Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Spise ute?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-12-13, 23:20   #1
TantaLilla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Innlegg: 4
TantaLilla er på en erverdig vei

Spise ute?

Hei dere! Jeg er ganske ny på lavkarbo (eller, igjen da) jeg gjør et litt bedre forsøk nå enn for 8 år siden.
Men jeg lurer på hva dere spiser ute på restaurant? Biff er selvfølgelig ok, men hva med andre matsjangere? Vil tippe tapas og Thai har mye innafor? Hva med Indisk?
Noen med anbefalinger?

TantaLilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-12-13, 23:48   #2
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Spise ute?

Opprinnelig lagt inn av TantaLilla, her.

Hei dere! Jeg er ganske ny på lavkarbo (eller, igjen da) jeg gjør et litt bedre forsøk nå enn for 8 år siden.
Men jeg lurer på hva dere spiser ute på restaurant? Biff er selvfølgelig ok, men hva med andre matsjangere? Vil tippe tapas og Thai har mye innafor? Hva med Indisk?
Noen med anbefalinger?

Sjømat med grønnsaker er fornuftig. Trår ikke feil der.

Indisk bør du nok være skeptisk til om du er "lett hysterisk" ift sukker og karbohydrater. Dette fordi indiske sauser som omtrent all indisk mat er servert med inneholder en god del sukker. Dessuten vet du jo ikke hva slags ingredisenser de putter oppi sausen gjør du vel? Vanskelig å putte så mye inn i en broccoli eller blomkål....

Thai mat er sikkerstikk om du ikke velger sursøt saus og en del andre sauser de drysser over. Men ofte er jo det kylling, bambusskudd, grønnsaker og ulike skudd, planter etc. Risen ser du jo, så den skal du begrense inntaket av om du er på en særdeles streng regulering. Men ei skål ris for en som har 100-150gr karbs pr dag fungerer fint.

Tapas er jo også bra så lenge du spiser de rene varene som grønnsaker, kjøtt, sjømaten. Den prosesserte maten på tapasbordet bør du holde deg unna. men tapas partyer jeg har vært med på er jo rene etegildet for oss lavkarbere. Man ser jo hva som er på bordet og du kan plukke akkurat hva du vil.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 00:13   #3
Butterfly83
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 1.069
Butterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvel

Sv: Spise ute?

Mongolsk er bra, hvertfall der de har buffet. Da velger du kjøtt og grønnsaker selv før de steker maten for deg. Deretter kan du velge saus. Noen av sausene har sikkert litt sukker i seg, men man trenger jo ikke øse på.

Butterfly83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 00:15   #4
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Spise ute?

Opprinnelig lagt inn av butterfly83, her.

mongolsk er bra, hvertfall der de har buffet. Da velger du kjøtt og grønnsaker selv før de steker maten for deg. Deretter kan du velge saus. Noen av sausene har sikkert litt sukker i seg, men man trenger jo ikke øse på.

+1 ;-)

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 20:06   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Spise ute?

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.


Indisk bør du nok være skeptisk til om du er "lett hysterisk" ift sukker og karbohydrater. Dette fordi indiske sauser som omtrent all indisk mat er servert med inneholder en god del sukker. Dessuten vet du jo ikke hva slags ingredisenser de putter oppi sausen gjør du vel? Vanskelig å putte så mye inn i en broccoli eller blomkål....

Min indiske kokebok har ingen sauser med sukker såvidt jeg kan finne. Så på en ordentlig restaurant bør ikke sausene være særlig sukrede.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 20:26   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Spise ute?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Min indiske kokebok har ingen sauser med sukker såvidt jeg kan finne. Så på en ordentlig restaurant bør ikke sausene være særlig sukrede.

Nettopp. Restauranter som serverer autentisk indisk mat bruker neppe særlig mye sukker i sausene sine. Jeg har sogar spurt på flere steder av litt bedre standard enn f.eks. de billige Eat.no-stedene som popper opp for tiden. Ferdigssauser fra Pataks, og sånn som man får kjøpt på typ Rema, er det nok verre med ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 20:35   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Spise ute?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ferdigssauser fra Pataks, og sånn som man får kjøpt på typ Rema, er det nok verre med ...

Men basene fra f.eks Pataks inneholder lite til ikke noe sukker, så man enkelt kan lage saus selv på dem. Gode er de også. Så bare husk å sjekke om det er basis eller ferdig saus i glasset. Og uncle bens er No No...

Ellers ang å spise ute, så ligg unna kjeder så er mye gjort. Dolly Dimple, Egon, Fridays osv. De to sistnevnte har noen brukbare alternativer, men gå heller på en anne reastaurant med flere alternativer, så slipper du å bli fristet av de som er feil også

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 20:45   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Spise ute?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men basene fra f.eks Pataks inneholder lite til ikke noe sukker, så man enkelt kan lage saus selv på dem. Gode er de også. Så bare husk å sjekke om det er basis eller ferdig saus i glasset. Og uncle bens er No No...

Ellers ang å spise ute, så ligg unna kjeder så er mye gjort. Dolly Dimple, Egon, Fridays osv. De to sistnevnte har noen brukbare alternativer, men gå heller på en anne reastaurant med flere alternativer, så slipper du å bli fristet av de som er feil også

Uncle Bens er nok verre, ja. Men jeg har et par Patak-sauser i kjøleskapet som kjæresten har tatt med seg, de har sukker i seg - og det er dessverre ikke noe næringsinnhold på etiketten - og er ikke like gode som de jeg lager selv. Sniker alltid i noe ekstra krydder når han tror han "flotter" seg med indisk på kjøkkenet.
Men, som sagt, indisk er som regel trygt, så lenge man skipper risen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 13:42   #9
TantaLilla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Innlegg: 4
TantaLilla er på en erverdig vei

Sv: Spise ute?

NÅ ble jeg glad, Indisk er noe av det beste jeg vet
Fridays, Egon etc spiste jeg ikke på før Lavkarbo heller, iallefall ikke med glede
Jeg er generelt for kvalitetsmat, så uncle Bens og Toro har aldri vært hyppig brukt, og jeg velger spisesteder hvor de LAGER maten, ikke varmer den

Mongolsk er et bra tips, men ikke mange steder å velge mellom hvor jeg vet det er greit å spise.. desverre

TantaLilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 15:37   #10
sveander
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 36
sveander er ny på veien

Sv: Spise ute?

å spise ute kan være en prøvelse for oss på lavkarbo
Men jeg oppfatter at stadig flere kelnere forstår problemet. Derfor så har jeg begynt å spørre om å bytte ut karbotingene med sunne alternativ.
Feks fisk så ber jeg om mer grønnsaker i stedet for potet
på indiske spør jeg om at de lager en salat ved siden av retten og ingen ris.

osv..vær kresen kunde

sveander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det Hexeberg har lært meg om Lavkarbo.Mitt Mantra er at Lavkarbo er ikke slankekur, det er evig endr Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva kan jeg spise? Evvy Generell diskusjon 1 01-09-10 18:54
Spise hva? Torleiv Ketolysekuren 3 03-03-10 13:01
Hva kan jeg spise? Dolores Ketolysekuren 5 07-01-10 21:18
Hva kan jeg spise? Evamor Lavkarbo generelt 0 12-08-08 14:19
BØR jeg spise/eller la være å spise skinnet på den grillede kyllingen? Tette80 Ketolysekuren 2 27-04-07 09:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no