Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-11-06, 14:39   #1
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

I morgen (tirsdag) kommer Katarina Lien mot selveste Kåre Norum på Standpunkt i Redaksjon EN. Tema: Barn og overvekt.

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 15:50   #2
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Hei kan jeg bare spør deg,hva/hvem er wolfgang lutz? nyskjerrig...

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 15:54   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Opprinnelig lagt inn av www.lillemaane.no

Wolfgang Lutz






20. september 2005 kom en av årets mest oppsiktsvekkende bøker innen ernæring og personlig helse: BEDRE UTEN BRØD av legen Wolfgang Lutz og Christian Allan. Boken har et klart budskap: Kutt ned på karbohydratene i kosten, spis mer protein og mer fett. Wolfgang Lutz har behandlet nærmere 15 000 personer, og opplegget presenteres for deg i denne boka. Pasienter med lidelser i mage- og tarm, hjerte- og karsykdommer, overvekt og diabetes og en rekke andre sykdommer har fulgt hans opplegg og spist seg friske!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 16:36   #4
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

takk det er jammen mange som har slått seg på denne tanken(lavkarbo)

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 19:37   #5
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Tenkte jeg bare skulle minne om dette programmet. Så akkurat reklame for det på dagsrevyen.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 22:27   #6
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

"Jeg vil bare understreke at jeg har doktorgrad i ernæringsvitenskap og har vært med i flere internasjonale råd." Herre min julehatt!

Og hvorfor er han der Birger Svihus fortsatt på tven?

Det blir for mye rot, og skiftende fokus, og løst svadaprat. Som vanlig.

Det viktigste poenget som kom fram, synes jeg, er at det sitter folk i dette landet som er høyt utdannede innen ernæring men er uenige med ernæringsrådets anbefalinger, og som blir utstøtt av denne såkalte "ekspertgruppen".

Og hvordan kan Norum si at "vi ser ingen grunn til å endre på ernæringsrådene"? Hæ?

En annen fin kommentar var at "vi bør være stolte av at flesteparten av den norske befolkningen har en fremragende helse". I think not. Ikke med 9 millioner kroniske sykdommer. Jeg tror ikke lenger jeg har noen kamerater som ikke har noen helseproblemer... og jeg er ennå bare 24 år. Ikke bra.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 22:45   #7
garlic
Juniormedlem
 
garlic sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Vesterålen
Alder: 53
Innlegg: 21
garlic er på en erverdig vei

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Fikk med meg noen setninger på tv i kveld.... trygdeetaten vurderer nå å endre/ vurdere listene over sykdommer som blir uføre e.l. av, det var visst bare 70 år siden listen sist ble oppgdatert.. Kanskje ernæringsråd og anbefalinger der også trenger en revurdering

__________________
garlic er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litekarb Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 23:01   #8
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Jeg synes Katarina Lien gjorde en veldig god innsats!
Saklig og velbegrunnet, mens enkelte andre f.eks. Norum tydeligvis mente at bare han hadde vært professor lenge nok og sittet i tilstrekkelig mange tunge komiteer så kunne han hevde hva som helst uten å trenge å underbygge det med noe som helst. Han er jo tross alt professor i ernæringsvitenskap!
Jeg skal jaggu meg bli det selv og stille opp og dælje han og kompisene hans i hodet var tanken min....

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 23:16   #9
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Et spørsmål: Hva er det Kåre Norum sier som er feil?

Det er da ikke Kåre Norum som har laget disse anbefalingene, de norske kostholdsanbefalingene er faktisk de samme som de har i Sverige, Danmark, EU, USA, Australia osv...
Dette er basert på VITENSKAP - GI er ikke en vitenskap!

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 23:21   #10
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Opprinnelig lagt inn av eriksen, her.

Et spørsmål: Hva er det Kåre Norum sier som er feil?

Det er da ikke Kåre Norum som har laget disse anbefalingene, de norske kostholdsanbefalingene er faktisk de samme som de har i Sverige, Danmark, EU, USA, Australia osv...
Dette er basert på VITENSKAP - GI er ikke en vitenskap!

En gang sa også vitenskapen at jorden var flat.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 23:31   #11
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

En gang sa også vitenskapen at jorden var flat.

Men hvorfor sier da seriøse undersøkelser det samme i dag, som de sa for hundre år siden? At alt avhenger av energiinntak, uavhengig av måltidets sammensetning eller tidspunktet for måltidet?


Carbohydrates as reflected in glycemic index and glycemic load may not be related to measures of insulin sensitivity, insulin secretion, and adiposity."

J Nutr. 2005 Oct;135(10):2387-91. Reduced glycemic index and glycemic load diets do not increase the effects of energy restriction on weight loss and insulin sensitivity in obese men and women.


Weight loss and improved insulin sensitivity scores were independent of diet composition.

In summary, lowering the glycemic load and glycemic index of weight reduction diets does not provide any added benefit to energy restriction in promoting weight loss in obese subjects.
"

Diabetes Care. 2005 Sep;28(9):2123-9. Influence of glycemic index/load on glycemic response, appetite, and food intake in healthy humans.


Helt oppdatert forskning viser altså at GI har ingen påvirkning på vektnedgang, insulinfølsomhet, overvekt, insulinrespons, kroniske insulinnivåer, sult eller matinntak.

DET ER ENERGIINNTAKET SOM AVGJØR.

Hverken Katarina Lien, Kaare Norum, Fedon eller Skaldeman kan slå fast noe annet.

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 00:02   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

...og så har vi masse forskning som viser akkurat det motsatte.
Man kan finne forskning som passer akkurat det man har lyst til å fortelle. Det komemr bare an på hvem som har betalt for forsknings prosjektene....

Her inne har vi faktisk sluttet å "tro" på alt vi hører og alt vi leser. Vi har nemlig lært av egen erfaring at det vi hører og leser mange ganger ikke stemmer med de faktiske forhold. Vi lærer av egen erfaring. Og i følge Norum & Drevon & Co er vi en gjeng med misfostre fordi våre kropper funker bedre med 75-70% fett, 20-25 % protein og 5% karbohydrater - OG fremdeles er friske, har 100% perfekte blodprøver.

Jeg som har levd på dette forferdelige kostholdet mer eller mindre siden 1982 lever iallefall på lånt tid i følge dem.

Og merkelig nok så er det tusenvis av mennsker som meg, som har blitt friske av dette kostholdet. Med litt nettresearch hadde du funnet dem, - på lavkarbo forum over hele verden. Fantasi ? I don´t think so.....

Dette er feil sted å komme med slike kommentarer eriksen, helt feil sted. Dette er et lavkarbo forum, for folk som lever slik ma(k)teliten sier det ikke er mulig å leve.... De som ikke vil eller kan leve lavkarbo bryr vi oss fint lite om - dette er er fritt land og folk gjør hva de vil.

get a life

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 00:43   #13
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Nei, det finnes ingen epidemiologiske undersøkelser som viser at et lavkarbo-kosthold er løsningen.


Jeg ber dere om å ikke misforstå meg - jeg mener ikke dere er misfostre eller bryter naturlovene på noen måte. Om dere spiser 60% fett og går ned i vekt, er jo kjempeflott for dere!

Men dere, som alle andre, går ned i vekt fordi dere i snitt, over lengre tid har et kaloriunderskudd. Bevisst eller ubevisst.

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 01:28   #14
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Opprinnelig lagt inn av eriksen, her.

Men dere, som alle andre, går ned i vekt fordi dere i snitt, over lengre tid har et kaloriunderskudd. Bevisst eller ubevisst.

Jada, jeg har trodd det samme en gang. Helt til jeg lå på 3-3500 kcal pr.dag(uten trening med sneipen i munnvika) og gikk ned i vekt. Og ganske betraktelig også. Spiste bacon og fett. Spiste egg og rømme og hvitost.

Joda, jeg har vært der jeg trodde jeg skulle være. Spist brød og poteter og blitt syk av det.

Og jeg har vært der majoriteten sier vi skal være. I måteholdets midte.

Det funka ikke for meg. Kroppen forbrenner rett, om kroppen får det den skal. Energi er ikke ett tall målt i et bombekalorimeter. Energi er hva kroppen kan utnytte, eller forkaste. Lærer du kroppen til å forbrenne fett, blir du ikke fet. Du blir slank.

Men dine tanker er jo som snytt ut av nesen på Drevon/Norum/Frøliich. Hva gjør du her inne?

Skal du frelse oss tilbake til sykdom og brød?

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 08:20   #15
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Opprinnelig lagt inn av eriksen, her.

Nei, det finnes ingen epidemiologiske undersøkelser som viser at et lavkarbo-kosthold er løsningen.


Jeg ber dere om å ikke misforstå meg - jeg mener ikke dere er misfostre eller bryter naturlovene på noen måte. Om dere spiser 60% fett og går ned i vekt, er jo kjempeflott for dere!

Men dere, som alle andre, går ned i vekt fordi dere i snitt, over lengre tid har et kaloriunderskudd. Bevisst eller ubevisst.

Haha. Du er morsom. Jeg tenkte å spørre "hva gjør du egentlig her inne?", men Goggen kom meg i forkjøpet.

Studerer du ernæring ved universitetet i Oslo, eller noe?

Hvis du tror at ernæringsrådets anbefalinger er vitenskap, så bør du nok tenke om igjen. På sitt beste er det kanskje dårlig vitenskap.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 08:21   #16
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Sier som Skaldemann: Man skal ikke justere maten etter forbrenningen, men forbrenningen etter maten

Jeg påstår at forbrenningen øker med denne kosten.
Om forbrenningen øker så mye for enkelte at de kan spise 3-3500 kcal kan jeg ikke si, men om du har hele sannheten, Eriksen, så må den jo det... For dette virker!

Og har du forretsen lett etter undersøkelser som går på lavkarbo?
Du finner de ikke om du ikke åpner øynene og ser etter dem...!

Du skriver at din filosofi er vitenskapen, men da har du kanskje ikke fått med deg at vitenskapens misjon ikke er å finne "den o' store sannheten" eller finne det svaret forskerne leter etter. Men derimot hele tiden lete etter noe udefinert, forske uten å ha løsningen på forhånd.

Du virker litt vel sikker i din sak, til å ha vitenskapen som den store guden... Om det er vitenskapen som gjelder, så burde du oppdatere deg på et bredere felt, og også være åpen for nye og andre svar.

Sitat:

Men dine tanker er jo som snytt ut av nesen på Drevon/Norum/Frøliich. Hva gjør du her inne?

Og de er vel heller ikke forskere i ordets rette forstand, for de ha funnet "sannheten" og når du slutter å forske videre fordi du har svaret, da har vel kanskje litt av vitenskapens misjon forsvunnet...?

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!



Sist redigert av Aline : 22-11-06 kl 08:37.
Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 08:58   #17
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Opprinnelig lagt inn av eriksen, her.

Men dere, som alle andre, går ned i vekt fordi dere i snitt, over lengre tid har et kaloriunderskudd. Bevisst eller ubevisst.

Dette er tull og tøys!

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 10:05   #18
tertit
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 73
Innlegg: 9
tertit er på en erverdig vei
Smile

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Jeg har akkurat blitt medlem her i forumet! Etter "diskusjonen " i går kvelds Standpunkt er jeg fortsatt sint og frustrert! Jeg er veldig enig med mange av innleggene her og det gjør meg litt bedre stemt. Jeg er (dessverre/heldigvis) (stryk det som passer!) lege, jeg jobber med komplimentære (les alternative) metoder. Har vært overvektig i mange år fordi jeg har spist "sunt"! Mye frukt og grønnsaker! Til slutt spiste jeg bare 800-1000 kalorier, selvfølgelig helt uten fett, og jeg la på meg sakte men sikkert! Jeg skjønte at noe var galt, selvfølgelig, men det at jeg kunne spise fett for å gå ned i vekt, den satt "så langt inne" at det var først etter Skaldemann sin bok hvor han tok fatt i mytene og beviste gjennom erfaring at han hadde opplevd en kjempeforandring i sin egen forbrenning at jeg turte gå inn for det samme! Nå har det gått 7 mnd, jeg er 17 kg lettere, jeg har spist så mye og så godt som jeg ikke har gjort på snart 40 år! Og jeg har masse energi, stabilt blodsukker og blodtrykk, flotte fettverdier i blod, både triglyserider og kolesterol. Alle bør forstå at råd til ungdommer med 2-5 til max 10 kg overvekt ikke kan være de samme som til dem som må kvitte seg med 20-30 kg! Kollega Lien burde også være tydeligere i sine meningers mot. For meg som ikke kjente henne ble hun bare en lavglykemisk profet UTEN det viktige budskapet om at vi trenger mer fett for å forbrenne fett!

tertit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo med mye fett Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 10:07   #19
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Opprinnelig lagt inn av eriksen, her.

Men dere, som alle andre, går ned i vekt fordi dere i snitt, over lengre tid har et kaloriunderskudd. Bevisst eller ubevisst.


Ja, dette er garantert tull & tøys, du må ikke uttale deg om ting du ikke har greie på eller har forutsetninger for å vite. Jeg har bl.a. matregnskap for flere år som viser nøyaktig hvor mye kalorier jeg har inntatt, og jeg kan garantere at det absolutt ikke er noe underskudd ! Hverken pr dag, pr uke, pr måned eller noe som helst snitt. Og jeg er som sagt en av mange mange tusen. Det er er verden er ute også. Har du ikke funnet noen studier eller forskningsrapporter som viser dette har du ikke sett godt nok.

Jeg skjønner heller ikke hvor/hva du vil med å poste her. Vi som er her VET hva som funker for oss og har ingen respekt for kostråd som har gjort oss syke og feite. Vi VET at alle menneskerer forskjellige og at forskjellige fremgangsmåter virker. Vi VET at for noen funker det best med kaloritelling/underskudd for vektnedgang. Like mye som vi VET at for andre, for OSS funker det best med karbohydratbegrensning. Vi VET det fordi det funker for OSS. Å komme her og fortelle oss at vi tar feil og at vi ikke vet hva vi spiser er både kunnskapsløst og respektløst.

Og å diskutere dette med en som ikke engang har vist såpass respekt at han har gått utenfor sin egen lille sfære og undersøkt utenfor Norum & co´s snevre grenser gidder jeg rett og slett ikke bruke tid og energi på. Det er bare FOR dumt.


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 10:12   #20
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Velkommen tertit !
Godt å få enda en lege som skjønner hva det dreier seg om inn her.
Håper du blir en stund og deler dine erfaringer med oss

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 11:07   #21
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

[quote=eriksen;215982]Men hvorfor sier da seriøse undersøkelser det samme i dag, som de sa for hundre år siden? At alt avhenger av energiinntak, uavhengig av måltidets sammensetning eller tidspunktet for måltidet?


Jeg må si jeg stusser over at du går ganske sterkt ut og mener at "alt er som for 100 år siden" og tydeligvis ikke har oppfattet at det i de senere årene, over hele verden og stadig sterkere, har fremkommet alternative synspunkter til det som tidligere har vært det offisielle synet hos offentlige ernæringsmyndigheter. Bakgrunnen er nye forskningsresultater og erfaringer fra behandlende leger og svært mange enkeltpersoner som viser at mange får en helsegevinst med mindre karbohydrater og mer fett/proteiner i kosten. Dette utfordrer "the estabishment" og dets tradisjonelle råd i alle land. Det var det som egentlig var temaet for tv-programmet i går: "ekspertene er uenige"....

Når det gjelder programmet ellers så nøyde Norum seg stort sett med å si at han fortsatt mener det han alltid har ment. Svihus mente fortsatt at alt bare handler om energi. Når han bare har erfaring fra planteetere som ku og sau er det kanskje ikke så rart at han ikke kan så mye om enegiomsetningen hos mennesker - f eks av animalsk fett og proteiner?

"Vår egen" Katarina Lien er flink nok, men ofte for vag etter min mening - og snakket mest om proteiner og nevnte ikke fett.

Det positive som er skjedd gjennom ernæringsdebatten her hjemme og i utlandet er at det faktisk er blitt mer fokus på skadevirkningene ved for mye karbohydrater. Riktignok primært knyttet til sukker, men det er absolutt på riktig vei. Det er ikke så lenge siden f eks egg ble ansett som skadelig - til og med reker! Det hører vi heldigvis ikke så mye om lenger.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 11:22   #22
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Hei Tertitt,
Velkommen! Dine erfaringer passer godt med mine egne - bortsett fra at jeg ikke er lege. Har også lenge prøvd offisielle kostråd. Det er noe med at når du har gått lenge nok etter kartet, men bare kommer stadig lengre fra målet, så begynner du å innse at det er kartet det er noe galt med - ikke terrenget!

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 11:43   #23
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Så fint at det kommer så mange nye! Det blir flere og flere av oss lavkarbere.

Jeg synes forresten av lavkarbo.no sitt eget ekspertpanel burde gitt kostholdsrådene i Norge. Eller kanskje like gjerne redaksjonen i bladet Mat & Helse. I alle fall ikke potetmannen og brøddama. (Norum og Frölich altså)

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 12:01   #24
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Her er spørsmål og svar fra nettmøtet med Katarina Lien i går:

http://www2.nrk.no/meldingsadmin/web...prosjektid=997

Synes hun klarte seg bra, vi skal få se mer til henne!


Jan

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 18:48   #25
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Noen av dere sier at dere har spist 3000 kcal pr dag, eller ihvertfall veldig mange kcal, og at dette ikke kan være noe underskudd.
Men en stor mann på over 150 kg kan godt ha et kaloriunderskudd på 3000 kcal, og dessuten er det ingen hemmelighet at den termiske effekten på protein- og fettrik mat øker hvileforbrenningen enda mer!

Det hjelper ikke å bare regne ut hvor mange kalorier man tar inn, men også hvor mye man forbrenner totalt sett. Og det er det vanskelig å finne ut av for gud og hvermann.

Dèt er et problem med kaloritelling, skal jeg være enig i, at det er veldig vanskelig å holde kontroll med hvor mange kalorier man forbrenner til en hver tid. Man kan få undersøkt dette gjennom indirekte kalorimetri på et sykehus, eller forholde seg til standardiserte tabeller, som er lite pålitelig for svært overvektige eller undervektige personer.

Så ja, jeg vet at kaloriregning er komplisert, veldig matematisk og ikke like "enkelt" som å f.eks luke ut en veldig stor næringsgruppe fra kostholdet.

Og jeg syns at det er prisverdig at dere trives med et sånt kosthold, og ønsker ikke å fordømme hverken dere eller de forskjellige diettene.

Jeg lurte egentlig mest på hva hetsen mot Statens ernæringsråd skyldes? Det er ikke noe dumme, gamle nordmenn har kokt sammen, de har alltid forholdt seg til de næringsanbefalingene som FN, WHO osv alltid har stått for.
Så det er ikke Kåre Norum dere må angripe hele tiden, det er i tilfelle langt større organer.
Uansett, det er ingen grunn til å gå massivt ut med å advare folk mot statens anbefalinger.

Og at en GI-kontrollert diett er en effektiv "slankekur" har jeg aldri vært i tvil om. Men det er heller ingen tvil om at et energikontrollert kosthold er vel så effektivt, spørsmålet er i begge tilfellet om man utfører dem på riktig måte.

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kaare Norum IGJEN! MHM Lavkarbo generelt 36 13-01-12 13:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no