Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kan Dere forklare hva vi nye trenger i "skapet"...og hva vi bruker det til :)

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-09-11, 12:03   #1
Oddan
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Stange
Innlegg: 3
Oddan er på en erverdig vei

Kan Dere forklare hva vi nye trenger i "skapet"...og hva vi bruker det til :)

Heisann alle sammen!
Kan noen av dere være så snille å lage en liten oversikt over hva som kan være lurt å ha i skapet når vi skal holde karbene nede....Har lest en del her inne, og noe er litt "gresk" enda
Men det er veldig greit å få vite hva som brukes istedet for mel, sukker etc etc

Så en type oversikt som:

Produkt:
Stevia
Hva brukes det til:
Søtning
Fåes kjøpt her (gjerne link)
www.herellerder.com
---------------------------------------
Produkt:
Cocosa
Hva brukes det til:
?
Fåes kjøpt her (gjerne link)
www.herellerder.com
---------------------------------------
Produkt:
Fiberhusk
Hva brukes det til:
?
Fåes kjøpt her (gjerne link)
www.herellerder.com
---------------------------------------

Takker så mye!


Sist redigert av Oddan : 05-09-11 kl 12:25.
Oddan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo...tror jeg Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 13:48   #2
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Kan Dere forklare hva vi nye trenger i "skapet"...og hva vi bruker det til :)

Produkt:
Stevia
Hva brukes det til:
Søtning, fås både flytende og pulver, med og uten smak.
Fåes kjøpt her (gjerne link)
www.iherb.com eller www.altshop.no
---------------------------------------
Produkt:
Cocosa
Hva brukes det til:
Steking, i kaffe for å få opp fettinntaket, i konfektkaker ala delfia eller baunty
Fåes kjøpt her (gjerne link)
Din nærmeste helsekostbutikk eller www.iherb.no
---------------------------------------
Produkt:
Fiberhusk
Hva brukes det til:
Binde og tykne deig/røre til kake, brød ol
Fåes kjøpt her (gjerne link)
Din nærmeste Meny butikk, helsekost eller www.iherb.no
---------------------------------------

Nå vet ikke jeg hvor mange KH du har planer om å ligge på i døgnet, men for meg som spiser generelt lavkarbo holder lista over, jeg bruker oftest meierismør i stedet for cocosa.

Man kan gjøre ting vanskelig og handle inn masse speisal-ingredienser, eller man kan gjøre det enkelt, spise ren mat og (nesten) greie seg med det man får på matbutikken

Lykke til!

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 13:57   #3
Oddan
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Stange
Innlegg: 3
Oddan er på en erverdig vei

Sv: Kan Dere forklare hva vi nye trenger i "skapet"...og hva vi bruker det til :)

Kjempebra....så Stevia og Fiberhusk er basisen kjempeflott!
Takker

Oddan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo...tror jeg Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 14:09   #4
koko75
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 79
koko75 er på en erverdig vei

Sv: Kan Dere forklare hva vi nye trenger i "skapet"...og hva vi bruker det til :)

Jeg har også bestilt sukrin, kokosmel og mandelmel fra iherb. Og noen Atkinsbarer som jeg tenkte å bruke til "lørdagsgodt".

Anbefaler deg også å bake en porsjon av disse heeeelt fantastiske knekkebrødene:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214

Ikke vanskelig å leve lavkarbo med disse i hus synes jeg.

__________________




koko75 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ammetilpasning Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 14:38   #5
Bravo
Medlem
 
Bravo sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 262
Bravo er ny på veien

Sv: Kan Dere forklare hva vi nye trenger i "skapet"...og hva vi bruker det til :)

Johannesbrødkjernemel (forkortes ofte jbkm her inne)
Tykningsmiddel
Kjøpes på helsekostbutikker

(tror dette må være det jeg har kjøpt oftest etter oppstart av lavkarbo, glasset er lite og dette brukes i mange oppskrifter)

Jeg har bestilt xanthan gum som en erstatter for denne på www.iherb.com

Bravo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 14:38   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan Dere forklare hva vi nye trenger i "skapet"...og hva vi bruker det til :)

Opprinnelig lagt inn av Oddan, her.

Kjempebra....så Stevia og Fiberhusk er basisen kjempeflott!
Takker

Nja, det var bare noen eksempler som slett ikke er nødvendige. Sukrinmelis er mer anvendelig enn stvia og smaker bedre.Til marengs og marsipan f.eks. Nøtter og frø er det viktigste av tørrvarer menr jeg, for å lage kjeks etc. Du kan lage brøderstatning med ost og egg bare også,altså. Kokosmelk og kakaopulver om du vil lage deg kakao eller bruke kokosmelk til saus.

I skapet bør du ha en maskin som visper sammen egg etc. Du kan lage jukseloff av kun egg og salt.
Jeg har spist lavkarbo lenge men ennå ikke fått bruk for johannesbrødkjernemel og fiberhusk.

Du kan lage din egne fiskekaker med bare egg og trukket fisk også. Må ikke ha noe i tillegg.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 14:43   #7
Bravo
Medlem
 
Bravo sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 262
Bravo er ny på veien

Sv: Kan Dere forklare hva vi nye trenger i "skapet"...og hva vi bruker det til :)

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg har spist lavkarbo lenge men ennå ikke fått bruk for johannesbrødkjernemel og fiberhusk.

Mens jeg kjøpte ivrig inn soyamel og pofiber i min oppstart - de står urørt i skapet ennå. Fiberhusk og jbkm bruker jeg derimot mye - baker mye lavkarbobrød og knekkebrød ->fiberhusk, og jbkm syns jeg jeg støter på i mange oppskrifter.. kommer an på hvilke oppskrifter man har på sitt faste repertoar, dette..

I alle fall -som et generelt råd tenker jeg at sånne ingredienser er lurt å vente med å handle inn til man faktisk finner en oppskrift man har lyst å lage, hvor varen inngår, så slipper man disse bomkjøpene.. og mange spesialvarer er jo helsekostvarer som koster litt også.

Bravo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 16:23   #8
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan Dere forklare hva vi nye trenger i "skapet"...og hva vi bruker det til :)

Det du trenger får du kjøpt på rema. Det er grønnsaker, fisk, kjøtt, egg og bær, nøtter, etc.

Resten er bonus til å lage forskjellige ting du har lyst på. Ikke gå på helsekosten. Bestill fra iherb.com.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 17:01   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kan Dere forklare hva vi nye trenger i "skapet"...og hva vi bruker det til :)

Handleliste for startere!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 17:11   #10
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Kan Dere forklare hva vi nye trenger i "skapet"...og hva vi bruker det til :)

Mine MÅ HA:
*Fiberhusk har jeg blirr kjempeglad i. Bruker det i kjeks, kaker og brød. Du får kjeøp det i store dagligvarebutikker (billigere) og i helsekost.
*Sukrin - brukes istedenfor sukker. Kjøpes i helsekost.
*Mandler i massevis som jeg finhakker i foodprosessor og bruker istedenfor mel.
*Egg i massevis - brukes til ALT!
Masse ulike nøtter og frø til bakst som knekkebrød, kjeks og lavkarbobrød og -kaker.
*cocosa bruker jeg som fetttilskudd i tillegg til tran
*Meierismør er jeg helt fortapt uten.
Også MASSE grønnsaker

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 18:15   #11
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Kan Dere forklare hva vi nye trenger i "skapet"...og hva vi bruker det til :)

Man kan også bestille sukrin, sukrinmelis, mandelmel (bl.a. en sort som ikke er fettredusert), kokosmel, vaniljepulver mm fra Funksjonell mat sin nettbutikk. Det blir billigere enn på helsekosten, men så er det ca kr 100 i porto, så det er lurt å bestille mer på én gang - evt bestille sammen med andre. Følg med, de hadde 5 pk sukrin til prisen av 4 i august, så bare der var det litt å hente.

Ellers er tyrkisk yoghurt et "må ha" for meg, men den bør i kjøleskapet.. Nøtter (sjekk tabellen først, karboinnh varierer), mandler (på tilbud før jul)

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 09:02   #12
Oddan
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Stange
Innlegg: 3
Oddan er på en erverdig vei

Sv: Kan Dere forklare hva vi nye trenger i "skapet"...og hva vi bruker det til :)

Tusen takk alle sammen. "handleliste for nybegynnere" var helt topp!

Oddan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo...tror jeg Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 20:57   #13
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan Dere forklare hva vi nye trenger i "skapet"...og hva vi bruker det til :)

Hva bruker man så johannesbrødkjernemel til?
Og fiberhusk?
Er det nødvendig? Er det andre ting som har samme effekt?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 22:12   #14
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Kan Dere forklare hva vi nye trenger i "skapet"...og hva vi bruker det til :)

Hvis du ser lenge opp, står det om fiberhusk og hva den brukes til. Johannesbrødkjernemel har samme effekt, fortykning, men noen flere brukesområder for eks jevning sv sauser/supper. Hvetemel, potetmel og maizenna har samme effekt, men mye KH. Jeg har bare kjøpt fiberhusk og greier meg med det, siden jeg spiser "bare" generell lavkarbo tillater jeg meg å jevne sauser mm med ørlitt hvetemel.

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan noen forklare en nybegynner noen "fremmedord"? Skalned25kg Generell diskusjon 4 26-05-11 13:21
Har dere noen "gulrot" i enden når dere har nådd målet deres? Helene M Ketolysekuren 40 08-11-10 22:06
Hvordan forklare lavkarbo til en "analfabet"? aslaug Lavkarbo generelt 26 29-05-09 02:48
Beste lavkarbokake som kan serveres "vanlige folk" uten å måtte forklare Up-and-down Kake/dessert og snacks 8 08-03-09 21:45
Obs hvis du bruker ferdigrevet "ost"! Borealis Nyheter / media 16 23-08-06 23:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no