Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Fersk nybegynner

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-03-12, 11:40   #1
Sax
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Stavanger
Innlegg: 11
Sax er på en erverdig vei

Fersk nybegynner

Hei alle sammen og takk for et fantastisk forum!

Jeg har lenge slitt med overvekt og ramlet sist søndag innom forumet her. Jeg bestemte meg for at når mandagen kom skulle jeg starte på lavkarbo. Jeg leste en del om hva jeg kunne spise og hva jeg ikke burde spise. Jeg har som mål å gå ned 30+

Kort oppsummert så har ukesmenyen bestått av:
Frokost: Stekt egg og bacon, omelett og laks eller tunfisk.
Lunch: Tunfisk
Middag: Grønnsakssuppe med kjøtt eller biff og tomat.
Kvelds: Tunfisk

Jeg har i tillegg drukket 2-3 ”shots” med olivenolje.
Og så har jeg tatt tabletter med calcium, megnesium, zinc og vitamin D

Jeg drikker opp mot 2 vann daglig og har kuttet ut kaffi.

På tirsdag/onsdag så kjente jeg lett hodepine, men det gikk over på torsdag.
Jeg kjøpte også ketostix og har vært i ketose siden onsdag.

Jeg teller ikke, men ser ut i fra menyen min at jeg får i meg minimalt med karbo.

Så til spørsmålene:
1. Trenger man karbohydrater i det hele tatt eller er det OK om man ligger på tilnærmet 0?

2. Jeg har lest at andre er bekymret for om de får i seg nok fett. Vil olivenolje ”shots” være nok eller bør jeg finne andre fettrike kilder?

3. Jeg drakk i går en flaske rødvin(den virket bedre/mer enn hva som er vanlig), sammen tapas(spansk: oliven, ost og skinke) og masse vann. Når jeg i dag sjekket ketostixen var den fremdeles mørk. Vil det da bety at jeg fremdeles er i ketose og at fettforbrenningen starter så snart alkoholen er ute av kroppen?

Sax er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 12:00   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fersk nybegynner

håper du vil lese masse fremover.
Skaldemann har en bok der han skriver om kosthold nærmest fri for karbohydrater.
Du kan godt spise sånn men få i deg noen grønnsaker som vokser over jorda.
Du kan godt være i ketose selv om du har drukket alkohol.
Du behøver ikke shotte olje, du kan spise fet mat.
Om jeg var deg ville jeg lånt bøkene til skaldemann, f.eks GI null, og torkil andersens ketolysekursen på biblioteket. Du kan også lese om atkins på atkins.com med en gradvis økning av karbohydratinntaket. På skaldemann og ketolyse holder man inntaket lavt til man er nær målet.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 13:42   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fersk nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Sax, her.

Hei alle sammen og takk for et fantastisk forum!

Jeg har lenge slitt med overvekt og ramlet sist søndag innom forumet her. Jeg bestemte meg for at når mandagen kom skulle jeg starte på lavkarbo. Jeg leste en del om hva jeg kunne spise og hva jeg ikke burde spise. Jeg har som mål å gå ned 30+

Kort oppsummert så har ukesmenyen bestått av:
Frokost: Stekt egg og bacon, omelett og laks eller tunfisk.
Lunch: Tunfisk
Middag: Grønnsakssuppe med kjøtt eller biff og tomat.
Kvelds: Tunfisk

Du spiser ekstremt magert etter min mening. Tunfisk har ikke særlig fett i seg i det hele tatt (selv om du sannsynligvis har valgt den i olje?), grønnsaksuppe heller ikke, kjøtt eller biff har også lite fett om du ikke har valgt marmorert kjøtt.
Uten grønnsaker i særlig grad blir dette en protein/lavkalorikur som kan bli vel tøff både mentalt og fysisk over tid... Du må gjerne "shotte" olivenolje om du liker det, men det føles vel ikke som en naturlig del av et kosthold?

Sitat:

Jeg har i tillegg drukket 2-3 ”shots” med olivenolje.
Og så har jeg tatt tabletter med calcium, megnesium, zinc og vitamin D

Jeg drikker opp mot 2 vann daglig og har kuttet ut kaffi.

På tirsdag/onsdag så kjente jeg lett hodepine, men det gikk over på torsdag.
Jeg kjøpte også ketostix og har vært i ketose siden onsdag.

Jeg teller ikke, men ser ut i fra menyen min at jeg får i meg minimalt med karbo.

Så til spørsmålene:
1. Trenger man karbohydrater i det hele tatt eller er det OK om man ligger på tilnærmet 0?

Du kan i en periode ligge på tilnærmet 0 i kh inntak men da må du virkelig øke på fettinntaket ditt! Skaldeman vil være mest likt 0 i kh-inntak, dvs den delen som går på 50+ i overvekt.
Kutter du karbohydratene og spiser så lite fett som du gjør - hvor hadde du tenkt kroppen skulle hente energi? Du må hjelpe den litt ved å innta godt med fett også - spesielt med så lavt kh-inntak.
Proteiner er ikke energikilde - men byggeklosser for kroppen, og det er tungt for kroppen og over tid måtte gjøre om proteiner til energi.

Sitat:

2. Jeg har lest at andre er bekymret for om de får i seg nok fett. Vil olivenolje ”shots” være nok eller bør jeg finne andre fettrike kilder?

Du bør variere fettkildene dine, da kroppen har behov for forskjellige typer fett. Spis fete proteinkilder som laks, ørret, makrell og velg marmorert kjøtt. Kjøttdeig er fint. Legg til avokado, majones, rømme, fløte, olje og ordentlig smør som en del av kostholdet ditt. Du trenger ikke drukne maten da fett er svært energirikt, men sørg for at jo magrere du spiser (eks grønnsakssuppe), jo mer fett har du attåt. Laks som er feit i seg selv trenger du ikke legge til SÅ mye.

Sitat:

3. Jeg drakk i går en flaske rødvin(den virket bedre/mer enn hva som er vanlig), sammen tapas(spansk: oliven, ost og skinke) og masse vann. Når jeg i dag sjekket ketostixen var den fremdeles mørk. Vil det da bety at jeg fremdeles er i ketose og at fettforbrenningen starter så snart alkoholen er ute av kroppen?

Ketostixen sier bare en ting - og det er om det er "nok" ketoner i urinen til at stixen skal vise utslag. Mørk farge kan bety flere ketoner enn lysere, men dette er ikke viktig. Mange faktorer kan bidra til både utslag og ikke utslag. Hvis jeg hadde vært deg, ville jeg fokusert på å spise mer variert, holde kh-inntaket lavt og spise nok fett.

Jeg anbefaler sterkt at du finner deg en retning og leser deg opp - som du da følger strikt over litt tid. Dette fordi det er alltid fare for å gjøre feil om man ikke har den store oversikten over hvordan man skal spise på lavkarbo
For lite kh og fett vil si et kosthold basert på proteiner som rett og slett er usunt over tid.

Sjekk ut skaldemans bøker i første omgang Personlig skulle jeg ønske du valgte å legge til grønnsaker i varierte former til alle måltidene dine - dette fordi det ligger veldig mye god NÆRING i disse som du ikke vil få fra resten av maten du spiser.
Jeg er også skeptisk til å ta kosttilskudd på egen hånd, ketolyse-tablettenes sammensetning er tilpasset et ketogent kosthold og jeg mener de i større grad kan anbefales enn at man velger på egen hånd. Generelt bør man også ha konstatert lavere verdier vha blodprøver før man spiser masse tilskudd.

Du skal ned mange kilo, det kan bli tøft mentalt om du skal spise så ensidig over lang tid. Lavkarbo betyr et enormt utvalg i matvarer, så les deg opp, sjekk matvaretabellen og varier maten din jevnlig så du ikke går lei!

Det er mye å sette seg inn i starten, jeg kan kanskje framstå som litt streng i kommentaren til deg, men det er bare fordi jeg bryr meg om at du og kroppen din skal ha det bra på et lavkarbokosthold som også helsemessige er SUNT!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 15:57   #4
Sax
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Stavanger
Innlegg: 11
Sax er på en erverdig vei

Sv: Fersk nybegynner

Hei begge to!

Takk for konstruktive svar!


Jeg tror grunnen til at jeg helt kutter kh nå i begynnelsen er nettopp det at jeg ikke er så flink på å regne ut det daglige inntaket. Jeg er sikkert også redd for at jeg skal gå ut av ketose. Etter hvert er planen å sette seg skikkelig inn i dette. Jeg har trålet sidene her, spesielt ”nybegynner siden” med mange interessante linker og lesestoff .

Jeg velger tunfisk i olje, marmorert kjøtt og bruker vanlig ”norsk” smør, men jeg kan nok bli flinkere til å finne varierte fettkilder etter hvert.

Jeg har alltid tenkt at jeg ikke klarer meg uten brød. Spesielt frokostskiva har alltid vært en av de tingene jeg verdsetter høyt. Men hvis det er slik at litt kh er ok så kan jeg muligens ha en skive til frokost?

Jeg bor for tiden i England og det var lite å finne av lesestoff i bokhandleren om dette emnet. En god del om slanking, men lite om lavkarbo.
Det positive med England er at det er stort utvalg av mat og prisene er lave. Det negative er at som student så er pubkulturen også veldig fristende.



Det gjør ingenting om du er litt streng Nertus. Det at jeg aldri har vært streng mot meg selv når det gjelder ernæring er vel en av grunnene til at jeg sitter å skriver her nå

Sax er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 16:19   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fersk nybegynner

Nei ikke spis brød, det er det siste du velger av karbokilder. Bak brød selv med nøttemel. Kokosmel gir finbakst et godt resultat, mandelmel, peanøttmel og hasselnøttmel funker også. Og bruk også frø i om du liker det. Se i oppskriftene her inne. Om du er redd karbo kan du spise grønnsaker med mindre enn 5 g karbo pr 100 g.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 11:12   #6
synsegulla
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 575
synsegulla har en fantastisk aura rundt segsynsegulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fersk nybegynner

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39103 Den linken er til en liste over hva som er lurt å ha i frys/skap/kjøleskap. Den har jeg stor glede av. Jeg begynte også på ketolyse forrige uke og liker det godt. Lykke til

__________________




Følg min vei ned i vekt på bloggen min synsegulla.wordpress.com
synsegulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse på vei mot paleo Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 11:22   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fersk nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Sax, her.

Hei begge to!

Takk for konstruktive svar!


Jeg tror grunnen til at jeg helt kutter kh nå i begynnelsen er nettopp det at jeg ikke er så flink på å regne ut det daglige inntaket. Jeg er sikkert også redd for at jeg skal gå ut av ketose. Etter hvert er planen å sette seg skikkelig inn i dette. Jeg har trålet sidene her, spesielt ”nybegynner siden” med mange interessante linker og lesestoff .

Jeg velger tunfisk i olje, marmorert kjøtt og bruker vanlig ”norsk” smør, men jeg kan nok bli flinkere til å finne varierte fettkilder etter hvert.

Jeg har alltid tenkt at jeg ikke klarer meg uten brød. Spesielt frokostskiva har alltid vært en av de tingene jeg verdsetter høyt. Men hvis det er slik at litt kh er ok så kan jeg muligens ha en skive til frokost?

Jeg bor for tiden i England og det var lite å finne av lesestoff i bokhandleren om dette emnet. En god del om slanking, men lite om lavkarbo.
Det positive med England er at det er stort utvalg av mat og prisene er lave. Det negative er at som student så er pubkulturen også veldig fristende.



Det gjør ingenting om du er litt streng Nertus. Det at jeg aldri har vært streng mot meg selv når det gjelder ernæring er vel en av grunnene til at jeg sitter å skriver her nå



Jeg anbefaler lavkarbo på 3 minutter som jeg linker til i signaturen min, da slipper du å stresse sånn med kh-regningen! Enkle tommelfingerregler - to sider - som du kan henge på kjøleskapsdøra fram til du får kunnskapen mer inn i fingrene

Anbefaler IKKE vanlig brød i første omgang. Du skal ned mye i vekt, og brød - selv med bare en skive om dagen - VIL kunne påvirke blodsukkeret ditt i feil retning - trigge utskillelse av insulin - og bremse opp fettforbrenningen. (og da er hele poenget med å spise lavkarbo vekke...)

Velg heller å bake selv som Yrla foreslår, om du MÅ ha brødskive.

Den første måneden ville jeg uansett holdt meg unna ALT av brødmat. Det tvinger fram kreativitet og fantasien OG lærer deg at du MÅ ikke ha brød! Det vil gi kjempegode lunsjer og frokoster som du ikke hadde tenkt på i utgangspunktet. Tenk deg et gedigent koldtbord der du kan spise så godt som ALT - unntatt brødet. Jeg er fan av røykelaks og eggerøre til frokost/lunsj. Rema har rimelige pakker med røykelaks så det trenger ikke bli så dyrt. Jeg lager også en del eggesalat med majones/CF som dressing, med gressløk, purre og kruspersille i, og med mange kokte egg! Blander av og til i hakket spekeskinke for litt mer smak. Salater kan du lage av det meste, kylling, biffkjøtt, reker mm. Jeg elsker å blande i små biter av oliven, LITT soltørket tomat, knust fetaost og lager dressing av en god olje og eddik på toppen.

Ellers kan du feks finne deg gode salater du kan "pakke inn" pålegget i istedet for brød. Glimrende i taco-situasjoner også

Middagsrester er eminent frokost/lunsj Stekt egg og bacon er glimrende, men du vil se etterhvert at du kan gå ganske lei... jeg spiser stort sett stekt egg og bacon på søndagmorgen (kanskje) - ellers bruker jeg egg i andre varianter siden egg er et perfekt lavkarbomåltid helt alene

Ikke vær så streng mot deg selv når det gjelder ernæringsinntaket fram til nå. Jeg var "ekspert" på lavkalorislanking, med Grete Roede i bakhånd. Jeg kunne på rams kalorinnholdet i den vanligste maten. Fulgte myndighetenes råd til punkt og prikke. Men så lenge disse rådene i stor grad nå er bevist basert på sviktende grunnlag, forklarer det at det hjelper ikke om man gjør alt rett etter reglene - så lenge reglene ikke er basert på den hele og fulle sannhet...

Lær deg om næringsstoffene, og hva kroppen MÅ ha av næring. Min nye favoritt er den nye bloggen til Vegard Lysne www.friskogfunksjonell.no - der du i detalj får lære om næringsstoffene og hvordan kroppens metabolisme fungerer. Han er ernæringsstudent, og har (heldigvis) tilpasset stoffet så man kan forstå det uten å ha tatt de samme fagene Jeg tror at om man tenker HELSE først - får igjen balansen som forsvant - så vil også vekta etterhvert forbedre seg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 13:36   #8
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Fersk nybegynner

En daglig høykarbo brødskive, kombinert med noe som likner på ketolyse-mat, kommer til å gjøre dette til en fetekur og ikke en slankekur, for å sette det litt på spissen. I beste fall hindre vektnedgang.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fersk fancyface84 Induksjonen 2 01-10-10 20:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no