Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Fos?

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-04-13, 21:43   #1
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill
Question

Fos?

Noen som vil si noe om FOS? Blir litt forvirra over ulik info jeg leser på nett. En plass sies det at FOS er bra for magen og termer og er supert som ekstra søtningsmiddel i sjokolade. Andre plasser advares det mot FOS da det skal være ugunstig for tarmer. Så hva er ett som er riktig? Stemmer det at FOS ikke påvirker blodsukker? Og hva med inulin? Så på iHerb at de har FOS sammen med inulin i pulverform til salgs.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 22:26   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fos?

Min lege anbefalte FOS til meg som et ledd i det å bygge opp en sunn bakteriestamme i tarmene igjen. FOS lages av inulin, som er et naturlig forekommende langkjedet sukker
Ja, mange blir fisefull av FOS under tilvenningen.. Bakteriestammer som øker produserer gass. FOS og inulin bidrar dessuten til kalsiumopptaket på en merkelig måte

Man regner med at FOS er ca halvparten så søtt som sukker, og gir ca 1/3-del av kaloriene til sukker. Og da i tillegg med en del positive helseeffekter samtidig som det i funksjonalitet både kan erstatte stivelse og sukker. (Ikke i kalorier, men som stivelsesmiddel og som søtningsmiddel). Fysiologisk regnes den nærmere fiber enn stivelse/sukker og vil antakelig påvirke blodsukker noe. Det er mulig det er forskjell på inulin og FOS i så måte, det vet jeg ikke.

Jeg kan anbefale FOS som ett (av flere ) søtningsmidler når man lager sjokolade selv. Den milde søtsmaken er god til å dempe skarp sjokolade. Smaksmessig likner det litt på melkesukker, synes jeg.

Vil man ta FOS som prebiotisk tilskudd bør man begynne svært forsiktig. 1/2 ts var maks startdose jeg ble anbefalt. Jeg brukte det i te.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 00:15   #3
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Fos?

Tusen takk for nyttig info! Har du tips til hvor mye FOS og hvilke andre søtningsmiddel sammen med den fungerer bra i sjokolade?

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 00:58   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fos?

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Tusen takk for nyttig info! Har du tips til hvor mye FOS og hvilke andre søtningsmiddel sammen med den fungerer bra i sjokolade?

Jeg brukte sukrin og fos og vaniljestevia og xylitol... Min erfaring er "jo flere slag, jo større sjanse for å få noe som blir godt". Jeg brukte også litt sukker - og erkjente at "litt" er mye bedre enn mye. Okosjokolade har en del basisoppskrifter ute som man kan eksperimentere seg ut fra.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 01:33   #5
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Fos?

Høres ut som en god plan å blande flere ting. Jeg har også erfart at det er best å blande forskjellige søtningsmiddel for god resultat. Men xilitol? Sånn flytende? Så at de solgte den på iHerb. Er den bra? Den påvirker vell blodsukker, gjør ikke den det? Kan xilitol eller FOS brukes i bakst? Jeg er visst i det spørrende hjørnet idag

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 10:21   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fos?

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Høres ut som en god plan å blande flere ting. Jeg har også erfart at det er best å blande forskjellige søtningsmiddel for god resultat. Men xilitol? Sånn flytende? Så at de solgte den på iHerb. Er den bra? Den påvirker vell blodsukker, gjør ikke den det? Kan xilitol eller FOS brukes i bakst? Jeg er visst i det spørrende hjørnet idag

Den xylitolen jeg har er som grovt sukker i konsistens. Smaker som et sukker med litt lite søtsmak (50-70%). Jeg mener - har ikke sjekket - at xylitol gir blodsukkerstigning og heller ikke hvor mye/hvor fort, bare så du er obs på det.
Jeg har ikke brukt verken FOS eller xylitol i bakst. (Jeg baker lite, og bruker faktisk helst honning, banan, epler, gresskar, gulrot, dadler, stevia og demarasukker når jeg baker. Tenker som så at frukt/grønnsaker gir både en del søtsmak, saftighet, fiber og sporstoffer - og bidrar til å redusere behovet for sukker. Og så bruker jeg litt til slutt - fordi ellers vil ikke mannen hjelpe meg med å spise... )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-04-13, 15:40   #7
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Fos?

ok. Takk for hjelpa!

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no