Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Mat i syden ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-09-08, 14:09   #1
cilemora
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 42
Innlegg: 373
cilemora er ny på veien

Mat i syden ...

hei

dere som har vært i syden under lavkarbo, hva spiser dere der??
jeg forventer ikke å klare å spise bare lavkarbo, men skal prøve
så godt som mulig....
men så er jeg redd for å gå å føle meg oppblåst og ha luftsmerter
i 14 dager, vil jo ødelegge mye av turen min, derfor tør jeg ikke
skeie ut for mye.....

hvordan har dere gjort det??
og om dere har spist vanlig hele turen, har luftsmertene gitt seg
etter noen dager?? vil evt minofom gjøre det lettere??

mange spørsmål men turen nærme seg her, så nå farer det en
masse tanker oppi hode mitt, hehe....

__________________
midje: start ca 85cm, mål 70cm eller mindre - nå: 74cm (- 11cm)
mage: start 101cm, mål 80cm eller mindre - nå: 85cm (- 16cm)
hofte: start ca 102cm, mål ca 90cm - nå: 88,5cm (- 13,5cm)
vekttap til nå: - 6,5kg og BMI på 24
cilemora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fedon/lavkarbo/sunn fornuft... Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 14:14   #2
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: mat i syden...

Opprinnelig lagt inn av cilemora, her.

dere som har vært i syden under lavkarbo, hva spiser dere der??

Kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. Enkelt og greit.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 14:23   #3
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: mat i syden...

Hvor er "syden" hen da?

Det er da helt forskjellig utvalg av mat og ulik matkultur i ethvert land, så litt vanskelig å svare ut fra at du skal reise sydover bare...

Ellers er jo Kula sitt svar enkelt, men genialt, hehe.

Om du sier mer presist, så kanskje jeg kan kommer med bedre råd.

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 14:26   #4
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: mat i syden...

Gjør som du ville gjort hjemme på en restaurant for eksempel, be om ekstra grønnsaker så ordner det seg nok skal du se

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 14:46   #5
cilemora
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 42
Innlegg: 373
cilemora er ny på veien

Sv: mat i syden...

takk for svar vi skal til kreta da....

ingen som har skeiet ut over en periode da??
lurer litt på hvordan magen reagere på det

__________________
midje: start ca 85cm, mål 70cm eller mindre - nå: 74cm (- 11cm)
mage: start 101cm, mål 80cm eller mindre - nå: 85cm (- 16cm)
hofte: start ca 102cm, mål ca 90cm - nå: 88,5cm (- 13,5cm)
vekttap til nå: - 6,5kg og BMI på 24
cilemora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fedon/lavkarbo/sunn fornuft... Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 14:57   #6
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: mat i syden...

Oi, da kan du glede deg - gresk mat er nydelig, blir mye lettere å
spise lavkarbo der enn på restauranter her i Norge!

Jag skal komme med en liste til deg over godkjent gresk mat, men jeg MÅ løpe ut nå , så i kveld el. i morgen

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 14:59   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: mat i syden...

Jeg har vært nedover europa i sommer. Til Kroatia blandt anna. Det er ingen problemer å be om mat som passer lavkarbo kosthold.
Spiste jo litt høykarbo også, men ikke mye. Litt mageromling og avgasser ble det da....

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 15:01   #8
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: mat i syden...

Har ingen erfaringer selv da siden jeg verken har vært på ferie eller spist noe annet en ketolysemat siden oppstart, men har fortstått det sånn at det er endel som har reagert hvis de spiser høykarboprodukter igjen. I form av kvalme, hodepine, vondt i magen og den type ting...

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 15:05   #9
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: mat i syden...

Opprinnelig lagt inn av cilemora, her.

takk for svar vi skal til kreta da....

ingen som har skeiet ut over en periode da??
lurer litt på hvordan magen reagere på det

Kreta er fantastisk. Uten tvil den greske øya hvor jeg har fått best mat!

Skeie ut er jo noe annet enn hvordan jeg forsto spørsmålet ditt. Jeg trodde du etterlyste erfaringer med hvordan man kunne leve lavglykemisk i syden - det er enkelt. Skeie ut er jo like enkelt, og hvordan magen reagerer på det er det kun du som kan fortelle oss - i ettertid.

God tur!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 13:20   #10
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Mat i syden ...

Hei, her kommer et par retter - med gresk navn i tillegg, slå den.

Først og fremst vil jeg si dette rådet: gå utenom de typiske turist-løypene, da får du best mat. Spis gjerne der de lokale spiser (spør en greker!), det kan godt se ut som en sliten kantine, men maten du får der er sannynligvis himmelrike.
Unngå for all del alle steder der menyen står på svensk, norsk eller dansk, eller hvor kelneren prøver å flørte og overtale dere til å spise der (men mindre man vil spise biff m/påmm fri eller svenske kjöttbullar, da) - dette er typiske turistfeller, dyrt og dårlig.

I tillegg: spis ordentlig lunsj, på restaurant (om du da ikke har mulighet til å lage den selv) - da får du masse deilig lavkarbomat, og kan unngå brød.

Du kan bestille et utvalg småretter eller forretter på restaurant, også hyggelig å dele flere stykker - disse kalles Meze i Hellas, og minner om spanske tapasretter.

Melitzanosalata - auberginepuré, nydelig!
Tzatziki - kjenner du vel kanskje til? Tykk gresk yoghurt med agurk, hvitløk og iblant litt fersk mynte i.
Horiatiki Salata - den klassiske greske salaten, gresk fetaost med rødløk-, grønn paprika-, agurk- og tomatskiver, mm!
Hummus - Kikertpuremed tahini (sesamfrøpasta), sitron og hvitløk, gjerne med paprikapulver oppå.
Tonos me Revithia -
Tunfisk med kikerter, litt grønt, og sitron- og oljedressing.
Kefttedakia - greske kjøttboller, me Saltsa - med saus, typisk tomatsaus.
Saganaki/Cheese Saganaki - Stekt ost,typisk Halloumi(som er laget av geite- og kumelk, med mynte i) eller to lag med både fetaost og halloumi. Kan være panert, så pass på om du ikke tåler en liten mengde brødsmuler.
Souvlaki - grillspyd av lam..mmm!Dette finnes overralt, mest typiske greske retten utenom moussaka kanskje.
Kounoupthi Kapama -
ovnsrett med blomkål, tomater og fetaost.
Dolmades - med fetaost (ikke de med ris inni...) -
fyllte vinblader, de som er fylt med ris er vel mest vanlig, men finner du de med fetaost, så er de lavkarbo-vennlige.
Melitzanes - auberginer, i ragu (yiahni) eller marinert, finnes i masse varianter, da vet du navnet på den.
Arni - betyr lam, og finne både som grillspyd, koteletter og i gryteretter.
Kebab - betyr malt kjøtt blandet med krydder og stekt på spyd, lages av lam eller oksekjøtt. Laangt fra kebaben som selges på gaten her i Norge...
Kotopoulo - betyr kylling. me skortho - på trespyd, yiaourti - med yoghurt (marinaden). Souvlakia me korto - kylling på spyd.
Psari - betyr fisk, og er vel det man bør spise mest av, skal man få den beste maten på en gresk øy! Gresk grillet fisk er en opplevelse....fersk fisk rett fra havet, med siton og olje over, i blant mynte, hvitløk e.l., stekes slik at skinnet blir helt sprøtt og kjøttet fast, fint og hvitt - nyydelig!
Garides - betyr reker.
Kalamaria - er blekkesprut, denne kommer i alle fasonger, båder fritert (ikke såå lavkarbovennlig), i salater og alt mulig.

Dette var bare litt av den gode maten som finnes i Hellas. Kjenner jeg misunner deg nå...

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 20:50   #11
Fredrikke
Medlem
 
Fredrikke sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 47
Innlegg: 110
Fredrikke er på en erverdig vei

Sv: Mat i syden ...

ingen problem med lavkarbo i syden er min erfaring.
hadde laget lavkarboknekkebrød som jeg spiste til frokost. Holdt seg kjempebra i 14 dager i tupperwareboks !
også et bra tips i forhold til turmat...

__________________
Fra liten og tett til liten og nett....

Fredrikkes journal

Fredrikke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: akkurat nå:ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 10:49   #12
valleygirl
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: mat i syden...

Opprinnelig lagt inn av cilemora, her.

takk for svar vi skal til kreta da....

ingen som har skeiet ut over en periode da??
lurer litt på hvordan magen reagere på det

Nettopp vært en uke på Kreta og vekta viste 0,6 kg ned etter den uken. Målte underveis og var i ketose hele tiden, for det var mitt mål. Så lavkarbo ikke problem. Jeg spiste et knekkebrød 7,5 g karb til frokost med ost og skinke, tomat og agurk. Lunsj og middag ute, hver dag, var ikke problematisk. Spiste mye souvlaki (grillet kjøtt på spyd) og ba om å få grønnsaker til istedet for ris/poteter. Kjøpte melon og hadde i kjølen. Starbucks finnes i både Chania og Heraklion, og der har de Espresso light frappuchino (Iskaffe, nam, nam) Men det var jo litt rart å være sydpå i 32 grader og ikke spise is.......

  Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 12:01   #13
cilemora
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 42
Innlegg: 373
cilemora er ny på veien

Sv: Mat i syden ...

tusen takk for mange gode svar

jeg blir å prøve så godt som mulig å holde meg
lavkarbo, men unner meg selv noen utskeielser
også.... har skeiet ut et par gang på over et år,
så syns ikke det er så ille....
vil feks ha en is innimellom, noe jeg ikke har spist
siste året... men brød og sukker ellers blir jeg å
styre unna så godt som mulig, det jeg reagerer
mest på...

__________________
midje: start ca 85cm, mål 70cm eller mindre - nå: 74cm (- 11cm)
mage: start 101cm, mål 80cm eller mindre - nå: 85cm (- 16cm)
hofte: start ca 102cm, mål ca 90cm - nå: 88,5cm (- 13,5cm)
vekttap til nå: - 6,5kg og BMI på 24
cilemora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fedon/lavkarbo/sunn fornuft... Svar med sitat
Gammel 05-10-08, 11:22   #14
Pusspuss
Nytt Medlem
 
Pusspuss sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: 69,4 N
Innlegg: 7
Pusspuss er på en erverdig vei

Sv: Mat i syden ...

Hvordan har det gått meg deg?

Kom selv tilbake fra Kreta i går etter en ukes ferie. Vi hadde heldigvis leilighet slik at jeg fikk laget meg frokost selv, som besto av egg og bacon. Middag og evt lunsj spiste vi ute. Jeg synes faktisk det ble litt strevsom etterhvert å måtte forklare for hvert måltid hva jeg ikke kunne spise, dvs brød, poteter, french fries, ris, etc., og ba de deretter å anbefale noe jeg kunne spise. Det jeg kunne velge mellom var ikke så mye da. Det ble som regel kjøtt av ulike slag + salat. Den eneste uskeielsen jeg tillot meg var et glass tørr hvitvin av og til.

Hadde gledet meg til Mosakaen (?) som skal ihht "Gresk på reisen" skal bestå av aubergier med kjøttfarse/deig lagt lagvis med en kremet ostemasse, men fant ut at de puttet poteter i retten og hadde erstattet kremet ostemasse med hvitsaus! Og Meze besto blant annet av hvitløksbrød, poteter og andre ting jeg ikke kunne spise, så det var også utelukket.

Men det har gått bra med meg. Kjente underveis at jeg var i ketose, hadde den karakteristiske ketoseånden. Sjekket for sikkerhets skyld med ketosestix i dag og den viste at jeg var i ketose.

Det skal bli deilig nå å kunne variere litt mer med grønnsaker.

Pusspuss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva skal jeg spise i syden? luringen Lavkarbo generelt 28 20-06-10 16:38
Syden ... hva da? anneca Ketolysekuren 4 07-11-07 20:08
Atkins på ferie/ - i syden litajenta Lavkarbo generelt 7 30-01-06 20:34
Norge vs Syden.... HP Generell diskusjon 3 05-06-04 22:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no