Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-01-09, 15:26   #1
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Fra Pål Jåbekk om hvorfor mye fett er viktig på et lavkarbokosthold - det kan jo være svar på hvorfor noen bl.a. opplever hodepine utover den første "overgangshodepinen":

"Mange lurer på hvorfor man skal spise så mye fett på ketogene eller lav-karbohydrat dietter. Det finnes flere gode grunner til ikke å ha et for lavt fettinntak. Det viktigste er at når karbohydrater blir redusert i kosten så vil fett være den viktigste kilden til energi for kroppen vår. Karbohydrater og fett er normalt sett den energien som er enklest å bruke. Når karbohydrater blir kuttet ned på står man igjen med proteiner og fett. Proteiner egner seg dårlig til bruk som energi. Derfor blir fett kroppens hovedenergikilde. Selv om man har mye fett lagret på kroppen så er ikke alltid frigjøringen fra fettvevet stor nok til å støtte kroppens behov for energi. Den ekstra energien som trengs må da hentes fra maten. Og denne energien bør helst komme fra fett.

Vilhjalmur Stefansson beskrev en tilstand inuittene opplevde som ble kalt ”rabbit malaise” eller ”kanin sykdom”. Dette problemet oppstod tidlig på våren når tynne kaniner var den mest tilgjenglige matkilden, og inuittene ble fristet til å spise mye proteiner til fordel for vanskeligere tilgjengelig mat med fett. Symptomene som kunne oppstå innen en uke inkluderte hodepine og svakhet/utmattethet. Disse symptomene er i følge Stephen Phinney ikke uvanlige hos mennesker som går på lav-karbohydrat høy-protein dietter.

Hvis vi går ut i fra at produksjonen av ketonlegemer er en positiv tilpassning så vil et svært høyt protieininntak kunne være negativt, da ketogenesen (produksjonen av ketonlegemer fra fett) blir satt ned. Enkelte celler i kroppen er avhengig av glukose som energi. Derfor lager leveren glukose fra glyserol (fra triglyserider), aminosyrer (proteiner) eller melkesyre (laktat) i en prosess som kalles glukoneogenesen. Når inntaket av protein øker, så øker også omdanningen av aminosyrer til glukose, mens omdanningen av glyserol til glukose ser ut til å ha en mer fast rate.
Det viktigste ser ut til å være at fettinntaket er stort nok til å dekke kroppens energibehov (siden proteiner ikke egner seg spesielt godt til dette). Hvorvidt et enda høyere fettinntak gir bedre effekter i forhold til vektnedgang eller energinivå er usikkert, og det er ikke gjort noen studier på dette enda."

Spennende


Sist redigert av Fetpåmidten : 03-10-11 kl 21:39.
Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 17:11   #2
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Kjempebra! Med tre avsnitt har du på en enkel måte forklart det vi har diskutert i det vide og brede her inne. Det virker som du har veldig god innsikt i Pål Jåbekks prosjekt. Vi er veldig nysgjerrig på hvordan det går med dette, og om selve testingen (som nå vel er avsluttet?) ga resultater i den retningen de antok?

  Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 17:42   #3
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Jeg hadde allerede gjettet ditt forhold til Pål etter innlegget ditt i tråden "Redd for fett" Jeg hadde ikke ventet meg konkrete resultater, men når du sier at de er spennende og de vil skape debatt i Norge, så er det nok for meg. Venter i åndeløs spenning!!

  Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 18:37   #4
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Nå har jeg forsøkt å sammenholde det Jåbekk skrev i går, og forklaringen din her. Det er en ting som er litt uklart for meg. Han sier at det er en direkte sammenheng mellom hvor mye fett musklene forbrenner og hvor mye fett som er i blodet. Og videre at fettoksidasjonen øker med økende mengde fett i kosten. Den tekniske forklaringene på hvorfor det er slik, er veldig overbevisende.

Du sier at det "viktigste er at fettinntaket er stort nok til å dekke kroppens energibehov", og om jeg har skjønt dere begge riktig vil kroppen velge det lett tilgjengelige fettet, heller enn protein, gitt at begge deler er tilgjengelig.

Det jeg da lurer på er:

Hvis kroppens energibehov dekkes gjennom fettinntaket, hvor kommer da vektreduksjonen fra?

- Er det gjennom den økte fettforbrenningen i musklene? M.a.o. at man forbrenner mer fett en kroppens faktiske energibehov?
- Eller er det fordi kroppen velger å benytte kroppsfett fremfor det inntatte fettet, og da i større grad enn vanlig pga det økte fettinnholdet i blodet?

Hvis alternativ 2 er riktig, hvorfor er det da nødvendig å innta hele dagens energibehov som fett? Det burde vel holde å innta differansen mellom det kroppen faktisk klarer å frigjøre fra fettvevet og engergibehovet?

Eller er det slik at konsentrasjon av fett i blodet har en direkte korrelasjon med inntak av fett? Da er det jo naturlig å tro at man burde spise mye MER enn kroppens energibehov, såfremt dette ikke blir lagret som overskuddsfett? Men om man spiser 5000 kalorier fett om dagen, må da noe bli lagret i cellene? Eller er det her alle tar fullstendig feil?

Så nå skjønner jeg veldig godt HVORFOR fett er viktig, men jeg skjønner ikke helt hvordan man finner frem til riktig MENGDE for hver enkelt?

Oppdatering: Jeg glemte å referere til det du sier om at det ikke er foretatt studier som viser om enda høyere fettinntak bidrar til større vektnedgang. Det var i grunnen utgangspunktet mitt. Jeg lurte bare på hvilke prosesser som styrer denne balansen, og om det ut i fra det dere vet i det hele tatt er sannsynlig at fettinntak ut over kroppens energibehov kan bidra til en vektnedgang?


Sist redigert av Chunky : 25-01-09 kl 19:09.
  Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 19:30   #5
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Ja, dette er veldig interessant! Det var da jeg skjønte denne sammenhengen at jeg endelige kunne frigjøre meg fra byrden om at jeg egentlig bare var lat og måtte ta meg sammen for å gå ned i vekt. Jeg må skrive enkelt så jeg forstår meg selv

Som sagt tidligere, kan fettvevet hovedsakelig lagre eller frigjøre energi på en gang. Og insulinet er største påvirker av dette.

Hvis vi hopper dit at du nå har rettet opp i metabolismen din (kuttet karbo) og fått igang fettfrigjøringen (eller fettforbrenningen eller fettmetabolismen, alt etter som hvilket ord man liker) så begynner det å bli fart på sakene.

Når fettvevet frigjør energi sørger kroppen for at energien blir brukt gjennom å gi sterke signaler om å være aktiv, senke sultfølelsen eller sette opp kroppstemperaturen. Du kan tvinge deg til å være passiv i denne situasjonen, da vil energien bare lagres igjen.

Kroppens energibehov dekkes ikke bare fra kosten, men også fra sine egne fettlagere - kroppen trenger energi raskere enn det fettvevet klarer å gi fra seg. Kroppen sørger da for å øke sultfølelsen for å få i seg akkurat den mengden energi den trenger. På den måten vil kroppen hele tiden forbrenne sitt eget fett, og den ekstra energien kroppen trenger sørger den for å få i seg gjennom mat. Det er derfor man på et ketogent kosthold som regel ender opp med et lavere kaloriinntak enn tidligere - nettopp fordi kroppen bruker sitt eget fett også.

Hvis man i teorien inntar mer energi enn det kroppen forbruker, vil energien lagres som fett. Men så lenge man har en god fettfrigjøring vet vi faktisk ikke om det er mulig å spise for mye. Det kan virke som kroppen responderer ved å øke forbruket proporsjonalt med inntaket. Det står vel noe sånt i "trodde du at du ble tynnere av å trene?".

Så lenge vi har en normal metabolisme styrer kroppen alt selv! Men når den kommer ut av balanse f.eks. gjennom et høyt karboinntak blir dette systemet forstyrret og vi legger på oss.

Et eksempel: Sett en overvektig person på faste. Etterhver vil ketose setten inn, og fettfrigjøringen øker. Likevel vil personen føle seg slapp fordi fettfrigjøringen alene ikke er nok til å dekke energibehovet.

Jeg har sikkert gjenntatt meg selv noen ganger, men syns det er litt vanskelig å forklare

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 19:49   #6
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Takk for svaret!

Jeg husker poenget om kroppens selvjustering fra kronikken, og da blir jo spørsmålet om mengde fett egentlig ikke så relevant lenger. Dette understøtter jo det mange her inne sier om å spise når man er sulten, og spise til man er mett. Enkelt og greit (og fantastisk behagelig ). Så det man ønsker å studere er altså om fettinntak utover det som er naturlig for en, øker aktivitetsnivået med mer enn det overskuddsfettet bidrar til i negativ retning. Veldig spennende. Igjen takk for godt opplysningsarbeid! Nå skal jeg ikke plage deg mer i kveld

  Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 20:03   #7
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Bare hyggelig det:-) Gøy å bli med i felleskapet her inne!

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 16:21   #8
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Bump

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 16:51   #9
svenm
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2
svenm er på en erverdig vei

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Dette var interessant.
Jeg er selv helt ny når det gjelder lavkarbo. Ønsker å prøve dette for å gå ned noe i vekt (bli kvitt magen).
Foreløpig har jeg kuttet kraftig ned på karbo, men ikke etter noen spesifikk retning. Så jeg har altså ikke lest boka som det rådes til.
Jeg har også lagt merke til at mange spiser mye mer fett enn hva jeg får i meg og lurt på om dette er nødvendig. Ut i fra denne tråden er jeg fortsatt usikker.
Jeg har da en del fett på kroppen og føler meg ikke slapp eller ute av form. Om jeg er i Ketos vet jeg ikke. Men vil jeg kunne oppnå min ønskede vekt(fett) nedagang ved å fortsette som jeg har startet? Kutte ut karbo (så og si) og ikke øke fettinntak spesielt (Det går en del mer ost f.eks. men bruker ikke masse smør til steking, over maten osv.)

Håper på å bli videre opplyst.

svenm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det er det jeg vil finne ut Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 09:38   #10
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Likevel vil personen føle seg slapp fordi fettfrigjøringen alene ikke er nok til å dekke energibehovet.

Jeg har sikkert gjenntatt meg selv noen ganger, men syns det er litt vanskelig å forklare

Hei. Dette kan kanskje trenes opp? Jeg vet om folk som har gått Vasaloppet, etter en gedigen omelett på 8 egg og nok bacon til å holde norge i live, men han var fortsatt ikke sulten ti timer senere. Og det gikk enda to dager, før han spiste igjen. Kona hans er spesialist på dette feltet, så hun sa at om han ikke var sulten, så skulle han heller ikke spise. Grunnen til denne uteblitte sulftfølelsen var ifølge henne at han frigjorde så mye fett på de 9 mil som vasaloppet gikk over, at han hadde mer enn nok med å fordøye sitt eget fett før han behøvde å spise igjen.
Jeg merker det selv etter løpeturer på 3-4 timer, jeg blir ikke sulten igjen før langt utpå kvelden. Nå har jo jeg en ekstremt god fettforbrenning antagelig, jeg spiser gjerne 2-3 egg og bacon til frokost, og holder meg god og mett i 8-9 timer på det.
Men jeg løper altså halvmaraton på dette kostholdet, og må si (for egen del) at slappheten som kommer når man sklir inn i ketose, den forsvant igjen etter 4 ukers trening, da ble den erstattet av en utholdenhet jeg ikke har hatt før. Det er en veldig rar følelse når du bare løper og løper og bena ikke blir slitne.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 13:28   #11
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Jeg merker det selv etter løpeturer på 3-4 timer, jeg blir ikke sulten igjen før langt utpå kvelden. Nå har jo jeg en ekstremt god fettforbrenning antagelig, jeg spiser gjerne 2-3 egg og bacon til frokost, og holder meg god og mett i 8-9 timer på det.
Men jeg løper altså halvmaraton på dette kostholdet, og må si (for egen del) at slappheten som kommer når man sklir inn i ketose, den forsvant igjen etter 4 ukers trening, da ble den erstattet av en utholdenhet jeg ikke har hatt før. Det er en veldig rar følelse når du bare løper og løper og bena ikke blir slitne.

Det er jo kjempebra at du har en så god fettforbrenning Det kan absolutt trenes opp - det er vel igrunn hele poenget med å kutte karbohydrater, nettopp å trene opp fettforbrenningen. Fysisk aktivitet er også essensielt for å øke fettforbrenningen og insulinfølsomheten i musklene mest mulig. I følge bl.a dansk forskning på fysisk akt. og ketose tar det ofte ca 4 uker før kroppen har snudd forbrenningen til å få maksimalt ut av sitt eget fett, og jo lenger man holder på, jo flinkere blir kroppen til å bytte mellom både mat og fettlager - det er jo tross alt det som er kroppens naturlige status. Det er vel også særlig innen langdistanseidrett at en god fettfrigjøring kommer til ekstra nytte.

Overvektige mennesker har jo et enormt energilager på kroppen som de ikke får tilgang på før de kutter ned på karbene. Men det er sikkert veldig individuelt hvor mye mat man må spise ved siden av og hvor ofte man må spise. Merker selvfølgelig selv også hvor enorm forskjell det er på et høyfettkosthold og høykarbokosthold med hensyn til hvor langvarig og jevn energi jeg har, om det så bare er i hverdagen. Det er mange som sier de ikke merker så stor forskjell, men man har jo forskjellig utgangspunkt, og noen er kanskje ikke så vant til å kjenne etter hvordan kroppen har det?

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 16:59   #12
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Takk for en fryktelig informativt tråd

Mange spør hva som skaper selve vektapet når vi spiser ketogen kost med mye fett.
De fleste av de såkalte/selvutvnente ernæringsekspertene liker si at man må bruke mer enn man får i seg. Dette er en grov overforenkling av hvordan kroppen fungerer.
(Men til deres forsvar stemmer det til en viss grad ved konvensjonell slanking, men kroppen mister da muskelmasse i tillegg til fett.)

Nå er det en stund siden jeg leste boken til dr. Atkins, men her er det slik jeg husker det i allefall:
Når vi er i ketose og spiser fett, må kroppen bryte ned sitt eget, lagrede fett for å lage ketoner som den igjen trenger for å bryte ned fettet vi spiser.

Den klarer imidlertid ikke å lagre all energien fra fettet vi spiser, men skiller ut overfødige ketoner i avføring, svette og pust når lagrene i muskler osv. er fulle.

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 20:08   #13
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Opprinnelig lagt inn av Dexter, her.

Takk for en fryktelig informativt tråd


Den klarer imidlertid ikke å lagre all energien fra fettet vi spiser, men skiller ut overfødige ketoner i avføring, svette og pust når lagrene i muskler osv. er fulle.

Dette er ikke riktig. De mengdene ketoner som forsvinner i avføring, pust og svette er ubetydelige små.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 20:34   #14
svenm
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2
svenm er på en erverdig vei

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Men for å ta det veldig enkelt da. Må man spise mye (øke mitt normale inntak av) fett for å få den ønskede vektnedgangen?
Som jeg nevnte har jeg i all hovedsak kuttet ned på karbo inntaktet og lurer på jeg bør gjøre andre vesentlige endringer...?

svenm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det er det jeg vil finne ut Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 20:49   #15
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Dette er ikke riktig. De mengdene ketoner som forsvinner i avføring, pust og svette er ubetydelige små.

Jaha, har du kilde på dette?

Sitat:

Men for å ta det veldig enkelt da. Må man spise mye (øke mitt normale inntak av) fett for å få den ønskede vektnedgangen?
Som jeg nevnte har jeg i all hovedsak kuttet ned på karbo inntaktet og lurer på jeg bør gjøre andre vesentlige endringer...?

I praksis skulle det tilsi at jo mer fett man spiser, jo mer går man ned i vekt.

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 21:56   #16
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Opprinnelig lagt inn av Dexter, her.

Jaha, har du kilde på dette?

Om du har mye ketoner i urinen tilsvarer dette rundt 80 mg ketoner pr dl urin. Hvis du urinerer 3 liter daglig, tilsvarer dette 2,4 gram ketoner. En ganske beskjeden mengde. Jeg vet ikke hva energiinnholdet pr. gram keton er, men uansett er dette en ganske liten mengde..

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 22:03   #17
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Og hva slags kosthold er det målt ved? Rent ketogent med lite fett, rent ketogent med mye fett, Atkins OGW eller Fedon? Har personen diabetes osv. ?
En kilde ville vært til stor hjelp.

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 23:14   #18
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Opprinnelig lagt inn av Dexter, her.

Og hva slags kosthold er det målt ved? Rent ketogent med lite fett, rent ketogent med mye fett, Atkins OGW eller Fedon? Har personen diabetes osv. ?
En kilde ville vært til stor hjelp.

Her er en kilde på hva stixene måler, såvidt jeg ser er det samme skala som stixene du får på norske apotek. Jeg kan bare snakke for meg selv, men for å få mørk farge (opp til 80 mg) skal man drikke ganske lite vann. Jeg fikk aldri høyt utslag på tross av ketogen diett med mye fett.

http://yourtotalhealth.ivillage.com/...html?pageNum=5

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 23:27   #19
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Husk at det er overskuddet man måler, ikke totalen. Kroppen bruker fett som energi. Alle overskuddsketonene kommer heller ikke ut bare i urinen.

Jeg har hatt nesten svart farge på sticksene flere ganger, men det har ikke så mye å si. Hovedsaken er at den skifter farge. Da bruker kroppen fett som energi.

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 19:07   #20
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Opprinnelig lagt inn av Dexter, her.


Jeg har hatt nesten svart farge på sticksene flere ganger, men det har ikke så mye å si.

I akkurat denne diskusjonen har det litt å si med tanke på at vi diskuterte hvor stor mengde energi som forsvant ut i urinen.

Her er i tillegg en kilde til på at det er lite ketoner som forsvinner ut gjennom urin, pust, svette.

http://www.nrk.no/programmer/tv/schr...t/3691870.html

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 22:51   #21
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Den artikkelen bærer veldig preg av å være skrevet i regi av legestanden.
Leser man hva som faktisk står i artikkelen er det mye ubesvart i likhet med i mange andre artikler som skulle motbevise at lavkarbo fungerte på denne tiden.
Det er mye bedre med hele teksten fra faktiske forsøk, og ikke bare lavkarbo-skeptikernes tolkninger av de.

De gangene jeg hadde mørkest farge på sticksene spiste jeg nesten ingenting i to til tre dager i et forsøk på å bryte igjennom et platå. Det fungerte forsåvidt, men var litt i hardeste laget

Mulig sticksene ikke klarer å måle høy nok mengde ketoner hvis man får i seg kun store mengder fett.
Er det noen forsøk der man faktisk har målt dette?

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:04   #22
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Dette innlegget var det som fikk meg til å hoppe i det og legge om kostholdet fra veldig mye karbohydrater til mer protein og fett. Første dag idag og jeg savner ikke karbohydrater engang! Jeg er så overrasket for jeg trodde jeg var avhengig av epler. Men nei, kroppen ble glad for proteiner og fett og savnet ikke epler i det hele tatt Tusen takk.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 00:22   #23
rikle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 5
rikle er på en erverdig vei

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Har lest alle innlegg med stor interesse, og er utrolig imponert over kunnskapen til folk her inne!
Har bare et spørsmål: Skal man ikke spise hvis man ikke er sulten? Faller alle disse små mellommåltidene bort? Isåfall er det herlig, for jeg stresser dette med måltid hver 3.time noe veldig!

rikle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 00:25   #24
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Opprinnelig lagt inn av rikle, her.

...... for jeg stresser dette med måltid hver 3.time noe veldig!

Spis når du er sulten, uansett om det er en gang eller 5 ganger Enkelt og greit

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 15:50   #25
gingerslett
Nytt Medlem
 
gingerslett sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Stranda, Møre&Romsdal
Alder: 43
Innlegg: 7
gingerslett er på en erverdig vei

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Jeg er på andre dagen i mitt nye lavkarbo-kosthold, og er riiimelig spent på om dette funker for meg! Jeg åt godterier hver eneste dag og ELSKER brødmat og yoghurter...men vekta økte...så nå skal jeg gi dette en sjanse ) rart å ete mye fett, føler det blir heelt feil m tanke på at en har lært at fett gjør en fet! Men jeg lurer på hvor mye fett en BØR få i seg i løpet av en dag?? og hvor fort kan en se resultater på kropp og vekt??

__________________


gingerslett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo ^^, Svar med sitat
Svar

Emneord
fett


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett? Pelen Ketolysekuren 9 30-07-09 21:08
Fett viktig i lavkarbo? BobBob Spørsmål og svar 10 14-01-09 15:26
Hvorfor er MYE vann så himla viktig? nystolen Ketolysekuren 16 20-09-07 11:23
Hvorfor gir ikke suget etter ORDENTLIG brød seg? Tette80 Ketolysekuren 7 08-05-07 09:49
Hvorfor vil ikke familien min tro vitaminer er viktig ang kost Tidligere bruker Kosttilskudd 7 06-12-04 15:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no