Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Julemør fra Nordfjord Kjøtt

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-12-12, 18:49   #1
brdmnd
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 64
brdmnd er ny på veien

Julemør fra Nordfjord Kjøtt

Jeg aner ikke helt hvor jeg skal legge denne, så jeg prøver her.

Er det andre som har oppdaget denne fantastiske pølsa? 0,9 gram karbohydrater og 30 gram fett per 100 gram, og veldig, veldig smaksrik og god. Kanskje bittelitt i overkant røkt for min del, men herregud, det kan jeg leve med.

Siden det er sesongvare, spiser jeg det kanskje litt for ofte for tida. Lurer på om jeg må kjøpe inn et lite lager og fryse ned. Men en enda bedre idé hadde jo vært om Nordfjord kjøtt kunne laget en helårsvariant.

Jeg finner ikke noen nettside til Nordfjord kjøtt, men de har oppgitt rema.no som nettadresse på pakken, så jeg sender forslaget dit, jeg. Fint om flere kjenner seg kallet!

brdmnd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 19:18   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Julemør fra Nordfjord kjøtt

Hmmm, skriver julemør på huskelisten og skal se hva jeg kan få til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 20:33   #3
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Julemør fra Nordfjord kjøtt

Mårpølse kan være veldig godt. Skal sjekke på den lokale rema'en her også.

Nordfjord Kjøtt har i alle fall mailadresse om du eller noen andre føler kallet
firmapost@nfkj.no

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 22:26   #4
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Julemør fra Nordfjord Kjøtt

Eg fann ei nettside med epostadresse: firmapost@nfkj.no - den kan kanskje prøvast?

No slår eg eit slag for Brudevollmôren, tørka eit par dagar på loftet, og deretter dampa, fantastisk!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 22:29   #5
brdmnd
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 64
brdmnd er ny på veien

Sv: Julemør fra Nordfjord kjøtt

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Mårpølse kan være veldig godt. Skal sjekke på den lokale rema'en her også.

firmapost@nfkj.no

Er ikke mårpølse noe annet? Den heter i hvert fall julemør, akkurat som jeg har skrevet. Er som en ganske grov kjøttpølse.

"Ingredienser: Småfe-/storfe-/svinekjøtt, småflesk, hjertekjøtt av storfe, salt, dekstrose, pepper og nellik. Tilsatt: Konserveringsmiddel: Natriumnitritt".

brdmnd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 23:01   #6
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Julemør fra Nordfjord kjøtt

Opprinnelig lagt inn av brdmnd, her.

Er ikke mårpølse noe annet? Den heter i hvert fall julemør, akkurat som jeg har skrevet. Er som en ganske grov kjøttpølse.

"Ingredienser: Småfe-/storfe-/svinekjøtt, småflesk, hjertekjøtt av storfe, salt, dekstrose, pepper og nellik. Tilsatt: Konserveringsmiddel: Natriumnitritt".

Det blir kalla môr/mør alt etter kor du er, vi et det for så vidt heile året, men det er jula som er storsesongen, det er vanlegvis då vi heng han opp til tørk først nokre dagar, før han blir dampa. Det kan vere forskjellig typar kjøt i, alt etter kven som har laga, og kor den er laga, det same gjeld vel typar krydder og kor grovt det blir laga. Forskjellige tradisjonar på forskjellige stadar. Det går også an å tørke môren såpass at det går an å skjere han i skiver og ete på brødskiva. Strandamôren er eit døme på det, men etter mi meining er ikkje den etande, altfor stram røyksmak.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 09:32   #7
brdmnd
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 64
brdmnd er ny på veien

Sv: Julemør fra Nordfjord kjøtt

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Det blir kalla môr/mør alt etter kor du er, vi et det for så vidt heile året, men det er jula som er storsesongen, det er vanlegvis då vi heng han opp til tørk først nokre dagar, før han blir dampa. Det kan vere forskjellig typar kjøt i, alt etter kven som har laga, og kor den er laga, det same gjeld vel typar krydder og kor grovt det blir laga. Forskjellige tradisjonar på forskjellige stadar. Det går også an å tørke môren såpass at det går an å skjere han i skiver og ete på brødskiva. Strandamôren er eit døme på det, men etter mi meining er ikkje den etande, altfor stram røyksmak.

Da lærte jeg noen nytt! Takk for informasjonen!

Den er nok en del tørka, denne også, ettersom det har gått mer enn 100 gram kjøtt med til å produsere 100 gram pølse (igjen ifølge forpakningen). Men den kan fint brukes på samme måter som man bruker vanlig middagspølse - i hvert fall gjør jeg det.

Det er nok mer tradisjon for å røyke kjøtt på vestlandet enn her nord. Tradisjonelt har også vi nordlendinger spist både sibein (pinnekjøtt) og sauhau (smalahove), men normalt ikke røykt. Ikke har det blitt så godt markedsført som nordnorsk tradisjonskost heller, men vi har altså spist annet enn fisk!

brdmnd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 10:18   #8
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Julemør fra Nordfjord Kjøtt

Berre hyggeleg!

Sitat:

Det er nok mer tradisjon for å røyke kjøtt på vestlandet enn her nord. Tradisjonelt har også vi nordlendinger spist både sibein (pinnekjøtt) og sauhau (smalahove), men normalt ikke røykt

Vi røyker nok ikkje så mykje av kjøtet her på nordvestlandet, her eg held til. Eg er ikkje SÅ vanvittig glad i når ting blir veldig røykt, eg held meg til dømes unna sommarkotelettar, synest dei er trasige... Men det er smak og behag. Røyking av kjøt blir nok gjort meir litt lenger sør (til dømes Voss). Vi røyker ikkje pinnekjøtet her, môren blir heller ikkje røykt her (skreiv om det for å forklare kor forskjellig det kan gjerast), ikkje den vi har til middag. Men den blir definitivt betre om ein tørkar den lett nokre dagar før ein dampar den, vi får den fersk, rett frå slaktaren. (Tørkinga kan skje på førehand, då berre legg ein môren i frysaren i mellomtida, før den skal dampast.) Sauehovud blir ikkje så mykje brukt her, det er/har vore å få trur eg, men har aldri hatt det i hus. Eg har sett det på bordet saman med potetball hos mormor ein gong, men det er mange år sidan.

Sitat:

Men den kan fint brukes på samme måter som man bruker vanlig middagspølse - i hvert fall gjør jeg det.

Jepp, nettopp! Det er akkurat det vi gjer. Middagspølse med enda meir digg smak! Når eg et môr andre tider på året har det ofte vore med potetstappe og rødkål. Det er digg med sellerirotstappe/blomkålstappe også.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-12-12, 22:40   #9
brdmnd
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 64
brdmnd er ny på veien

Sv: Julemør fra Nordfjord Kjøtt

Har helt glemt å oppdatere her! Fikk jo kjapt svar, og positivt sådan!

Hei.
Ønsket ditt er allerede innfridd. Produktet heter Nordfjordmør resten av året.
Ha ei riktig God Jul !!!

Med vennlig hilsen
For Nordfjord Kjøtt A/S, Randi Houm Otterdal

brdmnd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Langsteking av kjøtt guro Middag 6 20-03-14 01:18
Kjøttdeig i 1kg pølse fra nordfjord, noen som husker pris? Imse Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 27-03-12 13:22
Alternativer til for mye kjøtt Mistral Ketolysekuren 15 15-05-09 15:22
Opplysningskontoret for kjøtt Merete A Lavkarbo generelt 2 22-08-06 03:14
Pølser fra Nordfjord Benzo Lavkarbo generelt 8 18-10-05 22:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no