Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-10-12, 21:11   #1
Stine Therese
Nytt Medlem
 
Stine Therese sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Alder: 11
Innlegg: 7
Stine Therese er på en erverdig vei

Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Hei!

Ny på forumet og ny "lavkarboer" Lurer enkelt og greit på om det er flere der ute som har startet med lavkarbo uten ønske om å gå ned i vekt eller fordi de har noen problemer med helsen? Selv er jeg frisk og rask og har en aktiv livsstil med mye trening i hverdagen. Er nå på uke 4 med lavkarbo etter å ha lest boka "Matrevolusjonen" kun fordi jeg er over gjennomsnittet interessert i kosthold - og bestemte meg raskt for å teste.
Noen i samme bås som meg? Noen som har erfaring mtp kvalitet og engergi på trening over tid på lavkarbo?

Håper noen med samme interesse vil dele litt erfaringer og tanker med meg

Stine Therese er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En gyllen middelvei som passer for akkurat meg :) Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 21:29   #2
Lich
Seniormedlem
 
Lich sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 607
Lich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snill

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Hei og velkommen hit ,håper du vil trives.
Jeg startet med lavkarbo for å gå ned i vekt,men er opptatt av trening.
Det er en overgang for kroppen å skulle gå over til å bruke fett som energi i forbindelse med trening,overgangs perioden kan være litt ubehagelig.Jeg opplevde i hvert fall det,flere løpeturer der jeg gikk tom.Etter hvert gikk det vesentlig bedre,nå er det liten forskjell. Men litt forskjell er det fremdeles ,den super raske spurten er borte.til gjengjeld kan jeg løpe veldig langt og er ikke hysterisk sulten etter løpeturer.
Lavkarbo gir meg også mange andre fordeler, som du sikkert vet ettersom du valgte å legge om.

Lich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 21:33   #3
Colt-pixy
Seniormedlem
 
Colt-pixy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Bergen
Alder: 34
Innlegg: 797
Colt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlys

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Jeg begynte på lavkarbo fordi jeg har hypothyreose (lavt stoffskifte) og ble anbefalt det av andre som har det over på Sonjas stoffskifteforum. Etter å ha lest meg opp litt på hva lavkarbo var for noe og hørt med venner og legen, så bestemte jeg meg for at dette ville jeg hvertfall ville prøve.

For meg var også vekten en avgjørende faktor for å starte på lavkarbo, fordi jeg har siden ungdomsskolen gått opp i vekt uansett hva jeg gjorde. Jeg spiste mye mindre enn mine foreldre og prøvde å bevege meg så mye som jeg kunne i forhold til det at jeg hadde ekstremt lavt energinivå.

Jeg kommer til å fortsette med lavkarbo som kosthold, fordi jeg føler meg så mye bedre enn jeg har gjort på mange år. Jeg har mer energi og jeg har ikke opplevd å være oppblåst siden jeg startet i slutten av juli i år. Jeg har hatt et veldig vanskelig forhold til mat fra jeg ble tenåring og ble større og større, skal ikke legge skjul på at jeg fremdeles sliter en del med mat, men i forhold til hvordan det var er det blitt mye bedre.

__________________


Colt-pixy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 23:35   #4
Stine Therese
Nytt Medlem
 
Stine Therese sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Alder: 11
Innlegg: 7
Stine Therese er på en erverdig vei

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Takk for svar dere!
Har ikke merket stor forskjell på treningen så langt, litt den første uka kanskje, men ikke noe å klage over syns jeg. Derfor jeg er spent på å se om dette vedvarer, eller om jeg en dag blir "tom" (om dere forstår hva jeg mener). Flere som har erfaringer med dette?

Forresten syns jeg det er synd at det er veldig mye fokus på vektnedgang når "lavkarbo" blir nevnt, mange oppfatter det kanskje som en diett man gjør en periode og ikke en livsstil som det faktisk er. Godt å høre dere fortsetter med kostholdet selv om dere kanskje har nådd målene deres

Stine Therese er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En gyllen middelvei som passer for akkurat meg :) Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 00:23   #5
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Hei
Jeg startet med lavkarbo i et fortvilt forsøk på og bli kvitt mine magesmerter, gjett om jeg fikk uttelling
Jeg er i grensen til undervektig, har spist lavkarbo i snart 3år, har masse energi, og er kvitt alle mageproblemer

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 00:27   #6
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Hei
Jeg startet med lavkarbo i et fortvilt forsøk på og bli kvitt mine magesmerter, gjett om jeg fikk uttelling
Jeg er i grensen til undervektig, har spist lavkarbo i snart 3år, har masse energi, og er kvitt alle mageproblemer

Tynn som en spile er du!

  Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 00:30   #7
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Tynn som en spile er du!

Snakker du om

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 00:45   #8
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Hei
Jeg startet med lavkarbo i et fortvilt forsøk på og bli kvitt mine magesmerter, gjett om jeg fikk uttelling
Jeg er i grensen til undervektig, har spist lavkarbo i snart 3år, har masse energi, og er kvitt alle mageproblemer

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Tynn som en spile er du!

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Snakker du om

Hey - driver dere å deiter uten at vi andre vet det eller ? *Misunnelig*
Langaard - du må kjøpe enda mer lakrislisser

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 00:48   #9
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Hey - driver dere å deiter uten at vi andre vet det eller ? *Misunnelig*
Langaard - du må kjøpe enda mer lakrislisser

Skal bli, var gøtt, som Gerd sier

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 09:31   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Her kommer pedanten og presiserer: Diett kommer av latin; dieta som betyr livsstil. Kur, derimot ...
Jeg begynte i all hovedsak med lavkarbo på grunn av sykdom, og at jeg har blitt så mye friskere takket være kostholdet er verdt min vekt i fett! Det er helt klart en kjempebonus å ha gått betydelig ned i vekt, men dette har vært livsstilen min i seks år, og kommer til å være det for resten av livet, da det mest sannsynlig er den eneste måten for meg å holde meg frisk på.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 10:43   #11
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Jeg begynte i hovedsak med lavkarbo i håp om å endelig gå ned i vekt, etter å prøvd absolutt alt og jeg fikk uttelling. Og ikke bare på vekta, men på generell helse. Det er nå blitt en livsstil og jeg kommer aldri til å gå tilbake til noe annet.

Når det gjelder trening, så har jeg fått en ny vår etter at jeg begynte med lavkarbo. Det var et slit de første ukene, men ettersom kroppen begynte å fungere på lite karbo gikk alt så meget bedre. Jeg har en utholdenhet og styrke som ikke er enormt forbedret fra før lavkarbo.

Etter at jeg begynte med lavkarbo kjørte jeg samme treningsopplegget som før, den store forskjellen var at jeg fikk resultater mye raskere og hadde som sagt atskillig større utholdenhet. Før var 3 timer spinning uaktuelt, nå kjører jeg på og etterpå spretter jeg ut av salen nærmest i lykkerus.

Det jeg mangler på lavkarbo er sprut i beina og jeg bruker lengre tid en gjennomsnittet på å løpe ei mil, men jeg har utholdenheten for det og stryke. Men min PT mente at styrke var viktigere enn hurtighet, for som hun sa: "hvor ofte har du behov for å springe 60 m raskt?". Selvfølgelig kommer jo dette ann på om du driver med konkurranser og hva dine egne interesser er. Jeg elsker å løfte tunge vekter og cruise avgårde på skogsstier.

For min del har trening og fremgang blitt mye bedre på lavkarbo og jeg går som sagt aldri tilbake til "vanlig norsk kosthold".

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 23:37   #12
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Samme her som Lillemy71, men kanskje ikke så innmari mye på vektsiden som styrte. Men mest i sympati og støtte for kona som virkelig trengte å gjøre noe med både vekten og sykdommen sin.

Ikke angret og opplever mye av det samme som LilleMy71. God utholdenhet, god progresjon og jeg slipper spise så ofte og mye. Utrolig herlig med stabilt blodsukker også.

Dog så er jeg avhengig av å gjøre ting raskt ifm idretten, så energidrikker, barer og alt annet enn EPO er tillatt før, under og rett etter konkurranser/hardtrening på utholdenhet.

På styrke trenger du ikke mye karbs, bare litt. Totalt sett er livet på lavkarbo vesentlig bedre enn på høykarbo. Spiser mye grønnsaker, mange liter vann og har fått en planmessig, styrt kontroll på næringsinntaket.

Lært og lærer fortsatt utrolig mye her inne om lavkarbo, men like mye om kosthold og ernæring på fitnessbloggen.no. Så i sum er disse to sidene meget gode på hver sine måter og utfyller hverandre godt om du er interessert i kosthold og trening med lavkarbo.

  Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 00:18   #13
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Jeg gikk over til og leve lavkarbo siden jeg har diabetes 1 og ikke kan bruke hurtigvirkende insulin.
Familien min, mann og tre voksne sønner, begynte også og leve lavkarbo, men mer moderat lavkarbo, rett og slett fordi det er sunt og godt.
Til og med for sønnen min som er aktiv langdistanseløper og konkurrerer på et høyt plan.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 11:34   #14
Stine Therese
Nytt Medlem
 
Stine Therese sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Alder: 11
Innlegg: 7
Stine Therese er på en erverdig vei

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Samme her som Lillemy71, men kanskje ikke så innmari mye på vektsiden som styrte. Men mest i sympati og støtte for kona som virkelig trengte å gjøre noe med både vekten og sykdommen sin.

Ikke angret og opplever mye av det samme som LilleMy71. God utholdenhet, god progresjon og jeg slipper spise så ofte og mye. Utrolig herlig med stabilt blodsukker også.

Dog så er jeg avhengig av å gjøre ting raskt ifm idretten, så energidrikker, barer og alt annet enn EPO er tillatt før, under og rett etter konkurranser/hardtrening på utholdenhet.

På styrke trenger du ikke mye karbs, bare litt. Totalt sett er livet på lavkarbo vesentlig bedre enn på høykarbo. Spiser mye grønnsaker, mange liter vann og har fått en planmessig, styrt kontroll på næringsinntaket.

Lært og lærer fortsatt utrolig mye her inne om lavkarbo, men like mye om kosthold og ernæring på fitnessbloggen.no. Så i sum er disse to sidene meget gode på hver sine måter og utfyller hverandre godt om du er interessert i kosthold og trening med lavkarbo.

Godt å høre man kan funke godt på trening med lavkarbo! Selv trener jeg mest styrke, men også gruppetimer (som zumba, step, tabata, dans) og gårturer. Blir som regel 10 til 12 timer i uka. Merker som sagt lite forskjell, og det er jeg helt i lykkerus over siden jeg var litt bekymret for nettopp dette. Man er jo så vant til å høre at man treninger karbohydrater for å klare en skikkelig økt! Har du noen spesielle energidrikker, barer el.l. du vil anbefale? Kanskje man kan lage egne varianter selv også?

Stine Therese er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En gyllen middelvei som passer for akkurat meg :) Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 11:37   #15
Stine Therese
Nytt Medlem
 
Stine Therese sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Alder: 11
Innlegg: 7
Stine Therese er på en erverdig vei

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg gikk over til og leve lavkarbo siden jeg har diabetes 1 og ikke kan bruke hurtigvirkende insulin.
Familien min, mann og tre voksne sønner, begynte også og leve lavkarbo, men mer moderat lavkarbo, rett og slett fordi det er sunt og godt.
Til og med for sønnen min som er aktiv langdistanseløper og konkurrerer på et høyt plan.

Så fint å høre Godt vi har noen som kan vise til gode resultater "til tross for" lavkarbokosthold Jeg ønsker sønnen din lykke til videre i konkurranser!

Stine Therese er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En gyllen middelvei som passer for akkurat meg :) Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 14:39   #16
Lilleslem
Medlem
 
Lilleslem sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Nord-Norge
Innlegg: 164
Lilleslem er på en erverdig vei

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Opprinnelig lagt inn av Stine Therese, her.

Godt å høre man kan funke godt på trening med lavkarbo! Selv trener jeg mest styrke, men også gruppetimer (som zumba, step, tabata, dans) og gårturer. Blir som regel 10 til 12 timer i uka. Merker som sagt lite forskjell, og det er jeg helt i lykkerus over siden jeg var litt bekymret for nettopp dette. Man er jo så vant til å høre at man treninger karbohydrater for å klare en skikkelig økt! Har du noen spesielle energidrikker, barer el.l. du vil anbefale? Kanskje man kan lage egne varianter selv også?

Jeg tror ikke vi på lavkarbo behøver noen spesielle energidrikker el. barer, siden vi forbruker fett. Er det noen som vet mer om dette? Selv drikker jeg Farrris etter en hard økt.

__________________



]
Lilleslem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/Hexeberg Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 15:15   #17
Stine Therese
Nytt Medlem
 
Stine Therese sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Alder: 11
Innlegg: 7
Stine Therese er på en erverdig vei

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Er så vant til å tenke og høre fra andre at det er viktig med karbohydrater etter trening for å restiturere kroppen rask og fylle opp energilagrene igjen (for å iverksette "vekstprossesen"). Er dette bare er tull og tøys, eller er det fortsatt viktig å "fylle opp" med noe rett etter trening, selv om det ikke blir i form av karbohydrater. Noen som vet, eller har tips?

Stine Therese er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En gyllen middelvei som passer for akkurat meg :) Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 15:40   #18
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Opprinnelig lagt inn av Stine Therese, her.

Er så vant til å tenke og høre fra andre at det er viktig med karbohydrater etter trening for å restiturere kroppen rask og fylle opp energilagrene igjen (for å iverksette "vekstprossesen"). Er dette bare er tull og tøys, eller er det fortsatt viktig å "fylle opp" med noe rett etter trening, selv om det ikke blir i form av karbohydrater. Noen som vet, eller har tips?

Det spørs vel helt hvor mye karbohydrater du spiser. Lavkarbo er jo alt mellom 0 og 150 gram kh.
Om du TRENGER vet jeg ikke, men det gjør jo mindre skade om du spiser 70 gram om dagen enn om du spiser 20 gram om dagen.

Jeg synes ihvertfall at trening er en ok anledning til å innta karbohydratene, om man vil ha det inn.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 16:54   #19
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Opprinnelig lagt inn av Stine Therese, her.

Er så vant til å tenke og høre fra andre at det er viktig med karbohydrater etter trening for å restiturere kroppen rask og fylle opp energilagrene igjen (for å iverksette "vekstprossesen"). Er dette bare er tull og tøys, eller er det fortsatt viktig å "fylle opp" med noe rett etter trening, selv om det ikke blir i form av karbohydrater. Noen som vet, eller har tips?

Spør Hypah, han er vel en av de her inne med mest erfaring ifht trening og lavkarbo.

Selv spiser jeg et normalt måltid etterpå der jeg fokuserer på protein og fett. Driver ikke med noe oppkarbing hverken før eller etter treningsøkter og det virker for meg, restituerer mye raskere nå enn før og har lite problemer med melkesyre under f.eks lange spinningøkter. Men nå er jeg i ketose og da fungerer kroppen litt anderledes enn på mer karbohydrater. Mye kh ifbm trening fungerer ikke for meg i det hele tatt, men det spørs jo hva du holder på med og vil oppnå. Dette er jo individuelt og du må nok prøve deg frem til hva som er optimalt for deg.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 18:18   #20
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Kommer også veldig an på hvor hardt du trener og hva ambisjonene er med treningen... I konkurranseøyemed har helt sikkert karbohydratene sine sin plass (noe avhengig av sportstype), men om de er nødvendige i mosjonistklassen tviler jeg vel på.

Så får det være opp til hver enkelt å prøve hva som fungerer. En ting vil jeg likevel tilføye - det er at dersom man er godt fettforbrenningsadaptert vil man til enhver tid ha med seg mye mer "mat" enn man klarer å få i seg på annen måte under trening.

Det positive er jo at dersom man trener jevnlig så virker det som at sjansen for å bli "skadet" av karbohydrater mindre. (Tenker da diabetes, insulinresistens og andre blodsukkerrelatert problematikk.)
For min egen del så er lavkarbotrening på mitt nivå ikke annerledes enn før ut over det at det skal mye mer til før kroppen blir "sur" og det skal MYE mer trening til før jeg blir skikkelig støl.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 19:13   #21
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

det skal MYE mer trening til før jeg blir skikkelig støl.

Jeg har gått på sirkeltrening ukentlig en periode nå - halvannen time full fart - jeg var ikke mye støl etter første gangen. Virker som jeg restituerer mye raskeere på lavkarbo også. Den grusomme stølheten som gjerne inntraff og var verst to dager etter en tung økt med høykarbokosthold er omtrent fraværende. Har opplevd det samme etter en dag i skibakken. Selv om formen har vært mye dårligere enn før så har selve restitusjonstiden gått ned.
Jeg begynte med lavkarbo både pga interesse for kosthold generelt og for å se om det kunne hjelpe i forhold til smerter i forbindelse med skader. Har aldri vært overvektig, men i perioder har det vært noen små kilo som godt kunne vært borte. Spesielt etter svangerskap nr 3... Hadde ikke problemer med å bli kvitt ønskede kilo på høykarbo om jeg gikk inn for det, men det tidligere evige fokuset på mat og svingninger i blodsukker er noe helt annet på lavkarbo. Mye korn og melkeprodukter er heller ikke noe kroppen min er glad for å bli utsatt for. Dermed er lavkarbo høyfett med masse deilige grønnsaker temmelig optimalt for min del (ikke at jeg ikke gjør unntak altså - det skjer jevnlig, men det går greit å ta seg inn igjen).

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 25-10-12, 00:32   #22
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Guttungen min som er langdistanseløper har litt mer karbohydrater i forbindelse med intervalltrening og konkurranser. Hovedsaklig i form av f.eks. banan rett etter intervalltrening. Han bruker også proteindrikk disse dagene.
Selvfølgelig kan han ha blitt bedre denne sesongen pga trening og mer erfaring, men lavkarbo (han er under 150 til enhver tid) har iallefall ikke skadet hans utholdenhet, tempo og spurtegenskaper.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 25-10-12, 10:15   #23
Stine Therese
Nytt Medlem
 
Stine Therese sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Alder: 11
Innlegg: 7
Stine Therese er på en erverdig vei

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Takk for svar alle sammen
Jeg trener bare på "mosjonistnivå", så jeg kan vel egentlig bare prøve meg litt fram og finne hva som passer best for meg som dere sier. Har som sagt ingen dårlig erfaringen så langt, så da satser jeg på at det varer! Det er i hvert fall veeeeldig godt å ikke lenger være skrubbsulten rett etter trening som jeg var før! Nå spiser jeg når det passer og når jeg er sulten, så trur jeg fortsetter med det

Ligger forresten på rundt 50-60 gram kh om dagen, de blir stort sett forholdsvis jevnt fordelt i de ulike måltidene, men det er ikke noe jeg nøye planlegger eller tenker så mye på. Tillatter meg blant annet gulrøtter og lavkarbo-brød innimellom

Stine Therese er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En gyllen middelvei som passer for akkurat meg :) Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 17:51   #24
Kipp
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 13
Kipp er på en erverdig vei

Sv: Velge lavkarbo, men ikke som en diett

Jeg "konverterte" gradvis til paleo, og har etterhvert også inkludert fete meieriprodukter som har lite laktose i seg.
Jeg trener styrke og crossfit flere ganger i uken og trives med det.

Målet har aldri vært å gå ned i vekt, men å øke styrke/vekt-forholdet og få en roligere mage. Jeg har ikke gått så mye ned i fettprosent, men jeg tror det skyldes at jeg er litt for slapp i blant. Blir litt av og på, og jeg lar meg altfor lett lokke med ut på byen.
I tillegg er jeg altfor svak for godteri.

Jeg høster stadig erfaring på hvilken mat som fungerer før trening, og hva som ikke fungerer. Jeg sliter også litt med å spise etter trening da jeg rett og slett ikke er sulten og jeg bruker ofte litt for lang tid på å lage meg middag.

Jeg deler gjerne erfaringer!

Kipp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF med lite laktose Svar med sitat
Svar

Emneord
aktivitet, nybegynner, trening


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp til å velge diett artemis Lavkarbo generelt 3 09-11-10 19:15
Hvilken diett bør jeg velge? Malinoshka Spørsmål og svar 6 06-08-10 11:26
Hvilken diett bør jeg velge? Gelica Lavkarbo generelt 6 06-07-10 09:28
Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge? Iselilja Spørsmål og svar 55 23-04-09 21:02
Hvilken diett skal jeg velge? rsnblaa Spørsmål og svar 3 05-08-07 00:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no