Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Egg- og baconsalat fra Denja

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-08-11, 13:59   #1
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Egg- og baconsalat fra Denja

Noen som vet om denne er ok for oss lavkarbere? Den er veldig god synes jeg, og samtidig mektig og mettende. Det føles godt synes jeg, strever nemlig litt med å få i meg nok fett. Her kommer næringsinnholdet per 100 gram:

380 kalorier
4,2 g karbohydrat, hvorav 3 g. sukker
Fett 39 gram, hvorav 6,2 gram mettet.

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 14:03   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Egg og bacon-salat fra Denja

Mindre enn 5g karber pr 100g tilsier at det bør være helt ok.
I hvert fall om du ikke bryr deg om at 3 av de grammene kommer fra sukker!
Kanskje ikke noe jeg ville spist hver dag av den grunn, men av og til er det jo helt innenfor "retningslinjene"!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 14:14   #3
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Egg og bacon-salat fra Denja

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Mindre enn 5g karber pr 100g tilsier at det bør være helt ok.
I hvert fall om du ikke bryr deg om at 3 av de grammene kommer fra sukker!
Kanskje ikke noe jeg ville spist hver dag av den grunn, men av og til er det jo helt innenfor "retningslinjene"!

Godt å høre. Har sjelden pleid å se på næringsinnholdet på matvarene tidligere, så jeg har ikke peiling
Enig med deg i at den sikkert ikke burde spises for ofte, tror jeg holder meg til helgene. I dag spiste jeg det til lunsj, sammen med 2 lavkarbo-skiver, samt et stekt egg og 3 skiver bacon. Noen som har en kommentar til denne lunsjen, blir det for mye kalorier?

Jeg har ennå ikke skjønt helt dette med kalorier i forhold til lavkarbo, jeg..

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 14:28   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Egg og bacon-salat fra Denja

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

Jeg har ennå ikke skjønt helt dette med kalorier i forhold til lavkarbo, jeg..

Veeeeeeldig enkelt!
Vi bare later som de ikke eksisterer!
Vi spiser oss passe mette på lavkarbomat hver gang vi er sulten, vi!

(Kun dersom vektnedgang utblir over tid kan man forsiktig ta en liten titt på kaloriene)

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 14:40   #5
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Egg og bacon-salat fra Denja

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Veeeeeeldig enkelt!
Vi bare later som de ikke eksisterer!
Vi spiser oss passe mette på lavkarbomat hver gang vi er sulten, vi!

(Kun dersom vektnedgang utblir over tid kan man forsiktig ta en liten titt på kaloriene)

Hehe, det høres jo veldig bra ut da
men du, denne salaten vi snakket om inneholder jo 3 gram karbohydrater fra sukker... er det slik at noen lavkarbere synes det er for mye sukker, siden sukker også skal unngås helst?

slenger på et spørsmål til: hva tror dere om Mozell Light? den inneholder 2.1 gram Karbohydrater, og alle er fra sukker. Er også glad i Solo pluss, som inneholder noe mindre (spesielt god å ha nå som jeg ikke kan drikke appelsinjuice.) Pepsi Max har jo 0 KH, er dette den eneste lightbrusen som er innenfor?

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 14:46   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Egg- og baconsalat fra Denja

Det er noen som er veldig strenge på hvor karbene kommer i fra. Sukker og hvetemel er utelukket, liksom! For de aller fleste av oss holder det å holde inntaket av karber så lavt som vår kostholdsfilosofi tilsier.

Du, dersom det er 2.1karber i Mozell light, er det pr dl? Eller for å si det sånn, er det 21 karber i en liter?
Det blir fort myyyye karber av sånt, men om det ikke er så nøye for deg å gå litt høyt innimellom, er det jo greit om du ikke drikker litervis!

Stort sett er det vel typ Pepsi max, cola light og cola zero som er helt uten karber. Aner ikke, drikker bare cola zero, jeg! Googler du brusens navn og så næringsinnhold, pleier man å finne ut en del!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 15:10   #7
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Egg- og baconsalat fra Denja

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Det er noen som er veldig strenge på hvor karbene kommer i fra. Sukker og hvetemel er utelukket, liksom! For de aller fleste av oss holder det å holde inntaket av karber så lavt som vår kostholdsfilosofi tilsier.

Du, dersom det er 2.1karber i Mozell light, er det pr dl? Eller for å si det sånn, er det 21 karber i en liter?
Det blir fort myyyye karber av sånt, men om det ikke er så nøye for deg å gå litt høyt innimellom, er det jo greit om du ikke drikker litervis!

http://www.mylog.no/database/nutriti...ct.jsf?id=7362
Det er per 100 gram.
Er litt lei av å kun drikke Pepsi Max, vann, kaffe og Fun Light-saft.
Savner appelsinjuice veldig, og yoghurter / Biola.
Er all appelsinjuice utelukket? (jeg følger min egen filosofi, men er vel mest inspirert av LCHF og vil helst ligge under 20 gram KH per dag)

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 15:53   #8
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Egg- og baconsalat fra Denja

Men kan du ikke drikke lemonade da? 1,5 liter vann, en halv flaske sitronsaft av den de selger på Rema "Fior de Limone", 1 ts Steviapulver og du har verdens beste lemonade.....

Løs opp pulveret i litt varmt vann først, så etterfyller du med kaldt vann for deretter å fylle i sitronsaften ( 100ml ) Sett den i kjøleskapet og den holder seg lenge, om du ikke blir like glad i den som jeg da og drikker opp alt i løpet av en dag..... Lager ny hver kveld så jeg har en kald mugge til neste dag....

Dette er veldig billig drikke óg...Sitronsaften koster bar 7-8 kr. og flasken er på 200 ml så den holder til tre liter lemonade...... Stevia kjøper du på nettet..... Her er den jeg bruker...

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 16:04   #9
danielve
Medlem
 
danielve sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 150
danielve er på en erverdig vei

Sv: Egg- og baconsalat fra Denja

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

http://www.mylog.no/database/nutriti...ct.jsf?id=7362
Det er per 100 gram.
Er litt lei av å kun drikke Pepsi Max, vann, kaffe og Fun Light-saft.
Savner appelsinjuice veldig, og yoghurter / Biola.
Er all appelsinjuice utelukket? (jeg følger min egen filosofi, men er vel mest inspirert av LCHF og vil helst ligge under 20 gram KH per dag)

Det finnes en multivitaminjuice i sverige med 1,5 k/h og den smaker ikke Men bra når man sverst heller. Seff ikke ren juice, men fruktdrikke eller hva de kaller det.

__________________


danielve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 16:07   #10
danielve
Medlem
 
danielve sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 150
danielve er på en erverdig vei
Wink

Sv: Egg- og baconsalat fra Denja

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

Noen som vet om denne er ok for oss lavkarbere? Den er veldig god synes jeg, og samtidig mektig og mettende. Det føles godt synes jeg, strever nemlig litt med å få i meg nok fett. Her kommer næringsinnholdet per 100 gram:

380 kalorier
4,2 g karbohydrat, hvorav 3 g. sukker
Fett 39 gram, hvorav 6,2 gram mettet.

HHvis du lager salten selv kommer du på 0 karber og smaken blir garantert topp. Jeg lager Ofte eggesalat med reker og noen sjampignong. Det er sååååååååååååå enkelt og virkelig snadder.

__________________


danielve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 16:39   #11
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egg- og baconsalat fra Denja

Opprinnelig lagt inn av danielve, her.

HHvis du lager salten selv kommer du på 0 karber og smaken blir garantert topp. Jeg lager Ofte eggesalat med reker og noen sjampignong. Det er sååååååååååååå enkelt og virkelig snadder.

Hvordan lager du den, da?

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 16:55   #12
Supah
Seniormedlem
 
Supah sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 34
Innlegg: 1.067
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

Sv: Egg- og baconsalat fra Denja

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

http://www.mylog.no/database/nutriti...ct.jsf?id=7362
Det er per 100 gram.
Er litt lei av å kun drikke Pepsi Max, vann, kaffe og Fun Light-saft.
Savner appelsinjuice veldig, og yoghurter / Biola.
Er all appelsinjuice utelukket? (jeg følger min egen filosofi, men er vel mest inspirert av LCHF og vil helst ligge under 20 gram KH per dag)

Vil bare tipse om Sprite Zero, og 7-up free. De har også 0 kh.

__________________


Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 16:57   #13
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Egg- og baconsalat fra Denja

Opprinnelig lagt inn av amritam, her.

Hvordan lager du den, da?

I den store grønnsakstråden finner man bl.a. flere varianter av eggesalat, http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...56&postcount=8

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 16:59   #14
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Egg- og baconsalat fra Denja

Bestemamma: takk for supert tips, skal prøves. lemonade er godt
men uansett, appelsinjuice med fruktkjøtt vil bli savnet... har fortstått det slik at det er en av de tingene man bør gi avkall på, pga alt sukkeret?

Danielve: den skal jeg se etter neste gang jeg er på svenskehandel! Husker du hvordan den så ut eller hva den het?
Smart å lage salaten selv, forklar gjerne hvordan du gjør det?

men hva synes dere om næringsinnholdet i ferdigsalaten, da? Jeg synes den er så god - også er jeg litt for ferdigprodukter på kjøkkenet

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 17:04   #15
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Egg- og baconsalat fra Denja

Opprinnelig lagt inn av supah, her.

Vil bare tipse om Sprite Zero, og 7-up free. De har også 0 kh.

TAKK! det hadde jeg ikke tenkt på, uvant å gå i butikker og sjekke næringsinnholdet i alle varer. Så det er fint å vite

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 17:11   #16
Señora
Seniormedlem
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 806
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egg- og baconsalat fra Denja

Jeg tar en boks lakereker og siler av søet, to egg som jeg kutter begge veier i eggedeleren og blander i en pk ekte majones. Det blir deilig mettende salat uten særlig karbohydrater, raskt og enkelt.

Jeg drikker mye Sprite Zero og 7up Free (utrolig god smak på denne) og mindre colalignende drikker.

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 17:11   #17
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Egg- og baconsalat fra Denja

Skal du ligge på 20 kh pr dag så er sukker, mel og frukt helt utelukket! Når man ligger så lavt på lavkarboskalaen er det essensiet at hoveddelen av kh kvota kommer fra grønnsaker samt noe meieriprodukter.
Jeg spiser ketogent og jeg ville ikke valgt den salaten pga sukkerinnholdet.

Lurer du på næringsinnhold i ulike matvarer/ingredienser så kan du slå opp i www.matvareguiden, www.næringsinnhold.no eller www.protein.no – finner du det ikke der sjekk produsentens hjemmesider.

…som nevt i innlegget over så finner man bl.a. flere varianter av eggesalat i den store grønnsakstråden, http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=1050256&postcount=8

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 17:31   #18
bittersweet
Medlem
 
bittersweet sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 105
bittersweet er ny på veien

Sv: Egg- og baconsalat fra Denja

Eggesalat lager du lett selv, dersom du vil slippe de ekstra karbohydratene... Og så er det kjempenkelt og mye bedre! Er jo stortsett bare majones og egg. Jeg pleier å ha i litt løk, gjerne vårløk.. Mmm...

__________________


bittersweet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: selvkomponert, nesten induksjon Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 20:10   #19
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Egg- og baconsalat fra Denja

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

[font=Times New Roman][size=3][color=#000000]Skal du ligge på 20 kh pr dag så er sukker, mel og frukt helt utelukket! Når man ligger så lavt på lavkarboskalaen er det essensiet at hoveddelen av kh kvota kommer fra grønnsaker samt noe meieriprodukter.

Takk skal du ha
jeg er ganske ny på dette, men prøver å følge opplegget fra Spis deg slank, men så kjøper man jo pålegg osv. selv ved siden av, så jeg har ikke helt fått dreisen på det enda. Er alle matvarer med sukker i ingredienslista utelukket når man ligger lavt på lavkarboskalaen?

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 21:54   #20
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Egg- og baconsalat fra Denja

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

Er alle matvarer med sukker i ingredienslista utelukket når man ligger lavt på lavkarboskalaen?

Nja - det finnes jo ting som har mikroskopiske mengder sukker i seg... som f.eks røkelaks og gravlaks. Du bør se på hvor mye du kommer til å spise av produktet. Er det noe som er veldig lett så er det kanskje ikke så farlig at det er litt karbohydrater pr 100g i forhold til om matvaren er noe du spiser flere gram av pr måltid... om du skjønner.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 23:25   #21
danielve
Medlem
 
danielve sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 150
danielve er på en erverdig vei

Sv: Egg- og baconsalat fra Denja

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

Bestemamma: takk for supert tips, skal prøves. lemonade er godt
men uansett, appelsinjuice med fruktkjøtt vil bli savnet... har fortstått det slik at det er en av de tingene man bør gi avkall på, pga alt sukkeret?

Danielve: den skal jeg se etter neste gang jeg er på svenskehandel! Husker du hvordan den så ut eller hva den het?
Smart å lage salaten selv, forklar gjerne hvordan du gjør det?

men hva synes dere om næringsinnholdet i ferdigsalaten, da? Jeg synes den er så god - også er jeg litt for ferdigprodukter på kjøkkenet

Nei, husker ikke hva den heter. Ett eller annet med Multivitamin....- er en hvit kartong med diverse frukt på. De selger den på MAXIMAT i Töcksfors. Salaten er enkelt og greit. Koke egg (gjerne 5-6 stykker), dele de i skiver, har majones etter behov (omtrent 50g), blandes forsiktig. I salaten kan du ha alt fra skinke, stekt bacon, reker, sjampignong, eller hva du har lyst til. Blir den for fast tar du noen ss matfløte oppi. Krydder etter behov, holder med bare salt og pepper, men veldig godt med Curry eller diverse andre.

__________________


danielve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 14:37   #22
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Egg- og baconsalat fra Denja

Tusen takk, dere! Da tror jeg at jeg vet hvem juice du mener, Danielve. Og den er god! Lurer på om jeg kanskje har sett den i Norge også.

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Baconcrispwraps med egg- og baconsalat Lisbeth Lunsj 5 13-01-11 12:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no