Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Dere snakker om antall karber ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-08-08, 14:23   #1
Evamor
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 10
Evamor er på en erverdig vei

Dere snakker om antall karber ...

Eksempel 36 karber. er dette i % eller gram? Leste en plass at alt under 5% er greit. Er det 5 karber eller 5 g karber? Kan noen forklare

Evamor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 14:30   #2
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Dere snakker om antall karber..

"En karb" betyr som regel 1 gram karbohydrat - dette regnes per 100 gram matvare

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 14:36   #3
Evamor
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 10
Evamor er på en erverdig vei

Sv: Dere snakker om antall karber..

Mat under 5 % er ok,står det på en Brosjyre jeg har, hvor mye er det da?
Ikke meningen å være helt dum nå altså...

Evamor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 14:40   #4
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Dere snakker om antall karber..

Det vil da bety 5 gram karbohydrat per 100 gram vare. For øvrig er jeg litt skeptisk til selve utsagnet, det kommer veldig an på 1) hva slags matvare det er snakk om, og 2) hvilken filosofi du følger. De som følger strenge, ketogene dietter, vil nok kunne "safe" ved å basere seg på matvarer mer maks 5 gram kh/100 gram, men dette gjelder ikke for alle lavkarbo-filosofier, og dessuten vil 5 gram karbohydrater fra grønnsaker alltid være bedre enn for eksempel 5 gram karbohydrater fra søtningsstoffer - uansett om man holder seg under maksgrensa for karbohydrater den dagen

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 16:41   #5
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Dere snakker om antall karber..

Opprinnelig lagt inn av nattfrue, her.

Det vil da bety 5 gram karbohydrat per 100 gram vare. For øvrig er jeg litt skeptisk til selve utsagnet, det kommer veldig an på 1) hva slags matvare det er snakk om, og 2) hvilken filosofi du følger. De som følger strenge, ketogene dietter, vil nok kunne "safe" ved å basere seg på matvarer mer maks 5 gram kh/100 gram, men dette gjelder ikke for alle lavkarbo-filosofier, og dessuten vil 5 gram karbohydrater fra grønnsaker alltid være bedre enn for eksempel 5 gram karbohydrater fra søtningsstoffer - uansett om man holder seg under maksgrensa for karbohydrater den dagen

Enig!
Dessuten er det jo stor forskjell på vekta til de forskjellige matvarene, og hvor mye som brukes av det. Kruskakli har f. eks. 20 % karbohydrater, men det er jo så lett at det skal mye til for å komme opp i de mengdene! Og hvitløk har en del, men det bruker man jo ikke så mye av.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 00:24   #6
Karbosara
Seniormedlem
 
Karbosara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 57
Innlegg: 7.302
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Dere snakker om antall karber..

...de fleste her inne skriver f.eks 5 karber...det de egentlig burde skrevet var 5g karber...

__________________
fra Karbosara... vei mot lettere
tider!
Den siste nedtur-Velkommen hjem til meg! Blogg


Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Gammel 14-08-08, 18:11   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Dere snakker om antall karber..

Hvis jeg sier jeg har spist mat som inneholder 15 karber i dag så er det 15 gram karber i akkurat det jeg har spist - IKKE 5 gram pr 100 gram vare..... Bare for å presisere litt.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva er det man egentlig kan trekke i fra totalt antall karber? Gracella Lavkarbo generelt 11 25-05-08 22:49
Dette er jo omtrent det dere snakker om her det:) manesh Lavkarbo generelt 1 09-01-08 23:56
De grønnsaksgratengene dere snakker om Sugarpill Spørsmål og svar 13 07-08-07 13:37
Antall karber i linser og bønner? Georgine Spørsmål og svar 19 03-09-06 22:48
Finn antall gram karber ved SMS! mofe Lavkarbo generelt 1 09-03-05 18:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no