI.

* Noen sier at man må gå opp til 100g kh om dagen, andre holder seg lavere. Jeg er redd for at økning i kh vil gi meg søtsuget tilbake. Tenkeer at karbohydrater = sukker, så hva kan man spise trygt uten at det blir søtsug?

* Si at jeg spiser 100g kh om dagen. Hva er en ok fettmengde (eventuelt fett % )? Pg må man spise mer proteiner?

Litt tvilende til denne økningen, for jeg eier ikke matlyst nå og føler meg kvalm ved synet av maten. Er også utrolig lei av mat, og til tider lager jeg meg ikke mat når jeg er sulten fordi jeg ikke VIL spise. Jeg kan bli lei av en matvare etter et måltid, noe som er et problem.

Ser flere anbefaler Fedon, men jeg trives godt med veiingen av maten og har ikke noe til overs for håndflatemåling o.l.
(Skal selvsagt lese mer)

Føler meg igrunn litt motløs. I mitt hode er det lavkarbo (15g kh om dagen) eller det er høykarbo (fritt inntak av godis) En temmelig svart-hvitt tenkning som jeg er 99% sikker på er feil.

Et poeng er også at jeg helst vil spise minimalt med brødmat, da det får meg til å bli oppblåst.

Er det rett og slett en god ide å introdusere litt ris og pasta i dietten igjen? (fullkornspasta og fullkornsris i oppveide mengder)

Hvorfor føles det så utenkelig å skulle få til og spise mer enn 30g kh om dagen?

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 23:37   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Øke karbe mengden, noen som har tips?

Bønner, linser og slike ting øker karbo- inntaket, men har lav GI. Det er nok derfor mange går over til Fedon når de blir gravide!
Det skal ikke mye til av slike ting før inntaket øker noe. Litt melk og et par fedon- skiver til frokost, så er du langt på vei!

Det er langt fra lavkarbogrensen på 150g til å ta av fullstendig på høykarbo!

Gratulerer og lykke til, forresten!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 00:31   #3
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Øke karbomengden, noen som har tips?

Takk for det

Problemet er igrunn at jeg allerede veksler på de grønnsakene jeg liker, og det er ikke så mange. Har en bok med GI, så den skal leses nøye, så håper jeg at jeg finner en matvare jeg liker med lav GI og høyere kh.
Men i utgangspunktet ser jeg etter andre matvarer enn grønnsaker, for det kan jo ikke stemme at grønnsaker er de eneste matvarene som har riktige kh mens alt annet er sukker...?

Etter at jeg begynte å se på innholdsfortegnelsen har jeg funnet sukker i så mye rart, og det er skremmende.

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 00:37   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Øke karbomengden, noen som har tips?

Kh i grønnsaker er også sukker når det brytes ned i kroppen. All karbo er det. Derfor velger vi det med lavest kh innhold, for det blir minst sukker.

Tyrkisk youghurt med bær syns jeg er fint å bruke til frokost for å øke litt. Dessuten syns jeg syrligheten i youghurten hjelper på kvalme.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 23:22   #5
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Øke karbomengden, noen som har tips?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Kh i grønnsaker er også sukker når det brytes ned i kroppen. All karbo er det. Derfor velger vi det med lavest kh innhold, for det blir minst sukker.

Tyrkisk youghurt med bær syns jeg er fint å bruke til frokost for å øke litt. Dessuten syns jeg syrligheten i youghurten hjelper på kvalme.

Joda, men jeg prøver å begrense hysteriet mot sukker i mitt hode, og regner dermed med grønnsaker som godkjent sukker (de vi kan spise i alle fall)

Har spist både Fedon brød og hodekål i dag, men samlet har jeg kun kommet opp i 22g. Endte opp med å kjøpe meg et brød med 39kh/100g. Sannsynligvis ikke så lurt, men mat er et nødvendig onde for tiden. Har null interesse av mat, finnes ikke lyst på noe som helst. Spiser det av tvang rett og slett. Aner ikke hvordan jeg skal få til å gå opp til 100g per dag
Lei av og tvinge i meg mat med karber i (fatter ikke hvordan jeg kom til det punktet, trodde de fleste var påpasselige med å komme ned i mengde )
Ser igrunn ingen annen råd enn å spise pasta/ris typer med lavest GI i kontrollerte mengder. Klarer ikke mange måltider, og om jeg ser mer hodekål nå så blir det praktisert hodekål-mord!

Men altså, det med fett.... I og med at jeg kommer til å gå over 75g kh om dagen så må jeg kutte ned på fettet. Per dags dato spiser jeg sånn ca 75% av energiintaket i fett. Hvor mye må det reduseres?

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Må øke karbomengden? lille_trille Lavkarbo generelt 13 07-07-11 18:52
Har så sykt dårlig fantasi,noen som kan komme med noen tips? Aadna Lavkarbo generelt 7 16-04-10 12:05
Har problemer med å få i meg nok fett, noen som har noen tips? J.Austen Spørsmål og svar 6 20-10-09 02:58
Må karbomengden være stabil? Liv:) Spørsmål og svar 2 25-05-09 02:58
Noen som har noen tips til noen proffe hår geler/paste? Aadna Generell diskusjon 2 02-08-06 01:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no