Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Usunn frukt - Dagbladet 05.10.11

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-10-11, 11:47   #1
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Usunn frukt - Dagbladet 05.10.11

Tar litt av æren for denne siden det hender jeg tipser dagbladets skribenter

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 12:08   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Usunn frukt - Dagbladet 05.10.11

Vel - fruktosebashing er greit, men hva med å ta opp de største kildene? (Hint: les bakpå brusflasker og ferdigmat ... )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 15:47   #3
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: Usunn frukt - Dagbladet 05.10.11

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Vel - fruktosebashing er greit, men hva med å ta opp de største kildene? (Hint: les bakpå brusflasker og ferdigmat ... )

Jooo.. så klart!

Men også bra at de tar opp matvarene som seiler under FALSKT sunnhetsflagg!

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 20:38   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Usunn frukt - Dagbladet 05.10.11

Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

Jooo.. så klart!

Men også bra at de tar opp matvarene som seiler under FALSKT sunnhetsflagg!

Joda. Men jeg tenker som så at når det gjelder frukt så er det et godt stykke opp på sunnhetsstigen i forhold til mye annet. Spørsmålet blir dermed hva hver enkelt erstatter det med.

Eks:
Bytt ut frukt med melkesjokolade? Er det et godt eller dårlig bytte?
Bytt ut frukt med paprika? Er det et godt eller dårlig bytte?

Og ikke minst - la oss snakke om mengder.
100g eple og 100g cola gir omtrent like mye fruktose (6 gram). ...Når det gjelder eple stopper de fleste etter ett (ca 100g). Hvor mange drikker 1dl cola?

Jeg mener det er helt på sin plass å passe på fruktosenivået i maten sammen med annet sukker. Men jeg klarer ikke helt å være mer redd for fruktose enn annet sukker når den kommer på den måten vi alltid har spist det - i frukten, i menger begrenset av fruktvolumet og (tidligere) tilgangen. Jeg tror problemet oppstår når vi spiser det "rendyrket" i store mengder, "lever på frukt", eller bytter ut sukker med fruktose.

http://nutritiondata.self.com/foods-...000000000.html (NB - tallene er pr 200g)
http://shannonclark.hubpages.com/hub...Fructose-Foods
Interessant lesing her. Det ser ut som man unngår mye fruktose gjennom å avstå fra søtet ferdigmat. Jeg ante forøvrig ikke at paprika har høyere fruktoseinnhold enn epler. Igjen - man spiser som regel mindre paprika i slengen.

Men - det er jo gjennom den typen vinklinger man selger aviser.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 00:32   #5
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Usunn frukt - Dagbladet 05.10.11

Hei,
Her er nettutgaven av artikkelen Farlig ”sunt” sukker

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 00:56   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Usunn frukt - Dagbladet 05.10.11

Flott. De som ikke vet at sukker er farlig er ikke interessert i ernæring. At frukt kritiseres er supert! Tusen takk tipser.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 07:41   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Usunn frukt - Dagbladet 05.10.11


Jeg ser liksom ikke noe revolusjonerende nytt i den artikkelen jeg. Men det er kanskje fordi jeg alltid har syntes det er naturlig at man skal spise mer grønnsaker enn frukt (inklusive juice)... og da regner jeg med at det ordner seg selv.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 22:55   #8
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Usunn frukt - Dagbladet 05.10.11

Fruktose er ikke nødvendigvis et problem på lavkarbokosthold, da sannsynligvis all fruktosen vil omdannes til glukose. Spiser du derimot store mengder glukose i samme slengen (som er tilfelle med masse sukker), så begynner fruktose-ballen å rulle.

Å hevde at frukt er noe usunt er en feil vei å gå...
Fruktose har fått sitt gode rykte pga at navnet er assosiert med frukt, som er en matvare som alltid har vært regnet som sunn.
Nå skjer akkurat det motsatte: Frukten får et dårlig rykte fordi den er assosiert med fruktose, som vi nå har funnet ut ikke er så bra for oss likevel.

Fruktose er ikke noe problem for oss så lenge mengdene ikke er store, og dette skjer bare ved stort inntak av sukker, ikke ved normalt inntak av frukt.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 23:31   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Usunn frukt - Dagbladet 05.10.11

Ja, det er vel når sukkerlageret i kroppen (muskler og lever) overfylles vårt inntak av fett blir lagret til fett?

Her er en artikkel jeg fant interessant. Om at for høyt inntak av fruktose kan gi kroppen problemer med å rekke å suge alt opp, slik at det blir værende i tarmen og fore bakterier, gi diare og gass. http://nhi.no/sykdommer/mage-tarm/ty...tak-29700.html

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 00:21   #10
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Usunn frukt - Dagbladet 05.10.11

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Ja, det er vel når sukkerlageret i kroppen (muskler og lever) overfylles vårt inntak av fett blir lagret til fett?

Her er en artikkel jeg fant interessant. Om at for høyt inntak av fruktose kan gi kroppen problemer med å rekke å suge alt opp, slik at det blir værende i tarmen og fore bakterier, gi diare og gass. http://nhi.no/sykdommer/mage-tarm/ty...tak-29700.html

Mer eller mindre. Dvs at fettet vi spiser vil lagres i fettvevet, før det frigis og brukes som energi. Det foregår hele tiden en innlagring og frigjøring av fett i ulike mengder, og det er balansen over tid som avgjør om fettlagrene øker eller minker.

Fruktose i kosten havner i leveren, der det enten omdannes til glukose eller fettsyrer. Jo mer glukose kroppen har tilgjengelig, jo mer vil omdannes til fett. Dette kan igjen gi problemer som fettlever, samtidig som det øker mengden VLDL og LDL, da leveren må produsere disse for å frakte fettsyrene ut i kroppen. Siden kolesterolmengden i disse er liten, vil LDL-partiklene være av den små, tette typen, som er assosiert med høyere risiko for sykdom.

Fruktose er den foretrukne energikilden for spermier, så litt trenger vi menn i alle tilfeller

Den linken din handler om fruktosemalabsorbsjon, og er en medfødt lidelse som fører til at man ikke tar opp fruktosen effektivt. Dette er ikke et problem for friske.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Usunn lavkarbo? Skeptisk_ Lavkarbo generelt 33 05-09-11 22:38
Helsedirektøren maner til kamp mot blant annet usunn mat Kanutten Nyheter / media 3 20-10-10 17:14
Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk! Iset Lavkarbo generelt 94 17-09-10 23:36
Skattelegge usunn mat Summer Generell ernæringsdebatt 7 24-03-06 17:42
Majones - sunn/usunn fettkilde? mofe Spørsmål og svar 3 05-01-06 10:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no