Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Magekatarr/magesår

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-03-05, 11:29   #1
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk
Unhappy

Magekatarr/magesår

Er det noen som har råd om teer, urter, mat, drikke, ikke-mat, trening - -ANYTHING som kan hjelpe mot en mage som er sår? Det er ikke knipsmerter, men en ømhet - særlig på venstre side øverst. Jeg drikker vann, som føles lindrende i omtrent ett minutt. Jeg føler for å spise fett, fordi jeg innbiller meg at det smører magen på en måte. Men på den annen side blir jo maten liggende lengre i magesekken om et måltid har mye fett.

* Noen som har erfaring med fett ved magekatarr?

* Kanel - er det bra eller negativt?

* Kullsyre eller annet i lettbrus som er dumt?

* Rå grønnsaker - er det for tøft for magen?

* Rå løk?

* Noe galt med egg?

* Spiselindring - er det et gammeldags begrep i forhold til magesår?


Jeg kan opplyse om at jeg nå spiser ketosemat, uten gjær og melkeprodukter. Jeg røyker ikke, drikker sjelden alkohol, drikker ikke kaffe eller te. Det eneste jeg drikker er vann og tab xtra.

Akupunktur vet jeg hjelper da... Og varme (varm dusj f.eks.).

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 30-03-05, 11:34   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Jeg har hatt magekatarr før.. Og det ble veldig forverret av brusdrikking (mest av cola-drikker).

Så jeg tror at det er lurt av deg å kutte ut tab-en for en periode, ellers så kan det utvikle seg til magesår.. Også hold deg borte mest mulig fra ibux.

Hva mere?

Vel - det viktigste er vel at du får orden i syrebalansen i magen din, at det ikke blir overproduksjon av magesyre.. Hvordan "årne" det, vet jeg ikke..

Magekatarr er skikkelig vonde greier MHM, så jeg føler med deg!

Tror kanskje det også kan være en fordel og spise små og hyppige måltider? Så ikke magen må jobbe så INNMARI når det først må jobbe?

Har du pepsid? Reseptfrie tabletter fra apoteket.. Hjalp meg veldig

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 30-03-05, 11:47   #3
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Noterer meg små måltider og pepsid. Tusen takk!

Også var det et annet råd av Mofe som jeg ikke skjønte noe av....

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 30-03-05, 12:41   #4
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

.....også kan du jo notere deg at det er lurt å få regulert syre/base-balansen i kroppen..... Og hvordan kan du gjøre det?


FITLINE-tilskuddene vel....... og da gjør du samtidig noe bra for tarmen din som evt. er lekk - men det var jo en annen tråd....

fra erte-Fedonisten

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 30-03-05, 12:58   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

Noterer meg små måltider og pepsid. Tusen takk!

Også var det et annet råd av Mofe som jeg ikke skjønte noe av....

Referer du til taben?

Vel.. *ta på seg strengestemme*.. Hvor mye drikker du om dagen da? Hvis det er ett glass, så okei.. Men om det er over literen....

Og du kan jo gjøre alt mulig riktig ellers, som tilskudd og pepsid og lite fett og tjo og hei.. Men hvis du ikke kutter ut brusen (MERK! for en periode ) - så.. vet jeg ikke helt hvor stort poeng det er..

Da jeg var på mitt verste med min katarr, og jeg drakk brus, så gikk det noen minutter - og det ble så vondt at jeg nesten begynte å gråte..

En annen ting er jo dette med stress... Jeg fikk min katarr da jeg jobbet fulltid i en hektisk kundeservice-jobb (teleselskap).. Da jeg sluttet, ble katarren borte i løpet av noen få uker.

Så du kan kanskje tenke endel på måter du kan stresse ned på?

..hvis du ikke blir stresset av at jeg foreslår det da?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 30-03-05, 13:07   #6
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Mofe:

Ehhh.... Hvor mye tab? Tja, mellom 1,5 og 2 liter tenker jeg. Var det så mye da?

Okei, jeg skal vurdere det sterkt... Men jeg drikker jo like mye hver dag, og det er ikke hver dag jeg er sår i magen. Så jeg leter liksom etter andre grunner jeg da. Liksom...

Stress ja... Skal få med magen min i dette skjemaet jeg fyller ut på psykiaterens "ordre". Se om det er noe mønster. Hadde det fint i går da men...


Fedonisten:

Ja, da henviser jeg til den populære og attraktive tråden som heter "Lekk tarm".... der jeg har krøpet til korset...

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 30-03-05, 13:18   #7
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Dette er mine erfaringer:
Forsiktig med fett, forsiktig med syrer. Kaffe, svart te, juice, brus - alt som er surt er fy. Pass opp for appelsiner og sitron. Grønnsaker, magert kjøtt, fisk, kokt egg er OK, ost er i grenselandet pga fettinholdet, melk er greit innen visse grenser, men ikke overdreven bruk av fløte. Rømme og yoghurt er OK på grunn av at de gode bakteriene har arbeidet litt der allerede. Gode bakterier av ulike slag er lurt - magekatarr og magesår er betennelsestilstander, og kan av og til kureres med antibiotika. Gode bakterier demper og forebygger.

Ligg unna blodtynnende medisiner, sjekk bivirkningene på de medisinene du eventuelt ikke kan være uten. Spis lett og drikk vann.

Karve er et krydder som tradisjonelt hjelper med mageproblemer. Kamillete og vanlig grønn te er også irritasjons/betennelsesdempende. Ikke småspis hele tiden, det fremmer syreproduksjonen. Spis faste måltider (gjerne små og mange, men ikke så mange at det blir kontinuerlig spising).

Dette hjelper i alle fall meg litt

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 30-03-05, 13:21   #8
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM



Stress ja... Skal få med magen min i dette skjemaet jeg fyller ut på psykiaterens "ordre". Se om det er noe mønster. Hadde det fint i går da men...


Tror ikke stress slår ut på minuttet...Det er nok noe som påvirker mave/tarmsystemet over tid....og over tid har du vel hatt ørlittegrann stress en gang i mellom kanskje.... Stress er en viktig faktor for magesår. Også er det visst en bakterie....

Når du først har fått det,så er det nok en del matvarer som kan påvirke, men jeg har forstått at det kan være veldig individuelt, men fett er nok noe som merkes av de fleste.

Reker var kjempeproblematisk for meg i den perioden. Fikk alltid utrolig vondt.

Pepcid har jeg og prøvd, med hell.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 30-03-05, 13:31   #9
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Jeg har med jevne mellomrom akkurat det du beskriver. Smerte som kjennes ut som den sitter i magesekken på venstre side. Har skrevet om det i journalen min tidligere. Jeg har sett en uklar () sammenheng med stress og angstplager. Det eneste jeg har fått til å fungere mot det er b vitaminer med 50mg. Det kommer tilbake når jeg jeg glemmer å ta dem...

Min erfaring,- for what its worth. Du tar vel B 50 gjør du ikke? eller var det Guro det kansje? B vitaminer i mindre doser som B-stress fra solaray hadde bare pitte pitte pitteliten virkning, det måtte større doser til...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 30-03-05, 14:43   #10
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Så snille dere er!

Da må jeg snart lage meg en LISTE (før Marianne kommer og gjør det... ).

Jeg kan gjøre følgende tiltak (ikke prioritert rekkefølge):

*slutte med tab (klarte jo det i 2-3 måneder i høst). Andre syrlige produkter spiser jeg ikke.
*prioritere yoga og andre stressdempende aktiviteter
*være obs på fettmengde
*ta de sterke melkesyrekapslene jeg har i kjøleskapet (BioCare)
*begynne med FitLine yoghurt
*drikke grønn-, kamille- eller karvete (hva med amme-teen? Den synes jeg er god)
*kjøpe pepcid
*øke dosen mega-B-stress (hvor kjøper du B50 Lise?).

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 30-03-05, 14:44   #11
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Flott liste, MHM!!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 30-03-05, 14:46   #12
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Vi bestillte på naturligt.se Fikk to bokser -eller glass i posten, merket er Twin Lab.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 30-03-05, 21:45   #13
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Anbefaler mer enn gjerne helsekostmiddelet Astaxin mot mageplager.

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-03-05, 21:56   #14
Mila
:)
 
Mila sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Innlegg: 4.592
Mila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastisk

Fikk noe som het Novaluzid jeg for en stund siden, det er tyggetabletter som skulle hjelpe til å binde saltsyra i magen og gjøre sånn att syra ikke var så sur likosm. fikk det pga legen misstenkte at jeg hadde magekatarr itillegg til de andre greiene de ikke finner ut av, og denne magekatarren lagde noen voldsomme smerter som gjorde til at jeg nesten ble sendt til sykehus.

__________________
Hilsen Mila
Mila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 30-03-05, 22:18   #15
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Spørsmål: Er ikke produkter som f.eks. Novalucid og Pepcid bare noe som demper symptomene? Det gjør ikke noe med årsaken, sant?

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 30-03-05, 22:23   #16
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Jeg tror Pepcid gjør noe med årsaken, men nå ble jeg jammen meg usikker..

Men jeg ble ikke dårlig igjen da jeg sluttet med de, iallfall..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 30-03-05, 22:24   #17
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Jeg har også et spørsmål: Vil man ved magekatarr være det en lege ville ha kallt "øm ved palpasjon"? Det vil si at det gjør vondt når man trykker på magen på venstre side? Selv om magen min er bedre nå, så gjør det vondt når jeg trykker på venstre side. Jeg vil gjerne ha eliminert andre skumlere ting enn katarr....

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 30-03-05, 22:25   #18
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Jeg var også øm, MHM..

Fedonisten, jeg fant dette på felleskatalogen.no:

Sitat:

Pepcid Pfizer



Histaminerg H2-reseptorantagonist.



ATC-nr.: A02B A03




TABLETTER 10 mg: Hver tablett inneh.: Famotidin. 10 mg, const. q.s. Fargestoff: Rødt jernoksid (E 172), titandioksid (E 171).



Indikasjoner: Behandling og symptomlindring ved sure oppstøt, halsbrann og mavesmerter forårsaket av for mye syre.



Dosering: Voksne og barn over 12 år: 1 tablett ved behov for lindring av symptomer, eller 1 tablett 1 time før måltid for symptomer vanligvis assosiert med mat og væskeinntak. Dosen må ikke overstige 2 tabletter i døgnet. Pasienten bør kontakte lege ved vedvarende plager utover 2 uker.



Kontraindikasjoner: Kjent hypersensitivitet for noen av innholdsstoffene.



Forsiktighetsregler: Pasienten bør utredes videre dersom svelgeproblemer eller persisterende mavesmerter vedvarer. Forsiktighet ved alvorlig nedsatt nyrefunksjon (kreatininclearance 10 ml/minutt). Reseptfri bruk: Ved stadig tilbakevendende plager bør lege kontaktes.



Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Klinisk erfaring hos gravide savnes. Dyrestudier har ikke påvist noen økt insidens av fosterskader. Brukes kun hvis bedømt nødvendig av lege. Fordelene må veies mot mulig risiko. Overgang i morsmelk: Famotidin gjenfinnes i morsmelk i konsentrasjoner som kan representere en risiko for barnet, selv ved terapeutiske doser.



Bivirkninger: Vanligst er hodepine (ca. 4%). De nedenfor angitte bivirkninger bygger på erfaring med høyere doser over lengre tid. Frekvensen av bivirkninger kan muligens være lavere enn angitt. Hyppige (>1/100): Hodepine, svimmelhet. Gastrointestinale: Diaré, obstipasjon. Mindre hyppige: Appetittløshet, tretthet. Gastrointestinale: Kvalme, brekninger, ubehag i maven, munntørrhet. Hud: Eksantem, kløe. Muskel-skjelettsystemet: Artralgi, muskelkramper. Psykiske: Psykiske forstyrrelser, inkl. depresjoner. Sjeldne (<1/1000): Anafylaksi, angioødem. Hud: Urticaria. Lever: Kolestatisk ikterus. Laboratorieverdier: Patologiske leverfunksjonsprøver. Toksisk epidermal nekrolyse er rapportert svært sjelden med H2-reseptorantagonister.



Overdosering/Forgiftning: Ingen erfaring med overdosering. Zollinger-Ellisons syndrom-pasienter har tatt doser opptil 800 mg/dag i mer enn 1 år uten å utvikle betydelige bivirkninger.



Egenskaper: Klassifisering: Famotidin er en histamin H2-reseptorantagonist, som kompetitivt blokkerer effekten av histamin på H2-reseptorer. Virkningsmekanisme: Reduserer innholdet av saltsyre og pepsin, og i tillegg volum av basal og stimulert mavesaftsekresjon. Effekten etter en dose på 10 mg famotidin inntrer etter ca. 30 minutter. Maks. effekt, målt som pH-økning, sees etter ca. 3,5 timer. Varigheten er ca. 9 timer. Absorpsjon: Raskt etter peroralt inntak. Maks. plasmakonsentrasjon nås etter 1-3 timer. Den biologiske tilgjengeligheten er ca. 40% og påvirkes ikke av samtidig føde- eller antacidainntak. Kinetikken er lineær. Proteinbinding: Ca. 15-20%. Halveringstid: Ca. 3 timer. Ved nedsatt nyrefunksjon forlenges plasmahalveringstiden. Metabolisme: I leveren. Utskillelse: Hovedsakelig i urinen. Av en oral dose gjenfinnes 25-30% som uforandret.



Utlevering: Inntil 24 tabletter er unntatt fra reseptplikt til bruk ved halsbrann og sure oppstøt.



Pakninger og priser: Enpac: 12 stk. kr *, 24 stk. kr *.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 31-03-05, 08:30   #19
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Spørsmål: Er ikke produkter som f.eks. Novalucid og Pepcid bare noe som demper symptomene? Det gjør ikke noe med årsaken, sant?

Nei det gjør ikke noe med årsaken. det er kun syrenøytraliserende, så det demper en reaksjon på noe.....

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 31-03-05, 09:24   #20
Cissi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2005
Innlegg: 3
Cissi er på en erverdig vei

magekatarr

Hm vet ikke om jeg svarer helt på riktig sted har ikke prøvd før.
Jeg var veldig plaget av magekatarr lenge for noen år siden. Stress er tabu, sett deg ned og tenk over alt som stresser deg og prøv å legge opp dagen anderledes. All fet mat, kaffe, jucie, brus uff. Gå en stund over på grønnsaker , supper og lett mat. Og kjøp noe som heter Silica. Gjør du dette kan jeg nesten garantere deg at det går vekk.
Jeg har fremdeles noe halsbrann, men det er nok heller fordi jeg hm er for tykk. Vel det får jeg prøve å gjøre noe med nå. Derfor meldte jeg meg inn her, ser ut til å være ett kjempe bra forum.
Cissi

Opprinnelig lagt inn av MHM

Er det noen som har råd om teer, urter, mat, drikke, ikke-mat, trening - -ANYTHING som kan hjelpe mot en mage som er sår? Det er ikke knipsmerter, men en ømhet - særlig på venstre side øverst. Jeg drikker vann, som føles lindrende i omtrent ett minutt. Jeg føler for å spise fett, fordi jeg innbiller meg at det smører magen på en måte. Men på den annen side blir jo maten liggende lengre i magesekken om et måltid har mye fett.

* Noen som har erfaring med fett ved magekatarr?

* Kanel - er det bra eller negativt?

* Kullsyre eller annet i lettbrus som er dumt?

* Rå grønnsaker - er det for tøft for magen?

* Rå løk?

* Noe galt med egg?

* Spiselindring - er det et gammeldags begrep i forhold til magesår?


Jeg kan opplyse om at jeg nå spiser ketosemat, uten gjær og melkeprodukter. Jeg røyker ikke, drikker sjelden alkohol, drikker ikke kaffe eller te. Det eneste jeg drikker er vann og tab xtra.

Akupunktur vet jeg hjelper da... Og varme (varm dusj f.eks.).

Cissi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt hit og dit :0) Svar med sitat
Gammel 31-03-05, 09:25   #21
Cissi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2005
Innlegg: 3
Cissi er på en erverdig vei

Oj oj jeg så at dette var jo fra mars i fjor, ja da har du nok blitt kvitt problemene



Opprinnelig lagt inn av Cissi

Hm vet ikke om jeg svarer helt på riktig sted har ikke prøvd før.
Jeg var veldig plaget av magekatarr lenge for noen år siden. Stress er tabu, sett deg ned og tenk over alt som stresser deg og prøv å legge opp dagen anderledes. All fet mat, kaffe, jucie, brus uff. Gå en stund over på grønnsaker , supper og lett mat. Og kjøp noe som heter Silica. Gjør du dette kan jeg nesten garantere deg at det går vekk.
Jeg har fremdeles noe halsbrann, men det er nok heller fordi jeg hm er for tykk. Vel det får jeg prøve å gjøre noe med nå. Derfor meldte jeg meg inn her, ser ut til å være ett kjempe bra forum.
Cissi

Cissi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt hit og dit :0) Svar med sitat
Gammel 31-03-05, 09:49   #22
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Det er fra i går Cissi

MHM: Hvis det er noen trøst, så var jeg også utrolig øm når jeg trykkte på... Jeg lever enda..

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no