Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Formel for proteininntak?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-07-11, 18:11   #26
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Formel for proteininntak?

Som jeg sier i innlegget mitt tidligere sier forskningen MYE og varierende ting om proteininntak... denne tråden omfatter ihvertfall informasjon av mer typen "den gyldne middelvei" etter min mening

Vanskelig og lage en stickie med bare informasjon fra en type forskning, det blir jo heller ikke riktig... hvem bestemmer hva som er korrekt??

Staten sier en ting - forskningen sier mange forskjellige ting... et vanlig råd er at man prøver seg litt fram selv - men det viktigste er og ikke spise for LITE proteiner

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 20:38   #27
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Formel for proteininntak?

Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

Det kan gå fint, men hvis du kommer borti en proteinkilde av lav kvalitet eller en type du ikke tolererer så godt, kan du bli ALVORLIG SYK av å prøve å nå et fastsatt mål for proteininntak. Forgiftning, lever-svikt, tarm-skader etc..

??? Kilder?

  Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 13:57   #28
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Formel for proteininntak?

Her er en sode hvor man kan beregne hvor mye protein og fett man kan/bør spise:
http://www.phlaunt.com/lowcarb/DietMakeupCalc.php

Den er basert på denne lavkarboforfatteren:

No hype. No promises of miracle weight loss. No baloney about how easy it is to lose weight on the low carb diet. Jenny Ruhl's new book, Diet 101: The Truth About Low Carb Diets takes a long, hard look at how low carb diets really work and tackles the issues the bestsellers glide over.

http://www.phlaunt.com/lowcarb/33589704.php

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 07-04-14, 10:29   #29
Maristav
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 3
Maristav er på en erverdig vei

Sv: Formel for proteininntak?

Har snakket med en som har gått på Atkinsdietten i 6mnd og gikk ned 26kilo. Man skal ha ca 1-1,5g protein per kilovekt. Altså, jeg veier 81kilo, dette tilsvarer da et daglig inntak på proteiner på rundt 81gram. Når jeg går ned i vekt må jeg også redusere inntaket av proteiner. Holder du deg til denne tommelfingeregelen skal du fint gå ned i vekt - du må selvfølgelig holde deg innenfor karbomengden og rikelig med fett itillegg. Det stemmer også at kroppen kan omdanne for store inntak av proteiner om til glukose som igjen fører at du vil gå opp i vekt.

www.atkinsguiden.wordpress.com

Maristav er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-07-14, 21:59   #30
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: Formel for proteininntak?

Bare for å forvirre ytterligere, anbefaler Fedon Lindberg dette: Omkring 1 til 1,2 gram rent protein per kilo kroppsvekt, basert på ”normalvekt”, eller en BMI på 23 hvis du ikke er særlig fysisk aktiv. Er normalvekten din 70 kilo, trenger du 70 til 84 gram rent protein hver dag. Dersom du er fysisk aktiv, enten i forbindelse med jobb eller idrett, er gravid eller ammer, vil du trenge mer protein.

For meg, som har en BMI over 50, føles dette som litt lite, jeg skal ifølge denne anbefalingen spise 57 g protein per dag, og det tilsvarer vel i underkant av 300 g kjøtt/egg/fisk etc. per dag. Jeg tror jeg fortsetter å bruke slumpmetoden, faktisk.

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 12-07-14, 22:43   #31
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Formel for proteininntak?

Protein skal i utgangspunktet brukes av kroppen til å bygge og vedlikeholde muskler. Normalt vil ikke muskelmassen i kroppen vokse proporsjonalt med overvekt, det er fettmengden som øker, og derfor trenger ikke en overvektig kropp mer protein enn en undervektig kropp.
I tillegg vil overflødig protein kunne bli omdannet til glukose i kroppen, noe som enten kan brukes som en energikilde, eller, om man spiser mer kcal enn man forbrenner, bli lagret som fett i kroppen.
Det er svært krevende for kroppen og omdanne protein til energi og har man svake nyrer/lever bør dette unngås.
Nå er jeg selv en av de som spiser mye protein (ca 120 gr.) siden jeg absolutt trenger så mange kalorier (ligger mellom 3 og 4000 kcal pr dag) jeg kan få i meg pga alvorlig undervekt. Jeg har klarsignsal fra lege og ernæringsfysiolog for å gjøre dette, men lever og nyrer sjekkes derfor jevnlig og de er bekymret over hva dette på sikt kan gjøre med kroppen min.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 13-07-14, 15:04   #32
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: Formel for proteininntak?

Det hørtes fornuftig ut, BenteR! Kanskje jeg skal måle litt, gjennom en dag, hvor mye proteiner jeg spiser, det er i alle fall greit å vite at det ikke er over alle støvleskaft!

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Svar

Emneord
protein


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Formel for proteininntak? Majty Ketolysekuren 31 16-11-13 11:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no