Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Effekten av utholdenhetstrening i ketose

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-02-14, 16:06   #1
NordicMastr
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 4
NordicMastr er på en erverdig vei

Effekten av utholdenhetstrening i ketose

Hei

Jeg har et spørsmål som jeg ikke føler at jeg finner besvart skikkelig noe sted.

Først litt om min egen situasjon:
Jeg er i ketose og trenger 3-4 ganger i uken og nesten utelukkende utholdenhet enten i form av løping, spinning eller elipsemaskin. Hver sesjon varer fra 30 til 70 minutter. Noe er intervall og noe er langkjøring. I intervall trener jeg mellom 75% og 94% av makspuls (for det meste rundt 85%). Ved langkjøring ligger jeg stort sett på 85%. Jeg synes faktisk at jeg klarer meg bedre når jeg er i ketose (føler jeg klarer å gi mer og blir aldri kvalm/svimmel/utslitt i etterkant). Slik har jeg holdt på et år.

Utfordringen min er at jeg nærmest ikke går ned i vekt (BMI 33ish) for tiden og jeg misstenker at treningen er synderen. Selv om jeg spiser 100% riktig (under 5 karber i løpet av en dag og ikke opp mot 15 som jeg gjør noen dager. (Spiser egg til frokost og lunsj og rent kjøtt, godt med grønnsaker og mye fett til middag)) så utgjør det ingen forskjell. Jeg har kuttet ut min eneste "synd" og det er Cola Zero (ca 1,5L/dag) og Bacon Crips (Ca 1/2 pose/dag), men til ingen hjelp.

Jeg misstenker at jeg enten trener for hardt eller at problemet er at jeg trener i det hele og store. Jeg har ikke lyst til å slutte eller ta en pause da det gir meg så mye i form av bedre form og en alternativ måte å slappe av på (trening er terapi :-) )

Gjør jeg noe feil eller er dette bare en av disse sånn-er-livet tingene?

NordicMastr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-02-14, 21:24   #2
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Effekten av utholdenhetstrening i ketose

Du trener ikke langkjøring slik du skriver det her. Du trener intervall hele tiden.
Stresser kroppen veldig særlig siden det kan se ut som du er godt overvektig. Tren hardt når du skal og roooolig når du skal det.

Men innlegger er nok et eksempel på at veltnedgang og suksess ikke nødvendigvis går hånd i hanske.

Du er sikkert fokusert på antall gram, men hva med å måle kroppsform og cm?

Løping spinning og det siste du drev med er temmelig stressende aktiviteter og lite muskelbyggende. Prøve å roe ned tempoet noe og beveg deg gradvis over til ren styrketrening istedetfor. Det har ofte en merkbar konsekvens for en som trener trener og trener, men trener feil ift nedgang. Løft vekter, gå opp i vekt men ned i fettprosent. Da er du på riktig vei.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-14, 22:34   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Effekten av utholdenhetstrening i ketose

Under 5g karbo om dagen er vel strengt tatt ikke 100% riktig ketolyse? Du som er mann skal ligge på 20-25g, og kan tåle mer om du trener. Det er komplett umulig å få i seg nok grønnsaker om du ligger så lavt.
Jeg har selv erfart at spinning stopper vektbedgang, pga at man opprettholder stressnivået i kroppen. For meg var det yoga som fikk det til å løsne (styrketrening er kjedeligere enn å se maling tørke om man er vant til action-timer )
Hva med å prøve svømming? Det er bra for kjernemuskulaturen og for det mentale.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-03-14, 17:51   #4
Løpefjes
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 1
Løpefjes er på en erverdig vei

Sv: Effekten av utholdenhetstrening i ketose

Opprinnelig lagt inn av NordicMastr, her.

Hei

Jeg har et spørsmål som jeg ikke føler at jeg finner besvart skikkelig noe sted.

Først litt om min egen situasjon:
Jeg er i ketose og trenger 3-4 ganger i uken og nesten utelukkende utholdenhet enten i form av løping, spinning eller elipsemaskin. Hver sesjon varer fra 30 til 70 minutter. Noe er intervall og noe er langkjøring. I intervall trener jeg mellom 75% og 94% av makspuls (for det meste rundt 85%). Ved langkjøring ligger jeg stort sett på 85%. Jeg synes faktisk at jeg klarer meg bedre når jeg er i ketose (føler jeg klarer å gi mer og blir aldri kvalm/svimmel/utslitt i etterkant). Slik har jeg holdt på et år.

85% på (rolig) langkjøring er altfor høyt (i alle fall i henhold til tradisjonell treningslære). Det normale er å drive langkjøring i sone 1, dvs. ca 55-72% av makspuls. Sone 2 er av de som trener mye ansett som en "røresone", og som det er like så greit å holde seg unna, mens du har langkjøring i samme sone som intervaller går. Det er etter min mening for høyt. Kroppen trenger rolig trening også. Fettforbrenningseffekten er bedre på lav intensitet enn høy, som oftest også.

Det som imidlertid kan være verdt å merke seg, riktignok basert på anektdotisk bevis, er at mange opplever at pulsen forandrer seg når man er i ketose. Jeg har lest om folk som har fått økt makspulsen sin med nesten 50 slag, noe som i følge vitenskapen skal være umulig.

En tanke kan være å kjøre en makstest for deg selv. Jeg ville valgt løping i bratt bakke, eller på tredemølle med mye stigning (sykling gir ofte et litt lavere utslag på puls). 5 drag av 4 minutter hvor du gjennom hvert enkelt drag øker intensiteten gradvis. Det er lurt å begynne lavt. Du må nesten føle deg frem, men det er best å begynne lavt sånn at du er sikker på å ha nok guffe igjen til det aller siste draget hvor du skal ta deg helt ut.

En fordeling kan se slik ut hvor du bygger opp til målet jeg angir, men da ser du vekk fra klokka og tar det heller mer på "følelsen". (når jeg da skriver tall i prosenter under, så er det ikke i relasjon til pulsen din, men av hva du føler du har å gå på".

Drag 1: progressivt opp til 80% av maks følt intensitet
Drag 2: progressivt opp til 85% av maks følt intensitet
Drag 3: progressivt opp til 90% av maks følt intensitet
Drag 4: progressivt opp til 95% av maks følt intensitet
Drag 5: progressivt opp til 100% av maks følt intensitet. (Tenk at du skal ha 1 min på absolutt maks. Det skal være meget ubehagelig, hvis ikke du ligger på bakken eller henger over tredemølla etter dette, har du ikke tatt i nok).

Dette er en kjempetøff test, og om du er i stand til (helsemessig og motivasjonsmessig, men aller mest det første!) må du vurdere selv, evt. få hjelp av din lege til å vurdere.

Opprinnelig lagt inn av NordicMastr, her.

Utfordringen min er at jeg nærmest ikke går ned i vekt (BMI 33ish) for tiden og jeg misstenker at treningen er synderen. Selv om jeg spiser 100% riktig (under 5 karber i løpet av en dag og ikke opp mot 15 som jeg gjør noen dager. (Spiser egg til frokost og lunsj og rent kjøtt, godt med grønnsaker og mye fett til middag)) så utgjør det ingen forskjell. Jeg har kuttet ut min eneste "synd" og det er Cola Zero (ca 1,5L/dag) og Bacon Crips (Ca 1/2 pose/dag), men til ingen hjelp.

Cola vanen ville jeg ha droppet. Jeg mener jeg har lest at kroppen blir lurt av søtstoffene, slik at selv om man faktisk ikke tilfører kroppen blodsukker, så opplever den at det er noe søtt der, og frigjør derfor insulin i kroppen. Nå er jeg langt fra noen ekspert, så dette kan kanskje noen andre svare bedre på, men; jeg antar at insulin lagrer det den finner i blodet, ikke nødvendigvis kun blodsukker. Anyone?

Løpefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Plukker litt her, og plukker litt der, men LCHF. Svar med sitat
Gammel 11-06-14, 09:35   #5
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Effekten av utholdenhetstrening i ketose

Opprinnelig lagt inn av NordicMastr, her.

Utfordringen min er at jeg nærmest ikke går ned i vekt (BMI 33ish) for tiden og jeg misstenker at treningen er synderen.

Det er jo en interessant observasjon at du ikke går ned i vekt selv med trening. Samtidig er jo treningen med på å bygge muskler, selv om det kanskje er lite sannsynlig at du mister 1g fett og legger til 1g muskler hele tiden.

Ikke vet jeg hva du gjør galt, annet enn at antall kh er litt vel lavt og treningen er litt i overkant intensiv.

Selv har jeg meget god erfaring med sykling, sykler 45-55 minutter (nesten) hver morgen, før frokost. Unngår ruter med mye tunge motbakker slik at det er lettere å tilpasse intensiteten, men tar uansett ikke så altfor hardt i med en snittfart på 23-24 km/h for det meste.

Jeg teller verken kcal eller kh, men kjenner at jeg kan ta i ørllite mer i motbakkene de morgenene jeg har hatt litt mye kh dagen før. Jeg har likevel ingen utfordringer med tanke på utholdenhet og føler meg slettes ikke sliten etter turen. Ikke bruker jeg pulsklokke heller, men forsøker å kjenne på kroppen når nok er nok.

Som sagt, jeg trener nesten hver dag, men noen ganger blir det helt naturlige pauser pga. vær eller reiser i jobben. I alle fall så har ikke vektnedgangen min stoppet av den grunn.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Effekten av "bare" lavkarbo vs ketose lykkepillen© Ketolysekuren 11 04-05-10 01:46
Erfaring med ketogent kosthold og utholdenhetstrening/håndball achillea Trening 7 15-02-10 22:34
Jeg sprakk. Hva er effekten? Snart40 Spørsmål og svar 10 03-08-08 20:37
OE ved hard utholdenhetstrening Frotin Optimal Ernæring 8 04-03-08 22:44
Effekten av krom Sugarpill Kosttilskudd 4 06-05-05 21:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no