Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-06-11, 09:50   #1
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

http://tpn.vg.no/intervju/sunn-sommerkos/2506

Kan jo hende noen har noen spørsmål de vil stille til Drevon vedrørende sunne saker man kan spise på sommeren? Jeg antar frukt og bær til en viss grad vil være fokus, sammen med lettprodukter innen meieri-sjangeren (lett vaniljekesam mm).

Andre tanker om hva godeste Drevon vil anbefale til horden av småtjukke som er desperate etter gode råd for å holde vekta ned i sommer?

(ironi - for den som var i tvil )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 11:17   #2
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Tørket frukt og fruktjuice...

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 16:57   #3
Klådia
Juniormedlem
 
Klådia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Alder: 47
Innlegg: 41
Klådia er på en erverdig vei

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Drevon imponerer igjen med sine svar...

Amming og lavkarbo kosthold

Innsendt av: Cecilie
Ammer en frisk, 7 Mnd gammel baby og ønsker selv å starte med lavkarbo kosthold. Ikke ikke for vektreduksjon men for å se om jeg får mer energi av å endre diett. Kan jeg starte nå eller må jeg vente til jeg er ferdig med å amme?

Hei,
Du får ikke mer energi av lavkarbo kosthold, jeg trodde ideen var at man skulle få mindre. Jeg anbefaler ikke lavkarbo kost hverken under eller etter ammeperioden. Du trenger variasjon i kosten for å få de livsnødvendige næringsstoffene som kroppen trenger. Lykke til med din lille, og med ammingen!
Vennlig hilsen Christian A. Drevon


Man kan vel si at Drevon mistolker hennes bruk av ordet energi.
Tror de fleste som leser hennes spørsmål tolker det som hun ønsker mer "gnist", ikke som at hun ønsker mer kalorier.

Klådia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 17:42   #4
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

ok, han kaller Sjoko-avhengighet en UVANE på lik linje med Røyking!!??!?!?

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 18:26   #5
littleme
Medlem
 
littleme sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 34
Innlegg: 373
littleme har en fantastisk aura rundt seglittleme har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Opprinnelig lagt inn av kjerstiva, her.

ok, han kaller Sjoko-avhengighet en UVANE på lik linje med Røyking!!??!?!?

Det synes jeg faktisk er helt greit. Hvis du absolutt MÅ ha sjokolade, så er du vel psykisk avhengig da.. Det er jo en uvane å være avhengig av noe som helst egentlig? Røykeavhengighet går jo mye mer på psyken enn det går på fysisk avhengighet? De fleste har det vel bare som en (u)vane at de må ha noe å holde i om morran til kaffen, og etter maten osvosv.

__________________



littleme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt forskjellig Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 18:35   #6
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Opprinnelig lagt inn av littleme, her.

Det synes jeg faktisk er helt greit. Hvis du absolutt MÅ ha sjokolade, så er du vel psykisk avhengig da.. Det er jo en uvane å være avhengig av noe som helst egentlig? Røykeavhengighet går jo mye mer på psyken enn det går på fysisk avhengighet? De fleste har det vel bare som en (u)vane at de må ha noe å holde i om morran til kaffen, og etter maten osvosv.


Du hadde mange meninger om temaet nikotinavhengighet. Har du egen erfaring med det?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 18:38   #7
littleme
Medlem
 
littleme sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 34
Innlegg: 373
littleme har en fantastisk aura rundt seglittleme har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Du hadde mange meninger om temaet nikotinavhengighet. Har du egen erfaring med det?


-

Nope. Røyker ikke selv, men vet hvordan nikotin binder seg til kroppen. Og ja, det er avhengighetsskapende, men jeg synes fortsatt det psykiske er undervurdert og det fysiske litt overvurdert i mange sammenhenger.

__________________




Sist redigert av littleme : 16-06-11 kl 07:19.
littleme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt forskjellig Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 18:40   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Opprinnelig lagt inn av littleme, her.

Det synes jeg faktisk er helt greit. Hvis du absolutt MÅ ha sjokolade, så er du vel psykisk avhengig da.. Det er jo en uvane å være avhengig av noe som helst egentlig? Røykeavhengighet går jo mye mer på psyken enn det går på fysisk avhengighet? De fleste har det vel bare som en (u)vane at de må ha noe å holde i om morran til kaffen, og etter maten osvosv.

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Du hadde mange meninger om temaet nikotinavhengighet. Har du egen erfaring med det?


-

Er enig med Littleme selv om jeg verken røyker eller spiser sjokkis.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 18:40   #9
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Opprinnelig lagt inn av littleme, her.

Det synes jeg faktisk er helt greit. Hvis du absolutt MÅ ha sjokolade, så er du vel psykisk avhengig da.. Det er jo en uvane å være avhengig av noe som helst egentlig? Røykeavhengighet går jo mye mer på psyken enn det går på fysisk avhengighet? De fleste har det vel bare som en (u)vane at de må ha noe å holde i om morran til kaffen, og etter maten osvosv.

Jeg vil definere det som avhengighet, snarere enn en uvane. Raske karbohydrater har jeg selv vært avhengig av, og opplevd fysiske symptomer når jeg har prøvd å kutte de ut. En uvane forbinder jeg mer med ufarlige ting, som å pille seg i nesa

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 18:42   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Jeg har SÅ mange ganger opplevd at noen har sagt... UPS, jeg har jo ikke tatt en røyk ennå i dag!!! DA er det vanen og ikke avhengigheta.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 18:49   #11
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Opprinnelig lagt inn av kjerstiva, her.

ok, han kaller Sjoko-avhengighet en UVANE på lik linje med Røyking!!??!?!?


Drevon syns sikkert også at de som holder til på Plata har lagt seg til en del uvaner. Irriterende uvane dettte med å måtte ha noe å stikke i armen om morran til kaffen...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 18:53   #12
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Opprinnelig lagt inn av kula, her.

drevon syns sikkert også at de som holder til på plata har lagt seg til en del uvaner. Irriterende uvane dettte med å måtte ha noe å stikke i armen om morran til kaffen...


-

Bra sakt

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 18:56   #13
littleme
Medlem
 
littleme sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 34
Innlegg: 373
littleme har en fantastisk aura rundt seglittleme har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Drevon syns sikkert også at de som holder til på Plata har lagt seg til en del uvaner. Irriterende uvane dettte med å måtte ha noe å stikke i armen om morran til kaffen...


-

Har du noen personlig erfaring med dette? Tror ikke røykeabstinenser og heroinabstinenser kan sammenlignes gitt.

__________________



littleme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt forskjellig Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 18:57   #14
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Drevon syns sikkert også at de som holder til på Plata har lagt seg til en del uvaner. Irriterende uvane dettte med å måtte ha noe å stikke i armen om morran til kaffen...


-

Jetlag er også en konsekvens av en kortsiktig avhengighet.
Hadde de kunnet fly lengere og til evig tid hadde de ikke opplevd jetlag.

Mange sjømenn setter sjøbein når de kommer på land... Må omtrent avvennes.

Og søringer som kommer nordover sommerstid må avvennes med mørket om natta...

Så lenge kroppen har funnet stabilitet i uansett om tilvenningen tok 12 timer eller 12 år så spiller det ingen rolle. Det kan avvennes igjen selv om (som mange her på lavkarbo kjenner til) det gjør vondt en tid..

Kroppen er avhengig av ymse nødvendige stoffer. Verken røyk eller sprøyta på gata er blant de stoffene. Det er vane.. Eller uvane. Og kan avvennes. Det snakk om VILJE! Med store bokstaver!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 19:36   #15
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Nei

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 19:39   #16
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Opprinnelig lagt inn av kjerstiva, her.

Nei

Joda... Du kan ikke avvennes på oksygen (hvorfor sier man egentlig oksygen når lufta vi puster inn inneholder maks 20% oksygen??) og du kan ikke avvennes vann... Men det er mye annet gærnt du bare MÅ ha som er vane... Og kan avvennes..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 21:13   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Opprinnelig lagt inn av littleme, her.

Har du noen personlig erfaring med dette? Tror ikke røykeabstinenser og heroinabstinenser kan sammenlignes gitt.

Faktisk er de sammenlignbare, leste dette for noen år siden. Sluttet og røyke etter 16 år med 20 om dagen - og hadde så abstinenser at jeg kunne drept! Hadde ikke jeg vært så motivert og så oppmerksom på at jeg ville bli fysisk syk hadde jeg aldri klart det... jeg ble så aggressiv, spydde, svettet og frøs, hodepine utav helv.., skjelvinger, fikk ikke sove, tunga klistra seg i gangen og ble galltørst (og jeg kan fortsette...) Ringte røyketelefonen etter 3 uker og lurte på hvor leneg jeg skulle ha det slik og han lo forsiktig og sa "du har visst fått ALLE abstinensene på en gang.."... bra han lo forsiktig, jeg synes ikke det var morsomt DEN gangen ihvertfall Jeg har full forståelse for de som ikke klarer og slutte, det skjer så mye kjemisk i hjernen man ikke har kontroll på - noe a la sukkerabstinenser når man går cold turkey over på lavkarbo... men DET var småtteri sammenlignet med røykeslutt

Ta med at jeg sosial-røyker igjen i dag - HELT uten grunn... jobber med og finne igjen motivasjonen og en god grunn for å slutte med 3-5 om dagen (ingen formanende pekefingre, jeg peker på meg selv hver dag...)

Da jeg sluttet med morfinpreparater (smertestillende) etter at prolapset fra helvete i 2007 var operert vekk, hadde jeg faktisk samme abstinenser - men klarte meg da også - det var 3 "festlige" uker gitt...tenk maur under huden, all lyd høres ut som negler på tavle osv... jeg VISSTE jeg måtte slutte pga jobben min, men spør mine nærmeste om de stiller opp neste gang jeg har behov for hjelp i samme situasjon... NOT!

Om ikke annet har erfaringene gitt meg mye medlidenhet og forståelse for de som blir pilleavhengige...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 21:19   #18
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jetlag er også en konsekvens av en kortsiktig avhengighet.
Hadde de kunnet fly lengere og til evig tid hadde de ikke opplevd jetlag.

Mange sjømenn setter sjøbein når de kommer på land... Må omtrent avvennes.

Og søringer som kommer nordover sommerstid må avvennes med mørket om natta...

Så lenge kroppen har funnet stabilitet i uansett om tilvenningen tok 12 timer eller 12 år så spiller det ingen rolle. Det kan avvennes igjen selv om (som mange her på lavkarbo kjenner til) det gjør vondt en tid..

Kroppen er avhengig av ymse nødvendige stoffer. Verken røyk eller sprøyta på gata er blant de stoffene. Det er vane.. Eller uvane. Og kan avvennes. Det snakk om VILJE! Med store bokstaver!

Det er også avhengig av kunnskap. Bare på viljen hadde jeg ikke hatt sjanse, men hadde jeg ikke lest meg mye opp på abstinenser etter røykeslutt og morfinpreparatavvenning hadde jeg aldri klart det. Kjemien i hjernen gjorde meg midlertidig ute-av-stand til å tenke særlig logisk, siden så mange inntrykk ble forvrengt til det ugjenkjennelige. Jeg mener det er naivt og tildels nedlatende og si at det kun handler om viljen - det handler ikke bare om viljen til å spise mindre om man spiser høykarbo heller... der VET vi jo at karboinntak = blodsukkervariasjon=sult/sug osv osv. Kan man la være å spise mer mat over lengre tid når man er sulten feks? Det er jo derfor jeg går på lavkarbo - for å slippe disse svingningene som gjør at jeg ikke har vilje nok til å ikke spise når jeg egentlig har spist nok...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 21:29   #19
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Mine spørsmål kom ikke med denne gangen heller. Shocker.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 21:33   #20
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Og wow, første gang jeg har sett Drevon gidde å legge ut en link, og så legger han ut link til den offisielle anbefalte kosten fra Helsedirektoratet.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 21:54   #21
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Opprinnelig lagt inn av littleme, her.

Nope. Røyker ikke selv, men vet hvordan nikotin binder seg til kroppen. Og ja, det er avhengighetsskapende, men jeg synes fortsatt det psykiske er undervurder og det fysiske litt overvurdert i mange sammenhenger.

Syns det er like arrogant når ikke-røykere (som aldri har røkt) uttaler seg om å slutte å røyke som når slanke mennesker (som aldri har vært overvektig) uttaler seg om å gå ned i vekt/slanking.

Abstinens etter nikotin er faktisk mye verre enn de fleste tror, det er jo derfor så mange ikke klarer å slutte og mange begynner igjen etter å ha sluttet.

Jeg er eksrøyker med flere røykesluttforsøk bak meg og føler at jeg vet litt om akkurat det

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 21:56   #22
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Det er også avhengig av kunnskap. Bare på viljen hadde jeg ikke hatt sjanse, men hadde jeg ikke lest meg mye opp på abstinenser etter røykeslutt og morfinpreparatavvenning hadde jeg aldri klart det. Kjemien i hjernen gjorde meg midlertidig ute-av-stand til å tenke særlig logisk, siden så mange inntrykk ble forvrengt til det ugjenkjennelige. Jeg mener det er naivt og tildels nedlatende og si at det kun handler om viljen - det handler ikke bare om viljen til å spise mindre om man spiser høykarbo heller... der VET vi jo at karboinntak = blodsukkervariasjon=sult/sug osv osv. Kan man la være å spise mer mat over lengre tid når man er sulten feks? Det er jo derfor jeg går på lavkarbo - for å slippe disse svingningene som gjør at jeg ikke har vilje nok til å ikke spise når jeg egentlig har spist nok...

Sulten er noe annet. Det er ikke en vane eller uvane..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 22:07   #23
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Sulten er noe annet. Det er ikke en vane eller uvane..

Du kan ikke sammenlikne en vane - som å pille seg i nesa hver gang man leser VG - med den kjemiske påvirkningen i kroppen når man har røyket eller gått på dop en periode. Nesepilling gir ikke endring i kjemien i kroppen på samme måte som nikotin/koffein eller dop

Det er mye enklere og slutte med nesepilling enn røyking siden den ene endrer kroppens/hjernens kjemi gjennom tilførsel av et kjemisk stoff

For en som er insulinresistens er det også ubalanse i kjemien i kroppen fordi man er overfølsom mot karbo som gjør at viljestyrke ikke er nok til å la være og spise når blodsukkeret faller som en stein - selv om man har spist nok energi denne dagen

Karbohydratene blir da i det siste tilfellet og sammenligne med nikotin/koffein/dop osv. Alle kan potensielt gjøre stor skade på kroppen over tid - og alle er utfordrende og slutte med

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 23:08   #24
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Opprinnelig lagt inn av littleme, her.

Har du noen personlig erfaring med dette? Tror ikke røykeabstinenser og heroinabstinenser kan sammenlignes gitt.

Min eks- narkomane søster har sluttet HELT med alle former for narkotika, men klarer overhodet ikke slutte å røyke!
Hun sier det er MYE verre å slutte med nikotin enn heroin, kokain og amfetamin!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 23:48   #25
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Spør Drevon om råd vedrørende sunn sommersnacs!

Jeg har lest at det er forskjell på mennesker, noen har mye lettere for å bli avhengige av nikotin, alkohol, narkotika enn andre. Forskjeller i hjernen.

Sikkert derfor noen kan slutte å røyke på dagen, mens andre sliter enormt. Ikke bare viljestyrke, altså.

Men jeg har ikke prøvd selv, bare lest om det. Artig å lese om hjernen, forøvrig.

OG, lavkarbo er supert for å få mer energi under amming. Utrolig tullete svar, med forvrengning av betydningen av "energi".

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Teknisk spørsmål vedrørende signatur og pålogging Trj Spørsmål og svar 5 06-03-11 11:32
Spørsmål vedrørende nilling! janine75 Ketolysekuren 4 01-01-08 20:56
Spørsmål vedrørende meieriprodukter Toots Ketolysekuren 2 14-11-07 21:47
Jeg spør mer ... lille_flode Ketolysekuren 26 01-11-07 22:07
Spør her og jeg ninne Ketolysekuren 36 09-04-07 12:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no