Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Forskjell på medisterdeig og medisterfarse, Centra

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-06-10, 16:17   #1
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Forskjell på medisterdeig og medisterfarse, Centra

Gaaaah! Jeg river meg i håret! Jeg var på Centra i dag og spurte etter medisterfarse, men fikk henvisning til kjøttdeig av svin???! Dette var liksom det samme? Jeg blir så frustrert, at jeg sender en tilbakemelding til Centra-kjeden.

Her er hva jeg skrev.

"
Hei! Jeg var på Centra Colosseum i dag og spurte etter medisterdeig, da jeg bare fant medisterfarse i disken. Ferskvaresjef sier til meg at det ikke finnes medisterdeig, det er nemlig det samme som svinekjøttdeig. Jeg ble litt perpleks, og måtte hjem for å undersøke om dette stemmer.

Det gjør det ikke. Følgende informasjon fant jeg på matprat.no:

Medisterdeig:
Medisterdeig er fremstilt av svinekjøtt, eventuelt tilsatt storfekjøtt og fett av storfe eller svin. Medisterdeig pleier å inneholde ca 25 % fett. Den er selvskreven til medisterkaker, men også egnet til kjøttpudding, benløse fugler og kjøttboller.

Svinekjøttdeigen jeg ble henvist til inneholdt 9% fett, som overhodet ikke er det samme.

Medisterfarse:
Medisterfarse er spedd medisterdeig, laget av svinekjøtt eventuelt tilsatt storfekjøtt og fett fra storfe eller svin.
Farsens og medisterkakenes fettinnhold ligger normalt på ca 20%. Medisterfarse brukes til medisterkaker.

Medisterfarse er tilsatt potetmel, noe som er uheldig for en som reagerer sterkt på karbohydrater. Jeg skulle virkelig ønske at deres ansvarlige for ferskvare er klar over denne forskjellen, og at dere har medisterdeig i sortimentet deres.

Kilde: http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=10843
Hilsen (...)"
Jeg skammer meg på vegne av ferskvaresjef.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 11-06-10, 17:24   #2
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Forskjell på medisterdeig og medisterfarse, Centra

Jeg visste at medisterfarse var spedd medisterdeig, men jeg visste ikke at de blandet storfekjøtt og-fett i også. Medisterdeig er ihvertfall vanskelig å få tak i til andre tider enn til jul, har jeg erfart. Da brukes det til medisterkaker. Svinekjøttdeig har jeg aldri hørt om en gang...eller trodde det var et annet navn på medisterdeig

Takk for infoen

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 11-06-10, 17:46   #3
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Forskjell på medisterdeig og medisterfarse, Centra

Jeg fikk et veldig fint svar tilbake.

"Takker for henvendelsen.

Du har helt rett i at Kjøttdeig av svin og medisterdeig ikke er samme produkt, og jeg er overrasket over at det var ferskvaresjefen som sa dette til deg.
At vi ikke har dette produktet inne i sortiment hele året er helt riktig, og årsaken til dette er at det er veldig lav etterspørsel etter produktet, unntatt perioden høst / jul grunnet den høye fett prosenten som produktet har.
Kjøttdeig av svin som han anbefalte deg som erstatning, er av samme kjøttsammensetning som på medisterdeig med da med under halve fett %. Vi tilsetter ikke storfe i vår medisterdeig.

Det er mange som erstatter medisterdeig med kjøttdeig av svin, selvom det naturlig nok oppleves som noe tørrere grunnet mindre fett.I de fleste butikkene våre skal du kunne bestille dette produktet, og butikk kverner det til deg mens du venter.
- evt. om du bestiller det dagen i forvegen.

Jeg tar kontakt med butikken, og forteller om din negative opplevelse, så vi kan unngå dette ved en senere anledning.

Ha en fin helg! "

Så da vet man det, at man kan i alle fall på Centra be om å få kvernet opp medisterdeig på forespørsel av svinekjøtt. Det var i hvertfall slik jeg oppfattet det.

Hurra for fine saksbehandlere!

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 11-06-10, 17:50   #4
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Forskjell på medisterdeig og medisterfarse, Centra

Hurra for fine saksbehandlere ja

Veldig greit å få oppklart dette. OGså at Centra ikke hadde storfekjøtt og-fett i sin. Medisterdeigen jeg pleier å kjøpe til jul er bare svinekjøtt og-fett. Deilig og fett

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 11-06-10, 18:10   #5
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forskjell på medisterdeig og medisterfarse, Centra

Kanskje litt OT, men vet noen hva blandfars kjøpt i Sverige består av?

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 11-06-10, 20:12   #6
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Forskjell på medisterdeig og medisterfarse, Centra

Så vidt jeg husker er blandfars en blanding av kjøttdeig og karbonadedeig.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 11-06-10, 22:52   #7
Solange
Seniormedlem
 
Solange sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Innlegg: 661
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Sv: Forskjell på medisterdeig og medisterfarse, Centra

Her i Belgia bruker de mye svinkjøttdeig, den jeg kjøper inneholder 18 % fett, og riktignok noe mel, men det utgjør kun 1.88 gr karb pr 100 gr, så det er levelig. Etter en overdose ren karbonadedeig smaker det så mye mere av svinekjøttdeigen!

__________________






Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 03:37   #8
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Forskjell på medisterdeig og medisterfarse, Centra

Huff ja, helt siden jeg fikk diagnosen Diabetes Type 1 for endel år siden har familien falt i den samme Statlige fettfobi-fella som så mange andre. Karbonadedeig skal jo være så mye bedre men min barndoms middager som deilige, feite, smakfulle hjemmelagede kjøttkaker av kjøttdeig, egg og løk er ødelagt av smakløs, lavfett karbonadedeig. Værst av alt er gryteretten min mor lagde på lørdager, den er noe av det beste jeg vet! Desverre har den vært tørr, knudrete og relativt smakløs de siste gangene hun har laget den.

DØD OVER LAVFETT! LENGE LEVE SMAK OG HELSE!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 07:33   #9
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forskjell på medisterdeig og medisterfarse, Centra

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Så vidt jeg husker er blandfars en blanding av kjøttdeig og karbonadedeig.

Da blir det ikke mer "blandfars" på meg. Får heller blande medister- og kjøttdeig selv. Mer fett og smak.
Takk skal du ha Licota.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 10:12   #10
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Forskjell på medisterdeig og medisterfarse, Centra

Opprinnelig lagt inn av Borghild, her.

Da blir det ikke mer "blandfars" på meg. Får heller blande medister- og kjøttdeig selv. Mer fett og smak.
Takk skal du ha Licota.

Jeg tror du ikke skal være redd for å bruke svensk blandfars. Siterer fra Menyse.com - en svensk nettside med innholdsfortegnelse m.m.

"Blandfärs är malt kött från olika djurslag, vanligtvis nötfärs blandat med fläskfärs.

Blandningen skall alltid stå angivet på paketet. Om fetthalten är 23% eller högre måste även den finnas utmärkt. I södra Sverige är blandningen vanligen 50/50% nöt/fläsk, i Mellansverige 70% nöt och 30% fläsk och i Norrland vanligen 80/20% nöt/fläsk."-

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 12:29   #11
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forskjell på medisterdeig og medisterfarse, Centra

Ha ha, da blir det fortsatt svenske kjøttboller av blandfars da. Kjøper alltid i løs vekt, men skal spørre om fettinnholdet neste gang.
Igjen, takk.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 01:57   #12
sam03
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: skien
Innlegg: 28
sam03 er på en erverdig vei

Sv: Forskjell på medisterdeig og medisterfarse, Centra

jeg elsker medisterfarse...hjemmelaget lunsj kaker.nammmmm.
men er det noen her som vet om de på lavkarbo kan spise dette??

ser noen handler inn hos en kjøttslakter som det er knalldyrt.men jeg tenkte mere på de tdu kjøper i matvarebutikken.da vi kan få det til mye billigere penge :-)

sam03 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 08:25   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Forskjell på medisterdeig og medisterfarse, Centra

Opprinnelig lagt inn av sam03, her.

jeg elsker medisterfarse...hjemmelaget lunsj kaker.nammmmm.
men er det noen her som vet om de på lavkarbo kan spise dette??

ser noen handler inn hos en kjøttslakter som det er knalldyrt.men jeg tenkte mere på de tdu kjøper i matvarebutikken.da vi kan få det til mye billigere penge :-)

Det er ikke det beste valget, nei

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 20:17   #14
sam03
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: skien
Innlegg: 28
sam03 er på en erverdig vei

Sv: Forskjell på medisterdeig og medisterfarse, Centra

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er ikke det beste valget, nei


huff, skuffende :-(
men tusen takk for svar :-)

sam03 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg fant medisterdeig på Ultra Ski purple Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 16-02-10 20:50
Medisterfarse ok? Rottis Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 30-10-09 10:17
Medisterdeig-lov på ketolyse? Aryana Ketolysekuren 13 23-09-08 16:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no