Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Om mat og helse (ikke bladet!)

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-03-06, 02:24   #1
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk
Arrow

Om mat og helse (ikke bladet!)

Synes dette her er utrolig bra skrevet om mat og helse... summerer liksom opp alt jeg selv har grublet på og filosofert om rundt dette...

Fra http://www.yogasenteret.no/Artikler/artikkel.php?article_id=187

Opprinnelig lagt inn av Christian Paaske

Kosthold har vært i sterk utvikling i de siste 50 årene, og siden de første moderne kostholdsretningene så dagens lys. Og gradvist har er flere kommet til. Det vitner om en voksende kunnskap, og mange av de ulike retningene har mye å lære av hverandre. Isteden for å grave seg ned i hver sin skyttergrav hvor man sverger til sitt syn, det være seg tradisjonell ernæringslære, makrobiotikk, ayurveda, steinalderdiett, sonedietten, blodtypedietten, råkost eller glykemisk indeks, er det mulig å hente det beste fra flere av disse retningene og ende opp med et rimelig sunt kosthold som gjør de fleste til lags. Motsetninger skal dog ikke underslås, og et slikt eklektisk system har også sine begrensninger. Hvis helsen tillater det, er det bra med fleksibilitet og unngå for rigide meninger om mat. Men er man syk er fanatisme en god ting, og det er viktig å følge en fornuftig strategi, og med selvdisiplin og nøyaktighet for en kortere eller lenger periode.

Men under normale omstendigheter er det viktig å lage mat som man liker og trives med, og som i tillegg til å være sunt også er en nytelse og en daglig tilfredsstillelse. Det er usunt i seg selv å bli så hengt opp i mat, at ingen inviterer en på middag fordi de vet ikke hva de skal servere. Og til slutt spiser man ikke mat lenger, men kun sine egne begreper og forestillinger. Dette er en intellektuell måte å spise på, som ikke er til å unngå i en overgang når det handler om å innarbeide nye kostholdsvaner. Men målet er å oppnå den høyeste form for kosthold som er å spise fritt. Det er ikke den mekaniske måten å spise på som tidligere nevnt, men en måte å velge kvalitet og mengde av mat ut fra en bevissthetstilstand som er fri fra frykt, usikkerhet, begjær, udekkede behov, avhengighet og emosjonell tilknytning. Og skal man få et fritt og avslappet forhold til mat er denne enden av spekteret noe man bør se lenge og grundig på. De aller fleste sykdommer har nemlig sjelelig og psykologisk opprinnelse, og det er når ubalansene oppstår på det mentale plan at vi ubevisst velger mat og livsstil som gjør oss syke. Dette er en delvis hønen og egget problematikk, om det er maten som skaper syke tanker som gjør at vi velger usunn mat? Det er mulig det er en vekselvirkning hvor både det fysiske og mentale påvirker hverandre. Men uansett er det viktig å ha begge dimensjonene for øye, og være klar over at sunnhet er først og fremst en bevissthetstilstand. Det er lettere å nå denne tilstanden med sunn mat, men mat er kun en del av en større prosess av sunnhet på et fysisk, emosjonelt, mentalt og sjelelig plan. Sunn mat er livsviktig, men man kan ikke spise seg inn i himmelen.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 10:10   #2
elco
Medlem
 
elco sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 66
Innlegg: 67
elco har en fantastisk aura rundt segelco har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Om mat og helse (ikke bladet!)

Sitat:

Men under normale omstendigheter er det viktig å lage mat som man liker og trives med, og som i tillegg til å være sunt også er en nytelse og en daglig tilfredsstillelse. Det er usunt i seg selv å bli så hengt opp i mat, at ingen inviterer en på middag fordi de vet ikke hva de skal servere.

Tanken har streifet meg også, ja. Jeg er glad i god mat, derfor er det viktig for meg at jeg liker det jeg spiser - selv om jeg skal ned i vekt. Samtidig føler jeg meg litt truffet.

Sitat:

Men målet er å oppnå den høyeste form for kosthold som er å spise fritt. Det er ikke den mekaniske måten å spise på som tidligere nevnt, men en måte å velge kvalitet og mengde av mat ut fra en bevissthetstilstand som er fri fra frykt, usikkerhet, begjær, udekkede behov, avhengighet og emosjonell tilknytning. Og skal man få et fritt og avslappet forhold til mat er denne enden av spekteret noe man bør se lenge og grundig på.

Dette er tankevekkende. Det er jo dit jeg vil. Samtidig som jeg vil ha et sunt kosthold som passer for meg og min kropp. Hmm.

__________________
"En vakker og gjennomklok og akkurat passe tykk
(hmm - snart!) dame i min beste alder"

fritt etter "Karlson på taket"







elco er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, mer og mindre Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no