Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ang. kalium

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-09-11, 23:41   #1
Bissen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Østfold
Innlegg: 12
Bissen er på en erverdig vei

Ang. kalium

Jeg startet med lavkarbo for 3 uker siden, mine erfaringer så langt er helt fantastisk. Jeg startet med dette pga at jeg først og fremst ville ned i vekt, men var veldig skeptisk da jeg har hatt høyt blodtrykk og går på medisiner for dette.
Mitt høye blodtrykk er det ingen som skjønner seg på, det ble oppdaget for alvor var jeg gravid med 1. mann og var godt trent og normalvektig, heller tynn. Jeg har blitt undersøkt for eventuelle underliggende årsaker, men de har ikke funnet noen.

Etter å ha lest og satt meg inn i lavkarbo så håper jeg nå å kunne slutte med blodtrykksmedisin på sikt...det ville vært fantastisk.

MEN, min bekymring er at jeg ser at jeg har vanskelig for å få i meg nok kalium, legger inn på diett.no.
Jeg har tenkt på å kjøpe tilskudd, men når jeg sjekker på felleskatalogens sider og DRUID(interaksjoner) kommer det en varseltrekant med fare for hyperkalemi når jeg legger inn de medisinene jeg bruker og kalium.
Er dette egentlig reellt når jeg ikke får i meg nok via kost?
Jeg spiser brokkoli, tomat, nøtter og spinat hver dag men kommer ikke opp i mer enn ca 40 %

Jeg vet at dette er ett litt spesielt spørmål ,og kanskje burde ta dette til legen, men prøver alikevel.

Bissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 23:54   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ang. kalium

Kalium er jo knyttet til hjertets ytelsesevne, så BT- medisiner og kalium- tilskudd bør man ikke tulle med, nei!
Høyt kalium er verre enn lavt.
Har du noen gang fått påvist lavt kalium, da?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 23:57   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Ang. kalium

Det jeg vet er at kaliumtabletter har svært lav dose (100 mg pr tabl.)så jeg skjønner ikke at de kan skade, men sikkert lurt å ta det opp med legen.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 05:40   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ang. kalium

Jeg stemmer for legen Evt send en PM til Torkil her inne og hør hva han sier først

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 11:58   #5
Bissen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Østfold
Innlegg: 12
Bissen er på en erverdig vei

Sv: Ang. kalium

Takk for svar. Ja jeg tenker også at jeg bør ta dette med legen, den ene av medisnene er også vanndrivene så jeg tenker det er viktig at jeg får nok kalium. Hva er PM? Privat melding?

Bissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 12:01   #6
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ang. kalium

Ta heller kontakt med fastlegen din og be om å få sjekket elektrolyttene. Da vil du få beskjed om du må ta tilskudd eller ikke.

Banan er faktisk en megabra kilde til kalium. Jeg går selv på kalium, og hvis jeg er ute og ikke har tilgang til kalium og jeg kjenner at jeg burde ha hatt det så spiser jeg en banan.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 14:32   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Ang. kalium

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Ta heller kontakt med fastlegen din og be om å få sjekket elektrolyttene. Da vil du få beskjed om du må ta tilskudd eller ikke.

Banan er faktisk en megabra kilde til kalium. Jeg går selv på kalium, og hvis jeg er ute og ikke har tilgang til kalium og jeg kjenner at jeg burde ha hatt det så spiser jeg en banan.

Enig i dette, med unntak av bananforslaget Det er så mye karbo i den. Det er mange andre matvarer man kan velge.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 14:45   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ang. kalium

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Enig i dette, med unntak av bananforslaget Det er så mye karbo i den. Det er mange andre matvarer man kan velge.

Hvis man har opplevd konsekvensene av for lavt kalium så teller man ikke på karbene hvis man kjenner at man MÅ ha kalium. Banan vet jeg virker fort og kjapt. Det er ca 400 mg kalium pr hundre gram banan og 18 karber. Så spiser jeg 100 gram så er det nok til at kroppen roer seg og jeg er fremdeles på lavkarbo.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 16:51   #9
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Ang. kalium

Hei
Du har kanskje høyt blodtrykk ??? Be om 24 timers blodtrykksmåling når du er ferdig slanket, min erfaring at de fleste da IKKE har høyt blodtrykk. De tilhører de 20% av befolkningen som har "white coat hypertyention".
Ketolysetablettene inneholder jo kalium. Atacand KAN medfører høyt kalium, men det har jo ikke skjedd for deg, så ikke vær bekymret. Brk seltin som anbefalt i boken og ikke tenk på dette. Skulle du få hjertebank eller bli slapp kan legen med en enkel prøve sjekke kaliuminnholdet.
Drkk mineralvann.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 10:56   #10
blæbær
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 5
blæbær er på en erverdig vei
Smile

Sv: Ang. kalium

Hvordan klarer ni at kjenne at nå trenger kroppen min kalium?? Er det noen spesielle bivirkninger ni får da ? Har tenkt lite på dette med at jeg ikke spiser grovt brød nå, er det noen vitaminer som jeg kan komme til at mangle??? liker ikke at ta kosttilskudd, vi ha det fra maten.. noen anbefalninger? tacksam for tips.

blæbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lit av mye Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 11:19   #11
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ang. kalium

Opprinnelig lagt inn av blæbær, her.

Hvordan klarer ni at kjenne at nå trenger kroppen min kalium?? Er det noen spesielle bivirkninger ni får da ? Har tenkt lite på dette med at jeg ikke spiser grovt brød nå, er det noen vitaminer som jeg kan komme til at mangle??? liker ikke at ta kosttilskudd, vi ha det fra maten.. noen anbefalninger? tacksam for tips.

Jeg kjente det ved prikkinger i armer, hjertebank, følelse av lammelse og slapphet. Hver gang jeg hadde disse symptomene fikk jeg sjekket kaliumen hos fastlegen og hver gang viste det seg at jeg hadde for lite kalium. Jeg går derfor på kaliumtilskudd.

Både mandler og hasselnøtter inneholder mye kalium, 700-800 mg pr 100 gram. Og begge ligger mellom 6-7 karber pr 100 gram.

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 17-09-11 kl 12:14.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 12:03   #12
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Ang. kalium

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Skulle du få hjertebank eller bli slapp kan legen med en enkel prøve sjekke kaliuminnholdet. Drkk mineralvann.
Vennlig Hilsen Torkil

Hva slags hjertebank? Jeg får innimellom en kraftig hjertebank, så kraftig at det er godt synlig for hele overkroppen dirrer (!) og det er synlig utenpå brystkassen (etter min mening i alle fall). Det gir seg etter 2-5 min og jeg har ikke noe ubehag utover det. Er ikke i ketose, men spiser for tiden ca. 40-70 g kh pr. dag. Tar ikke kosttilskudd utover 2-3 omega3-kapsler om dagen. Kan dette være kalium-mangel-hjertebank?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar

Emneord
blodtrykksmedisin, høyt blodtrykk, kalium


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor kalium? Kattemor Ketolysekuren 10 15-07-08 03:32
Hvor mye kalium? Megvel Lavkarbo generelt 2 12-12-07 19:23
Kalium HP Kosttilskudd 12 12-01-07 23:32
Husk Kalium Maz Kosttilskudd 21 09-05-06 13:56
kalium nøtta Kosttilskudd 4 01-10-05 17:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no