Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Årsak til vektnedgang?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-01-09, 21:45   #1
Tariana
Juniormedlem
 
Tariana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 52
Innlegg: 29
Tariana er ny på veien
Question

Årsak til vektnedgang?

Mulig dette blir som høna og egget. Men etter å ha lagt inn alt jeg spiser på diett.no ser jeg at jeg ligger lavt på karbohydrater (godt under 10) og siden jeg er i ketose raser jeg ned i vekt. Men ved å be om å få samme måltider i Kcal ser jeg at jeg ligger mellom 850 og 1300kcal pr dag og det vil jeg også rase ned i vekt av. Er det slik at ved å være i ketose merker du ikke sultfølelsen og dermed kan du klare deg fint på så lite kcal? Eller har ikke dette egentlig noe å si? Jeg tenker at kalorimessig går jo jeg nesten på en Very low calori diett. Er det noen som har et godt svar til meg, eller er dette litt som å banne i kirka? Jeg er ikke redd fett og spiser i tråd med induksjonen. Jeg spiser seterrømme (2 ss pr dag), steker i olje, noen ganger i smør og spiser mest laks, elgkjøtt, kokt skinke og salat.

__________________






Tariana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 22:37   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Årsak til vektnedgang??

Du er nok i overkant lavt både på kalorier og på karber. Men det er interessant det der, for det er nettop det som har vært det store kortet i ermet hos low carb kritikerne; Alle kaloriene i fettet! Men siden fett og proteiner metter mye mer enn karbohydrater viser det seg at når de setter seg ned og regner på det så er det mindre eller like mye (lite) kalorier som på andre dietter. Så du spiser kalorier som holder deg mett og systemet i gang, framfor de tomme som gjør deg gira i ti minutter og slapp resten av dagen!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 16:52   #3
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 55
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Årsak til vektnedgang??

Etter som jeg har skjønt så skyldes vekttapet hovedsaklig tre ting. 1: du spiser mindre fordi du ikke er sulten. 2: du har mindre insulin som er med på å lagre fett. 3: du forbrenner fett, også ditt eget. Det står forklart i boka så vidt jeg husker.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 17:02   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Årsak til vektnedgang??

Men dersom du ligger under ti gram karbohydrater om dagen, så spiser du IKKE i tråd med Atkins induksjon

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 17:07   #5
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Sv: Årsak til vektnedgang??

Ja,jeg tror det er riktig det som blir sagt av deg,Skippy. Men hva om en inntar mindre kalorier enn det kroppen trenger? F.eks sier Tanitavekten at 1550 kcal er det jeg må ha i meg for at alt skal fungere som det skal.Om jeg får i meg mindre,vil kroppen gå i sparebluss fordi den tror det er krise på gang?Selv om jeg spiser godt med fett(i mine øyne) og er i ketose. Ligger på rundt 130gr fett om dagen,men ser jeg burde øke det når man leser om fettinntak her på forumet. Jeg har mistet apetitten her,og klager ikke av det,men jeg er redd kroppen tror det er krise. Eller virker ketosen "beroligende" for kroppen på en måte?
I tillegg trener jeg en halv time til en time nesten hver dag,sykling,gåing og litt vekter.

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 17:11   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Årsak til vektnedgang??

Jeg har inntrykk av at så lenge kroppen får fett så oppfatter den ikke at den er på sparebluss. Når man strammer inn på fettet så begynner den å lagre.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 17:14   #7
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Sv: Årsak til vektnedgang??

Ja,det er det jeg helst vil tro og håpe på
At fettet og ketosen beroliger kroppen med at der er ingen krise på gang. Det er ikke ofte jeg ligger under,men det hender.

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 23:03   #8
Tariana
Juniormedlem
 
Tariana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 52
Innlegg: 29
Tariana er ny på veien

Sv: Årsak til vektnedgang??

Tusen takk for gode svar. Jeg prøver virkelig å følge induksjonen, men det er veldig lite karbohydrater i 200 g salat, og om jeg plusser med 140g løk, sukkererter og brokkoli kommer jeg ikke i nærheten av 20 karber. Jeg plusser på med litt rømme, men i 2 ss som er det man skal ha under indusjonen er det bare 0,8 karber. Noen få oliven monner heller ikke, eggene trekker 2, så da gjenstår bare osten. Og den er nesten karbofri. Men mandag begynner jeg å telle karbohydrater, så da tenker jeg at jeg kan spise mer grønnsaker og kommer opp i hvert fall 20. Det blir mye salat det!!.

__________________






Tariana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 23:42   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Årsak til vektnedgang??

Er du sikker på du regner riktig da?
I følge matvaretabellen er det 5,7g karber pr 100g løk, 5,3 i sukkererter og 3 i brokkoli. Dvs at 100g av hver av disse blir 14 karber tilsammen bare det. 2 i ett egg er vi oppe i 16 allerede. Ikke mye igjen til 20 da....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 00:34   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Årsak til vektnedgang??

Ja, spis mer av de tyngre grønnsakene, som brokkoli, blomkål, tomater, løk, squash, aubergine.
Det er da ikke noe problem å komme opp i tjue karber, tro meg

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 01:28   #11
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Årsak til vektnedgang??

Jeg tror ikke suksessen til ketose sett over mange personer har noe med at man forbrenner mer, men derimot at man forbrenner jevnt og at man begrenser kaloriene. Individuelt reagerer folk forskjellig fordi mat er koblet hormonelt til energinivåer. Jeg tror også at det er veldig individuelt hvor mye man må spise og når man evt går på sparebluss.
At du raser ned i vekt er ikke rart og du kan jo ikke være på sparebluss.

Men det er nok noen forskjellige kategorier her inne. Noen funker det på fordi de klarer å begrense kaloriene nok til at det blir et kaloriunderskudd. Noen funker det dårlig på fordi de spiser for lite eller for mye

Men i snitt er det ikke merkeligere enn at et kaloriunderskudd må til for å ta av egne fettlager. Poenget er nettopp at fett og protein orker færre å spise for mye av.

Hvor mye har vekta gått ned med pr uke i det siste ? Vektnedgangen er jo fett så det er lett å regne ut kaloriunderskuddet ditt. Om det er meget rask nedgang så kan du faktisk prøve å spise mer og oppnå jevnere nedgang slik at det er lettere å flate ut og legge opp til å holde vekta. Når du også trener tar det bort det lille karboinntaket du har så du kan nok godt øke dette som noen sier over.

Men kult at det virker så bra for deg !

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pause i vektnedgang ... NeoKarbo Eurodiett 4 23-07-08 23:55
Rar vektnedgang ... Sense Ketolysekuren 1 06-07-08 22:25
Vektnedgang lille74 Ketolysekuren 2 03-02-08 09:40
The Health Report - kalorier ikke årsak til overvekt? Snikende Saccosekk Nyheter / media 8 20-07-07 02:36
Tolvon-mulig årsak til stagnasjon? annemo Ketolysekuren 2 14-06-07 13:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no