Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Et spørsmål for papsen min

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-02-10, 14:07   #1
Smiley123
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 18
Smiley123 er på en erverdig vei

Et spørsmål for papsen min

Faren min har prøvd seg på lavkarbo kosthold i det siste, litt lenger enn meg, tror han har holdt på litt sånn til og fra i tre, fire uker. Han er i 50årene og sterkt overvektig, og alt fettet sitter på magen. Han har typisk "9-måneder-gravid"kul, men ser du ham bakfra ville du aldri tro at han var overvektig.

Han har prøvd å slanke seg på ulike måter før, kutte søtsaker og fett, gå på suppedietter, spise slankepiller... og det som skjer hver gang er at magen består, men han mister fett på lår og rumpe, der han definitivt ikke trenger å miste noe. Når han har holdt på en stund kan man ( i følge ham og mamma, har ikke sett etter selv) se bena i lårene slik at han ser helt underernært ut. Men magen er på plass.

Nå har han som sagt begynt med en slags lavkarbolivsstil (veldig lite potet, pasta, brød og sukker) og det samme skjer igjen, fettet forsvinner på "feil" sted. Han blir så demotivert av dette, han mister jo mange kilo raskt men ikke slik han vil. Jeg tror han vil gi opp alle forsøk på vekttap snart. Som han selv sier "Jeg får jo bare rar fasong av dette".

Noen som har noen råd/tips jeg kan gi videre? Trist å se at han prøver hardt og ikke får de resultatene han vil...

Smiley123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 14:16   #2
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Et spørsmål for papsen min

*sukk*

Tenk om det var så enkelt å "punktslanke" seg.... men det er det altså ikke. Tror tipset er at han ikke skal gi opp så fort jeg - og at det man regner som "problemområder" vil etterhvert også forsvinne.

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 14:33   #3
Smiley123
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 18
Smiley123 er på en erverdig vei

Sv: Et spørsmål for papsen min

Det er det jeg har sagt til han til nå, at han må prøve litt til o.s.v. Men han klager på at buksene detter av ham.

Smiley123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 14:34   #4
Lillebille
Medlem
 
Lillebille sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kongsvinger
Innlegg: 181
Lillebille er på en erverdig vei

Sv: Et spørsmål for papsen min

Mannen min og jeg har holdt på i snart 6 måneder, og magen hans er like diger som da vi begynte..

Lillebille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 14:40   #5
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Et spørsmål for papsen min

Trener han noe da?

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 14:43   #6
Lillebille
Medlem
 
Lillebille sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kongsvinger
Innlegg: 181
Lillebille er på en erverdig vei

Sv: Et spørsmål for papsen min

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg, her.

Trener han noe da?

Han trener svært lite, siden han har en hofte som skal skiftes ut og dermed har store smerter. Men vi hadde jo håpet at lavkarbo/ketolyse kostholdet skulle hjelpe mer på vekten (og magen) enn det har gjort..

Lillebille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 14:46   #7
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Et spørsmål for papsen min

Insulin har mye større effekt i mageregionen enn andre steder på kroppen, og derfor vil insulinforstyrrelser gjøre det vanskeligere å bli kvitt. Men det jevner seg ut. Magefett er også mye farligere enn annet kroppsfett, fordi det også legger seg på innsiden, rundt hjerte, lever, nyrer og fordøyelsessystemet. Fettet i seg selv er ikke farlig, men den underliggende årsaken og følgeproblemene er verre.

Det vil garantert jevne seg ut over tid. Jeg hadde selv temmelig stor mage, men nå er den helt borte. Ingen som kjenner meg husker at jeg hadde det en gang, og får like mye sjokk når de ser gamle bilder av meg nå, som om de hadde sett dagens bilder av meg før. Jeg så resultater andre steder på kroppen før det løsnet på magen. Men når det først løsnet, gikk det raskt.

Så be ham gi det tid. Det går seg helt sikkert til.

  Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 15:24   #8
BobBob
Juniormedlem
 
BobBob sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Innlegg: 48
BobBob er ny på veien

Sv: Et spørsmål for papsen min

Bare et lite spørsmål. Du sier veldig lite potet, pasta, brød sukker etc. Dersom han skal være på lavkarbo er det vel ingenting av dette som skal spises? Ellers er jeg redd det er som alle nevner her tålmodighet som gjelder. For mitt vedkommende er det ansiktet som blir tynt først. Veldig irriterende når det er magen som er plagsom, men den kommer!

__________________
BobBob er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 15:25   #9
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Et spørsmål for papsen min

Han har typisk magefett-problem. The belly-fat diet passer nok han. Det er i hovedsak middelhavskost hvor man spiser essensielt fett til hvert måltid.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 15:37   #10
Smiley123
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 18
Smiley123 er på en erverdig vei

Sv: Et spørsmål for papsen min

Sitat:

Trener han noe da?

Han går turer og sånn. Både i nabolaget og lengre fjellturer. Men er ikke noen treningsfrik nei...

Sitat:

Bare et lite spørsmål. Du sier veldig lite potet, pasta, brød sukker etc. Dersom han skal være på lavkarbo er det vel ingenting av dette som skal spises?

Jojo, men det er nå hans valg. Og kiloene raser så tror ikke han vil gi opp de tingene med det første. Tror ikke han har bestemt seg for å følge noe spesielt opplegg, lest noe e.l. men bare kuttet ned på en del ting som han har hørt ikke er bra.

Sitat:

Han har typisk magefett-problem. The belly-fat diet passer nok han. Det er i hovedsak middelhavskost hvor man spiser essensielt fett til hvert måltid.

Hm, interessant, det skal jeg sjekke ut.

Smiley123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 15:57   #11
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et spørsmål for papsen min

Jeg tenker umiddelbart at noe av magestørrelsen kommer av at han er oppblåst. Han burde kutte ut mel, gjær og sukker fullstendig en periode og se om han ikke minsker litt i omkrets.

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 16:22   #12
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Et spørsmål for papsen min

Om han har sånn knallhard, 14måndergravid-mage ville jeg også fått han til å sjekke om han har nyreproblemer. Jeg har en onkel som har sånn mage og det er fordi han har diabetes+nyreproblemer. Den er litt kronisk fordi om man trykker på den så kjennes det ut som det kun er en ballong, oppblåst og det er tomt inni

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 16:34   #13
Smiley123
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 18
Smiley123 er på en erverdig vei

Sv: Et spørsmål for papsen min

Han har vært til mange legesjekker p.g.a størrelsen og de sier han har veldig god helse for å ha så høy BMI, så tror ikke nyrene feiler noe, det ville vel blitt oppdaget? Han har ingen problemer i forhold til blodsukker, kolesterol og sånn (som moren min har).

Har nå lest litt om Belly Fat-greiene, virker veldig "omvendt" av lavkarbo (hvis jeg har funnet den rette dietten)? Men det gjør kanskje ikke noe? Kjøtt med minst mulig fett, planteoljer, og 35% karbo?

Smiley123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 18:34   #14
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Et spørsmål for papsen min

Opprinnelig lagt inn av Smiley123, her.

Han har vært til mange legesjekker p.g.a størrelsen og de sier han har veldig god helse for å ha så høy BMI, så tror ikke nyrene feiler noe, det ville vel blitt oppdaget? Han har ingen problemer i forhold til blodsukker, kolesterol og sånn (som moren min har).

Har nå lest litt om Belly Fat-greiene, virker veldig "omvendt" av lavkarbo (hvis jeg har funnet den rette dietten)? Men det gjør kanskje ikke noe? Kjøtt med minst mulig fett, planteoljer, og 35% karbo?

Belly Fat diett høres ut som Grete Rode... Men, kanskje faren din har insulinresistens, og derfor tåler svært lite karbohydrater? Kanskje han burde være litt mer streng på karbene og spise mer fett?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 18:49   #15
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Et spørsmål for papsen min

Blir han ikke mindre over magen i det hele tatt?
Har han målt seg?

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 18:59   #16
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Et spørsmål for papsen min

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Belly Fat diett høres ut som Grete Rode...

Jeg tenkte det, men sa det ikke

30% karbohydrat mot magefett er som å slukke brann med frityrolje.

  Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 19:14   #17
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Et spørsmål for papsen min

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Belly Fat diett høres ut som Grete Rode...

Så om det på....ehhh...Dr.Phil eller Legene trooor jeg det var, det var visst godt forsket på og en veldokumentert metode som visstnok fungerte. Det også

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 19:37   #18
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Et spørsmål for papsen min

Alkohol? Det kan blåse opp magen masse, spesielt øl. Med mye inntak av alkohol så er det typisk med tynne ben og stor mage. Uten at jeg vet noe om faren din sitt alkohol-inntak!

Kutte enda mer ned på karbohydrater. Uansett vil det ta litt tid før hormonene får justert seg og fettet blir omfordelt. Men det VIL skje, bare gi tid.
Sniker det seg inn karbohydrater her og der? Feks besøk hos andre (kaker, smørbrød, vaffler) Farsemat, blandingsprodukter, halvfabrikata? "Unne" seg noe litt for ofte? Skeier man ut tar det jo tross alt to-tre dager før kroppen er normalisert.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 19:39   #19
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Et spørsmål for papsen min

ps. Flott at faren din tør forsøke noe nytt! Er mange som tviholder på gamle "sannheter". Min far tror han spiser såå sunt og lurer på magen sin. For han spiser jo brød til 3 av fire måltider. Øl titt og stadig. Kaker etc. for å unne seg.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 22:34   #20
Smiley123
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 18
Smiley123 er på en erverdig vei

Sv: Et spørsmål for papsen min

Sitat:

Så om det på....ehhh...Dr.Phil eller Legene trooor jeg det var, det var visst godt forsket på og en veldokumentert metode som visstnok fungerte.

Kan jo godt være det funker...er visst så mye forskjellig som kan funke på folk . Kan lese litt mer om det.

Sitat:

Blir han ikke mindre over magen i det hele tatt?
Har han målt seg?

Det vet jeg ikke, egentlig, men jeg tror ikke han er blitt noe mindre der. Hvis han går inn for å slanke seg så går han ned flere buksestørrelser men ingen skjortestørrelser...

Sitat:

Alkohol? Det kan blåse opp magen masse, spesielt øl. Med mye inntak av alkohol så er det typisk med tynne ben og stor mage. Uten at jeg vet noe om faren din sitt alkohol-inntak!

Han er avholds men drikker en del alkoholfritt øl, kan det bety noe?

Sitat:

Sniker det seg inn karbohydrater her og der? Feks besøk hos andre (kaker, smørbrød, vaffler) Farsemat, blandingsprodukter, halvfabrikata? "Unne" seg noe litt for ofte? Skeier man ut tar det jo tross alt to-tre dager før kroppen er normalisert.

Meget mulig at disiplinen ikke er på topp (ikke at det gjelder nooooen andre i familien så klart...) men han har gått ned mange kilo, sier han. Bare på feil sted. Så noe gjør han riktig.

Sitat:

Men, kanskje faren din har insulinresistens, og derfor tåler svært lite karbohydrater? Kanskje han burde være litt mer streng på karbene og spise mer fett?

Er det noe legen kan finne ut av? Kan jo være...

Sitat:

s. Flott at faren din tør forsøke noe nytt! Er mange som tviholder på gamle "sannheter".

Ja han er vel åpen for hva som helst bare det hjelper...

Smiley123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 23:08   #21
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Et spørsmål for papsen min

Opprinnelig lagt inn av Smiley123, her.


Han er avholds men drikker en del alkoholfritt øl, kan det bety noe?

Meget mulig at disiplinen ikke er på topp (ikke at det gjelder nooooen andre i familien så klart...) men han har gått ned mange kilo, sier han. Bare på feil sted. Så noe gjør han riktig.

Vel...øl blir av enkelte kalt flytende brød, så ja, jeg tror det kan bety noe.
Like mye karbo i alkoholfritt som i vanlig øl. (med mindre han drikker LITE øl, altså ikke LITE som i liten mengde. LITE øl = øl med mindre karbo i)

Sammenfattet så har du fortalt:
Han spiser potet, pasta, brød og sukker, veldig lite
Han drikker en del alkoholfritt øl
Meget mulig at disiplinen ikke er på topp.

Han sier at han har gått ned flere kilo....
Spør han hva han mener med flere kilo, og spør han hvor mye karbo han egentlig får i seg.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 23:28   #22
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Et spørsmål for papsen min

Hei,
Mannfolkvennlig lavkarbo informasjon, http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf i tillegg så er Skaldemann også veldig mannfolkvennlig lesning.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 23:30   #23
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Et spørsmål for papsen min

Og kanskje printe ut lavkarbo på 3 minutter-brosjyra til han?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 10:01   #24
Smiley123
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 18
Smiley123 er på en erverdig vei

Sv: Et spørsmål for papsen min

Kanskje ikke så dumt - sammen med noe om hvor farlig for mye magefett kan være, kanskje. Ikke at han ikke har hørt det før men det var det der med selektivt minne, da

Smiley123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Et par spørsmål Marte_mor Ketolysekuren 7 02-03-09 20:57
Spørsmål "Snuppa" Ketolysekuren 5 16-01-08 21:56
GI spørsmål ... moniq Dr Lindbergs 0 07-08-07 19:43
Et spørsmål Liiiz Ketolysekuren 3 25-06-07 15:07
pco spørsmål- ?? Frøya Stoffskifte / hormonproblemer 10 21-01-07 13:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no