Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Funker dette for alle?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-07-10, 23:12   #1
Mich
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 46
Innlegg: 12
Mich er på en erverdig vei

Funker dette for alle?

Det var kanskje tidenes dummeste spørsmål, men det lurer jeg på ikveld...blodfersk som jeg er.

Jeg skal følge min fireårige datter på en slow-carb, balansert diett, og rett og slett bruke meg selv om testperson for å se hvordan det fungerer for oss begge, og se eventuelle forskjeller.

Saken er den at jeg er livredd for å gå opp i vekt...jeg har nettopp gått ned åtte kilo, og må hele tiden tenke på hva jeg putter i munnen for ikke å gå opp igjen. Det skal veldig lite til før det vipper i feil retning... Hittil har jeg telt kalorier, og gått ned i vekt etter det gamle prinsippet "mindre inntak enn forbruk". Og det funket jo det! Jeg har spist jevnt og trutt, små måltider hver tredje time, mager "normal" mat. Nå har jeg slakket ned på hvor streng jeg er med meg selv, men kan ikke tillate meg store glipper akkurat!

Så mitt spørsmål er derfor: Kan jeg forvente å ikke legge på meg av lavkarbo/slowcarb-dietten? Er det noen som har opplevd helt motsatt effekt enn den tenkte? Jeg kjenner jeg er dødsredd for dette...Det henger jo liksom ikke helt på greip da, at cocosa, oljer, frø, nøtter og fett i bøtter og lass skal ha en sånn effekt - maten jeg i lange tider har skydd som pesten!

Hjelp....?

Mich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Balansert kosthold Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 23:30   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Funker dette for alle?

Hei,
Lavkarbo er vektregulerende… så er du undervektig så vil du legge på deg!
Foreslår at du leser deg opp på lavkarbo da det er mange gamle kostholds sannheter som må kastes over bord… Du finner masse nyttig informasjon her på nettet men anbefaler deg likevel å lese noen bøker, de får du eventuelt låne på biblioteket.

Til alle nykommere på lavkarbo…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 23:35   #3
Mich
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 46
Innlegg: 12
Mich er på en erverdig vei

Sv: Funker dette for alle?

Tusen takk Arnakristin! Jeg er ikke undervektig akkurat, skulle veldig gjerne gått ned 2-4 kilo til, men står bom fast og har gjort det siden april nå. BMI er innforbi normalen, 23,6. Vil jeg ikke påvirkes nevneverdig i noen retning da kanskje?

Takk for linken, den skal leses NUH

Mich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Balansert kosthold Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 10:05   #4
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Funker dette for alle?

Eh....jeg lurer litt på hvorfor du skal sette en 4 åring på diett jeg....

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 22:35   #5
Mich
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 46
Innlegg: 12
Mich er på en erverdig vei

Sv: Funker dette for alle?

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg, her.

Eh....jeg lurer litt på hvorfor du skal sette en 4 åring på diett jeg....

Joda, det skal jeg fortelle deg Datteren min har en ekstremt sjelden kromosomfeil, er hypoton, og har noe stein hakke galt med forbrenningen sin. Nå vet ikke jeg hvor pålitelig det er å regne ut BMI for barn, men ifølge Fedon Lindbergs tabeller har hun passert grensen for fedme Hun ser ikke overvektig ut egentlig, normalt lubben og godt holdt, men dette er et potensielt overvektsproblem jeg ønsker å gjøre noe med FØR det blir et problem...

Vi har gått til kostveiledning hos ernæringsfysiolog på sykehuset i et halvt år. Hennes reelle kaloribehov er regnet ut til å være 1400 kcal i døgnet, regnet ut fra alder, vekt og høyde. Først satte de henne på en diett som ga henne 1100 kcal i døgnet, og forventet at vekta skulle stagnere. Dietten besto av "god normal norsk kost", svært grovt brød og kornprodukter, magert pålegg, havregrøt og meieriprodukter. Hun fortsatte å legge på seg. Så kuttet de ned til 900 kcal/døgnet. Hun fortsatte å legge på seg. De kutter igjen, ned til 700....nå i forrige uke kuttet de til under 500. Kostholdet hennes er blottet for fett og næring, og hun må ta "hundre" tilskudd for å komme opp i dagsbehovene sine. Hun er slapp og sliten, sovner i tide og utide, er knusktørr og full av sår i huden, er grinete og ustabil i humøret...jeg synes ikke det er rart Jeg har synes at den fettfrie kosten hennes har vært spesielt skummel med tanke på utvikling av hjernen. Hun er forsinket på alle områder, også mentalt. Jeg kan ikke bidra til at hun blir hengende enda mer etter fordi hjernen ikke får fett nok til å utvikle seg...

Jeg har spurt tre ganger på sykehuset om noen kan hjelpe oss å tenke litt alternativt, men de nekter. De står steilt på at norsk matpakketradisjon med grovt brød og brunost er det eneste som duger, og nå er jeg så fortvilet at jeg har tatt kommandoen selv uten at de vet om det. Nå har hun vært noen dager på slowcarb, vi har triplet kaloriinntaket hennes (ved hjelp av store mengder "riktig" fett fra cocosa, Udo's choice), øket på fett og protein, og kuttet kraftig i karbohydratene. Men hun er jo et barn i vekst og utvikling, så jeg tør ikke kutte karbene helt. Hun er hypoton, og jeg kan ikke sjanse på at hun taper mer muskelmasse. Derfor prøver jeg å finne en grei balanse. Uansett, etter noen dager er hun allerede i rivende bedring! Hun har fått tilbake matlysten, og sitter ikke lengre og gråter over skivene og knekkebrødene hun har levd på de siste månedene...det er lenge siden jeg har sett henne oppslukt av middagen, men det var hun altså idag - skikkelig utforskende Jeg synes det er skummelt å gjøre det alene, men de vil ikke fire, og nekter å veilede meg. Må si at forumet her har vært gullegodt altså, jeg har lært MASSE de dagene jeg har sittet og finkjemmet her inne. Tusen takk for at dere deler erfaringene deres alle sammen!!

Så derfor skal jeg forsøke å sette fireåringen på diett...det er et forsøk på å få vekta hennes til å stagnere, helst gå ned litt til og med. Hun ligger nå 1 kg over 97,5 percentilen. I januar lå hun rett under 97,5, så hun har altså økt 1,6 kg i vekt på de månedene...det er mye for et lite barn! Jeg mener bestemt at hun har et eller annet galt med forbrenning/metabolisme, men de nekter å undersøke videre på det "fordi det er så ekstremt sjeldent hos barn"....ja, men jenta mi er ekstremt sjelden! Hun har en kromosomfeil det kun finnes tre registrerte tilfeller av på verdensbasis, de har ikke lov til å komme med slike usaklige argumenter.... Må bare legge til at jeg også har fire friske barn, alle er slanke og normalvektige, så det er ikke vår kost det er noe galt med, så langt derifra... Nå spiser alle denne slowcarb-menyen, og er strålende fornøyde så langt. Jeg håper så inderlig det hjelper jenta mi også...

Mich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Balansert kosthold Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 22:58   #6
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Funker dette for alle?

Ok, da beklager jeg virkelig spm mitt og takker for svar....

Er generellt skeptisk til å sette barn på såkalte dietter, derfor kom det spm.

Lykke til hvertfall

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 23:00   #7
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Funker dette for alle?

Hei,
Synes det er fantastisk at du ikke lar noe være uprøvd… og lavkarbo burde jo være hva alle tenker på som normal mat og ikke som diett eller slanking, selv om vektnedgang er en positiv bivirkning.
Anbefaler at du en eller annen gang pløyer igjennom boka: Bedre uten brød av Lutz. Den er for tiden utsolgt hos bokhandlerne/nettbutikkene, men skal komme i ny utgave i løpet av høsten, men den er jo tilgjengelig på biblioteket. …og ei bok til inspirasjon: ’Kjernesunn familie’ av Ninka-Bernadette Mauritson en historie om en familie som la om kostholdet pga ”syke” barn, har også gitt ut en kokebok, Den førstnevnte boken er nå på tilbud hos capris.no, men begge bøkene kan man låne på biblioteket.

Når det gjelder deg og de siste kiloene så er det en kjensgjerning at de siste kiloene sitter ”hardt” uansett metode. Som jeg nevnte så er lavkarbo vektregulerende men hva hode og kroppen mener er idealvekta er ikke alltid i samsvar med hverandre. Dersom vekta fortsatt står stille bør du kanskje sjekke ut de mye omtalte partystoppere: meieriprodukter foruten smør, nøtter, tomater, brøderstatninger, søtningsmidler. I tilleg så har du andre faktorer som: sykdom og skader (betennelser etc.) er stressfaktrorer for kroppen og i likhet med mentalt stress en stor partystoper. I tillegg kan også medisiner, dårlig/lite søvn være partystoppere.

Lykke til med kostholdsomleggingen for hele familien…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 23:07   #8
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Funker dette for alle?

Jeg vet ikke hvor mye erfaring de har med barn på Linberg-klinikkene, men jeg tror kanskje jeg ville tatt en telefon og snakket med de..

Uansett ønsker jeg deg lykke til med kostomleggingen til datteren din.. utrolig frustrerende når helsepersonellet ikke vil spille på lag

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 23:15   #9
Mich
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 46
Innlegg: 12
Mich er på en erverdig vei

Sv: Funker dette for alle?

Ikke tenk på det StegforSteg, det er helt i orden, og jeg forventet vel egentlig at noen ville sette spørsmålstegn ved det hele - det hadde jeg også gjort!! Jeg er ikke noen tilhenger av barn på diett, men som Arnakristin sier så er jo egentlig ikke lavkarbo noen diett En livsstil med positive bivirkninger heller!

Takk for masse fin info Arnakristin! Boka "Kjernesunn familie" kjøpte jeg nylig, har ikke rukket å lese meg gjennom den enda, men den står høyt på prioriteringslista! Akkurat nå holder jeg på med "Barn i balanse" av Fedon Lindberg, og noterer meg "Bedre uten brød" som neste bok på lista

På lista di over partystoppere noterer jeg meg mentalt stress som en stopper hos meg...jeg har hatt noen vanvittige år siden minsten ble født, har kommet helt ut av tellinga på antall sykehusdøgn, søvnløse netter, vonde tanker, slitsomme utredninger og x antall turer til Rikshospitalet, samt alle hverdagsutfordringer som kommer med et barn med et handicap. Det er enda bare et halvt år siden vi endelig kom i mål og fikk en diagnose, og selv om jeg kunne legge fra meg de verste katastrofetankene da så er jeg jo enda kontinuerlig bekymret for aaaalt mulig - blant annet vekten hennes som jeg føler jeg ikke får kontroll på. Alt dette stresset bidro til at jeg gikk opp seks kilo (ja...kombinert med tre års sofasitting med hylende barn da!), men klarte jo nå å kvitte meg med åtte. Jeg har enda ikke landet rent mentalt etter diagnose og sånt, så jeg innser at jeg må lære meg mer avkobling...mulig det har mer å si for vekta enn jeg aner!

Tusen takk igjen!

Mich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Balansert kosthold Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 23:16   #10
Mich
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 46
Innlegg: 12
Mich er på en erverdig vei

Sv: Funker dette for alle?

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.

Jeg vet ikke hvor mye erfaring de har med barn på Linberg-klinikkene, men jeg tror kanskje jeg ville tatt en telefon og snakket med de..

Jeg har faktisk sendt dem en mail. for en ukes tid siden! Jeg har ikke fått noe svar enda, men regner med det er ferietider også hos Lindberg, så jeg avventer og ser

Mich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Balansert kosthold Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 23:25   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Funker dette for alle?

Kjempeflott at du vil fortelle om din datter!

Jeg kom til å tenke på noen du kan få hjelp hos i forhold til barn og ketogen diett, Statens senter for epilepsi! De setter jo barn på ketogene dietter for å forhindre/forebygge anfall!
Om noen kan noe om sammensetningen til barn, må det jo være dem!

"Kjernesunn familie" er en opplysende bok, men kan nok bli litt vel mye for folk flest, syns nå jeg! Men mange gode oppskrifter etc!

Ønsker hele familien din lykke til videre!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 23:34   #12
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Funker dette for alle?

Hadde jeg hatt barn, hadde jeg ikke nølt ett sekund med å gi de lchf-kost. Det blir litt feil når noen kaller det å "sette barnet på diett". Dette er ingen "slankekur", men et kosthold som er riktig for alle uansett vekt og alder - og spesielt barn som trenger riktig næring for utvikling og god helse. Vektreguleringen er bare én av veldig mange helsefordeler, og siden det er litt vel mye fokus på slanking istedet for helse - tror mange at barn og lchf ikke passer sammen. Det er fryktelig synd, synes jeg.

Lykke til med deg og datter´n din! En bok jeg vil anbefale er Sofie Hexeberg sin "Frisk med Lavkarbo".

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 07:39   #13
Cec1973
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 139
Cec1973 er på en erverdig vei

Sv: Funker dette for alle?

Hei,

jeg kan bare snakke for meg selv... Jeg har en BMI på 24,8, altså nesten på grensen til overvekt, men jeg har en tung beinbygning. De fleste vil, heldigvis, tippe t jeg veier 5-8 kilo mindre enn det jeg gjør og jeg bruker str. 38-40 i klær, altså ganske normal. MEN jeg skulle så gjerne tatt av 5-7 kilo, så jeg tenkte jeg skulle prøve ketolyse.

Jeg har gått på ketolyse (vært ganske streng til og med) og holdt meg til under 20 karber pr. dag. De første ukene gikk jeg ned og så gikk jeg opp igjen og jeg veier i dag 500g. mindre enn jeg gjorde for 4 uker siden. Problemet er at det ser ut som om vekten har fordelt seg litt feil slik at jeg kanskje er blitt litt tynnere rundt livet, men ser ut som en Michelling-mann over skuldrene/armene. Dette er noe min mann også har kommentert uten at jeg har sagt noe. Jeg er vant til å bruke 75C i BH og nå tyter alt ut. Ikke noe kjekt. I går tok jeg derfor affære og kuttet ut ketolyse og gikk over til generell lavkarbo (egenkomponert) OG telling av kalorier.

Jeg gikk på Grete Roede for 13 år siden og gikk da ned 12 kilo på 10 uker. Jeg gikk opp igjen 4-5, men hadde en stabil vekt de neste 8 årene. De 2 siste årene har det, dessverre, kommet snikende 5-6 kilo som jeg nå vil bli kvitt. Innimellom har jeg telt kalorier og da har jeg alltid gått sakte med sikkert ned.

Nå er jeg altså nesten tilbake der jeg var. Jeg spiser lite karber, men mer enn et ketogent kosthold tillater OG teller kalorier. Dette begynte jeg med i går og HIPP HURRA, etter å ha sett at vekten bare har gått opp og opp hver dag er den nå allerede begynt å gå nedover igjen! I går følte jeg, for første gang på fire uker, at både kroppen, hodet og sjelen var med meg og ikke i et "vacuum". Jeg har planer om å ligge på et karbeinntak på ca. 50 og kommer derfor ikke til å spise så mye fett (deilig...) og et kaloriinntak på ca. 1400. Jeg skal derimot spise litt mer fett og proteiner enn Grete Roede tillater og en del mindre brød/potet, men jeg skal spise LITT av dette, hvis ikke vil ikke magen være med meg.

Oj, dette ble langt gitt, og så jeg som egentlig har det travelt...:-)

Jeg er absolutt ingen ekspert og kan derfor bare fortelle deg MIN erfaring!

Lykke til!

Cec xxx

Cec1973 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: tja.... Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 07:45   #14
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Funker dette for alle?

Opprinnelig lagt inn av Cec1973, her.

Hei,

jeg kan bare snakke for meg selv... Jeg har en BMI på 24,8, altså nesten på grensen til overvekt, men jeg har en tung beinbygning. De fleste vil, heldigvis, tippe t jeg veier 5-8 kilo mindre enn det jeg gjør og jeg bruker str. 38-40 i klær, altså ganske normal. MEN jeg skulle så gjerne tatt av 5-7 kilo, så jeg tenkte jeg skulle prøve ketolyse.

Jeg har gått på ketolyse (vært ganske streng til og med) og holdt meg til under 20 karber pr. dag. De første ukene gikk jeg ned og så gikk jeg opp igjen og jeg veier i dag 500g. mindre enn jeg gjorde for 4 uker siden. Problemet er at det ser ut som om vekten har fordelt seg litt feil slik at jeg kanskje er blitt litt tynnere rundt livet, men ser ut som en Michelling-mann over skuldrene/armene. Dette er noe min mann også har kommentert uten at jeg har sagt noe. Jeg er vant til å bruke 75C i BH og nå tyter alt ut. Ikke noe kjekt. I går tok jeg derfor affære og kuttet ut ketolyse og gikk over til generell lavkarbo (egenkomponert) OG telling av kalorier.

Jeg gikk på Grete Roede for 13 år siden og gikk da ned 12 kilo på 10 uker. Jeg gikk opp igjen 4-5, men hadde en stabil vekt de neste 8 årene. De 2 siste årene har det, dessverre, kommet snikende 5-6 kilo som jeg nå vil bli kvitt. Innimellom har jeg telt kalorier og da har jeg alltid gått sakte med sikkert ned.

Nå er jeg altså nesten tilbake der jeg var. Jeg spiser lite karber, men mer enn et ketogent kosthold tillater OG teller kalorier. Dette begynte jeg med i går og HIPP HURRA, etter å ha sett at vekten bare har gått opp og opp hver dag er den nå allerede begynt å gå nedover igjen! I går følte jeg, for første gang på fire uker, at både kroppen, hodet og sjelen var med meg og ikke i et "vacuum". Jeg har planer om å ligge på et karbeinntak på ca. 50 og kommer derfor ikke til å spise så mye fett (deilig...) og et kaloriinntak på ca. 1400. Jeg skal derimot spise litt mer fett og proteiner enn Grete Roede tillater og en del mindre brød/potet, men jeg skal spise LITT av dette, hvis ikke vil ikke magen være med meg.

Oj, dette ble langt gitt, og så jeg som egentlig har det travelt...:-)

Jeg er absolutt ingen ekspert og kan derfor bare fortelle deg MIN erfaring!

Lykke til!

Cec xxx

Bemerkning bare; Potet gir mer fettlagring enn sukker

Det kunne hende at du ville gått ned med kalorirestriksjonert ketolyse, men så igjen har du lite å gå ned og det kan jo hende kroppen din ikke er enig med deg at den trenger å miste litt.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 12:58   #15
Mich
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 46
Innlegg: 12
Mich er på en erverdig vei

Sv: Funker dette for alle?

Idag har jeg en aldri så liten gladmelding å komme med!! Etter bare få dager på lavkarbo, og med et triplet kaloriinntak i forhold til hva "de vise" anbefaler, så har altså datteren min gått ned utrolige 700 gram!!!! Jeg er klar over at mye vann forlater kroppen de første dagene, men det spiller ingen rolle for meg hva det er - hun har faktisk klart å bevege seg i riktig retning på vekta, for aller første gang, og jeg håper det på sikt kan føre til en stabilisering som gjør at hun kan vokse seg inn i vekta.

Nei, dette var gøy altså!!!!

Mich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Balansert kosthold Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 13:26   #16
65kgmamma=perfekt
Medlem
 
65kgmamma=perfekt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 340
65kgmamma=perfekt er på en erverdig vei

Sv: Funker dette for alle?

Så bra Kjempe glad på deres vegne Masse lykke til videre

__________________
Startvekt: 87kg Nåværende vekt: 71,2kg Mål: 65kg


65kgmamma=perfekt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: <3 ketolyse <3 Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 13:35   #17
JoGeIrEmIL
Juniormedlem
 
JoGeIrEmIL sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Volda
Alder: 42
Innlegg: 10
JoGeIrEmIL er på en erverdig vei

Sv: Funker dette for alle?

Hei, du kan prøve å kontakte heidi aabrekk på sandane.
Heidi fikk en sønn med dystre utsikter(hjerneskade), men med mye fett og proteiner i kosten, så har ting visstnok forbedret seg.
Hun har mastergrad som spesialpedagog.

http://intempo.no/?pageID=9&ItemID=0

JoGeIrEmIL er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite karbo Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 14:01   #18
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Funker dette for alle?

Kjære Mich - dette var gode nyheter! Og jeg føler virkelig at du (vi) gjør det rette for barna våre.

Jeg startet selv på lavkarbo for et par mnd siden, jeg er overvektig - men først og fremst begynte jeg fordi min dia2 var ute av kontroll. Legen sa det var på tide å begynne med insulinsprøyter - og jeg vet hva det fører til....økt vekt. Så jeg forandret hele kostholdet mitt. Kjempemoro å se kiloene smelte vekk - men det beste av alt - blodsukkeret er helt normalt! Legen var skeptisk, men nå har jeg sluttet med nesten alle medisinene, og føler meg 20 år yngre i psyke og fysikk. Vektnedgangen går tregere nå, men det er helt greit så lenge diabetesen er fullstendig under kontroll

Min yngste datter er overvektig. Jeg har to slanke tenåringer også, men den yngste er veldig lik mamma`n sin. Hun har gått til kontroll på sykehuset - og vi opplevde akkurat det samme som deg. Tidlig i mai foreslo jeg at vi skulle prøve lavkarbo for henne også. Ikke tale om - det hadde ingen hensikt ble jeg fortalt. Jeg ble til slutt så frustrert at jeg valgte å avslutte samarbeidet med dem, og la om kostholdet for datteren min på egen hånd.

Resultatet? 8 kilo ned på 6 uker, og en ung jente som blomstrer! Jeg er helt sikker på at jeg valgte riktig - og er også sikker på at jeg "redder" henne fra både metabolsk syndrom, og all faenskapen som følger med et karborikt kosthold og overvekt.

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 14:43   #19
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Funker dette for alle?

Opprinnelig lagt inn av Mich, her.

Så kuttet de ned til 900 kcal/døgnet. Hun fortsatte å legge på seg. De kutter igjen, ned til 700....nå i forrige uke kuttet de til under 500...

500 kcal i døgnet..? De er GALE !!!!
Veldig bra at du tar saken i egne hender her... Jeg er helt sikker på at du er på rett spor. Lykke til

__________________



Sist redigert av herregud : 05-07-10 kl 14:49.
herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 15:08   #20
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Funker dette for alle?

Opprinnelig lagt inn av herregud, her.

500 kcal i døgnet..? De er GALE !!!!
Veldig bra at du tar saken i egne hender her... Jeg er helt sikker på at du er på rett spor. Lykke til

Kommer an på størrelsen på barnet det det, men denne 4 åringen er vel en del større enn min på 3 1/2 og 9.5kg ( som skal ha drøyt 700kcl i døgnet, pga hun beveger seg MYE mindre enn enn normal 3-4åring). Men uansett må vel 500kcl på en 4 åring være 1/3del av dagsbehovet, og da er det sjukt å gå ned så mye..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 15:11   #21
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Funker dette for alle?

Så flott å lese om din datter! Du kunne ikke fortelle hvilken kromosomfeil hun har( evt via PM ), minstejenta vår har Rubinstein Taybi syndrom og de legger ofte fort på seg bare de oppdager at det går an å spise via munnen og ikke bare sonde

Jeg tror de aller fleste barn har det MYE bedre på LCHF enn på normalt norsk kosthold med brødskive med pålegg og ikke pålegg med brød til Men ungene mine er ikke helt med på den idèen...

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 17:14   #22
Mich
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 46
Innlegg: 12
Mich er på en erverdig vei

Sv: Funker dette for alle?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Så flott å lese om din datter! Du kunne ikke fortelle hvilken kromosomfeil hun har( evt via PM ), minstejenta vår har Rubinstein Taybi syndrom og de legger ofte fort på seg bare de oppdager at det går an å spise via munnen og ikke bare sonde

Hun har en Xq27.3q28-delesjon, og har innebygget i den genfeilen bl.a. FragiltX-syndrom og en asymptomatisk Hunters syndrom (fordi jenter stort sett ikke får symptomer på det, mens gutter faktisk dør av det...). Kromosomfeilen hennes er så sjelden at den ikke har noe navn, og vi vet kun om to andre tilfeller i verden. Jeg lurer på om ikke jeg kjenner deg fra foreldrehjelpen Imse? Det er litt sprøtt hele greia, for datteren min kunne ikke spise eller drikke før hun var 2 1/2 år. Hun hadde sterk vegring for alt som skulle i munnen, men hun tok brystet, så hun var altså fullammet til hun var 2 1/2. Det første halvåret etter at hun lærte seg å spise var hun småspist og kjip i matveien. Men i fjor sommer bare eksploderte det!!! Hun flyttet omtrent inn i kjøleskapet, og har altså lagt på seg fem kilo siste året!! Det var til jul jeg fant ut at nå må vi ta grep, for jeg gikk i en veldig klassisk felle: Jeg var jo så glad for at hun endelig begynte å spise, at jeg lot henne få alt hun ville ha (riktignok sunn, normal mat, men man blir overvektig av det også når man spiser hvert 20. minutt så lenge man er våken...). Så var vi hos ernæringsfysiolog første gang i januar da, og derfra er jo ordrene klare: Kutte, kutte, kutte....helt sykt. Den siste dietten hun var på nå besto av:

Frokost: 1 skive ingers rugbrød med f.eks. lettost, uten smør. Vann å drikke.

Lunch: 1-1,5 dl havregrøt laget på vann, med kanel. En gulrot. Vann å drikke.

Mellommåltid: Yoghurt 0,0% (oh yes, kunstig søtning...), før fikk hun 2 ss müsli i, dette kuttet de nå i siste runde... Vann å drikke.

Middag: 1/2 potet, 25 gram kjøtt/fisk/kylling, 2 ss saus, fritt med kokte grønnsaker. Vann.

Kvelds: 1 fiberrik knekkebrød med f.eks. Go' og Mager leverpostei. Vann.

På slutten satt hun og gråt over maten hun fikk, og hun spiste aldri opp det som var på tallerkenen. Derfor er jeg 100% sikker på at hun lå godt under 500 kcal på dette...husk at hun også har søsken som spiser helt normalt og kan velge og vrake...noe så urettferdig og vondt for hun som ikke kan

Mytteristen: For en solskinnshistorie!! 8 kg på seks uker, er det mulig? Og diabetes under kontroll? Jeg får helt tårer i øynene! Dere har jo faktisk fått et HELT nytt liv!!

Herregud: Ja jeg synes de er gale....som du leser av Imses innlegg, så er barn inmari forskjellige. Mens hun har en 3 1/2-åring som veier 9,5 kg, så har jeg en datter som er halvåret eldre og veier 20,6....Det er STOR forskjell! Det vil si, hun var 20,6 kg helt inntil forrige uke. Idag morges veide hun altså 19,9!!! Uansett, å drive en kropp på 20 kg på 500 kcal i døgnet, det er faktisk galskap... Jeg skjønner fullt og helt at Imses datter må holdes på 700 kcal/døgn i og med at hun ikke beveger seg. Min datter lærte seg å gå da hun var nesten tre, og nå er hun høyt og lavt, klatrer og hopper, og hver dag jager vi henne gjennom en løype i skogen bestående av bratte skråninger, hehe. Hun har også en god økt på trampoline hver dag, pluss at hun er som fireåringer flest på det punktet - hun er i kontinuerlig bevegelse. Hun er klønete og "dinglete", men hun bruker musklene sine! Det er klart hun trenger mer enn 500 kcal i døgnet....

Tusen takk for masse tips og støtte folkens, jeg er kjempetakknemlig!!

Mich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Balansert kosthold Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 18:28   #23
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Funker dette for alle?

Synes det er fantastisk at du tar grep selv og går i mot det som er de såkalte ekspertenes anbefaling - det krever GUTS!!

Så til spørsmålet ditt om deg selv - som er redd for å gå opp. Du kan helt fint leve lavkcal OG lavkarbo. Vi er en del som må redusere kcal i tillegg til karbo for å gå ned i vekt.
Jeg ligger på 12-1500 kcal pr dag - for deg som skal holde vekten bør det ligge litt høyere. Etter noen dager på lavkarbo blir du ikke særlig sulten lengre, så husk å spis nok selv også!
(Jeg koser meg med fløte og smør og majones hver eneste dag og går ned rundt 1 kg i uka sålenge jeg holder meg lavere i kcalorier totalt sett. Spiser 5 måltider.)

Lykke til - er svært glad på din datters vegne at hun har en så oppegående mor


Sist redigert av Nerthus : 05-07-10 kl 18:30. Årsak: glemte noe...
Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 18:46   #24
Cec1973
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 139
Cec1973 er på en erverdig vei

Sv: Funker dette for alle?

Så utrolig bra å høre om datteren din Mich! Må være frustrerende å ikke få hjelp når man er i en slik situasjon. Håper du oppdaterer slik at vi får høre hvordan det går fremover.

PS. Har du gått på kuren selv også?

Klem

Cec1973 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: tja.... Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 20:35   #25
Mich
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 46
Innlegg: 12
Mich er på en erverdig vei

Sv: Funker dette for alle?

Opprinnelig lagt inn av Cec1973, her.

PS. Har du gått på kuren selv også?

Jeg har "flørtet" med lavkarbo før, men aldri helt gjennomført...Jeg endte opp på å gå ned 8 kg på 3 1/2 mnd med å telle kalorier. Guri så kjedelig.... Jeg liker bedre å tenke at fett forbrenner fett, for såvidt jeg har forstått er det omtrent sånn dette funker...jeg koser meg veldig nå med å spise meg mett, og at jeg er mett helt til neste måltid og vel så det! Også så mye GOD mat!!! Men jeg spiser aldri mye/store porsjoner, og tror jeg ligger relativt greit i kaloriinntak. Jeg må regne litt på det tenker jeg

Ja, det krever litt guts å gå mot strømmen, men det er ikke første gangen jeg har gjort det...Jeg tror faktisk navnet mitt har blitt en smule belastet etter at jeg har gått bananas på sykehuset x antall ganger Men det er sånn i dette landet, man får ingenting gratis, og dessverre er det sånn at den som hyler høyest i gangene, den får... Sånn sett er jeg overhodet ikke redd for å gå mot dem, det som er skummelt er å gjøre det alene når jeg i bunn og grunn ikke aner hvordan det skal gjøres på en fornuftig måte...Men nå er jeg jo ikke alene lengre, for her er det så mange folk med så mye kunnskaper på området at jeg er helt sikker på at jeg kommer til å få hjelp med hva det måtte være fremover! Så godt at dere er her alle sammen

Mich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Balansert kosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dette funker jo ikke? Mistral Ketolysekuren 207 03-06-09 22:26
Funker induksjon på alle? fush Lavkarbo generelt 2 27-01-07 17:23
Dette funker jo! Stompa Induksjonen 3 12-07-06 19:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no