Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

akutt: hva er symptomene på matforgiftning?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-06-06, 14:39   #1
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

akutt: hva er symptomene på matforgiftning?

det er veldig akutt. noe har jeg fått og jeg vet ikke hva. kan ikke gå fra doen mer enn 3 min. kjempe vondt i magen. det er veldig vått.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 14:41   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: akutt: hva er symptomene på matforgiftning?

Høres ut som noe a la matforgiftning, men det kan jo bare være at magen reagerer veldig på forandring i matveien?



Vetikke...

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 14:42   #3
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: akutt: hva er symptomene på matforgiftning?

Klippet fra lommelegen:

Husk at kvalme og oppkast også kan ha andre årsaker. Hvis du bare er kvalm og har oppkast, uten at det kommer diaré i løpet av et døgn, øker sannsynligheten for at det dreier seg om noe annet enn en mage- og tarminfeksjon. Hos spedbarn under 3 måneder forekommer mage- og tarminfeksjoner sjeldent.

Årsaker
Virus er en vanlig årsak til infeksjon i magen og tarmen. Det finnes mange typer, blant annet Rotavirus. Virusene smitter ved at man får i seg infisert avføring, ofte via hendene. Noen typer virus smitter også gjennom spytt og hoste. Virusinfeksjon i magesekken og tarmen kalles ofte "omgangssyke". Den er så smittsom at alle får den, sykdommen går på omgang. Barn er spesielt utsatt.

Bakterier forårsaker også infeksjoner i magen og tarmen. Smitten skjer ofte gjennom infisert mat eller drikke:

Salmonella er blant de vanligste. Den kan finnes i kjøtt, kylling, høns, egg, melk og melkeprodukter.

Campylobacter har blitt blitt vanligere de siste årene. Mennesker smittes fordi de har fått i seg små mengder avføring fra infiserte dyr eller fugler.
E. coli er tarmbakterie det finnes ulike typer av. En type (som vi ikke har i tarmen til vanlig) lager et giftstoff tarmen ikke tåler (ETEC).

Sykdomsfremkallende stafylokokker i maten fører til oppkast og diaré få timer etter at du ble smittet.

Clostridium perfringens (smitte gjennom kjøtt) eller Bacillus cereus (smitte gjennom ris og mel) fører også til nokså raske symptomer.
Parasitter er en vanlig årsak til mage- og tarminfeksjoner på verdensbasis, men er ikke fullt så vanlig i Norge. Infeksjon med parasitter fører ofte ikke til spesielle plager i det hele tatt. Parasittsykdommene smitter ved at man får i seg avføring som inneholder egg, enten via jord, vann eller mat.

Giardia lamblia er en parasitt som legger seg øverst i tynntarmen. Den fører til gassdannelse og eventuelt magesmerter og diaré. Giardia lamblia finnes i hele verden, men spesielt mye på steder der hygienen er dårlig.

"Amøber" er en annen parasitt som forårsaker infeksjon i tarmen. Amøbene spiser seg inn i tarmveggen og lager tarmskade og kan føre til blodig diaré.

Sykdomstegn
Kvalme og oppkast. Diaré, eventuelt med slim eller blod. Dårlig matlyst og slapphet. Ofte kolikksmerter. Eventuelt feber. Uttørking. Særlig barn kan være utsatt for rask uttørking. Viktige uttørkingsstegn er slapphet, sløvhet, tørste, det kommer lite urin og den er mørk. Spedbarn kan være irritable, skrike og "ikke være til å kjenne igjen".

Behandling

  • Drikke. Behovet for drikke er alltid større enn vanlig ved oppkast og/eller diaré. Problemet er at væsken kommer fort ut igjen. Det viktigste er at man får i seg væske, men det finnes drikker som er bedre enn andre. Hvis det er litt sukker og litt salt i væsken, blir mer væske tatt opp i tarmen. Drikk litt selv om du er kvalm. Væskeopptak i tarmen kan dempe kvalmen, fordi surhetsgraden i blodet blir mer normal.

    Drikk ofte, men i veldig små porsjoner. Til spedbarn og små barn kan du gi små porsjoner væske med sprøyte, flaske eller skje. Større barn og voksne anbefales å smådrikke hele tiden.

    Spedbarn som ammes kan die så ofte de orker. Det øker morens melkeproduksjon. Barnet får også i seg nyttige antistoffer med morsmelken. Tillegg av annen væske kan være nødvendig (for eksempel Gem® eller morsmelktillegg).

    Gem® og Semper® væskeerstatning inneholder riktig salt- og sukkermengde og anbefales både for barn og voksne. En liten mengde saft kan tilsettes for å justere smaken.

    Sportsdrikker og mineralvann, eller saft med lite sukker, kan også brukes til å dekke en del av væskebehovet. Vanlig brus er egentlig for søtt, men bedre enn ingen ting - hvis det ikke finnes noe annet. Melk kan gis hvis det ikke fører til oppkast og hvis den syke har lyst på litt.
  • Mat? Det er ikke så farlig å la være å spise i en kort periode, verken for barn eller voksne. At man får i seg drikke er det som er avgjørende. Når du får litt matlyst, bør du spise lettfordøyelig mat. Bygg-, ris- eller havreavsil, gulrotpuré, yoghurt, raspet eple uten skall, kjeks, loff uten skorpe eller kjøttboller oppleves gjerne som lettfordøyelig. Mat med stivelse (ris, korn, gulrot) kan også virke gunstig på diaréen. Begynn med mat igjen så raskt det lar seg gjøre. Unngå sigaretter, kaffe og alkohol.
  • Kontakt lege. Spedbarn som har kraftig diaré eller oppkast bør undersøkes av lege, uansett. Alle med høy feber, tegn på uttørking, blod i avføringen eller blodig oppkast må også undersøkes av lege. Magesmerter bør føre til legeundersøkelse, fordi det kan ligge en annen sykdom bak. Likeledes oppkast som varer mer enn ett døgn, uten at det kommer diaré. Ellers bestemmer allmenntilstanden om du skal kontakte lege. Husk å ha lav terskel for å kontakte lege for små barn.
  • Tabletter som stopper diaré? Loperamid (Imodium®, Travello®) er et middel som demper tarmaktiviteten, men som ikke fjerner årsaken til diaréen. Medisinene kan bare brukes av personer over 12 år. Hvis de ikke virker i løpet av to døgn, stoppes behandlingen. Medisinene brukes først og fremst ved plagsom diaré, hvis væsketapet blir stort eller i spesielle situasjoner (flyreise, eksamen o.l.).
  • Kontakt lege på nytt. Kontakt alltid lege hvis du mistenker uttørking. Uttørking skjer særlig hos barn, og spesielt raskt hos barn under to år. Ved diaré som varer mer enn en uke, bør du få undersøkt avføringen for å finne hvilke mikrobe som er årsaken. Husk å si fra om du har vært utenlands i det siste.
  • Sykehusinnleggelse. Barn med tegn på uttørking blir lagt inn på sykehus hvis det ikke er sannsynlig at de kan få i seg nok væske. Det er spesielt lav terskel for å legge inn barn under to år. Hvis du har høy feber eller blod i avføringen, enten du er barn eller voksen, er det også vanlig å bli lagt inn på sykehus. Høy feber kan være et tegn på infeksjon også andre steder i kroppen, eller på blodforgiftning. Blod i avføringen tyder på tykktarmsskade.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 14:48   #4
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: akutt: hva er symptomene på matforgiftning?

vi hadde en lunsj rett før vi dro ut til flyplassen på mandag. jeg synes omeletten smakte veldig rart og spiste den ikke opp. jeg har spist veldig mange omeletter på denne turen. og denne her smakte akkurat som om de hadde brukt en annen ost som hadde litt mugg i seg. og jeg var kvalmen og migrene hele veien hjem. etter jeg spydde på flyet så ble jeg litt bedre. men hver dag har jeg vært veldig kvalmen og migrene. og idag skulle jeg ta sol. når det var 5 min igjen. så følte jeg at jeg måtte spy, men det kom ikke ut den enden. jeg bæsja 15 ganger på¨ca 10 min. og dte var kjempe vondt. i magen ikke tarmen. nå drikker jeg cl. og magen har roa seg litt. men det er nok ikke mer igjen der nå..

kan det være matforgiftning eller noe annet?

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 14:55   #5
MokkMokk
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2005
Alder: 49
Innlegg: 107
MokkMokk er ny på veien

Sv: akutt: hva er symptomene på matforgiftning?

Jeg vil tippe du har fått i deg noen ulumskheter fra maten ja. Trøsten får være at kroppen din nå er i ferd med å rydde opp i elendigheten, og at det snart vil bli bedre.

God bedring!

__________________

MokkMokk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Atkins-ish Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 15:07   #6
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: akutt: hva er symptomene på matforgiftning?

En god grunn til alltid å ha med seg en pk Immodium når man drar på tur. Det har jeg. Det er ikke alltid jeg har hatt bruk for den, men de gangene jeg har, har jeg vært sjeleglad for at jeg tok den med.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 15:10   #7
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: akutt: hva er symptomene på matforgiftning?

ja nå har jeg tatt loperamid. den skal vistnok være enda bedre enn imodium.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 17:29   #8
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: akutt: hva er symptomene på matforgiftning?

og nå har jeg endel feber og. og bare sånn i tillegg så har hofta hengt seg opp. ( ikke at det har noe med magen å gjøre. ) og nå er jeg kvalm igjen for magen mangler mat. usj. kjibe greier.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 18:26   #9
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Sv: akutt: hva er symptomene på matforgiftning?

Stakkars Siljevanilje!!! Jeg synes ordentlig synd på deg!!!

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 18:31   #10
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: akutt: hva er symptomene på matforgiftning?

høres ut på meg som om du har fått i deg no du ikke burde ja... dersom det ikke gir seg, så må du dra tillegen og få sjekket ut hvilke bakterier det evt er, hør med legen når du bestiller time om du evt skal ta med avføringsprøve...
typisk for matforgiftning er at det kommer i løpet av de første 24 timer etter at du har spist
god bedring

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 19:56   #11
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: akutt: hva er symptomene på matforgiftning?

God bedring sjukling! Sikkert bedre i morgen.... *Kos*

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 19:57   #12
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: akutt: hva er symptomene på matforgiftning?

ja håper det. har hvertfall fått i meg mat nå. og holdt på den. laga isets pizza. yummi

takk

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-07-07, 17:02   #13
ekki
Nytt Medlem
 
ekki sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Florø
Alder: 57
Innlegg: 9
ekki er ny på veien

Sv: akutt: hva er symptomene på matforgiftning?

Høres ut som meg når jeg hadde salmonella. varte litt over en uke, gikk gradvis over av seg selv

ekki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mat! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
hva gjør jeg? dingpot Generell diskusjon 24 10-06-06 21:27
Omgivelser og hvem skal vite hva? Carisma Generell ernæringsdebatt 1 16-05-06 14:04
Og hva er hodet ditt opptatt av.... Carbokiller Generell diskusjon 20 29-08-04 22:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no