Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-08-09, 12:48   #101
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Viclin, her.

Fikk du tallene? De kan ofte indikere lavt, selv om du får opplyst normalt.
I Tyskland er TSH over 2,5 lavt.

Jeg fikk tallene ja:

tsh 1.6
t4 16
t3 5
ldl 3.1
kolesterol 5.4
hdl 1.2
trigl*serider( ?) 3.42
natrium 137

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 13:01   #102
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Opprinnelig lagt inn av inel, her.

Jeg har TSH på 6,7 (ikke fastende), hva vil det si?

Tallet indikerer lavt, men om du ikke har noen symptomer kan det bare være at dette er ditt normalområde.

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg fikk tallene ja:

tsh 1.6
t4 16
t3 5
ldl 3.1
kolesterol 5.4
hdl 1.2
trigl*serider( ?) 3.42
natrium 137

Det ser jo normalt ut, ja. Men har du mye symptomer, kan det jo godt hende stoffskiftet ditt er lavt selv om blodprøvene sier normalt.

Blodprøvene viser ikke alltid hva som skjer i kroppen dessverre.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 13:06   #103
Elizabethcita
Seniormedlem
 
Elizabethcita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Nordmøre
Alder: 44
Innlegg: 501
Elizabethcita har en fantastisk aura rundt segElizabethcita har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Opprinnelig lagt inn av inel, her.

Jeg har TSH på 6,7 (ikke fastende), hva vil det si?

TSH på 6,7 tilsvarer nok lavt stoffskifte ja. Hvordan er de andre prøvene dine? Får du medisiner? (Mulig du har skrevet om det før, men jeg er senil i dag... )

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg fikk tallene ja:

tsh 1.6
t4 16
t3 5
ldl 3.1
kolesterol 5.4
hdl 1.2
trigl*serider( ?) 3.42
natrium 137

Tallene dine ser egentlig greie ut, men siden du har mistanke om lavt stoffskifte ville jeg tatt nye prøver om noen måneder for å se om verdiene har forandret seg mye. I tillegg ville jeg bedt om å få ta prøven anti-TPO. Den viser om kjertelen din evt er angrepet (av ditt eget immunforsvar) sånn at stoffskiftet med tiden vil bli lavere. Når det er sagt, så håper jeg du slipper å streve med lavt stoffskifte i tillegg til alt annet, for det er noe skikkelig herk! Så det så

__________________


Elizabethcita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I samarbeid med lege Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 14:07   #104
inel
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 292
inel har en fantastisk aura rundt seginel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Elizabethcita, her.

TSH på 6,7 tilsvarer nok lavt stoffskifte ja. Hvordan er de andre prøvene dine? Får du medisiner? (Mulig du har skrevet om det før, men jeg er senil i dag... )

Jeg har ca 36 i temp, men det er vel ikke akkurat uvanlig, fryser lett og har ALLTID hatt problemer med å gå ned i vekt. Evt ikke gått ned uansett. Jeg har mange andre snodige symptomer også som jeg ser andre nevner her, men går på høye doser av antiepileptica så er ikke lett å si hvilke symptomer som hører til hva . Andre prøver som ble tatt samtidig viser T4 13, Kolesterol 8,3, Natrium 132. Jeg har problemer med natriumnivået pga det ene epilepsimedikamentet jeg står på, og skulle egentlig bare sjekke dette, men ba legen om å ta med litt andre ting mens jeg først var der siden jeg er ganske så ny på kostholdet! Jeg håper at det er nettopp siden jeg er ny at kolesterolet er så høyt, har hjerneslag i flere ledd av familien, og at dette bedrer seg når kroppen blir litt vant til den nye kosten Har aldri gått på medisiner for lavt stoffskifte, men så har jeg heller ikke fått sjekket om det er nødvendig eller ikke...
Kanskje jeg burde ta en tur til fastlegen og ikke nevrologen som tross alt ikke jobber innenfor akkurat det området..?

__________________



Min journal
inel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 14:08   #105
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Viclin, her.

Fikk du tallene? De kan ofte indikere lavt, selv om du får opplyst normalt.
I Tyskland er TSH over 2,5 lavt.

Og jeg har lest flere steder at det helst ikke skal være over 2,0 heller. Man justerer gjerne dosen på levaxin til pasienten er nede i under 1,0.

Inel! Du er langt over referanseverdiene i Norge og har vel uten tvil lavt stoffskifte. I norge er "normalen" mellom 0,2 og 4. Alt over 4 indikerer lavt stoffskifte. Fikk du vite FT4? Den skal helst ikke være under 9, men jeg leser også at alt under 16 kan være en indikator på lavt stoffskifte. Hør med legen din! Rart du ikke har blitt tilbydt medisinering med de tsh-verdiene!!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 14:10   #106
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Æsj, igjen klarer jeg å overse at det har kommet en ny side i tråden

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 14:17   #107
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Jeg må si jeg er skikkelig mett på å ta blodprøver, føler jeg ikke har gjort annet siden 2004 ... Men jeg vurderer også å ta TPO, for å eventuelt utelukke betennelse. Jeg har hele tiden hovne lymfer, og vet ikke om det kan ha noen sammenheng, strupehodet virker ikke (?) forstørret ...

Uansett! Selv om mine prøver er ca innenfor normalen, så er det mye som indikerer at de er for høye om man går det nøyere til verks. Dessuten har jeg så mange andre symptomer.
Har fått litt tilbake stikkinga, men bare litt. Det er mindre enn det var.
Jeg er faktisk mindre trøtt! Jeg har som regel denne lette tåka som gjør at øyene mine føles trøtte og "såre" på en måte -altså at det svir litt i dem, og det gjerne dagen gjennom, noe som fører til at jeg bare tar på meg linser når jeg skal ut (har ikke briller ), fordi jeg sliter litt med at jeg gnir meg mye i øya og blunker hardt og lenge for liksom å få bort trøttheten.
Tørr hud på kroppen (ikke ansiktet) og uttynna hår er noe jeg virkelig skulle ha fått bukt med. Særlig det med håret, det er så kjipt når jeg faktisk er ganske jålete på det med hår
En ting som også begynner å forsvinne, tror jeg, er det stadige trykket på strupehodet, gråtefølelsen som har vært der så lenge jeg kan huske. Den har avtatt litt.
Og min kropps elendige evne til å tempereres. Jeg kler av og på meg hele tida, finner aldri idealtemperaturen mer enn minutter om ganga og er enten gjennomfrossen eller kokvarm.
Og så klart, mitt gjenstridige platå. Det er ingenting som tilsier at jeg ikke skulle vært slank by now. Men nå har jeg håp og giv for at det er et større bilde i alle fall! Så jeg må si at selv om tråden startet litt enkelt, så har dette vært en stor åpenbaring for meg!

Venninna mi er hos akupunktør i dag, og jeg har bedt henne spørre om hennes erfaring med å behandle lavt stoffskifte. Spennende å høre hva hun har sagt, jeg har nemlig veldig godt inntrykk av denne akupunktøren ut fra hva venninna mi har sagt.

Dette ble mye . Men jeg prøver å få litt system i all denne intense lesinga og grublinga siste uka

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 10:13   #108
Abbe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 245
Abbe er på en erverdig vei

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Hmmm... Når jeg ser hva dere skriver her så burde jeg muligens skaffe meg ny lege (igjen ) og måle stoffskiftet (igjen ) for å få det konstatert som lavt (igjen ) men kanskje bli medisinert denne gangen?

Sist hadde jeg TSH på over 6 og FT4 på 9 komma noe...

Foreløpig avventer jeg og ser om Kelp gjør noe, hvis ikke får jeg prøve å finne meg en lege som har ledig kapasitet til meg, eller evt prøve noen utenfor fastlegeordningen denne gang...

__________________
2002-2003: Ned over 20 kg ved å spise lite kalorier...
Målet var å komme ned i matchvekt, men stoppa 5kg fra...
2003-2009: Opp 8 kg, lavt kaloriinntak fungerer dårlig
2009- : Prøver lavkarbo
Abbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo (15-50g karbo) Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 10:19   #109
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Du hadde tsh på 6 og legen fortalte deg ikke at du har lavt stoffskifte? Dægern for en lege. Jeg hadde gått rett tilbake og stått over ham til han skrev ut resept på medisin.

Jeg har ifølge blodprøvene ikke lavt stoffskifte, men jeg kommer til å spørre legen om å få prøve medsin, siden man faktisk kan ha lavt stoffskifte til tross fine prøver.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 10:23   #110
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Abbe, her.

Hmmm... Når jeg ser hva dere skriver her så burde jeg muligens skaffe meg ny lege (igjen ) og måle stoffskiftet (igjen ) for å få det konstatert som lavt (igjen ) men kanskje bli medisinert denne gangen?

Du har rett på en second opinion fra en annen lege dersom du er usikker på om beskjeden fra fastlege stemmer.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 10:25   #111
Abbe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 245
Abbe er på en erverdig vei

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Du hadde tsh på 6 og legen fortalte deg ikke at du har lavt stoffskifte? Dægern for en lege. Jeg hadde gått rett tilbake og stått over ham til han skrev ut resept på medisin.

Jeg har ifølge blodprøvene ikke lavt stoffskifte, men jeg kommer til å spørre legen om å få prøve medsin, siden man faktisk kan ha lavt stoffskifte til tross fine prøver.

Jeg har vært hos flere, og de har argumentert siden jeg var ca 20 (da med tsh på ca 5) at jeg har vært så ung at vi skulle vente og se... Det er greit å være restriktiv, men nå er jeg snart 30 og jeg tror ikke jeg plutselig får høyere stoffskifte av meg selv...

__________________
2002-2003: Ned over 20 kg ved å spise lite kalorier...
Målet var å komme ned i matchvekt, men stoppa 5kg fra...
2003-2009: Opp 8 kg, lavt kaloriinntak fungerer dårlig
2009- : Prøver lavkarbo
Abbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo (15-50g karbo) Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 10:26   #112
Abbe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 245
Abbe er på en erverdig vei

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Du har rett på en second opinion fra en annen lege dersom du er usikker på om beskjeden fra fastlege stemmer.

Har vært innom 3 stk de siste 8åra som alle har vært enige (med seg selv ihvertfall) om at jeg ikke trengte medisineres, uansett hva jeg har sagt så taler jeg visst for døve ører... Får prøve å få til en tur igjen, men fastlegen jeg har nå er det et stykke å kjøre til så det må bli en dag jeg har mulighet.

__________________
2002-2003: Ned over 20 kg ved å spise lite kalorier...
Målet var å komme ned i matchvekt, men stoppa 5kg fra...
2003-2009: Opp 8 kg, lavt kaloriinntak fungerer dårlig
2009- : Prøver lavkarbo
Abbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo (15-50g karbo) Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 11:03   #113
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Det er jo helt utrolig! Tror de at det bare er damer i overgansgsalderen som får lavt stoffskifte, eller? Om du i tillegg er tydelig overvektig så burde de jo virkelig ta det på alvor. Jeg hadde ikke slått meg til ro med det.
Hør litt rundt om noen kan anbefale en lege til deg, en som er åpen og løsningsorientert.

Jeg kan forresten melde om at jeg (til tross for en fullstendig påkasta halsbetennelse) har fått normal hvilepuls, og at jeg puster dypere !
Pulsen min var på 56 for noen dager siden (13 slag lavere enn laveste normal) men er på 83 nå!
Har ikke kjent noe som helst stikking siden i går midt på dagen, og da har det vært mindre enn det pleier.
Jeg er varmere også, men det skjer jo innimellom, hehe, og nå har jeg faktisk feber. Er noe som går hører jeg.
Og ikke noe sviing i øya i dag heller

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 11:12   #114
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

oj, så bra å høre at du føler deg bedre photo! Den stikkinga er jeg også plaget med, verste er at jeg ofte slår ut glass med vann eller kopper med kaffe fordi jeg skvetter sånn. Jeg får nok kelpasan i posten i dag eller i morgen tenker jeg... Jeg har kjøpt inn d-vitamin og starter forsiktig på 3x anbf. dose

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 11:22   #115
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Såpass! Så ille har det vel ikke vært hos meg, men det er sikkert fordi jeg har hatt det så lenge at det bare har blitt som en slags bakgrunnsstøy å regne.
Men det hender jeg slår ned kaffekopper og rødvinsglass og diverse jeg også. nå kan jeg i tilfelle bare si at det ikke er min skyld, det er stoffskiftet

Haha, nei, men seriøst, det ser ut til at det er noe her, altså!
Må bare passe på at det ikke blir for høyt, stoffskiftet altså. Symptomene er ganske like som ved lavt, bortsett fra et par bestemte ting, som struma og vekttap. Det siste er jo ikke så lett å få øye på, ettersom jeg jo forsåvidt har omtrent 15 kg som ikke har vondt av å komme av. Men om hvilepulsen f.eks blir høyere enn 90 over en tid, om man får svettetokter, så kan det være indikasjoner på overdrevet inntak av kelp for de som prøver det. Bare et varsko! .
Jeg skal prøve det i tre uker i første omgang, og følge nøye med.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 11:26   #116
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Sitat:

Pulsen min var på 56 for noen dager siden (13 slag lavere enn laveste normal) men er på 83 nå!

Jeg har en hvilepuls mellom 55-60, og har alltid fått beskjed av legen at det er kjempebra, et tegn på at man er i god form. 83 i puls er da litt høyt vel?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 11:35   #117
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det er jo helt utrolig! Tror de at det bare er damer i overgansgsalderen som får lavt stoffskifte, eller?

Den forrige fastlegen min klarte faktisk å si (den røya!) Lavt stoffskifte er så sjeldent at det er nesten usannsynlig å ha det, det er bare en unnskyldning for folk som ikke går ned i vekt! Underfortsått: Ikk gidder å slanke seg... )
Så jeg tviler ikke på at det finnes flere som henne der ute... Heldigivs har jeg funnet en som på eget initiativ i går sa at vi måtte sjekke stoffskiftet siden det var et år siden sist. Holdt på å dette av stolen jeg!

Så ikke gi deg Abbe, kan hende du har fått en av de forutintatte

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 11:37   #118
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Jeg har en hvilepuls mellom 55-60, og har alltid fått beskjed av legen at det er kjempebra, et tegn på at man er i god form. 83 i puls er da litt høyt vel?

Hæ?
Friske normale kvinner skal ha en hvilepuls på mellom 70-90!
Mulig den er litt høy nå uansett da. Nyvåken og sylte forkjøla.
Menn derimot har gjerne litt lavere, 60-80.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 11:46   #119
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Fra trim.no

Sitat:

Gjennomsnitts hvilepuls for menn er 60-80 hjerteslag per minutt, mens den for kvinner ligger mellom 70-90 slag. Utfra gjennomsnitt vil en bra kondisjon innebære en hvilepuls på 50-60 slag per minutt, og er man i skikkelig god form vil hvilepulsen kunne ligge mellom 40-50 slag per minutt. Det finnes utøvere på elitenivå som har hvilepuls på 28 slag per minutt (!)

Så ja, det med gjennomsnittspuls er riktig, men er man i god form, så synker også hvilepulsen. Min mann har en hvilepuls på 48, og han har definitivt ikke lavt stoffskifte. Nå er nok hvilepulsen min høyere enn sist jeg målte hos legen, for da var hadde jeg god kondis, hvilket jeg ikke har nå lengre

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 12:03   #120
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Jeg ser bare ting i sammenheng her, altså. Ser poenget ditt . Men har litt problem med særlig overfladisk pust, som kan henge sammen med lav puls. Eksen min kunne finne på å lytte på meg flere ganger i løpet av natten fordi han trodde jeg var dau . Jeg kjenner faktisk at pusten er dypere nå
Og jeg har virkelig ikke noen voldsomt bra kondis, altså! Så det kan jeg ikke skylde den lave pulsen min på

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 12:18   #121
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Sitat:

Jeg ser bare ting i sammenheng her, altså. Ser poenget ditt

Ja, jeg ser jo også en klar sammenheng, og vet jo at du i din grundighet har sett på alle faktorer

(og så tenker jeg jo litt på meg selv som har gått rundt og innbilt meg at jeg er i så jævla god form, og så er det kanskje bare en illusjon Tror sannelig jeg skal måle hvilepulsen min over et par dager jeg)

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 12:28   #122
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Ja, jeg ser jo også en klar sammenheng, og vet jo at du i din grundighet har sett på alle faktorer

(og så tenker jeg jo litt på meg selv som har gått rundt og innbilt meg at jeg er i så jævla god form, og så er det kanskje bare en illusjon Tror sannelig jeg skal måle hvilepulsen min over et par dager jeg)

Ja, vi er kanskje ikke de som du finner joggende eller i full kappgang opp fjelltoppene (ikke meg affal, jeg foretrekker å rusle gatelangs, til nøds småjogge etter trikken om jeg virkelig skal rekke noe viktig ). Så min lave puls kommer definitivt ikke av god kondis, enn om den ikke er direkte elendig så snakker vi langt fra elitenivå, hehe.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 13:35   #123
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Når du nevner det med pusting, så var jeg også plaget av det. Jeg klarte for eksempel ikke å puste med nesa, etter noen få drag inn måtte jeg alltid åpne munnen og hive pust inn.
Jeg begynte på Levaxin i januar, i mars hadde jeg en brystreduksjon og det var vel sikkert i mars/april jeg merket at jeg pustet mye lettere. Jeg tok meg selv i å puste med munnen igjen, uten å ha noen problemer med det. Jeg trodde det var pga lettere frontparti, men mulig det rett og slett har vært stoffskiftet som har vært årsak der også.

Og det med velting av glass, det er faktisk også et symptom. Husker jeg leste det en eller annen plass for noen år siden, og jeg kjente igjen det også. Altså ikke velting generelt, men mer at man er slepphendt. Jeg mistet ting jeg holdt i hendene stadig vekk, om det var glass eller mat eller hva. Jeg mistet det i gulvet. Det har jeg heller ikke gjort på veldig lenge.
Mulig det er gripetaket som blir for dårlig, hvis man er veldig sliten og svak i musklene fra før?

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 13:45   #124
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Viclin, her.

Husker jeg leste det en eller annen plass for noen år siden, og jeg kjente igjen det også. Altså ikke velting generelt, men mer at man er slepphendt. Jeg mistet ting jeg holdt i hendene stadig vekk, om det var glass eller mat eller hva. Jeg mistet det i gulvet. Det har jeg heller ikke gjort på veldig lenge.
Mulig det er gripetaket som blir for dårlig, hvis man er veldig sliten og svak i musklene fra før?

Jeg gjorde det veldig mye før, var bekymret for at det hadde med MS å gjøre jeg tror det kan ha med at nervebanene blir svekket, pga at man ikke får alle næringsstoffene til rett plass. Eller noe....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 13:47   #125
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Ja, det er mye mulig. Stoffskiftet påvirker jo alle celler i hele kroppen, så hvorfor ikke nervene også.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavt stoffskifte Jabba Stoffskifte / hormonproblemer 16 23-05-09 15:18
Lavt stoffskifte? Distrea Stoffskifte / hormonproblemer 5 17-06-07 21:14
Lavt stoffskifte? Enid Fysisk og mental helse 11 23-03-07 23:26
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 15:58
Har du lavt stoffskifte? Fluffy Stoffskifte / hormonproblemer 16 15-02-07 21:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no