Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Symptomer på mineral- eller vitaminmangel

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-04-08, 23:19   #26
Madamim
Medlem
 
Madamim sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 45
Innlegg: 124
Madamim er ny på veien

Sv: Symptomer på mineral- eller vitaminmangel

Viktigste kildene til sink er innmat, kjøtt, skalldyr, korn- og melkeprodukt.
Sinkmangel kan skyldes dårlig opptak, men kan også forekomme ved sinkfattig kost særlig ved lavt kjøttinntak og ved fytatrik kost (mye kornprodukter)
Vegetarianere kan vurdere å ta sinktilskudd.

Klipp og lim er en fin ting Funnet på apotek1 sine sider

Madamim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 23:32   #27
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Symptomer på mineral- eller vitaminmangel

Hmmm... Jeg begynte jo å spise kjøtt igjen for bare noen uker siden etter åtte år som vegetarianer, kanskje jeg vil merke forskjell om en stund? Spennende

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 13:50   #28
Lilla skjerf
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Kristiansund
Alder: 48
Innlegg: 12
Lilla skjerf er ny på veien

Sv: Symptomer på mineral- eller vitaminmangel

Hei!
Dette blir mitt aller første innlegg, har sittet på gjerdet lenge nå og smygkikket og jeg må skryte; for en kjempebra webside !! Jeg har blitt helt rå på å bruke søkemotoren her for å finne svar på ting man lurer på.

Nå har jeg holdt på med lavkarbo siden 1.april og startet med en vekt på 95 kg og har gått ned til 89,5 kg (veid forrige torsag, spennende i morgen...)


Vil bare tipse dere om en link med grei oversikt på vitaminer og mineraler, aminosyrer, fettsyrer og hormoner: http://www.matoppskrift.no/sider/vit...sp#Vitamin%20A
Jeg vet ikke om det er copyright på dette, men det hadde vært kjekt å ha oversikt her innpå Lavkarbo også...

Har selv plagdes med sårt tannkjøtt og litt blemmer i ganen i de
siste dagene..hmm..

Lilla skjerf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 09:17   #29
lille_Venn
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 56
lille_Venn er på en erverdig vei

Sv: Symptomer på mineral- eller vitaminmangel

Denne var bare helt fantastisk!!!!
Er det mulig å få klistret den så man finner den fort?
Har fått plagsomme munnsår når jeg er i ketose, leste om riboflavin mangel her og tok en liten overdose b-vitamin om kvelden før det brøyt skikkelig ut, og en liten overdose morgenen etter ---> BORTE!!!!!
Skal i hvert fall sjekke denne tråden hvis jeg opplever flere "ubehageligheter" :-D

__________________


lille_Venn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 00:04   #30
Atir
Medlem
 
Atir sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 298
Atir er på en erverdig vei

Sv: Symptomer på mineral- eller vitaminmangel

Flott oversikt!
Det som er vel så viktig er at mineralene må stå i rett forhold til hverandre. Har man for mye kobber har man oftest for lite sink, eller omvendt. Har man mye kalsium er man oftest lav i magnesium, og da hjelper det ikke alltid å kun ta magnesium, men man må ta b6 i tillegg. Har i flere år tatt jevnlige hårmineralanalyser og der legges det alltid større vekt på ballanse enn ensidig mangel på mineral eller vitamin. Har selv hatt et svært høyt forhold av kalsium i kroppen og dette har ført til muskelspenninger og verk i muskulaturen. Etter å ha fått dette ballansert er kroppsverken nesten helt borte. Det er lurt å få sjekket hva man mangler eller hva man har overskudd av før man tar noe, spesiellt gjelder det for mineraler. For mye og for lite er like galt.

__________________


Atir er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 15:46   #31
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Symptomer på mineral- eller vitaminmangel

Dytt

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 16:07   #32
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Symptomer på mineral- eller vitaminmangel

Opprinnelig lagt inn av Madamim, her.

Viktigste kildene til sink er innmat, kjøtt, skalldyr, korn- og melkeprodukt.
Sinkmangel kan skyldes dårlig opptak, men kan også forekomme ved sinkfattig kost særlig ved lavt kjøttinntak og ved fytatrik kost (mye kornprodukter)
Vegetarianere kan vurdere å ta sinktilskudd.

Klipp og lim er en fin ting Funnet på apotek1 sine sider

Et ganske pålitelig tegn på lavt sinknivå er sånne hvite flekker - ikke striper - på neglene (de kan også komme om man har slått neglene - se i så fall bort fra dem).

Man har funnet sammenheng mellom sinkmangel og anoreksia. Mangelen på sink bidrar til at man kan få et "bilde i speilet" som ikke stemmer med det andre ser.

Zink Tally er en sinktest. Den får man kjøpt på helsekost og den regnes som pålitelig.

Sink er viktig for stoffskiftefunksjonen og for sårheling. Sink tas lettest opp fra animale kilder (ikke fra planter) og sink bundet til stoffer som hermer sink fra dyr tas lettere opp i kroppen når kilden er en boks også.

Ad selen så er det viktig dersom man har fått påvist antistoffer mot skjoldbruskkjertelen da det kan bidra til å bremse/slå tilbake angrepet om det blir fanget opp tidlig i prosessen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 16:16   #33
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Symptomer på mineral- eller vitaminmangel

Ja, anorektikere fordi de har spist så lite. Så de som har gått på lavkalori-kurer har også behov, samt de som har spist mye høykarbo, fordi da utskilles sink! Så mange trenger sinktilskudd.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 16:42   #34
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Symptomer på mineral- eller vitaminmangel

Symptomer på kaliummangel var ikke nevnt.
De har omtrent samme symptomer som magnesiummangle, men i tillegg kan det komme prikkinger i armer og bein, følelse av lammelse.. Da BØR man oppsøke lege!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 06:41   #35
Suann
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 191
Suann er på en erverdig vei

Sv: Symptomer på mineral- eller vitaminmangel

Dette var en av de beste trådene jeg har lest!
Flott oversikt!
Nå SKAL jeg få sjekket ut vitamintilskuddene!

PS! Oppdaget denne tråden fordi jeg sitter her med klinkekuleøyne.
Har nesten ikke sovet i natt! Er kjempetrøtt men får ikke sove.
Kan det være magnesiummangel mon tro?

__________________





Suann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 00:37   #36
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Symptomer på mineral- eller vitaminmangel

Dytter litt på denne, jeg! Veldig nyttig oversikt

Hadde selv sår i munnvikene som ikke gikk bort, og prøvde en runde med jerntabletter (lå nær mangelgrensen ved forrige sjekk). Etter ca 10 dager er det borte!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34
Grønnsaker - nødvendig eller ikke? slaskalainen Generell ernæringsdebatt 161 15-04-07 22:25
Bor du i eller rundt Trondheim så se her. Pontius Trening 1 13-08-05 15:54
Reglene for induksjonen HP Induksjonen 0 13-02-04 23:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no