Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er jeg i "ketose"? Er det vanlig å føle seg annerledes på "ketose"?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-09-11, 21:51   #1
jonibulda
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
jonibulda er på en erverdig vei

Er jeg i "ketose"? Er det vanlig å føle seg annerledes på "ketose"?

Jeg har begynt en ganske seriøs LK diett, ca max 50g Kh/dagen (men har ligget godt under det i det siste). Jeg har aldri ligget så lavt hele livet. Jeg er snart 30 nå (mann).

Etter at jeg begynte med det, har noen merkelige og veldig uvante ting skjedd med meg. Det er vanskelig å forklare, men jeg føler meg annerledes i både kropp og sinn. Er jeg i det som kalles "ketose" nå? Føler at jeg har en annen type energi, men vanskelig å forklare.

Og så er matlysten helt anderledes. Jeg er ikke noe særlig sulten lenger. Tror det kommer litt av at et høyt % av matinntaket er fett, og det kanskje virker mettende/matlystdempende. Og kanskje at tidligere var mat mer en vanesak, som jeg nå har brutt, i tillegg til at muligens matinntak gjør mer sulten, så med mindre matinntak, så blir jeg mindre sulten også.

Alt i alt føler jeg meg mye bedre enn tidligere. Men energien er anderledes. Føler meg både slappere og mye mer energifull samtidig. Det er som om en type energi har blitt byttet ut med en annen.

Det er vanskelig å forklare, og kanskje veldig upresise spørsmål, men er det flere med erfaring med dette, som kjenner seg litt igjen i det jeg(kanskje unøyaktig) beskriver?

Tenkte jeg bare måtte poste her tilfelle det jeg føler er unormalt, og tyder på at noe er galt, så vil bare være på den sikre siden (selv om jeg ikke føler meg værre).

jonibulda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 22:21   #2
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er jeg i "ketose"? Er det vanlig å føle seg anderledes på "ketose"?

Opprinnelig lagt inn av jonibulda, her.

Jeg har begynt en ganske seriøs LK diett, ca max 50g Kh/dagen (men har ligget godt under det i det siste). Jeg har aldri ligget så lavt hele livet. Jeg er snart 30 nå (mann).

Etter at jeg begynte med det, har noen merkelige og veldig uvante ting skjedd med meg. Det er vanskelig å forklare, men jeg føler meg annerledes i både kropp og sinn. Er jeg i det som kalles "ketose" nå? Føler at jeg har en annen type energi, men vanskelig å forklare.

Og så er matlysten helt anderledes. Jeg er ikke noe særlig sulten lenger. Tror det kommer litt av at et høyt % av matinntaket er fett, og det kanskje virker mettende/matlystdempende. Og kanskje at tidligere var mat mer en vanesak, som jeg nå har brutt, i tillegg til at muligens matinntak gjør mer sulten, så med mindre matinntak, så blir jeg mindre sulten også.

Alt i alt føler jeg meg mye bedre enn tidligere. Men energien er anderledes. Føler meg både slappere og mye mer energifull samtidig. Det er som om en type energi har blitt byttet ut med en annen.

Det er vanskelig å forklare, og kanskje veldig upresise spørsmål, men er det flere med erfaring med dette, som kjenner seg litt igjen i det jeg(kanskje unøyaktig) beskriver?

Tenkte jeg bare måtte poste her tilfelle det jeg føler er unormalt, og tyder på at noe er galt, så vil bare være på den sikre siden (selv om jeg ikke føler meg værre).

Hei. Du trenger nok ikke være bekymret! Når kroppen henter energi fra noe annet enn tilførte karbohydrater, så oppleves kroppen annerledes. Det du beskriver om behov for mindre mat er også kjent. Så lenge du ikke føler deg syk på noe vis er det nok bare å fortsette.
Lykke til!

  Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 22:26   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er jeg i "ketose"? Er det vanlig å føle seg anderledes på "ketose"?

Jepp, det er vanlig

Sjekk ut arnakristins nybegynnertråd for litt mer info starten på lavkarbokarrieren

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 23:16   #4
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Er jeg i "ketose"? Er det vanlig å føle seg anderledes på "ketose"?

Opprinnelig lagt inn av jonibulda, her.


Alt i alt føler jeg meg mye bedre enn tidligere. Men energien er anderledes. Føler meg både slappere og mye mer energifull samtidig. Det er som om en type energi har blitt byttet ut med en annen.

Det er vanskelig å forklare, og kanskje veldig upresise spørsmål, men er det flere med erfaring med dette, som kjenner seg litt igjen i det jeg(kanskje unøyaktig) beskriver?

Jeg synes du beskriver overgangen fra KH-forbrenning til fettforbrenning veldig bra, jeg!

Energien blir virkelig "bytta ut med en annen sort".
Vær forberedt på hodepine og mer varme i kroppen, kanskje også tørste om du ikke automatisk drikker mer vann, og en stålånde av en annen verden, så har du det i et nøtteskall.

Hodepine og slapphet forsvinner heldigvis ganske fort for de fleste

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 16:26   #5
tinamejo
Juniormedlem
 
tinamejo sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sogndal
Alder: 36
Innlegg: 33
tinamejo er på en erverdig vei

Sv: Er jeg i "ketose"? Er det vanlig å føle seg anderledes på "ketose"?

Jeg blir veldig urolig når jeg er i ketose.. MASSE MASSE MASSE energi, men ikke konstuktiv energi, om du skjønner? Blir bare urolig.. Og varm i kroppen, svetter som en galning og også veldig tørst.
Så kanskje er du i ketose, hvem veit.
Man kan måle med sånn ketosticks.

__________________



Er intolerant mot melkeprodukter, soya, egg, gluten, sukker og gjær - er ingen enkel ting å passe på på lavkarbo, men jeg tar utfordringen!
tinamejo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 19:25   #6
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Er jeg i "ketose"? Er det vanlig å føle seg anderledes på "ketose"?

Opprinnelig lagt inn av tinamejo, her.

Jeg blir veldig urolig når jeg er i ketose.. MASSE MASSE MASSE energi, men ikke konstuktiv energi, om du skjønner? Blir bare urolig.. Og varm i kroppen, svetter som en galning og også veldig tørst.
Så kanskje er du i ketose, hvem veit.
Man kan måle med sånn ketosticks.

Helt enig, en slags forvirret energi....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det annerledes for PCOS'ere enn andre å være i ketose? nightly PCOS og karbohydratkontroll 7 13-07-11 19:56
Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo? oppavsofaen Spørsmål og svar 52 10-01-11 19:16
Ketose/ut av ketose - ødelagt stoffskifte på sikt? Yatta! Spørsmål og svar 2 05-09-10 20:53
Er det vanlig å føle hjertebank i ketose? ingers Spørsmål og svar 5 05-06-09 20:20
Ketose etter tre dager, vanlig? NinaOp Ketolysekuren 14 06-02-09 11:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no