Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-02-10, 16:28   #1
Poca
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 20
Poca er på en erverdig vei
Exclamation

Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Var en tur ute i går og spurte bartenderen om han hadde en rødvin med lite sukker i. Han syntes det var et rart spm så forklarte at jeg går på Atkins og må passe meg for sukker. Han sa han ville spørre sin kvinnelige kollega. Hun virket veldig målbestemt når hun valgte vin og helte i glasset så jeg følte meg trygg på at hun hadde peiling.. Dvs helt til jeg så at hun hadde noe annet oppi glasset mitt og rørte rundt. Jeg spurte henne hva hun hadde hatt oppi vinen min og fikk til svar et par skjeer med sukker!!

Hun var svensk og hadde bare fått med seg at kollegaen sa lite sukker og trodd jeg ville ha litt sukker i rødvinen!? Heldigvis fulgte jeg med og unngikk å få i meg sukkebomben....

Men hva gjør dere andre når dere skal kjøpe vin ute? Finnes det noen safe viner som er gjenganger på de fleste steder?

Poca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:41   #2
nomma
Seniormedlem
 
nomma sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 51
Innlegg: 1.942
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Opprinnelig lagt inn av Poca, her.

Var en tur ute i går og spurte bartenderen om han hadde en rødvin med lite sukker i. Han syntes det var et rart spm så forklarte at jeg går på Atkins og må passe meg for sukker. Han sa han ville spørre sin kvinnelige kollega. Hun virket veldig målbestemt når hun valgte vin og helte i glasset så jeg følte meg trygg på at hun hadde peiling.. Dvs helt til jeg så at hun hadde noe annet oppi glasset mitt og rørte rundt. Jeg spurte henne hva hun hadde hatt oppi vinen min og fikk til svar et par skjeer med sukker!!

Hun var svensk og hadde bare fått med seg at kollegaen sa lite sukker og trodd jeg ville ha litt sukker i rødvinen!? Heldigvis fulgte jeg med og unngikk å få i meg sukkebomben....

Men hva gjør dere andre når dere skal kjøpe vin ute? Finnes det noen safe viner som er gjenganger på de fleste steder?

HA-HA, måtte bare le av denne: språk missforståelser, hvis du hadde vært svensk og virkelig ønsket sukker i din så hadde du kommet til å bedt om; "ett glass Rødvin med lite sukker, takk".
(oversatt til norsk: "ett glass rødvin med litt sukker takk!. )

så pass dere for svenske servitører

__________________
Ho Nomma



"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:48   #3
Tulip73
Medlem
 
Tulip73 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Nordland
Alder: 50
Innlegg: 86
Tulip73 er på en erverdig vei

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Hvis jeg har forstått det riktig så skal vi be om en tørr rødvin, eller en med liten sødme. Altså en rødvin som er lite søt.

Men hvis man er ute på byen og bare skal ha ett glass, får man gjerne husets rødvin, og det kan være hva som helst.

__________________


Tulip73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:52   #4
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Ja, tørre rødviner er som regel safe
Thihi, vin med sukker... Må jo bli som saft!

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 17:29   #5
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Jeg vet ikke hvor mange glass vin dere pleier å helle i dere på byen (er det snakk om veldig mange, så er det greit å være på vakt), men i den store sammenheng mener jeg det har lite å si om du av og til tilfeldigvis drikker en rødvin med et litt høyere sukkerinnhold enn vanlig.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 17:46   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Enig med mannen over. Jeg bryr meg ikke om det når jeg kjøper vin når jeg er på byen. Nå drikker jeg kun rødvin ute, og det er svært sjelden at rødviner har noe mer enn fem seks gram restsukker i seg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 17:53   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

det er svært sjelden at rødviner har noe mer enn fem seks gram restsukker i seg.

Med mindre de serveres av svenske bartendere obviosly!

Men jeg har faktisk kommet over viner med opp til 12-13g på polets lister. Men de er som regel så søte at man ikke orker mer enn ett glass uansett.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 18:24   #8
Bolletryne
Juniormedlem
 
Bolletryne sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Nordaførr
Alder: 52
Innlegg: 18
Bolletryne er ny på veien

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men jeg har faktisk kommet over viner med opp til 12-13g på polets lister. Men de er som regel så søte at man ikke orker mer enn ett glass uansett.

Vet ikke om jeg kan være helt enig med deg her. Finnes en veeeldig god spanjol som ikke er spesielt fyldig eller fruktig etter merkingen fra polet, men som inneholder 18 g/l... Ikke noe problem å drikke en liter av denne

__________________



Start Ketolyse 11.05.09 Lindberg-inspirert lavkarbo fra 06.11.09.
Bolletryne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 18:28   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Opprinnelig lagt inn av Bolletryne, her.

Vet ikke om jeg kan være helt enig med deg her. Finnes en veeeldig god spanjol som ikke er spesielt fyldig eller fruktig etter merkingen fra polet, men som inneholder 18 g/l... Ikke noe problem å drikke en liter av denne

Da har vi nok veldig forskjellig smak i vin Men hva er navnet på denne?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 18:48   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Tyske viner inneholder ofte mer sukker enn vin fra andre land. Holder meg konsekvent unna dem. Jeg drikker stort sett bare italienske viner når jeg er på byen, da vet jeg at sukkernivået er stort sett lavt. Men som photo og en herremann sier, det er snakk om sååå lite sukker at det spiller ingen rolle, men mindre det er El Copero som er spansk og inneholder 18 gram sukker/liter.

Jeg snakket forresten i går med en mann på polet om restsukker i vin. Han sa at uansett hvom mye sukkerinnhold de fikk oppgitt på varedeklarasjonen kunne det likavel variere mellom 1-omtrent 15 gram... Selv om det eksempelvis stod 4 gram på deklarasjonen..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 18:49   #11
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Da har vi nok veldig forskjellig smak i vin Men hva er navnet på denne?


Sikkert El Copero

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 18:52   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Sikkert El Copero

OK, i følge aperitif.no har den "syltetøyaktig duft", så da må man bare ligge unna viner som lukter syltetøy

http://www.aperitif.no/index.db2?id=2970

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 18:56   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

OK, i følge aperitif.no har den "syltetøyaktig duft", så da må man bare ligge unna viner som lukter syltetøy

http://www.aperitif.no/index.db2?id=2970

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 20:39   #14
A-p-o-c
Medlem
 
A-p-o-c sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 65
A-p-o-c er på en erverdig vei

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Hi hi, med svensk som morsmål selv, skjønner jeg godt at servitrisen trodde du ville ha "lite socker" i vinen din! "Litt" og "lite" er vanskelig i begynnelsen, detsamme med ordet "rar" - der kan det også bli mange misforståelser!

__________________


A-p-o-c er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ketolyse nå i starten... Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 21:14   #15
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Hmmm. Hva om du hadde hatt diabetes eller noe?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 21:15   #16
Poca
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 20
Poca er på en erverdig vei

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Er det vanlig å ha sukker i rødvin i sverige da kanskje? Hehe.. Har hørt at noen bruker sukker i hvitvin, men aldri i rød...

Er nå bare glad jeg bestilte i baren og fulgte litt med i stedet for å bestille hos servitør.. Men jeg våget ikke kjøpe mer etterpå

Så Italiensk kan være veien å gå når man er ute da altså.. Tar også med meg tipset om tørr og sødme

Poca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-02-10, 19:43   #17
linesol
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 10
linesol er på en erverdig vei

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Kjøper som regel tørr hvitvin, så er jeg på den sikre siden.

linesol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomp. Svar med sitat
Gammel 13-02-10, 20:41   #18
Krizzi
Medlem
 
Krizzi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 101
Krizzi er på en erverdig vei

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg snakket forresten i går med en mann på polet om restsukker i vin. Han sa at uansett hvom mye sukkerinnhold de fikk oppgitt på varedeklarasjonen kunne det likavel variere mellom 1-omtrent 15 gram... Selv om det eksempelvis stod 4 gram på deklarasjonen..

Merkelige greier, det du har fått opplyst.
Jeg har spurt ansatte på polet flere steder i landet.(reiser en del) Ingen hadde hørt om så store variasjoner som du har fått opplyst.
Flere nevnte at for personer med diabetes var det viktig å få rett informasjon ang sukkerinnholdet.
Kan det være noen misforståelser her ?

__________________


Krizzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 01:02   #19
SuperMamma
Medlem
 
SuperMamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 59
SuperMamma er på en erverdig vei

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Jeg TROR Lindeman Early Harvest vinene skal ha ganske lite sukker.
De markedsføres i utlandet som kalorisvake viner pga lavt sukker.

__________________


SuperMamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Startet med Ketolyse, nå generelt vedlikehold og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 01:50   #20
Krizzi
Medlem
 
Krizzi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 101
Krizzi er på en erverdig vei

Sv: Farlig å kjøpe rødvin ute ...

Opprinnelig lagt inn av SuperMamma, her.

Jeg TROR Lindeman Early Harvest vinene skal ha ganske lite sukker.
De markedsføres i utlandet som kalorisvake viner pga lavt sukker.

Ifølge vinmonopolet har den rødvinen de har et sukkerinnhold på 2,10 g/l
mens hvitvinen har et sukkerinnhold på 6,80 g/l

__________________


Krizzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
rødvin, sukker


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Rødvin Gabben Generell diskusjon 3 06-09-11 00:00
Rødvin Torleiv Ketolysekuren 13 14-02-09 16:59
Gravid, hva er farlig, hva er ikke farlig? Forvirra ... KatjaBlå Kosttilskudd 3 25-01-09 01:24
Rødvin hildabakk South Beach 5 25-06-06 21:25
Rødvin Lillemor Lavkarbo generelt 3 27-04-05 09:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no