Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-04-10, 12:30   #26
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

ja, rikle, det stemmer. Foretrekker du tre måltider bare, er det fint det. Er du ikke sulten har kroppen noe annet å bruke til den sier ifra. Å stole på kroppen er viktig, det er den vi fo'rer, ikke sjela

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 14:29   #27
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Opprinnelig lagt inn av svenm, her.

Dette var interessant.
Jeg er selv helt ny når det gjelder lavkarbo. Ønsker å prøve dette for å gå ned noe i vekt (bli kvitt magen).
Foreløpig har jeg kuttet kraftig ned på karbo, men ikke etter noen spesifikk retning. Så jeg har altså ikke lest boka som det rådes til.
Jeg har også lagt merke til at mange spiser mye mer fett enn hva jeg får i meg og lurt på om dette er nødvendig. Ut i fra denne tråden er jeg fortsatt usikker.
Jeg har da en del fett på kroppen og føler meg ikke slapp eller ute av form. Om jeg er i Ketos vet jeg ikke. Men vil jeg kunne oppnå min ønskede vekt(fett) nedagang ved å fortsette som jeg har startet? Kutte ut karbo (så og si) og ikke øke fettinntak spesielt (Det går en del mer ost f.eks. men bruker ikke masse smør til steking, over maten osv.)

Håper på å bli videre opplyst.

Dette kunne jeg ha skrevet selv, kan noen gi oss svar?

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 23:28   #28
bollejenta
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2
bollejenta er på en erverdig vei

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

takk for det her forumet,no skjønner jeg hvorfor jeg er litt slapp etter og ha lagt om kosten.Jeg må spise mere fett, slutte med og skjære bort fettet av baconet før jeg steker det.

bollejenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 01:56   #29
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

For høyt inntak av fett fører ikke det til fettlagring? Ikke noe? Er det bare omdannet karbo og overskuddsprotein som fører til det? Hvorfor skal man etter vektnedgang kutte ned på fett og erstatte det med karbo?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 10:25   #30
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Det er ikke rart at det er så mye forvirring med dette angående fett. Etter over et halv decenium med fettskrekk er jo kunnskapen blitt forvrengt til de grader.
Først: Kan man lagre fett om man spiser for mye? Ja, det kan man. Insulin er kroppens fettlagringshormon. Og som mange vet, stiger insulinet når man spiser karbohydrater, og overskuddet av karbohydratene blir da lagret som fett, pluss at fettet en spiser OGSÅ lagres.
Men når vi spiser neste bare fett og protein, og ikke karbo, stiger insulinet da? Vedrørende protein, så skilles det ut insulin, og det kan føre til noe lagring, men ikke mye. Spiser man i samme måltid mye fett, skilles det ut mye mindre insulin. Mye fett = lite insulin. Men kroppen kan lagre fett, også uten insulin, men ved bruk av noe som kalles ASP. Acylation stimulerende protein. Men det er detaljer, og ikke noe en behøver å tenke på i hverdagen.
Det er klart, om en forbruker ca 2200 kcal om dagen, og spiser 5000 kcal, så vil man neppe tape vekt, men heller legge på seg en del. Men de fleste orker ikke spise så mye med nok fett og protein i kosten.
Riktig sammensatt kost vil ikke medføre noe annet enn ønsket vekttap, eller vektoppgang om det er det som er målet.
Kosten MÅ ha rikelig med fett, det optimale er usikkert, men noe over 80 % av energien ser ut til å virke best for de med vanskelig metabolisme. Det er gjerne de som også har spist lite fett gjennom livet som sliter her. Jo slankere de er, jo mer fett har de ofte spist. Dette er ingen regel, men stemmer ofte.
De som er glade i Lam, har en fordel. Glimrende kjøtt med mye naturlig fett. En bør lære seg å regne ut energiprosenten i fett til å begynne med, slik at en får oversikt over hvor mye man får i seg.
Det er gjerne slik at damer stort sett ikke får i seg nok, Grete Roede djevelen sitter hardt fast med sin vranglære. Da er det beste rådet å ta en tur til nærmeste helsekost for å få tak i cocosa. Cocosa er nesten 100 fett, og mesteparten kan ikke sett seg fast noe sted på kroppen, til det er fettsyrene i Cocosa for korte, slik at de må gå rett til forbrenning.

Om en regner ut sin fettprosent i maten, og finner ut at 75 % av energien kommer fra fett, kan det være kjekt å ta 30 - 40 gram cocosa i tillegg, slik at man får en høyere prosent. Denne dosen kan være greit å ta til frokosten, da kan en holde seg mett ofte til middag. Spis kun når du er sulten, og ikke ellers.
Spiser man mye fett og nok protein (ca 1 gram pr kg av din vekt) vil man som regel havne lavt på kalori inntak også. Er man sulten, spiser man imidltertidig for lite, og bør øke inntaket. Cocosa er glimrende da.Pluss et egg eller to, for proteinet sitt skyld.

Fett og protein vil også senke kortisolet, som kan være skyld i stagnasjon og vektoppgang. Skjær aldri bort fettet. Men lær å tygge i deg de fete bitene. Det tar tid, eller flere tiår med bortskjæring av fett fra maten. Men hva vil du - gå ned i vekt? Da må du lære å slutte å sulte, og å tygge litt fett. Dette er for resten av livet, så det er like godt å lære det med en gang Jeg vet av erfaring at det er vanskelig, jeg holdt på å kaste opp, men etter noen uker gikk det greit, og i dag elsker jeg det, så det går, med fast bestemthet. Det er jo ingen annen vei enn å spise det som kroppen så sårt trenger.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 10:38   #31
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Opprinnelig lagt inn av gingerslett, her.

Jeg er på andre dagen i mitt nye lavkarbo-kosthold, og er riiimelig spent på om dette funker for meg! Jeg åt godterier hver eneste dag og ELSKER brødmat og yoghurter...men vekta økte...så nå skal jeg gi dette en sjanse ) rart å ete mye fett, føler det blir heelt feil m tanke på at en har lært at fett gjør en fet! Men jeg lurer på hvor mye fett en BØR få i seg i løpet av en dag?? og hvor fort kan en se resultater på kropp og vekt??

Du er ny, så jeg tenkte å gi det et tips: Vit at det søte kostholdet ditt nok har gjort deg sukkeravhengig, som kan være like vanskelig å bli kvitt som en alkoholiker har for å kutte ut alkoholen. Det er ikke tull, området i hjernen og de samme mekanismene er i gang.

Hvor mye fett? For å ta runde tall, det gjør det noe enklere: La oss si at du bør dytte i deg 2000 kcal per dag, ok?
Da bør 80 % av den energien komme fra fett. Et gram fett er ca 9 kcal.
80 % av 2000 kcal er 1600 kcal.
Regnestykket blir da: 1600 delt på 9 = 178 gram, runder av til i underkant av to hekto.
De siste 400 kcal bør bestå av mest protein, om du må, kan du ta en liten dæsj karbohydrater også.
Dette er den ekstreme delen av LCHF. Vi har den andre ytterpunktet også, som tillater opp mot 120 gram karbohydrat om dagen. Da kan du ikke tillate så mye fett, i og med at du har en del hevet insulin en god del av dagen. Har du mye vekt du skal ta av, bør du ligge nærmere det jeg beskrev, og så finne ut om du tar av ønsket vekt. Husk at i begynnelsen MÅ kroppen få nok fett, slik at den tror at det er god jakt og masse mat, da blir den ikke redd for å gå ut av lagringsmodus, og slipper gladelig fettet. Det kan ta ca 2 uker. Da kan en kutte ned litt og kroppen vil da gi fra seg overskuddet sitt i fett. Etter en tid kan stagnasjon komme, da kan en gå litt opp igjen, for å fortelle kroppen at den ikke behøver å være redd for magre tider, og enn uke eller to senere vil den da respondere igjen.
Disse platåene er veldig viktige, da skjer det en hel del "kontrollprosesser" i kroppen, hvor den på en måte "samler inn opplysninger" , og vurderer om det fortsatt er ok å slippe fett. Om du gir den nok fett i denne prosessen, vil den skrive inn OK på skjemaet sitt, og sette i gang igjen.
Noe vitamin og mineraltilskudd kan være nødvendig, da du i årevis har fått for lite.
http://skip.se gir mye topp preparater

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 11:08   #32
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Tusen hjertelig takk, BitTorres, det var utfyllende svar! Du sier cocosa er så bra. Mener du planteoljer lagres som fett lettere enn cocosa?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 11:22   #33
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Det er så mange som er fortvilet over stans i vektnedgang her inne, så jeg er glad du her serverte et svar til alle de, BitTorres. Takk.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 13:29   #34
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Tusen hjertelig takk, BitTorres, det var utfyllende svar! Du sier cocosa er så bra. Mener du planteoljer lagres som fett lettere enn cocosa?

Nei! Planteoljer kan ikke lagres i den formen de er, fett kan kun lagres som mettet fett.
Men vi bør ikke ta særlig med olje, det er sunnere med animalskt fett. Er det økologisk, så kan det ikke bli bedre.
Generelt er pressede oljer for konsentrert. Skal en ha olivenolje, bør en spise oliven. Skal en ha fiskeolje, så bør en spise fisk. Vil man ha i seg rapsolje, så..hvem spiser raps? Ergo: La rapsen være! På samme måte, hvem går ute i åkeren og spiser korn? Har du ikke vinger eller hover, så lar du det være også.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 14:29   #35
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Jeg er klar over at flerumettet må oppdeles til enkle fettsyrer for å lagres, men skulle da tro dette resulterte i mindre fettlagring enn mettet fett etter min logikk. Men du skriver:"Cocosa er nesten 100 fett, og mesteparten kan ikke sett seg fast noe sted på kroppen, til det er fettsyrene i Cocosa for korte, slik at de må gå rett til forbrenning." Kanskje jeg misforsto hva de korte fettsyrene er da? Er det forskjell på mettede fettsyrer?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 14:36   #36
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Jeg fant ut noe om de fettsyrene skrevet av Fedon.:
"Videre forbrennes disse kortkjedede fettsyrene bedre og kokosfett bidrar dermed ikke med like mange effektive kalorier som andre fettyper. Noen av fettsyrene i kokosfett har til og med antibiotiske egenskaper. Når det gjelder kokosfett og vektreduksjon er nok effekten at det gir økt metthetsfølelse og fører til mindre matinntak totalt, særlig i kombinasjon med lavglykemisk og karbohydratredusert kosthold."

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 21:10   #37
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Jeg fant ut noe om de fettsyrene skrevet av Fedon.:
"Videre forbrennes disse kortkjedede fettsyrene bedre og kokosfett bidrar dermed ikke med like mange effektive kalorier som andre fettyper. Noen av fettsyrene i kokosfett har til og med antibiotiske egenskaper. Når det gjelder kokosfett og vektreduksjon er nok effekten at det gir økt metthetsfølelse og fører til mindre matinntak totalt, særlig i kombinasjon med lavglykemisk og karbohydratredusert kosthold."

Det stemmer det. Jeg husker ikke helt hvor mange kcal de gir, men det har jo ikke så mye å si. På en side har LAGREDE mettede fettsyrer en verdi på 8.9 kcal, men da de forbrennes har de en verdi på 7. Fordi spaltet fett inneholder en del karbonmolekyler som ikke forbrennes, tror jeg...husker ikke helt den kjemiske formelen for øyeblikket.
Men kokosfett er helt glimrende altså )

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 23:30   #38
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Fantastisk hva du vet. Vissste ikke at det var slike detaljer å forske på. Tusen takk.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 23:31   #39
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Hvor har du lært om dette? Er det på norsk eller engelsk?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 00:08   #40
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Nei, hvor..? Den som husket det. Jeg er jo en sånn kostholdsnerd, og snapper opp artikler fra Mat og Helse, ser på videoer fra Medisinfagskolen, leser bøker på både Norsk og Svensk, Artikler over alt på nett, både norske og utenlanske, og er det noe jeg ikke skjønner, kontakter jeg som regel Dag Viljen eller Kostdoktorn. Det er alltids noen som kan svare på de mest intrikate spørsmål og sette ting på plass når det stokker seg i hodet .
De er også greie å spørre når jeg finner artikler der det står ting som enten er for godt til å være sant, eller noe jeg tror er galt.
Sånn samler jeg informasjon, og dag for dag, uke etter uke blir det etterhvert et ganske helhetlig bilde. Jeg er en veldig ivrig løper, og trenger å vite så mye som mulig om dette kostholdet for å yte best mulig. Det er også en drivkraft for å finne ut ting. Dernest for å forebygge kreft, diabetes, og alderdom. Derigjennom forstår jeg etterhvert hvordan ting fungerer

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 01:50   #41
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Aha, kuult. Du er dermed en kjemperessurs her inne Jeg er som deg, søker over alt. Men har ikke søkt så lenge om dette om fett. Fant dette istad her:http://www.treningsmagasinet.no/wip4...epl?id=237173:
Når kroppen din venner seg til å forbruke fett som energikilde, øker den automatisk produksjonen av de enzymene som må til for å fordøye fettet. Disse enzymene bidrar også til at kroppen lettere omsetter eget fettvev til forbrenning, og du går ned i vekt.

(Så en stor hemmelighet for den som vil oppnå framgang: Fett er byggesteiner i flere anabole hormoner, som gir deg økt styrke, utholdenhet og vitalitet. Dine idrettsprestasjoner kan nå nye høyder, helt uten juks. La fettet bli din naturlige doping, med god helse som bivirkning!)

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 14:52   #42
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Aha, kuult. Du er dermed en kjemperessurs her inne Jeg er som deg, søker over alt. Men har ikke søkt så lenge om dette om fett. Fant dette istad her:http://www.treningsmagasinet.no/wip4...epl?id=237173:
Når kroppen din venner seg til å forbruke fett som energikilde, øker den automatisk produksjonen av de enzymene som må til for å fordøye fettet. Disse enzymene bidrar også til at kroppen lettere omsetter eget fettvev til forbrenning, og du går ned i vekt.

(Så en stor hemmelighet for den som vil oppnå framgang: Fett er byggesteiner i flere anabole hormoner, som gir deg økt styrke, utholdenhet og vitalitet. Dine idrettsprestasjoner kan nå nye høyder, helt uten juks. La fettet bli din naturlige doping, med god helse som bivirkning!)

Netopp Og det er så å si helt umulig å få olympiatoppen til å forstå, fordi: FETT TETTER IGJEN BLODÅRENE....
Det er rart at de som har doktortitler og proffesorater på kost og ernnæring ikke skjønner at det er helt umulig for kroppen å fungere på den måten...På en eller annen måte har de fått noen snodige skylapper..de vet at eskimoene spiste nesten utelukkende protein og flerumettet fett. Ok, så måtte altså omega 3 være supersunt. Men hva med den andre enden av jorden, der spiste masaiene nesten utelukkende protein og mettet fett, og de hadde heller ikke de sykdommene...hmmmm. Men det kunne jo ikke forskes på, fordi da ble de fine teoriene ødelagt. (at masaiene ble mye eldre enn eskimoene var jo enda verre).

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 00:22   #43
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Jeg har lest at ved inntak av for mye fett opptas det ikke men utskilles med avføringen.Andre steder at man ikke må overdrive fordi det vil komme til å bli lagret. Er det kun ved høyt karbohydratinntak sammen med fettet at fettet lagres? Eller er dette med utskillelse tullball? På høyfettdiett, vil fett gå direkte til musklene for å forbrennes og proteinene bli brukt til oppbygging, mens ved inntak av karbohydrater, proteiner og fett vil fett gå til fettlageret og i tillegg musklene til forbrenning?


Og hvis man utelukkende spiser fett og kjøtt, er det mulig å spise så mye at man blir feit om man følger metthetssignalene? Jeg tenker at nøkkelen til det å være slank er å følge metthetessignalene. Og det er noe helt annet på lavkarbo enn høykarbo fordi på lavkarbo får man det man trenger, og dermed et stoppsignal; takk nå har jeg fått det jeg trenger.Karbohydrater er jo heller ikke essensielt.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 09:13   #44
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Jeg har lest at ved inntak av for mye fett opptas det ikke men utskilles med avføringen.Andre steder at man ikke må overdrive fordi det vil komme til å bli lagret. Er det kun ved høyt karbohydratinntak sammen med fettet at fettet lagres? Eller er dette med utskillelse tullball? På høyfettdiett, vil fett gå direkte til musklene for å forbrennes og proteinene bli brukt til oppbygging, mens ved inntak av karbohydrater, proteiner og fett vil fett gå til fettlageret og i tillegg musklene til forbrenning?


Og hvis man utelukkende spiser fett og kjøtt, er det mulig å spise så mye at man blir feit om man følger metthetssignalene? Jeg tenker at nøkkelen til det å være slank er å følge metthetessignalene. Og det er noe helt annet på lavkarbo enn høykarbo fordi på lavkarbo får man det man trenger, og dermed et stoppsignal; takk nå har jeg fått det jeg trenger.Karbohydrater er jo heller ikke essensielt.

Det stemmer at ved for høyt fettinntak, vil mye utskilles gjennom dobesøk . Jeg var for ivrig med mitt inntak og kan nevne fettdiarè som et "morsomt" resultat. Anbefales ikke.
Men som regel (finnes jo alltid unntak) vil man kunne spise en god del mer fett på lavkarbo uten å legge på seg, fordi insulinet, og andre lagringsmekanismer normalt er lavere. Kroppen er da en forbrenningsmodus, og har da veldig store problemer med å lagre ting. Noe blir også bare trykket videre i tarmen, uten å bli tatt opp. Men spiser man de helt store kvanta, kan man legge på seg, men det er helt indivduelt. Noen har fått en overaktiv bukspyttkjertel som ikke søren vil slutte å gå på høygir, men skiller ut insulin okke som. Dette gjelder oftere kvinner enn menn. Da kan det være lurt å følge nøye med på inntaket. Men som regel vil c pep gå ned, før eller siden, når kostholdet slutter å innbefatte karbohydrater.
På et norskt vanlig kosthold vil man forbrenne både fett og karbohydrater, om hverandre, det kommer an på basalforbrenning og aktivitet og individuell metabolisme akkurat HVOR mye av hvert. Normalt inntar vi såpass mye karbohydrater at vi for det meste forbrenner fett om natten. De som trener mye har en høyere fettomsetning, vanligvis.

Som regel vil kroppenn si at nok er nok da du spiser kun protein og fett. Og da du har fått nok fett vil du kunne holde deg mett i 6 timer, ca. Ofte mer. 3 måltider er ofte nok. Men husk: Vår tids ideal av å være "slank" har ikke NOE med å gjøre hva kroppen mener er å være sunn...Når du ser deg i speilet og mener du har noen kilo for mye, kan være at kroppen sier: nå er du passe. På en annen side: Det er tull at kroppen er innstilt på å lagre mat for å tåle trange tider. Iallefall sånn som forskerne sier. Om det hadde vært sånn for 40 000 år siden, hadde ingen orket å jage mammut. De hadde vært for feite.. Ergo: om sensommeren kan man innta mer av det grønne og bær, MEN: Resten av året levde våre forfedre mer strikt en det vi aner. Ikke fordi de ville, men fordi de måtte. Hvis vi levde på samme måte, ville vi hatt en sterk å sunn kropp. Hvordan nå den så ut
Vanligvis ville vi sagt at eskimoene var overvektige, fordi de hadde mer underhudsfett enn oss. Ikke fordi det var så kaldt der de bodde, men fordi de spiste riktig, og da har man gjerne et lite ekstra kroppslager, spesielt om høsten. Men kroppen vil aldri at vi skal bli feite.
Så vårt ideal om hva som er slank, vil vi kanskje måtte revurdere? De fem kiloene som er så vanskelig å få bort, skal nok ikke bort. På en annen side, har man spist karbohydrater i 30 år, er kroppens hormonsystem så forvirret, at det kan ta år å få ordnet opp i det, og en usunn overvekt må også få lov til å få år på å forsvinne Om kroppen trenger det.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 17:45   #45
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Ja, om det var meningen å lagre fett så måtte det være for å gå i dvale om vinteren som visse dyr gjør da. Ja, de fem kiloene mange snakker om er bare en estetisk sak. Jeg passer på å ikke ha de fem kg,men jeg har ikke allverdens energi heller. Det er bakdelen med det.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 14:47   #46
Labomba
Seniormedlem
 
Labomba sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 59
Innlegg: 807
Labomba er en juvelLabomba er en juvelLabomba er en juvel

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Hm, så jeg behøver faktisk ikke skjære fettet av kotelettene og kan spise all kyllingskinnet uten dårlig samvittighet?

__________________
Tålmodighet er en dyd

Min journal : http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43485
Labomba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 14:50   #47
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Fett og dårlig samvittighet passer ikke sammen om en skal ha god helse
Skjærer du derimot bort fettet, er det på tide med dårlig samvittighet.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 15:16   #48
Labomba
Seniormedlem
 
Labomba sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 59
Innlegg: 807
Labomba er en juvelLabomba er en juvelLabomba er en juvel

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Åh du store banan!!! Nå ble jeg utrolig glad! Elsker skinnet på nygrilla lylling, men har tatt det bort til nå. Og fettranda på kjøtt Mmmm, nå skal det bli andre boller. Tusen takk

__________________
Tålmodighet er en dyd

Min journal : http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43485
Labomba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 15:23   #49
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Hvor får man kjøpt Fedon brød?

På rema!

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 19:08   #50
Debz
Medlem
 
Debz sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 373
Debz er på en erverdig vei

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Jeg har et spørmål og jeg virkelig håper noen kan hjelpe meg. Ser ut som jeg ligger for lavt med fett..ligger under halvparten av det jeg skulle har hatt i dag. Kan noen gi meg et forslag om hva jeg kan spise som ikke er protein eller karbs?? Jeg har allerede spist en 75 gr pose med svinesvor snacks greie men det var ikke nok. (jeg fikk dessverre veldig oppblåst og litt vondt i magen fra de, er det mulig at noen ikke tåler de snacksene?) Jeg er egentlig mett men er litt bekymret over at jeg ikke spiser nok fett. Har forresten de siste 3 dager, veldig slapp og trøtt - verker noe enormt i kroppen. Jeg har ikke krefter til å kom ut av stolen, mye mindre ta min 30 min gåtur.. Skal jeg spise en skål med pisket krem, kan det hjelpe tro??

__________________


Debz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
fett


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett? Pelen Ketolysekuren 9 30-07-09 21:08
Fett viktig i lavkarbo? BobBob Spørsmål og svar 10 14-01-09 15:26
Hvorfor er MYE vann så himla viktig? nystolen Ketolysekuren 16 20-09-07 11:23
Hvorfor gir ikke suget etter ORDENTLIG brød seg? Tette80 Ketolysekuren 7 08-05-07 09:49
Hvorfor vil ikke familien min tro vitaminer er viktig ang kost Tidligere bruker Kosttilskudd 7 06-12-04 15:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no