Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

For lite karbohydrater

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-07-05, 17:19   #1
Pianoman
Medlem
 
Pianoman sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Bærum
Alder: 48
Innlegg: 102
Pianoman har en fantastisk aura rundt segPianoman har en fantastisk aura rundt seg

For lite karbohydrater

Hva skjer om man spiser mindre enn 15 g karbohydrater per dag?
Hvor mange karber det forresten i 2 stk. fiberrik?
Jeg tenker også å redusere på kallorier. Ikke mye, men litt. Bytte ut lettrømme med kesam, ost med lettost og ellers alt annet med light. Jeg spiser fremdeles mye kjøtt, egg,kylling og bacon, så jeg får i meg en del fett fra dette. Er det et poeng å redusere på kallorier?

Tusen takk for svar.

__________________
"Spis mye av det som er usunt i dag. I morgen kan det ha blitt sunt å da er det godt å ha spist mye av det "

"Julekake er en gulrot man lokker nye medlemmer til sangkor med...."
Pianoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-07-05, 18:32   #2
Amica
Seniormedlem
 
Amica sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 2.499
Amica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt likt

Sikkert mange andre som har gode svar, så jeg lar dem svare Er ikke så rik på ord . Men det jeg skulle si var at det er generelt mer karber i det som har mindre fett (kalorier). F.eks. osten..Så, det bør du og lese på.

Ekke mye karber i Fiberrik, fra 1-3.5 gram tror jeg? Men så er det ikke så mye mat da..

__________________
Vi slanker oss sammen! Hårek og Amicas journal
Styrer litt for meg selv or tida
-
noen kilo lost, noen to go!

Amica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 27-07-05, 18:38   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Det er ikke lurt å spise mindre enn 15 karber pr dag, og jeg ser heller ikk emeningen med det. Å erstate med lettprodukter er ganske meningsløst med mindre du har tenkt å erstatte fettet med sunne fettsyrer (som du bør få i deg uansett).

karbohydratene dine skal jo hovedsaklig komme fra grønnsaker og salater, og det trenger magen, fordøyelsen og hele kroppen din! Du kan selvsagt se litt på kalorier, men å spise lavkarbo og lavkalori er ikke sånn lavkarbo skal være.
Du risikerer å bli dårlig dersom du kutter for masse ned på karbene.

Hvorfor vil du egentlig kutte ned enda mer? ( det er en grunn for at disse legene har kommet frem til det nivået som de har Ketolyse 15g, Atkins 20 g - og Lindberg enda høyere).

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 27-07-05, 19:06   #4
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

I et stk fiberrik solsikke (gul pakke) er det ca 3,7 g netcarb.
Går du noe særlig under 15 g netcarb om dagen, oppfatter kroppen din at det er katastrofetilstand ute og går og den setter iverk mottiltak - sparer på alt, tilogmed vann. Du forbrenner ikke mer enn du overhode må og går ikke raskere ned i vekt - snarere tvert imot.
Lettprodukter har ofte større mengder karbohydrater pr. vektenhet enn "hel"produkter. F. eks. har lettrømme 2,6 g netcarb pr. 100 g vare, mens seterrømme har 1,6. Når fettet fjernes blir en forholdsvis større andel av det som er igjen karbo. Egentlig veldig logisk, ikke sant?

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Gammel 27-07-05, 19:27   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jeg må bare signere det de andre sier her, mindre enn 15 gram karbo daglig kan være direkte skadelig.
Dessuten; om du vil ha mindre karber, er det ikke akkurat noe sjakktrekk å bruke lettprodukter, de inneholder jo MER karber enn fete, så du hadde vel ikke klart å holde deg så veldig langt under 15 karber uansett da.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 27-07-05, 19:27   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Åja, Alfie hadde jo skrevet det med lettprodukter, sånn går det når man skumleser.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 27-07-05, 20:52   #7
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Skadelig?

Hmm... Jeg skjønner ikke helt hvor det kommer fra at det er skadelig å spise mindre enn 15 gram karbohydrater om dagen? Det er greit at det ikke er så mye vits i å spise mindre enn dette, men det er faktisk et alternativ for de som har virkelig vanskelig for å gå ned i vekt.

At det skal være skadelig er ikke direkte logisk. Kroppen har ikke noe essensielt behov for karbohydrater, heller ikke fra grønnsaker. Nå skal det sies at jeg ikke ville anbefale en slik diett. (I alle fall ikke uten samråd med en seriøs ernæringsterapeut.) Den er nok langt ifra optimal for de aller fleste.

Det er forresten utgitt en ny bok av en svenske som har gått ned 60 kg ved å spise kun fett og proteiner. Ja, det er kontroversielt, men det viser seg altså å fungere.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 27-07-05, 20:53   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av themonk

Det er forresten utgitt en ny bok av en svenske som har gått ned 60 kg ved å spise kun fett og proteiner. Ja, det er kontroversielt, men det viser seg altså å fungere.

Tviler ikke på at han klarte å gå ned så mange kilo - men spørsmålet må være hvor sunt det var? Og hvor sunn HAN er?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 27-07-05, 21:15   #9
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Usunn?

Opprinnelig lagt inn av mofe

Tviler ikke på at han klarte å gå ned så mange kilo - men spørsmålet må være hvor sunt det var? Og hvor sunn HAN er?

Jeg skjønner ikke hvor denne oppfattelsen kommer fra? Eskimoene lever den dag i dag uten å spise en eneste grønnsak. 90% av kosten består av sel. Resten av fisk. De har blant de laveste forekomstene av hjertesykdommer i hele verden. For denne svensken det er snakk om, så var dette eneste utvei. Og at det er direkte skadelig med et slikt kosthold er en påstand uten bakgrunn. Det er ikke usunt å spise grønnsaker, nei, men det er ikke nødvendig for å leve og opprettholde en god helse.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 27-07-05, 22:13   #10
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Det finnes ulike løsninger for ulike mennesker.
Å leve uten karber har vist seg å gi magesmerter og mangelsykdommer hos endel mennesker. Derfor vil jeg ikke anbefale å spise mindre.
Man må selvsagt prøve seg frem og kjenne på kroppen sin hva som er riktig og ikke.

For noen mennesker er faktisk 15-20g for lite karber til at de går ned, og de må øke litt opp, mens andre må tenke kalorier i tillegg. Hvor masse/lite karber en trenger er individuelt og avhengig av den metabolske motstanden.

Hvordan kroppene våre fungerer er både et resultat av arv og miljø. Dvs at vi har gener som disponerer, og slik kroppen vår fungerer i forhold til mat er resultatet av den maten vi har spist oppigjennom.

At eskimonene bare spiser fisk og sel, det har gjerne både med gener, og det at kroppen deres er oppvokst på den maten. Vi har "kodet" kroppene våre til å leve på annen mat, og vi har kansje skapt endel ubalanser her og der som gjør at vi trenger tilførsel av stoffer som kroppen i utgangspunktet kunne balansere selv,- men vi har ødelagt den funksjonen.

Dersom jeg slet med å gå ned i vekt, så ville jeg før ha sett på maten jeg spiser,- angående hva det er der jeg ikke tåler feks. melkeprodukter, og prøvd å kutte ut det, fremfor å bare spise proteiner og minst mulig fett.

Dessuten,- alle disse skrekkhistoriene vi hører om Atkinsdietten,- det er om folk som har missforstått dietten, og tror de bare skal spise proteiner og fett...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 27-07-05, 22:43   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Oisann - her var man kategoriske igjen ! (OBS varsel - springende og rotete innlegg følger).

Litt av cluet med å spise nok karber/grønnsaker beskrev vår kjære dr. Torkil ganske godt (på bakgrunn av diverse forskningsresultater han har referert til tidligere):

Opprinnelig lagt inn av Torkil

.......ketose er en kostbar forbrenning, som krever hundreder forskjellige enzymer i kroppen for å fungere. Disse enzymene utgjør den kjemiske " fabrikk" som skaffer oss ketoner fra kroppsfettet. De fleste enzymer inneholder mineraler eller er avhengige av vitaminer for å fungere. Det ser ut som om det er viktig med en variert blanding av grønnsaker forå skaffe seg alle slike vitaminer og mineraler.

....... for en god del av oss funker det slik at vi tar mer av om vi spiser grønnsaker enn om vi IKKE gjør det. For min egen del trenger kroppen min grønnsaker, - MEN

.....når det gjelder kosthold nytter det ikke å være kategorisk og si at man har den eneste løsningen. For det finnes ingen fasit. Alle mennesker er forskjellige og vi har unike kroppen som tåler/takler forksjellige ting.

Det er mange som mener at det er like greitt å spise piller for å få i seg det man trenger av mineraler/vitaminer etc. Og til en viss grad er det OK med tilskudd. Men det er mer med maten enn næringsinnhold - smak, tekstur.

At eskimoer er tilvennet en annen type kosthold kommer av arv og miljø. Tror de fleste av oss ville blitt direkte syke om vi gikk direkte over til "eskimokosthold". Kroppene vår er ikke utviklet for å takle det. Må nok en del tilvenning til - man tar man tiden til hjelp kan man venne seg til det utroligste. Om det er noe mål i seg selv å leve på selkjøtt & fisk. (Jeg har smakt sel - det er IKKE særlig godt !)

Tror svensken dere sikter til er Sten Sture Skaldeman (nic Ssskaldeman) som er medlem her inne. Han er sunn & frisk og har tatt av masse på sin diett. I september nummeret kommer en artikkel om hans kosthold. For noen funker dette. For andre funker det ikke.....

Vi må alle finne vår egen måte !

For å svare på opprinnelig spørsmål - til Pianoman.
Det har ikke noe for seg å spise mindre enn 15 karber. Det vil slite hardt på kroppen din (se ovenfor) og det er ikke på noen måte bevist at man tar av mer ved å spise mindre (snarere tvert i mot, - det er derfor Atkins økte grensen fra omkring 5 til 8 og videre til 20).

Er kaloritelling en ide i kombinasjon med lavkarbo ? Joda, det har absolutt noe for seg, men kun om det ikke har noen virking å kun kutte karber. Dvs om vekttapet ditt stanser opp og du har prøvd alt annet. Lager du egne versjoner av diettene/programmene kan det være at de ikke virker slik de er ment å funke. Atkins og Ketolyse + Lindberg er satt sammen slik de er fordi det har vist seg å være kombinasjoner som funker for flere - ikke bare en eller to. (Atkins hadde erfaring fra 70000 pasienter som grunnlag for oppdateringer og oppgraderinger av dietten. Han sier at det optimale kaloriinntak er 10-12 ganger vekten di i pund pr dag i kalorier). Jeg MÅ se på kalorier også jeg, passe på at jeg ikke går helt over alle grenser. Men jeg ville aldri begynne å bruke lettprodukter og spise mer karber for å få færre kalorier. Det er det at vi spiser færre karber som gjør at vi tåler flere kalorier jo !! Atkins lavfett funker heller ikke sier Atkins klart og tydelig. Med mindre du ikke spiser vanittige mengder ost, rømme etc, har kalorimengden du sparer ved å spise lettprodukter ikke noen innvirkning så lenge du spiser lavkarbo. Alt du har lært om kalorier og forbrenning blir satt til side når du går på lavkarbokost. Kroppen trenger fett for å forbrenne fett ...... Du må prøve deg frem for å se hva som passer best for din kropp. Hvorfor skal du telle kalorier forresten ?? Er det noen spesiell grunn til at du tenker på det ?

Som tidligere nevnt: De fleste av oss her inne er det slik at vi allerede HAR prøvd kaloritelling, - kun kaloritelling - uten at det har hjulpet oss å ta av. (Mulig fordi man må så lavt ned i kalorier at man er sulten hele tiden, noe man ikke er med lavkarbo). Først når vi begynner å se på karbene skjer det noe. Det kan også være medisinske årsaker til at karbotelling funker bedre for mange, - bl.a . PCOS, diverse allergier etc. For mange er grunne til at de legger på seg/har lagt på seg at de spiser ting kroppen ikke tåler.

For min del har jeg aldri forstått ha som er så sunt med sukker, raffinert hvitt mel og ris - og ferdigmat. Min eneste last er pasta - og det spiser jeg kun en gang eller to i året - noe jeg "betaler" for i form av kraftig ubehag og vektoppgang etterpå.

Konklusjonen min er er altså at det ikke finnes noen fasit med hva som er rett og galt. Fordi vi er unike og har kropper som reagerer forskjellig på forskjellig mat.

Beklager at dette ble rotete, men det var mange tanker som ville ut på en gang. Håper det ga en viss mening....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-07-05, 22:47   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Presiserer at mitt innlegg ble skrevet mens Lise postet sitt. Hadde ikke lest det før jeg postet. Jeg og Lise er enige. Min kommentar "kategorisk" har ikke noe med Lises innlegg å gjøre !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-07-05, 22:48   #13
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av themonk


Det er forresten utgitt en ny bok av en svenske som har gått ned 60 kg ved å spise kun fett og proteiner. Ja, det er kontroversielt, men det viser seg altså å fungere.

er ikke det han ssskaldeman som finnes på forumet her?

her: http://forum.lavkarbo.no/showthread....ht=ssskaldeman

han har jo akkurat gitt ut bok i sverige nå

silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 08:27   #14
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Jøss

Opprinnelig lagt inn av silje

er ikke det han ssskaldeman som finnes på forumet her?

her: http://forum.lavkarbo.no/showthread....ht=ssskaldeman

han har jo akkurat gitt ut bok i sverige nå

silje

Ja, det har du sørenmeg rett i! Jeg hadde ikke fått med meg det jeg. Jeg har faktisk ikke snakket med han direkte, men en ernæringsterapeut i Oslo som har vært litt borti han. Etter det jeg har fått med meg spiste (spiser?) han kun kjøtt, fisk, egg, skalldyr, oljer og melkeprodukter. Altså ikke null karbohydrater, men allikevel ikkeno' grønnsaker. Jeg tror han føler seg i ganske god form. Det går jo kanskje an å spørre han.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 08:43   #15
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Forskjeller

Ja, når det gjelder såå ekstreme kosthold så er det stor forskjell på folk. Jeg for min del tåler mye fett... gjerne mer enn normalt. Men jeg tåler lite karbohydrater. Sånne ting vil variere fra person til person. I tillegg er det forskjell på hvilke matvarer vi tåler og ikke tåler.

Men når det er sagt så synes jeg at det blir veldig idealistisk å si at "alle er forskjellige og trenger derfor sin egen diett". Til en viss grad blir jo dette riktig, men hvis du bruker påstanden til å forsvare en diett med lite kalorier, mye karbohydrater og lite fett (som jo "fungerer" for noen) så har det lite for seg. Kroppens basale biokjemi er tross alt den samme uansett om vi er eskimoer eller indere, vi er alle av samme rase. Om vi har arvet litt insulinresisten og sånn småtteri fra våre foreldre... og besteforeldre... så tror jeg fortsatt at det vil være lurt å kutte ned på karbohydrater i forhold til det som er anbefalt av norske ernæringseksperter.

...men jeg føyer meg inn i rekken og anbefaler å spise en del grønnsaker. De er gode kilder til vitaminer, mineraler, antioksidanter og andre fytonæringsstoffer. I tillegg gir det fin variasjon i kostholdet.

...til slutt en artig opplysning. Forskere har funnet ut at fostere arver insulinresistens fra moren, selv før de er født, og eggcellene til disse fosterne igjen har også begynt å utvikle insulinresistens. Spesielt.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 11:52   #16
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av themonk


Men når det er sagt så synes jeg at det blir veldig idealistisk å si at "alle er forskjellige og trenger derfor sin egen diett".

Jeg mener selvsagt at alle trenger sin egen variant av en lavkarbodiett.

Det er jo ikke til å komme bort fra at proteiner er byggesteiner som kroppn vår trenger, og at hjerne, nerver, hud og diverse indre organer er avhengig av fettsyrer. Sånn er det i alle kropper.

Det kommer bare an på hvilke ubalanser en har bygget seg opp gjennom arv og miljø når det gjelder mengde og sammensetning og hvilke matvarer.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Telling av karbohydrater Ruska Induksjonen 4 06-07-11 19:26
Hvilke karbohydrater teller HP Atkins kosthold 7 12-10-09 17:59
Trekke fra antall karbohydrater ? ajn Atkins kosthold 19 10-06-06 11:56
Hvor viktig er karbohydrater? caja Lavkarbo generelt 17 12-05-05 17:02
Ingen andre begrensninger enn karbohydrater? rsy Induksjonen 3 13-02-04 09:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no