Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Quinoa mel

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-03-12, 17:27   #1
zitapus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 31
zitapus er på en erverdig vei

Quinoa mel

Hvordan bruker man det?

Kan man erstatte hvetemel/spelt med det?

Fordeler og ulemper?

Opplys meg!

zitapus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellomkarbo under påvirkning av Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 03-03-12, 18:16   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Quinoa mel

Kommer an på hva du skal bruke det til.. Har en litt spiss smak. Har nokså likt karbo innhold som hvete men inneholder nok mer næring.

Har brukt det i glutenfri brødbakst tidligere..

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 03-03-12, 18:24   #3
zitapus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 31
zitapus er på en erverdig vei

Sv: Quinoa mel

Ok, tenkte jeg kunne prøve å bake brød med det i stedet for spelt.

Mannen min går på primal blueprint så han kan ikke spise kornprodukter, men til nød quinoa. Tviler på at han kommer til å spise så mye av det, men greit at han kan smake.
Kh innehold er ikke så nøye med, ikke for min og ungenes del hvertfall.

Kan man bytte ut lik mengde som spelt eller bør man justere andre ting i oppskriften?

Evt kan jeg blande med mandelmel, men det er så dyrt så jeg er litt gjerrig på det (ikke det at quinoamelet er så billig da....)

zitapus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellomkarbo under påvirkning av Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 03-03-12, 18:48   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Quinoa mel

Obs - sjekk at familiemedlemmene tåler quinoa da... Jeg trodde jeg skulle bytte couscous med quinoa og fant ut at det ikke fungerte... Ble skikkelig dårlig i magen av det.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-03-12, 20:35   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Quinoa mel

mel av nøtter er billig på iherb.com

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-03-12, 23:06   #6
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Quinoa mel

Har bare spist puffet quinoa til frokost på ferie i Peru, men det var forbausende mettende og satt lenge i. Hadde ikke noe problemer med magen.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 11:14   #7
zitapus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 31
zitapus er på en erverdig vei

Sv: Quinoa mel

Jeg prøvde å bytte ut halvparten av speltet med quinoa mel og halvparten med mandelmel. Fungerte superfint, brødet ble litt "løst i fisken", men ikke værre enn at man kan skjære skiver.

Kanskje dette er løsningen til å lage brød som smaker som brød?

(og ingen har fått vondt i magen enda)

zitapus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellomkarbo under påvirkning av Primal Blueprint Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Quinoa kh? Notabella Ketolysekuren 3 15-07-10 00:58
GI på quinoa Spirea Lavkarbo generelt 3 08-02-09 21:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no