Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Palmeolje

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-01-12, 12:37   #1
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Palmeolje

Nå begynner myndighetene å få opp øynene for det farlige fettet og alle tilsetningsstoffene. http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7523669

Men lurer på dette med kokosfett som det her advares mot. Hva med cocosa? Hva er forskjellen?

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 12:48   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Palmeolje

Det er fremstillingen som betyr noe, ikke fettet i sin naturlige form. Cocosa er trygt.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 13:15   #3
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Palmeolje

Jeg har vært veldig usikker på det med kokosfett. Jeg har lest at siden det er så mye mettet fett, så er det ikke så farlig å kjøpe billigere varianter. Men etter å ha lest hos Gunnar Lindgren, så holder jeg meg til økologisk og den med smak. Jeg bruker i kaffe/te mm...
Hjemmesiden hans, som jeg synes er klønete å finne frem på

Fra nyhetsbrevet hans om bl.a. kokosfett - se det røde på det tredje vedlegget om fremstillingen:

Vedlagte bilder
Filtype: png kokos1.PNG (75,0 KB, 6 visninger)
Filtype: png kokos2.PNG (44,7 KB, 4 visninger)
Filtype: png kokos3.PNG (70,2 KB, 16 visninger)
Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 13:47   #4
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Palmeolje

Palmeolje og kokosfett har vel ikke noe med hverandre å gjøre? Eller er jeg helt på jordet?

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 14:26   #5
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Palmeolje

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Palmeolje og kokosfett har vel ikke noe med hverandre å gjøre? Eller er jeg helt på jordet?

Det har vel ikke noe annet med hverandre å gjøre enn at begge inneholder en relativt stor mengde mettet fett, og dermed er begge deler nevnt i forbindelsen med artikkelen - og med kolesterolskrekk i bakgrunnen.
Begge deler blir produsert lite miljøvennlig - i alle fall en del av produksjonen, men det er heldigvis gode alternativer for oss som gjerne spiser det

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 21:24   #6
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Palmeolje

I artikkelen hevdes det at herdet vegetabilsk fett er sunnere enn palmeolje, ut i fra antagelsen om at umettet er bedre enn mettet.

Dette skjønner jeg ikke, fordi:
- Når man herder fett, gjør man jo umettede fettsyrer mer mettet, fordi doble karbonbindinger brytes opp, og får hydrogenatomer påført.
- I denne prossessen kan det lett dannes transfett.

Mener de noe annet med "herding"? Jeg lurer også på om tilsetning av palmeolje er et tiltak for å slippe å få så mye transfett i margarin og kjeks, i artikkelen sto det jo at palmeolje ikke trenger å herdes.

Dessuten advarte artikkelen mot kokosolje som var herdet, mens den lenger nede snakket pent om andre vegetabilske oljer som var herdet. Ikke så logisk.

Kokosolje inneholder er stor andel mettet fett, så der kan herdingen gjøre mindre skade enn i en olje med mye flerumettet fett. Så, jeg vil anta at herdet solsikkeolje osv er verre enn herdet kokosolje.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:10   #7
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: Palmeolje

Min kollega så på meg som om jeg drakk gammel frityrolje når jeg fortalte at det var 1 ss Cocosa i energibaren min... forøvrig samme kar som dytter i seg tre boller til frokost, sjokolade frem til lunch og ikke trener.

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:16   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Palmeolje

Opprinnelig lagt inn av Qlio, her.

Min kollega så på meg som om jeg drakk gammel frityrolje når jeg fortalte at det var 1 ss Cocosa i energibaren min... forøvrig samme kar som dytter i seg tre boller til frokost, sjokolade frem til lunch og ikke trener.

Jeg må le. Men er du sikker på at kollegaen visste hva cocosa var?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:20   #9
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: Palmeolje

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg må le. Men er du sikker på at kollegaen visste hva cocosa var?

Jeg definerte at dette var kokosolje, for jeg er egentlig ganske så snill og forståelsesfull og forventer ikke at alle skal vite hva Cocosa, JBK og Fiberhusk er for no. Han bare sa sa at "pamleolje er fa'li, det tetter igjen blodårene dine og du kommer til å havne på hjerteavdelingen". Han er snill som dagen er lang, da. Godeste gutten på kontoret. Allikevel tror jeg at jeg lever litt sunnere.

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 10:27   #10
Okie
Medlem
 
Okie sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Innlegg: 276
Okie er ny på veien

Sv: Palmeolje

Kanskje litt avsporing men jeg leste (har ikke sett videoen siden det krever innmelding selv om det er gratis) på Fb siden til ei slektning i usa at forskere har visst funnet ut at ketoner i kokosolje hindrer og hjelper mot alzheimer.

http://my.cbn.com/pg/file/06823b10-a...%20%3Ca%20href=

__________________

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 10:49   #11
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Palmeolje

Palmeolje holder man seg unna fordi produksjonen er ytterst miljøfiendtlig, de hogger ned regnskog i stor stil for å lage palmeoljeplantasjer. Sånn helt uavhengig av sunt eller usunt.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor er palmeolje farlig? Mat er min medisin Spørsmål og svar 18 24-03-13 20:25
Kjøpe palmeolje kamp Lavkarbo generelt 3 28-02-11 21:59
Palmeolje-protest på Facebook Trolljenta Nyheter / media 3 14-05-09 16:11
Palmeolje skikkelig usunt? aslaug Lavkarbo generelt 9 09-05-09 22:43
Rød palmeolje - endelig i Norge! themonk Lavkarbo generelt 7 02-03-08 00:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no