Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Regne ut karboinnhold

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-09-10, 15:47   #51
mega
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: trondheim
Innlegg: 22
mega er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av Tusta85, her.

Ja, hvordan gjør man egentlig det?

Har en kjempeenkel måte her:

feks en vare med 3.1 g per 100 g:

3.1 (som er det som er oppgitt i varedeklerasjonen)

(delt på)100 (som i 100 g) (=0.031)

deretter ganger du med hvor mange gram du skal bruke, dette gjør du direkte på kalkulatoren, feks 500 g =15.5

3.1/100*500=15.5 1300g: 3.1/100*1300=40.3 karb 9.6: 9.6/100*500=48
LYKKE TIL

mega er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 21:34   #52
Maysn
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger.
Innlegg: 9
Maysn er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karboinnhold

Hei mulig dette er et veldig dumt spørsmål, men kan man komme i ketose av lavkarbo, og i så fall hvordan tester man at man er / merker at men er det??

Maysn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 00:01   #53
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av Maysn, her.

Hei mulig dette er et veldig dumt spørsmål, men kan man komme i ketose av lavkarbo, og i så fall hvordan tester man at man er / merker at men er det??

Man kan merke at man er i ketose ved at man får såkalt "aceton-ånde". er det første gangen man er i ketose, kan man også bli slapp og trøtt og få hodepine i den perioden kroppen avvenner seg far karbohydratforbrenning og går over på fettforbrenning.
Man kan bli varmere, merke at man må oftere på do og tisse og man får gjerne et energikick når kroppen begynner å bruke ketoner som hovedenergikilde.

Man kan også bruke såkalte ketostixs for å påvise ketoner i urinen, men ketoner kan du ha i urinen av mange andre årsaker også - ikke kun av at man er i ketose. Man kan også være i ketose og ikke få utslag på stixs, rett og slett for at man enten har brukt opp alle ketonlegmene til en aktivitet, eller at man har så få ketoner i urinen at de ikke påvises på stixs.

Stixs er også veldig skjøre og kan lett ødelegges.

Man kan være i ketose ved et inntak på opp til 100 g karbo om dagen (men det vil ikke være målbart med stixs), men det vanligste er å være i ketose hvis man inntar mindre enn 50 g karbo om dagen.

Jeg har mer eller mindre vært i ketose i to og et halvt år nå. Jeg merker ikke noe når jeg går ut eller kommer inn i ketose lengere - bortsett fra at det føles bedre å være i ketose, da... Jeg ligger nok på en 50 g karbo om dagen, +/-

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 15:51   #54
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Man kan merke at man er i ketose ved at man får såkalt "aceton-ånde". er det første gangen man er i ketose, kan man også bli slapp og trøtt og få hodepine i den perioden kroppen avvenner seg far karbohydratforbrenning og går over på fettforbrenning.
Man kan bli varmere, merke at man må oftere på do og tisse og man får gjerne et energikick når kroppen begynner å bruke ketoner som hovedenergikilde.

Man kan også bruke såkalte ketostixs for å påvise ketoner i urinen, men ketoner kan du ha i urinen av mange andre årsaker også - ikke kun av at man er i ketose. Man kan også være i ketose og ikke få utslag på stixs, rett og slett for at man enten har brukt opp alle ketonlegmene til en aktivitet, eller at man har så få ketoner i urinen at de ikke påvises på stixs.

Stixs er også veldig skjøre og kan lett ødelegges.

Man kan være i ketose ved et inntak på opp til 100 g karbo om dagen (men det vil ikke være målbart med stixs), men det vanligste er å være i ketose hvis man inntar mindre enn 50 g karbo om dagen.

Jeg har mer eller mindre vært i ketose i to og et halvt år nå. Jeg merker ikke noe når jeg går ut eller kommer inn i ketose lengere - bortsett fra at det føles bedre å være i ketose, da... Jeg ligger nok på en 50 g karbo om dagen, +/-

Er det noen som kan merke at en er ute av ketose? hvordan merkes det?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 12:38   #55
littlettere
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 46
littlettere er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Er det noen som kan merke at en er ute av ketose? hvordan merkes det?

Jeg kjenner hvertfall på kroppen når jeg har spist for mye karbo. Da får jeg litt "kick" og mye energi, før jeg etterhvert får sug på søtt. Dette betyr ikke at jeg er ute av ketose, men at jeg i løpet av ett måltid fikk litt mye karbo. Ellers er nok enkleste måte å avsløre at man er ute av ketose, å sjekke med stix.

littlettere er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 15:24   #56
siljesfremgang
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Austrheim
Innlegg: 327
siljesfremgang har en fantastisk aura rundt segsiljesfremgang har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Regne ut karboinnhold

Jeg skjønner ikke helt det med forskjellen på karbohydrater i fra sukker og blandt annet sukker alkolholer. jeg spiste en bar i går som har disse næringsinnholdene:


NæringsverdierPr Bar (50g)Energi680 KJ / (162 Kcal)
Protein19,2 g
Karbohydrater10,9
Hvorav sukkerarter1,8 g3,7 g
-Hvorav sukkeralkoholer8,8
Fett4,9 g
Hvorav mettet fett2,6g
Kostfiber2,9 g
Natrium0,16 g

Spørsmålet mitt er da om jeg skal inkludere alle karbene, eller bare de i fra sukkeret når jeg gjør min daglige utregning?

siljesfremgang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 20:35   #57
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av siljesfremgang, her.

Jeg skjønner ikke helt det med forskjellen på karbohydrater i fra sukker og blandt annet sukker alkolholer. jeg spiste en bar i går som har disse næringsinnholdene:


NæringsverdierPr Bar (50g)Energi680 KJ / (162 Kcal)
Protein19,2 g
Karbohydrater10,9
Hvorav sukkerarter1,8 g3,7 g
-Hvorav sukkeralkoholer8,8
Fett4,9 g
Hvorav mettet fett2,6g
Kostfiber2,9 g
Natrium0,16 g

Spørsmålet mitt er da om jeg skal inkludere alle karbene, eller bare de i fra sukkeret når jeg gjør min daglige utregning?

Du skal trekke fra sukkeralkoholene. Da blir det to gram du skal regne med.


Sist redigert av ada-emilie : 10-11-10 kl 20:43.
ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 21:31   #58
siljesfremgang
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Austrheim
Innlegg: 327
siljesfremgang har en fantastisk aura rundt segsiljesfremgang har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Du skal trekke fra sukkeralkoholene. Da blir det to gram du skal regne med.

Tusen takk... Da vet jeg litt bedre...

siljesfremgang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 23:52   #59
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Regne ut karboinnhold

Bare hyggelig

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 22:59   #60
Ravnette
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 3
Ravnette er på en erverdig vei
Post

Sv: Regne ut karboinnhold

âr det nån här som vet vad karbo innehållet är på denne kaken? det lät otroligt gott efter att ha hållt mig undan sötsaker i 1 år. Hoppas någon kan hjälpa!

Ravnette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Null karbo som oftast :P Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 23:00   #61
Ravnette
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 3
Ravnette er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karboinnhold

http://www.lavkarbo-torget.no/index....=product&id=95

glömde att lägga in reseptet silly me..

Ravnette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Null karbo som oftast :P Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 23:33   #62
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av Ravnette, her.

âr det nån här som vet vad karbo innehållet är på denne kaken? det lät otroligt gott efter att ha hållt mig undan sötsaker i 1 år. Hoppas någon kan hjälpa!

Opprinnelig lagt inn av Ravnette, her.

http://www.lavkarbo-torget.no/index....=product&id=95

glömde att lägga in reseptet silly me..

Ingredienser:
9 gelatinplater = 0
1,5 dl vann = 0
6 eggehviter = ca 1,2g
2 ts vaniljesukker = 91,1g kh per 100g, vet ikke helt hvor mye 2 ts vaniljesukker veier. 10 g kanskjer? 9,1g kh i så fall.
Ca 3 dl Sukrin melis = 0

Glasur:
100g mørk sjokolade = spørs jo hvor mørk du velger. Alt fra nesten ingenting til tja 50g
60g kokosolje = 0
2 eggeplommer = ca 0,2g
Kokosmasse = har bare ca 6g kh per 100g, og man bruker nok ikke de store mengdene til glasur. Hvis vi sier 25 g ca så blir det 1,5g kh

Totalt karbohydratinnhold i hele kaken: 12g kh + sjokoladen.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 22:38   #63
Minnepinna
Medlem
 
Minnepinna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Sørumsand
Alder: 61
Innlegg: 231
Minnepinna er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karboinnhold

Jeg må innrømme at jeg ikke har lest meg helt opp på lavkarbodiett og ketose og telling, men det står for meg som en gigantisk jobb å veie og telle hver eneste lille grønnsak jeg har i salaten (jeg lager opp mye om gangen og har i kjøleskap). Hvordan løser dere dette?

Jeg har nå holdt meg til lavkarbo i en uke (etter en sprekk etter to uker), men merker ingen ting til de symptomene som beskrives når man er i ketose. Gjør jeg ting galt da?

- Forvirra

__________________

Minnepinna sin journal


Minnepinna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 23:09   #64
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av Minnepinna, her.

Jeg må innrømme at jeg ikke har lest meg helt opp på lavkarbodiett og ketose og telling, men det står for meg som en gigantisk jobb å veie og telle hver eneste lille grønnsak jeg har i salaten (jeg lager opp mye om gangen og har i kjøleskap). Hvordan løser dere dette?

Jeg har nå holdt meg til lavkarbo i en uke (etter en sprekk etter to uker), men merker ingen ting til de symptomene som beskrives når man er i ketose. Gjør jeg ting galt da?

- Forvirra

jeg pleier og ta hver enkel ting veier og skjærer opp og putter i bollen. men jeg lager ikke mye av gangen.
de gangene jeg lager mer så veier jeg hver grønnsak og deler det på foreksempel 3 boller. så jeg vet nøyaktig hvor mye der er opp i hver bolle.
det er litt jobb men da har jeg værtfall oversikt

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 23:18   #65
Minnepinna
Medlem
 
Minnepinna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Sørumsand
Alder: 61
Innlegg: 231
Minnepinna er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av alexsandra, her.

de gangene jeg lager mer så veier jeg hver grønnsak og deler det på foreksempel 3 boller. så jeg vet nøyaktig hvor mye der er opp i hver bolle.
det er litt jobb men da har jeg værtfall oversikt

Det var jo en tanke...



.

__________________

Minnepinna sin journal


Minnepinna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 23:45   #66
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Regne ut karboinnhold

Du kan ha fremme en oversikt over karbohydratinnholdet i de forskjellige grønnsakene og deretter veie den mengden du pleier å bruke så du ser hvor mange gram det er. Du kan skrive det på en lapp du klistrer opp på kjøkkenskapdøra. En posjon brokkoli: ..., blomkål:-
Grønnsakene har ikke så ulik mengde heller, så det er ikke vanskelig. Du kan tenke deg et gjennomsnittstall, det gjør jeg, og så kan du putte hele salaten oppi vekta og se hva den veier. Da har du tallet.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 23:50   #67
solamito
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 22
solamito er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karboinnhold

er det forsvarlig å spise fedons lavkarbo brød som jeg får kjøpt på rema 1000 når man er på lavkarbo-kosthold? Bruker vanligvis å lage Nannas brød - som forøvrig er veldig godt - men kunne tenkt meg en pause nå.

solamito er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 16:53   #68
Fruktis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Odaln.
Alder: 42
Innlegg: 12
Fruktis er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Lager et lite regnestykke jeg da, så forstår du det kanskje.

Om du tar

150 gram brokkoli (3,1 kh pr 100 gram): Så blir det 1,5 * 3,1 = 4,65 kh
50 gram blomkål (2,9 kh pr 100 gram): Så blir det 0,5 * 2,9 = 1,45 kh
(og sånn gjør du det for hver enkelt matvare)

Totalt blir det 4,65 + 1,45 = 6,1 karber

Altså blir det

karbo pr 100 gram * vekt i hektogram = antall karber

(1 hektogram = 100 gram = 0,1 kilo)
(karbo pr 100 gram finner du på varedeklarasjoner eller i matvaretabeller)


Var dette en ok måte å forstå det på? Hvis ikke kan jeg prøve å forklare det på en annen måte.


Jeg skjønner fortsatt ikke dette, og er sikkert stupid.. men jeg har ikke satt meg skikkelig i det enda.. men hvor mye karbo skal man ha pr måltid da, hvordan fordeler dere en dag med mat, og hva spiser dere?

Fruktis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rådløs Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 22:08   #69
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av Fruktis, her.

Jeg skjønner fortsatt ikke dette, og er sikkert stupid.. men jeg har ikke satt meg skikkelig i det enda.. men hvor mye karbo skal man ha pr måltid da, hvordan fordeler dere en dag med mat, og hva spiser dere?

Det spørs jo hvor mange karbohydrater du har tenkt å spise hver dag... Men det er lurt å fordele dem ca jevnt.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 14:06   #70
Fruktis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Odaln.
Alder: 42
Innlegg: 12
Fruktis er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Det spørs jo hvor mange karbohydrater du har tenkt å spise hver dag... Men det er lurt å fordele dem ca jevnt.


Jeg vet ikke.. jeg er helt fersk.. iiiik. og lurer jo veldig på hvordan jeg skal fordele de jevnt utover dagen. Er vant til å spise fem ganger om frokost, mellom, lunsj, middag og kveld.. Har jo fulgt grete roede prinsippet. Så alle tips, forslag osv mottas med takk.

Fruktis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rådløs Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 14:24   #71
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Regne ut karboinnhold

Om du spiser 100 gram grønnsaker (med 3 gram karbohydrater pr 100 gram som f.eks brokkoli og blomkål) til fem måltider daglig har du fått i deg 15 g karbohydrater den dagen.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 15:18   #72
sitv
Juniormedlem
 
sitv sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Arendal
Innlegg: 24
sitv er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av mega, her.

Har en kjempeenkel måte her:

feks en vare med 3.1 g per 100 g:

3.1 (som er det som er oppgitt i varedeklerasjonen)

(delt på)100 (som i 100 g) (=0.031)

deretter ganger du med hvor mange gram du skal bruke, dette gjør du direkte på kalkulatoren, feks 500 g =15.5

3.1/100*500=15.5 1300g: 3.1/100*1300=40.3 karb 9.6: 9.6/100*500=48

LYKKE TIL

Noen som kan si meg hvordan de 1300 g kommer frem i dette eksemplet.Jeg sliter med å regne ut karber ,men prøver å lære med det.

sitv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/spis deg slank Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 17:12   #73
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av sitv, her.

Noen som kan si meg hvordan de 1300 g kommer frem i dette eksemplet.Jeg sliter med å regne ut karber ,men prøver å lære med det.

Jeg skjønte ikke noe av det regnestykket etter at det tallet dukket opp jeg heller, men du trenger vel ikke vite mer enn det som står før det tallet heller? Blås i resten.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 19:25   #74
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av sitv, her.

Noen som kan si meg hvordan de 1300 g kommer frem i dette eksemplet.Jeg sliter med å regne ut karber ,men prøver å lære med det.

Tror at det er 3 eksempler:
1: hvis du spiser 500 g av noe som inneholder 3,1 g karbo pr 100 g
2: hvis du spiser 1300 g av noe som inneholder 3,1 g karbo pr 100
3: hvis du spiser 500 g av noe som inneholder 9.6 g karbo pr 100

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 00:23   #75
mega
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: trondheim
Innlegg: 22
mega er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Lager et lite regnestykke jeg da, så forstår du det kanskje.

Om du tar

150 gram brokkoli (3,1 kh pr 100 gram): Så blir det 1,5 * 3,1 = 4,65 kh
50 gram blomkål (2,9 kh pr 100 gram): Så blir det 0,5 * 2,9 = 1,45 kh
(og sånn gjør du det for hver enkelt matvare)

Totalt blir det 4,65 + 1,45 = 6,1 karber

Altså blir det

karbo pr 100 gram * vekt i hektogram = antall karber

(1 hektogram = 100 gram = 0,1 kilo)
(karbo pr 100 gram finner du på varedeklarasjoner eller i matvaretabeller)


Var dette en ok måte å forstå det på? Hvis ikke kan jeg prøve å forklare det på en annen måte.

Eller... antall karber(per 100g, som er oppgitt) /dele på 100 *gange med antall gram du skal spise -da får man svaret rett ut og for meg som ikke er et mattegeni , så slipper jeg å tulle med alle kommaene

Feks brokkoli:

3.1/100*150=4.65

med forklaring:
3.1(innhold pr 100g) / 100g * med det du skal spise i gram=antall karber

var det greit forklart?

__________________
mega er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
karbohydrater, regne, utregning


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor ulikt karboinnhold i flytende Natreen og pulver Natreen? RAGNA Lavkarbo generelt 6 23-05-11 22:37
Hvordan regne ut karbohydrater monki Ketolysekuren 2 25-03-07 16:10
karboinnhold i rødløk matgal Lavkarbo generelt 5 16-04-05 22:41
Samme vare - ulikt karboinnhold??? RAGNA Lavkarbo generelt 3 15-04-05 10:58
Forskjellig karboinnhold i like varer Solros Lavkarbo generelt 5 28-03-05 22:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no