Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Forhøyet SHBG

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-08-12, 10:35   #1
shbg
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 3
shbg er på en erverdig vei

Forhøyet SHBG

Jeg er en mann i slutten av 30-årene som i et par år har vært litt på-og-av et karbohydratredusert kosthold. Jeg teller ikke karber, men ligger for det meste unna stivelsesrike og sukkerholdige matvarer, og spiser ellers variert: Kjøtt, fisk, egg, ost, mye grønnsaker.

Tidligere i år fikk jeg målt testosteronnivået etter en periode med en del sykdom og perioder med svært lite energi og depressive tendenser. Det viste seg at jeg har ganske normalt testosteron, men grensehøyt SHBG. Legen hadde ikke en gang tenkt å sende meg svaret, for han mente åpenbart at så lenge det er innenfor referanseverdiene, er det OK. Etter litt egen research på nettet, ser jeg at det opereres med ulike referanseområder, og på noen var jeg over når det gjelder SHBG. Jeg kan ikke skjønne at det er normalt for en mann på min alder - jeg er jo ikke så gammel heller?

Jeg har siden gjort en del tiltak for å forsøke å øke fritt testosteron: Jeg prøver hardere å gå ned i vekt gjennom å trene litt mer, har kuttet ut alkohol helt, bruker ikke teflonpanna lenger, unngår å oppbevare mat i plast, har brukt noen timer i solarium. Jeg tror i utgangspunktet jeg får i meg nok mettet fett, så jeg tror ikke det er der skoen trykker.

Jeg har nok i sommer merket en viss framgang på humøret, men om det skyldes økt fritt testosteronnivå, vet jeg ikke. For å være helt ærlig, er jeg ikke sikker på om legen vil ta meg alvorlig nok til å la meg ta en ny prøve (ja, jeg vurderer å bytte fastlege, men det er ikke så mange å velge mellom her, da).

Jeg har jo lest her inne om kvinner som får normalisert sine for lave verdier av SHBG, men klarer ikke å finne noen endelig konklusjon på hvordan et lavkarbokosthold påvirker kjønnshormonene hos menn.

Dette ble litt langt og usammenhengende. Jeg vil vel bare høre om det er andre med erfaringer eller synspunkter som kan hjelpe meg å komme videre. Må jeg kutte ut lavkarbokostholdet for å få normale testosteronverdier igjen?

shbg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 22:40   #2
shbg
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 3
shbg er på en erverdig vei

Sv: Forhøyet SHBG

Ingen svar å få ... Det er vel ikke så mange menn her inne, og de få som er har kanskje ikke fått tatt slike prøver. Det var vel litt tilfeldig at jeg gjorde det også. Når jeg googler på "shbg low-carb", får jeg flest treff på kroppsbyggerforum, der det ser ut til å være en utbredt oppfatning at menn som spiser lavkarbokosthold får forhøyet shbg. Er dette en bieffekt ved lavkarbokosthold som blir fortiet?

shbg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Prolaktinnivå forhøyet lolliduck Stoffskifte / hormonproblemer 22 29-09-11 21:30
Forhøyet prolaktin, hva kan det bety? mio87 Stoffskifte / hormonproblemer 8 09-07-11 00:38
Forhøyet alat Miriam Spørsmål og svar 7 04-02-11 14:17
Leverprøver er forhøyet kamp Stoffskifte / hormonproblemer 3 14-12-10 13:26
Forhøyet kolestreol og blodfetter på lavkarbo! rava Lavkarbo generelt 6 31-10-10 23:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no