Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Honning og forkjølelse?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-09-05, 15:13   #1
Tingeling
Medlem
 
Tingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 40
Innlegg: 182
Tingeling er en juvelTingeling er en juvelTingeling er en juvel

Honning og forkjølelse?

Honning er jo reine sukkerboma - i know - med 80g karb pr 100 omtrent.
MEN jeg er så forkjøla - og har de siste dagene tatt 1-2 glass varm melk med honning. Veeeeldig godt.

Er det noen som vet om honning faktisk har noen helseeffekt what so ever? Eller er det bare at det er lindrende med dette varme, søte i halsen...
Det har jo blitt brukt i kjerringrådene i lang tid mener jeg - har det ikke noe for seg ?

Klem fra
Tingeling - snørrunge

__________________
Tingeling
-Medlem av Ren Mat Klubben-

Tingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-09-05, 16:58   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

I følge ayurveda er ikke honning noe problem når en skal slanke seg, eller være sunn. Men forutsetningen er at den ikke skal være kokt/varmebehandlet. Da er den pluttselig uheldig.

I forhold til lavkarbo/atkins så vil jeg tro at melken et større problem enn 1 ts fersk honning.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 07-09-05, 21:37   #3
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Honning inneholder masse næringsstoffer! Det lønner seg å kjøpe honning rett fra produsent, den du kjøper i butikk er varmebehandlet - noe som foringer den ernæringsmessige kvaliteten.

Opprinnelig lagt inn av meg selv i en gammel tråd

Ideelt ville jeg brukt honning - ikke minst fordi vi selv har bikuber. Jeg vet det er en 'næringsbombe' (Mineraler, Vitaminer, Protein og Inhibiner blant annet). Framstillingsprosessen/rensingen er kunn mekanisk, om du kjøper rett fra produsent (Den i butikken er varmebehandlet). Og smaken er god (Honningkake, Honningdrops, varm melk men honning ... nam ). Men 74-77% drue og fruktose gir det høy GI - 55 (Det må være mest druesukker!). Honning er derfor uaktuelt til hverdags, og som eneste kilde til søtsmak.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no