Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Salt

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-08-14, 22:37   #1
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Salt

Hvor mye salt er nødvendig? Hvor mye spiser dere?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 00:44   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Salt

Mener å ha lest at man trenger ca 2 gram pr dag. Jeg salter maten til god smak og nøyer meg med det. Men det er klart, vi lavkarbere er ikke så utsatt for å få for mye salt i oss som andre. Blandingsprodukter inneholder myye salt...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 10:10   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Salt

Jeg spiser salt etter smak og tenker som index at jeg unngår veldig mye "skjult" salt uansett. Pr i dag får jeg nok mest salt gjennom pålegg etter at jeg fant et godt lavkarbobrød..

Ekspertene strides selvfølgelig, men konsensus per i dag ligger på 1/2-1drøy ts salt daglig. (1,5-2,3g rent nNaCl)
Ved bruk av kun hjemmelaget mat så er det nok ikke særlig vanskelig å ende opp derimellom eller på den lave siden.

Jeg har stoffskifteproblemer og det er også ofte forbundet med binyreproblemer. Binyrene trenger salt - så jeg "skylder" på det i perioder hvor jeg har mer saltlyst. Jeg foretrekker et minst mulig renset "naturlig" salt med den tanken at da blir det kanskje med mer sporstoffer og veksler mellom havsalt (grovt i kvern) og steinsalt etter hva jeg finner og humør.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 20-08-14, 00:10   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Salt

Jeg salter maten grundig med skikkelig havsalt, drikker en del farris etc, men pga diverse malabsorbasjoner har jeg lett for å få mineralbrist. Og med både diabetes som gjør meg ekstra tørst, og et spiserør uten skikkelig fungerende muskulatur som trenger masse vann for å hjelpe maten ned i magen, er det lett for at kroppen skiller seg av med for mye. Så jeg er muligens et dårlig barometer, sånn sett.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-08-14, 01:25   #5
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Salt

Jeg begrenser ikke salt, og jeg er av dem som alltid vil ha salt. Blodprøver viser hele tiden at jeg tangerer den nederste grensen i referanseområdet selv om jeg altså daglig får i meg salt hovedsaklig som Maldonsalt eller Himalyasalt. Er også en hund etter f.eks. fenelår
Nå er jo min kropp ikke det beste barometeret siden jeg har bl.a. stive binyrer og en hel haug med autoimmune sykdommer.
Salt er livsviktig for oss, og jeg tror ikke det er sunt å få totalt salt-skrekk....

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 20-08-14, 02:52   #6
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Salt

Det er farligere å få i seg for lite enn for mye. En frisk kropp som ikke får i seg for mye karbohydrater skal klare å skille ut det som er for mye.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 20-08-14, 07:05   #7
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Salt

Jeg er saltsnål deluxe. Grunnet ødemer på rare plasser knasker jeg ganske store doser vanndrivende. Det kan bli opptil 200 mg av en sort hvor anbefalt dagsdose er 10 mg. Jeg må derfor passe på å få i meg nok av kalium især, men også andre mineraler og salter. Oversikt over hvor mye har jeg ikke, men jeg spiser gjerne suppebuljongpulver med skje.
Jeg må sjekke elektrolyttene titt og ofte.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mye salt Newstart Lavkarbo generelt 69 05-12-11 23:30
Salt eller ikke salt torgn Generell diskusjon 6 12-08-10 21:27
Salt, svette og påfyll av salt erleperle Trening 3 05-07-09 01:58
For mye salt Mt2t Lavkarbo generelt 16 23-06-09 15:38
Salt nettan Ketolysekuren 6 16-08-07 21:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no