Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Slik kan du forebygge kreft

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-01-05, 18:08   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Slik kan du forebygge kreft

Visste ikke helt hvor jeg skulle legge denne tråden jeg..

Fra denne artikkelen; http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102368

Opprinnelig lagt inn av vg.no

For det er et faktum at mange kreftformer kan forebygges med enkle grep. Her er en samlet oversikt over hva du kan gjøre for å minske din risiko for å bli utsatt for kreft.
IKKE RØYK
Røyking er hovedårsaken til at vi får lungekreft. Fordi det er langt flere kvinner som røyker enn før, er dette en kreftform i sterk vekst blant kvinnene. Lungekreft er en svært dødelig kreftform. MINDRE KJØTT
Reduser inntaket av rødt kjøtt. Vær oppmerksom på hva slags fett du steker i, og stek ikke for hardt på for høy temperatur. Når grillen er i bruk, bør du også passe på at maten ikke blir sortsvidd. Det er påvist at det dannes akrylamider og mutagene stoffer i maten når den svis, og at disse kan være kreftfremkallende.

RØR PÅ KROPPEN
Vær fysisk aktiv minst en halv time hver dag. Det er påvist økt risiko for kreft ved liten fysisk aktivitet. Det å være fysisk aktiv beskytter spesielt mot tykktarmskreft, en kreftform som er økende i Norge. SPIS FRUKT OG GRØNT
Verdens helseorganisasjon anbefaler at du skal spise minst 400 gram, eller 5 om dagen, for å få den gunstige helsegevinsten. Dersom du steker grønnsakene, vær oppmerksom på at fettinntaket kan øke, så bruk helst planteoljer. SPIS MER FIBER
Øk fiberinntaket og da gjerne med grove kornprodukter. Spiser du for mye fiberfattig kost, med hvitt brød, kaker og så videre, øker kreftfaren. KUTT UT SNUSEN
Snus er kreftfremkallende ifølge en fersk gjennomgang av forskningen på området. International Agency for Research on Cancer har gått gjennom eksisterende undersøkelser fra hele verden og konkluderer med at snus øker faren både for kreft i munnhulen og i bukspyttkjertelen. SJEKK HUSET FOR RADON-GASS
Det er bevist at radongass forårsaker kreft. Etter røyking er eksponering for radongass den viktigste årsaken til lungekreft. Samtidig har ett av ti norske hjem så høye verdier av radongass at det bør gjøres noe med det. Statens strålevern anbefaler alle i eneboliger og andre boliger som har flater mot bakken, å sjekke nivået av radongass.

Enkelte kommuner med påvist høye forekomster, betaler undersøkelsen for sine innbyggere, men også ellers skal kommunene kunne gi råd om hvor du kan henvende deg for å få foretatt en måling. For mer info: http://radon.nrpa.no

DRIKK LITE ALKOHOL
Ikke overdriv alkoholforbruket. Alkohol øker risikoen for en rekke kreftformer: Munn-, svelg-, lever-, kolon-, rektum-, og brystkreft. Men et glass til maten en gang iblant skader ikke. VÆR FORSIKTIG MED SALT FISK
Det forskes på risikoen forbundet med mye salt og salting av mat. Spesielt i forhold til saltet fisk er det enkelte studier som påviser økt kreftrisiko. HOLD DEG SLANK
Faren for kreft øker dersom du har en kroppsmasseindeks (KMI) over 30. Spesielt øker risikoen for brystkreft. KMI regnes ut fra formelen høyde ganger høyde delt på vekt. Du regnes som undervektig hvis du har lavere KMI enn 18,5. Normalen ligger mellom 18,5 og 24,9, mens personer med KMI på mellom 25 og 29,9 regnes som overvektige. Definisjonen på fedme er KMI fra 30 og oppover. KMI-kalkulatur finner du på: http://www.halls.md./body-mass-index/bmi.htm PASS PÅ SOLEN
Unngå å sole deg når solen er på det sterkeste. Bruk solkrem som beskytter mot alle typene stråling. Hudkreft er den raskest økende kreftformen i Norge, trolig på grunn av våre solvaner. SJEKK ARVELIGHET
Dersom du er i en familie hvor mange har fått kreft i ung alder, bør du vurdere å sjekke om du har en genetisk risiko for kreft. Ta kontakt med Radiumhospitalet eller ditt nærmeste regionsykehus.

Dersom du er i en risikogruppe, har de gode tiltak for å forebygge og helbrede. Bryst- og eggstokk-kreft henger sammen og er den hyppigste arvelige kreftformen. Deretter kommer tarmkreft som også gir livmorkreft hos kvinner. Tidlig diagnostikk kan gi tidlig helbredelse, og sykdom unngås. De som har risiko, bør derfor utredes og følges opp.

IKKE SNAKK FOR MYE I MOBIL
Det er stor usikkerhet knyttet til eventuelle farer knyttet til bruk av mobil. Enkelte land har gått ut med advarsler mot mobilbruk blant barn. Statens strålevern har en føre var-holdning og anbefaler at man bruker handsfree og tekstmeldinger fremfor å snakke rett i telefonen. HØYSPENTLEDNINGER
Det diskuteres om det å bo og oppholde seg like ved høyspentledninger kan øke faren for kreft. Som en føre var-holdning, anbefaler Statens strålevern at all eksponering skal holdes så lav som praktisk mulig. UNNGÅ EKSOS
Ikke pust inn mer eksos og forurenset luft enn du må. KILDER: Nasjonalt råd for ernæring, Nasjonalt råd for fysisk aktivitet, Seksjonsoverlege dr. med. Pål Møller ved seksjon for genetisk veiledning ved Radiumhospitalet, Statens strålevern.
VG Nett er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne sider.




Jeg røyker.. spiser rødt kjøtt..
Fysisk aktiv halvtime hver dag? njaaah...
Om jeg spiser 400 gram grønnsaker hver dag? Tja.. i snitt 300 kanskje ca.?

Har økt fiberinntaket med psylliumfrø
Snuser ikke.
Radongass? Har ikke peil..
Drikker lite alkohol. Iallfall ganske sjelden.
Salt fisk? Neh.. spiser generelt lite fisk
Holder meg slank? Tja.. snart så
Jeg er flink til å ikke bli solbrent!
Heldigvis svært lite kreft i familien.
Passer på å bruke handsfree på mobil når samtalene er lange.
Høyspentledninger.. jeg kan sverge at jeg merker det når jeg og sjærstn går tur på sognsvann, og vi går under en høyspentledning.. jeg skal iallfall ALDRI bosette meg under en!
Eksos.. Hm. Får jo endel eksos når jeg er i Oslo da..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-01-05, 18:19   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Kom på en ting jeg lærte på en forelesning (av Iver Mysterud, forøvrig). Han snakket om en undersøkelse av kvinner og brystkreft, og ba oss tenke over hvilken gruppe kvinner som hadde høyest "andel" brystkreft. Svaret var nonner - fordi de ikke får barn, og ergo ikke ammer.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-01-05, 19:00   #3
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

I følge blodtypedietten er bl.a. peanøtter perfekt for Type A for å forhindre kreft

I tillegg skal de som har brystkreft i familien sporenstreks begynne å hive i seg snegler.
(Jeg er glad det ikke har vært brystkreft i familien min så vidt jeg vet Snegler? Yuk!)

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
1000 tråden!!! HP Livets lyse side 1036 23-05-06 13:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no