Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Forvirret

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-03-11, 13:53   #1
Kozemor
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 96
Kozemor er på en erverdig vei

Forvirret

Jeg har begynt på ketolyse, vekttapet er ikke enormt, men så går jeg på det pga av diabetes t2 og ikke hovedsaklig pga vekttap. Så det går helt fint.
Jeg er inne på forumet omtrent hver dag, og kjenner jeg begynner å bli litt forvirret.

1. De som går på ketolyse sier ofte at man skal spise masse fett. Når du tror du har spist nok, spis litt mer. Men så ser jeg andre plasser at et forslag på vektstagnering, kan være at man spiser for mye fett. Eller er det kanskje for mange % fett???

2. Jeg har lest at man kan fortsette å spise masse fett helt til man tipper over 70 karbohydrater. Men forutsetter det at man fortsatt er i ketose da? Eller kan man holde seg under 70 karber om dagen, uten å redusere på fettet selv om man ikke er i ketose?

3. Anbefallingen for ketolyse er at damer skal ligge på under 15 karber om dagen. Men så ser jeg andre plasser hvor det er snakk om at noen kanskje eter for lite karber og derfor står stille på vekten.


Håper på en liten forklaring på dette... Forumet er stort og det er lett å gå seg litt vill.

Kozemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravagansa Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 13:58   #2
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forvirret

Når det gjelder fett, så skal en holde seg på 100 g om dagen.
Hvis du bruker www.diett.no følger du lett med på hvor mye fett du spiser.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:05   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Når det gjelder fett, så skal en holde seg på 100 g om dagen.
Hvis du bruker www.diett.no følger du lett med på hvor mye fett du spiser.

Hvor står det at man skal holde seg på 100 gram fett om dagen? I ketolyseboka?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:08   #4
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Forvirret

Jeg skjønner godt du blir forvirra.

Tror at løsningen er å følge en teori så godt en kan og etterhvert prøve seg litt frem hva som er best for en selv. Noen må justere litt.

For meg virker det som at vi er ulike og trenger litt ulik mengde av karbohydrater og fett, slik at svarene en får blir litt ulike ( kansje)


Sist redigert av Minni1 : 30-03-11 kl 15:01.
Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:11   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret

1. De som går på ketolyse sier ofte at man skal spise masse fett. Når du tror du har spist nok, spis litt mer. Men så ser jeg andre plasser at et forslag på vektstagnering, kan være at man spiser for mye fett. Eller er det kanskje for mange % fett???
Jeg har i større grad sett anbefalinger om å spise MER fett når man har vektstagnering...

2. Jeg har lest at man kan fortsette å spise masse fett helt til man tipper over 70 karbohydrater. Men forutsetter det at man fortsatt er i ketose da? Eller kan man holde seg under 70 karber om dagen, uten å redusere på fettet selv om man ikke er i ketose?
Det stemmer - man er ikke nødvendigvis i ketose med 70g pr dag, men det skal ikke være nødvendig å redusere på fettet opptil den grensen. Dette kan du lese mer om i boka "Bedre uten brød" av Lutz

3. Anbefallingen for ketolyse er at damer skal ligge på under 15 karber om dagen. Men så ser jeg andre plasser hvor det er snakk om at noen kanskje eter for lite karber og derfor står stille på vekten.
Det står vel minst 15 gram karbo pr dag? Og helst fra grønnsaker

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:28   #6
Regret
Seniormedlem
 
Regret sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 33
Innlegg: 1.348
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Sv: Forvirret

Det er maks 15g karbo om dagen for kvinner, ikke minst! Spiser du mer risikerer du å falle ut av ketose.. forstår ikke hvor folk har minst 15g karbo fra..

__________________

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:28   #7
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forvirret

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hvor står det at man skal holde seg på 100 gram fett om dagen? I ketolyseboka?

Jeg spurte her inne, og mener det var det jeg fikk til svar. Skal dobbeltsjekke.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:33   #8
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forvirret

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Jeg spurte her inne, og mener det var det jeg fikk til svar. Skal dobbeltsjekke.

Her er det jeg fikk til svar, da jeg spurte her inne.

100 gram fett og 100 gram protein og 15 gram karbohydrater gir
900+400+60=1360 kcal og riktig energiprosent for kvinner.

Men muligt jeg har misforstått svaret. Greit å få det klart slik at dietten min blir riktig og.
Sorry Kozemor, ikke meningen å kuppe tråden din.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:34   #9
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret

Opprinnelig lagt inn av Regret, her.

Det er maks 15g karbo om dagen for kvinner, ikke minst! Spiser du mer risikerer du å falle ut av ketose.. forstår ikke hvor folk har minst 15g karbo fra..


Man kan være i ketose om man spiser opp til 30-40 karber om dagen. Noen må holde seg til 15-20 for å gå ned i vekt. ( dette er individuelt)

Og det er her inne Torkil tidligere har nevnt at det er bedre å ligge mellom 15-20 karber dagen enn under. Og å spise mesteparten i form av grønnsaker (som vokser over jorda). Fordi kroppen trenger de næringstoffene,vitaminer osv. grønnsaker gir for å fungere og forbrenne optimalt.

Og man kan, forutsatt at man er i ketose og går ned i vekt øke på karbene fra uke 4 ( iflg. boka)

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:47   #10
Regret
Seniormedlem
 
Regret sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 33
Innlegg: 1.348
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Sv: Forvirret

ok, da kan jeg forstå hvor de har det ifra, men jeg ville fortsatt ikke ha sagt til noen at de må spise minst 15g. Da tror de jo at de må spise masse for å gå ned i vekt, det blir lett misforstått mener jeg..
Og om jeg skulle ha spist alle de 15g hver eneste dag så tror jeg at jeg hadde gått opp i vekt. På en vanlig dag så kommer jeg meg ikke opp til mer enn mellom 5 og 10g, og en eller to dager i uka så nærmer jeg meg 15g, men det er ikke alltid de går ned heller.. Jeg går sakte ned i vekt fordi jeg ikke er veldig overvektig, så jeg kan ikke spise så mye mer heller, samt jeg må også sjonglere litt mellom karbohydrater og kalorier.

Ikke ment som kritikk eller for å starte en diskusjon, men bare mener at det er alt for lett å misforstå det når man sier minst 15g..

__________________

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 15:26   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Her er det jeg fikk til svar, da jeg spurte her inne.

100 gram fett og 100 gram protein og 15 gram karbohydrater gir
900+400+60=1360 kcal og riktig energiprosent for kvinner.

Men muligt jeg har misforstått svaret. Greit å få det klart slik at dietten min blir riktig og.
Sorry Kozemor, ikke meningen å kuppe tråden din.

Ok - det er kanskje svar på et spesifikt spørsmål vedr deg og din diett? 100gram fett er ikke noen generell regel - men det ble kanskje gitt som et utgangspunkt for din diett i forbindelse med stagnasjon?
1360 er ikke generelt "riktig" energiprosent for kvinner heller... mange her inne spiser mye mer og går ned, men igjen så kan dette svaret kanskje ha vært et tips for deg for å få i gang vekttap?
Det er litt vanskelig av og til og skille mellom generelle råd og spesifikke råd - jeg ser den

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 15:27   #12
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret

Sitat:

men bare mener at det er alt for lett å misforstå det når man sier minst 15g..

Så la oss være diplomatiske å si rundt 15 gram karbohydrater da

Det med 100 gram fett har jeg aldri hørt om. Det jeg derimot har hørt er at ved å spise ca like mange gram fett som gram proteiner og 15-20 gram karbohydrater får man en ok fordeling av næringsstoffene. Stemmer dette?

Og grunnen til at man sier at "Når du tror du har spist nok fett, spis litt mer", er kanskje for at man i begynnelsen ofte henger igjen i sin tidligere fettfobiske tankegangen at det fort kan føles som mye fett selv om det ikke er det? Jeg spiser rundt 130 gram fett per dag nå, og syns ikke det er så mye. Men nå har jeg gått på lavkarbo i flere år og har blitt vandt med det. I starten på min lavkarbiske karriere spiste jeg nok betraktelig mindre fett enn nå og følte at jeg omtrent kunne svømme i det.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 15:28   #13
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Forvirret

Opprinnelig lagt inn av Regret, her.

ok, da kan jeg forstå hvor de har det ifra, men jeg ville fortsatt ikke ha sagt til noen at de må spise minst 15g. Da tror de jo at de må spise masse for å gå ned i vekt, det blir lett misforstått mener jeg..
Og om jeg skulle ha spist alle de 15g hver eneste dag så tror jeg at jeg hadde gått opp i vekt. På en vanlig dag så kommer jeg meg ikke opp til mer enn mellom 5 og 10g, og en eller to dager i uka så nærmer jeg meg 15g, men det er ikke alltid de går ned heller.. Jeg går sakte ned i vekt fordi jeg ikke er veldig overvektig, så jeg kan ikke spise så mye mer heller, samt jeg må også sjonglere litt mellom karbohydrater og kalorier.

Ikke ment som kritikk eller for å starte en diskusjon, men bare mener at det er alt for lett å misforstå det når man sier minst 15g..

Hm, jeg har forstått det sånn at det er minst 15, altså at man ikke bør være under 15 pr dag. Altså 15+ for damer og 20+ for menn...
Jeg er dame, og har vært oppe i 25+ enkelte dager i det siste og er fremdeles i ketose.

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 15:32   #14
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret

De aller fleste er forøvrig i målbar ketose på rundt 20 gram karbohydrater om dagen (og gjerne mer også), men enkelte opplever at de må lengre ned. Det er veldig individuelt

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 15:49   #15
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forvirret

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Ok - det er kanskje svar på et spesifikt spørsmål vedr deg og din diett? 100gram fett er ikke noen generell regel - men det ble kanskje gitt som et utgangspunkt for din diett i forbindelse med stagnasjon?
1360 er ikke generelt "riktig" energiprosent for kvinner heller... mange her inne spiser mye mer og går ned, men igjen så kan dette svaret kanskje ha vært et tips for deg for å få i gang vekttap?
Det er litt vanskelig av og til og skille mellom generelle råd og spesifikke råd - jeg ser den

Nei, jeg spurte generelt, ikke spesifikt for meg. på denne tråden http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41642
men da er ikke det svaret jeg fikk riktigt. Greit å få klarlagt det iaffal, så jeg kan komme meg på rett kjøl.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 15:58   #16
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret

Opprinnelig lagt inn av kthnk, her.

Hm, jeg har forstått det sånn at det er minst 15, altså at man ikke bør være under 15 pr dag. Altså 15+ for damer og 20+ for menn...
Jeg er dame, og har vært oppe i 25+ enkelte dager i det siste og er fremdeles i ketose.

Det står maks 15 i boka, men som Gerd skriver, Torkild har selv kommentert

jeg ser jo at det begynner og bli litt vanskelig for alle her inne... man kan informere og tipse vedrørende de forskjellige retningene, men det er etterhvert mange som sliter med vektnedgang.... og da må man begynne å snakke om partystoppere, "gjøres alt riktig", spis mer, spis mindre, spise mer av det og mindre av annet, ikke spis, uff...... jeg kjenner jeg blir rent forvirret selv, alle "vektstagnasjons" rådene surrer også rundt i mitt hode

Problemet tror jeg delvis skyldes at flere og flere her inne er normalvektige men ønsker allikevel og gå ned i vekt... og det blir brukt mye tid på å hjelpe disse med et par kilo ned... disse rådene bør man ikke ta til seg om man har 10 kilo pluss i overvekt, da er det sannsynligvis andre årsaker til at man ikke går ned i vekt for øyeblikket.

Dessverre tar disse også til seg rådene om å spise mindre (jada, jeg har gitt de jeg også - og har i dag ikke helt oversikt over hvem jeg har gitt de til... men målet var altså de som har LITE de skal ned... )

Så kanskje jeg kan anbefale dette:
- Skaff deg mye kunnskap selv, les boka for retningen din opptil flere ganger, legg den bort og les igjen.
- Bruk google til å søke opp det du lurer på, les andre steder også enn bare forumet for å få litt balanse.
- Les "Bedre uten brød" av Lutz som kan lære deg mye om hvordan kroppen fungerer i praksis med og uten karbohydrater. Det gir bedre grunnlag for å bli kjent med sin egen kropp
- Lag egne tråder og spør. Tenk at svarene er tilpasset din egen situasjon, og ikke alltid direkte overførbar til andres situasjon og kropp
- Les andres tråder, plukk det som ser ut til å passe med deg i forhold til vekt/høyde, ønsket vekttap, sykdommer og ikke minst problem - feks vektstagnasjon, og ignorer resten. Spør heller spesifikt i egen tråd om du blir usikker.

Det aller viktigste er at de fleste skal være komfortabel med kostholdet, og har man mye overvekt - at man faktisk går ned i vekt. Det har vært veldig mange de siste mnd som ikke er overvektige (normal BMI) som har spurt vedrørende vekttap - og fokuset på de som faktisk trenger og gå ned pga helsa har blitt litt vekke.
Det å måtte ned FEM kilo fordi man ikke liker muffinstoppen sin, og det å måtte gå ned 30 kilo fordi overvekten faktisk gjør en syk - er to helt forskjellige ting. Jeg anbefaler alle og spise lavkarbo pga helsa, men ser at mange av disse normalvektige er veldig oppsatt på vekttap og går nesten i spinn om de ikke mister noen gram hver uke - og her blir det da mye fokus på partystoppere og kaloriinntak... og det er da slett ikke sikkert det er det som gjør at ei med 20 kilo pluss ikke får i gang fettforbrenningen...

Dette er et litt mer generelt hjertesukk etter snart to år aktiv deltakelse og observasjon her inne

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 16:03   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Nei, jeg spurte generelt, ikke spesifikt for meg. på denne tråden http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41642
men da er ikke det svaret jeg fikk riktigt. Greit å få klarlagt det iaffal, så jeg kan komme meg på rett kjøl.

Du bør lese hele tråden tror jeg... det er kun en som ga deg den anbefalingen på gram, og grunnlaget var nok for å få en riktig fordeling av karbo - protein - og fett. Svaret er forsåvidt "riktig" - men ment som et utgangpunkt og eksempel tror jeg.
Du kan fint spise mer kalorier - men med samme fordeling. Spiser du like mye fett i gram som proteiner får du ihvertfall en bedre PROSENTfordeling av næringsstoffene! Du kan fint spise enda mer fett også - så lenge du holder karbohydratene lave nok.
Ser jo hvor skummelt det kan være og gi nøyaktige anbefalinger i gram her

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 16:07   #18
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forvirret

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Du bør lese hele tråden tror jeg... det er kun en som ga deg den anbefalingen på gram, og grunnlaget var nok for å få en riktig fordeling av karbo - protein - og fett. Svaret er forsåvidt "riktig" - men ment som et utgangpunkt og eksempel tror jeg.
Du kan fint spise mer kalorier - men med samme fordeling. Spiser du like mye fett i gram som proteiner får du ihvertfall en bedre PROSENTfordeling av næringsstoffene! Du kan fint spise enda mer fett også - så lenge du holder karbohydratene lave nok.
Ser jo hvor skummelt det kan være og gi nøyaktige anbefalinger i gram her

Ahhhhh. takk for oppklaringen.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 19:15   #19
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Forvirret

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Det står maks 15 i boka, men som Gerd skriver, Torkild har selv kommentert

jeg ser jo at det begynner og bli litt vanskelig for alle her inne... man kan informere og tipse vedrørende de forskjellige retningene, men det er etterhvert mange som sliter med vektnedgang.... og da må man begynne å snakke om partystoppere, "gjøres alt riktig", spis mer, spis mindre, spise mer av det og mindre av annet, ikke spis, uff...... jeg kjenner jeg blir rent forvirret selv, alle "vektstagnasjons" rådene surrer også rundt i mitt hode

Problemet tror jeg delvis skyldes at flere og flere her inne er normalvektige men ønsker allikevel og gå ned i vekt... og det blir brukt mye tid på å hjelpe disse med et par kilo ned... disse rådene bør man ikke ta til seg om man har 10 kilo pluss i overvekt, da er det sannsynligvis andre årsaker til at man ikke går ned i vekt for øyeblikket.

Dessverre tar disse også til seg rådene om å spise mindre (jada, jeg har gitt de jeg også - og har i dag ikke helt oversikt over hvem jeg har gitt de til... men målet var altså de som har LITE de skal ned... )

Så kanskje jeg kan anbefale dette:
- Skaff deg mye kunnskap selv, les boka for retningen din opptil flere ganger, legg den bort og les igjen.
- Bruk google til å søke opp det du lurer på, les andre steder også enn bare forumet for å få litt balanse.
- Les "Bedre uten brød" av Lutz som kan lære deg mye om hvordan kroppen fungerer i praksis med og uten karbohydrater. Det gir bedre grunnlag for å bli kjent med sin egen kropp
- Lag egne tråder og spør. Tenk at svarene er tilpasset din egen situasjon, og ikke alltid direkte overførbar til andres situasjon og kropp
- Les andres tråder, plukk det som ser ut til å passe med deg i forhold til vekt/høyde, ønsket vekttap, sykdommer og ikke minst problem - feks vektstagnasjon, og ignorer resten. Spør heller spesifikt i egen tråd om du blir usikker.

Det aller viktigste er at de fleste skal være komfortabel med kostholdet, og har man mye overvekt - at man faktisk går ned i vekt. Det har vært veldig mange de siste mnd som ikke er overvektige (normal BMI) som har spurt vedrørende vekttap - og fokuset på de som faktisk trenger og gå ned pga helsa har blitt litt vekke.
Det å måtte ned FEM kilo fordi man ikke liker muffinstoppen sin, og det å måtte gå ned 30 kilo fordi overvekten faktisk gjør en syk - er to helt forskjellige ting. Jeg anbefaler alle og spise lavkarbo pga helsa, men ser at mange av disse normalvektige er veldig oppsatt på vekttap og går nesten i spinn om de ikke mister noen gram hver uke - og her blir det da mye fokus på partystoppere og kaloriinntak... og det er da slett ikke sikkert det er det som gjør at ei med 20 kilo pluss ikke får i gang fettforbrenningen...

Dette er et litt mer generelt hjertesukk etter snart to år aktiv deltakelse og observasjon her inne

Flott og lese! Man drukner nesten i gode råd her, og veldig mange råd spriker i alle retninger alt etter hvilken tråd man leser

Etter å ha lest ketolyseboka og Skaldemann sin bok og deler av Bedre uten Brød virket det hele ganske enkelt og greit, og logisk, og jeg satte i gang, ved godt mot. Mye mindre karbo og mye mer fett. Litt mer mosjon. Og et forum er jo vel og bra på mange måter. Mange herlige oppskrifter her blant annet!

Men forumet har skapt minst like mye stress og forvirring som oppklaring tror jeg, i mitt hode. Med unntak av noen tilsynelatende veldig erfarne (og fornuftige) medlemmer, som for eks du Nerthus, som virker veldig oppegående Jeg får holde meg til boka tror jeg, og la forum være forum. Blir stresset av å lese rådene her inne. Kanskje det er det som er partystopperen...?

Gikk ned ca 10 kg på 12 uker for to år siden, da helt uten både forum og bøker av noe slag, heller ikke med å veie mat, kun med en PT som anbefalte minimalt med karbs. Det var da vel og merke kombinert med steinhard trening.

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 20:52   #20
Kozemor
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 96
Kozemor er på en erverdig vei

Sv: Forvirret

Tusen takk for alle svar!
Engledans: Trådkuppet går helt fint!!
Nerthus: Kjempeinnlegg !

Jeg ser og kjenner jeg irriterer meg litt over alle disse "jeg går ikke ned" trådene. Spess når det er snakk om å gå ned 3-5 kilo... Trodde lavkarbo var vektregulerende og ikke en slankemetode (om dere skjønner hva jeg mener) Kroppen stopper på den vekten den trives best i selv, selv om det kanskje ikke er det idealet som hodet har.

Det er mye forvirring i dette forumet, og det tror jeg har noe med at det er blitt så utrolig stort. Det er mange rettninger, og folk er kanskje ikke helt klar over hvilken rettning de svarer på, og svarer i vei på noe som blir helt feil...

Er det noen som vet om noen gode forum som går på kun ketolyse, men som jeg slipper å betale for?

Selv veier jeg 102,2 kilo nå (veide 110 i september) og bør gå ned endel. Med 165 cm på sokkelesten så kan jeg vel trygt gå ned 20-30 kilo. I tillegg så har jeg som sagt fått diabetes type 2. Så man kan vel trygt si at et lavkarbokosthold er midt i blinken for meg.
Jeg startet på Grete Roede, noe som ikke passet for meg overhodet. All veiingen og registreringen gjorde at jeg datt ut, samt at blodsukkeret ikke var tilfredstillende.

Men ser jo nå at jeg kanskje burde ta noen stikkprøver i allefall, for å se om jeg har en grei fordeling på fett, karber og proteiner. Stixene viser i allefall ketose, og siden jeg ikke har noen andre symptomer på det så må jeg jo nesten stole på de.

Takk igjen for alle svar!
Rotete innlegg dette, men er litt sløva i huet etter et døgn med migrene :P

Kozemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravagansa Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forvirret IdaKristine Lavkarbo generelt 3 10-10-10 18:27
Forvirret e84 Spørsmål og svar 2 13-05-10 13:31
Forvirret ... Ninamor81 Spørsmål og svar 4 12-01-10 15:30
GB\GI - Forvirret Lindabtn Dr Lindbergs 7 29-02-08 21:18
Forvirret villebill Ketolysekuren 15 06-05-07 11:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no