Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

Forvirra nybegynner

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-04-09, 19:32   #1
smiler35
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3
smiler35 er på en erverdig vei

Forvirra nybegynner

heisann
35 årig jente som akkurat har begynt på optimal ernæring.
Eg er kjempeforvirra og kjempe sulten!!!
TRENGER GODE NYBEGYNNER TIPS!!!!!

smiler35 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 20:29   #2
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Forvirra nybegynner

Opprinnelig lagt inn av smiler35, her.

heisann
35 årig jente som akkurat har begynt på optimal ernæring.
Eg er kjempeforvirra og kjempe sulten!!!
TRENGER GODE NYBEGYNNER TIPS!!!!!

Velkommen
Jeg er 34 år og har også akkurat begynt på OE. er i gang med uke nr 3 nå. Men jeg er ikke ny i lavkarbo-dietter. har prøvd lindberg, steinalder, blodtype, raw food i 1 år før jeg gikk over til OE.
Det viktigste er å få i deg nok fett. Du bør også regne ut ca hvor mye du skal ha av karbo/protein/fett.
Hva er målene dine med dietten? gå ned/opp i vekt, bedre helse, bare bli sunnere etc... Det avgjør noe hvordan disse forholdsnøklene dine bør være..
Du bør satse på å spise egg, bacon, fete meieriprodukter(oster, rømme, kremfløte), animalsk fett(spekk, flesk), and, gås, fårekjøtt .. altså de feteste typene, mye smør
-karboene skal komme fra grønnsaker, også noe stivelse(gulrot, kålrot etc). Du bør telle dine karboer
-det er vanlig å bli dårlig i starten. svimmelhet, tretthet, hodepine etc...
-Sørg for å holde magen i gang i begynnelsen. oxy-tarm kan anbefales. Jeg fikk forstoppelse/treg mage og ble kjempedårlig, men ble straks bedre med oxy
-spis til du er mett. Du skal ikke gå å være sulten. Jeg får stadig søtsug ennå og småspiser litt.. humør og energien svinger
-les, lær og spør MASSE her på forumet! MANGE gode oppskrifter her

Det er lettere om du spør underveis...vet nesten ikke helt hva jeg skal råde deg til...har regnet med at du har satt deg inn i hva OE er og filosofien bak kostholdet er..
Det viktigste er fordelingen mellom karbo/fett/protein...
Spis NATURLIG, ikke :kunstige tilsetninger, transfett, margariner, raffinerte varer etc...

Lykke til! vil gjerne høre om hvordan det går

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 21:30   #3
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Forvirra nybegynner

Har nevnt mye bra her. I startfasen er det også viktig å bruke mest mulig animalsk fett til steking av mat. Lard(grisefett) eller Ghee er å anbefale slik at metbolissmen blir skikkelig bra, så kan du bruke smør og krem så mye du vil etter dette.
Husk å spise lever 1 gang i uka og en kollagen suppe laget av kraft bein.
Som nevnt med tanke på å holde i gang magen, så ville jeg ikke brukt noe tabletter. Spis heller 2-3 svisker som er naturlig og mye bedre for magen din, skal se at avføringen fyker ut da. Lykke til

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 23:32   #4
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Forvirra nybegynner

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Har nevnt mye bra her. I startfasen er det også viktig å bruke mest mulig animalsk fett til steking av mat. Lard(grisefett) eller Ghee er å anbefale slik at metbolissmen blir skikkelig bra, så kan du bruke smør og krem så mye du vil etter dette.
Husk å spise lever 1 gang i uka og en kollagen suppe laget av kraft bein.
Som nevnt med tanke på å holde i gang magen, så ville jeg ikke brukt noe tabletter. Spis heller 2-3 svisker som er naturlig og mye bedre for magen din, skal se at avføringen fyker ut da. Lykke til

takk dydde
fikk noen tips på veien der jeg og.. er det ikke mye karboer i svisker da?..hmm Grisefett å steke med? ... ok..får se etter det da.. mener du SPEKK? natursmult? ...har du oppskrift på denne kollagene suppa da?

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 02:41   #5
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Forvirra nybegynner

ikke så mye karber i svisker nei. Men er vel litt, men går jo fint med 2-3stk bare regner det inn i karbe mengden for dagen. Grise fett ja, du får d hoss slakteren eller andre kjøttbutikker. Det du gjør da er å skjære det opp i terninger å sette på middels varme til steking. Så får du ut alt flytende fette fra spekket og tapper dette over på en glass krukke og setter i kjøleskapet
Kollagen suppa er enkel. Du bare igjen går til slakteren å sier du skal ha 1 kg eller noe med bein, så setter du beina sammen me vann i en kasserolle. Koker opp vannet å lar det små koke i 1 time til all krafta fra beina er ute. Når dette er ferdig fisker du ut beina, og kaster oppi det du vil ha av ingredienser i suppa. Krytter, noen gulerøtter, løk osv.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 10:09   #6
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Forvirra nybegynner

Hva er krytter?

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 10:57   #7
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Forvirra nybegynner

ops, krydder

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 12:30   #8
Ramah
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 78
Ramah er på en erverdig vei

Sv: Forvirra nybegynner

Stikker bare inn et lite tips:

Linfrø i stedet for/tillegg til svisker. Vi spiser det som "kveldssnacks". Det smaker overraskende godt når man tygger det. Og ettersom det er litt tørt så må man fylle på med vann. Da får man to goder på en gang uten så mye som en karbohydrat, og du er nesten garantert en god tur på toalettet dagen etter.

__________________



Sist redigert av Ramah : 24-04-09 kl 12:51.
Ramah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 22:20   #9
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Forvirra nybegynner

Det er noen gode tips i denne tråden.
http://forum.lavkarbo.no/showthread....ewpost&t=25393

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forvirra angående dagsinntak i starten QueenConnie Ketolysekuren 15 12-01-09 18:36
Forvirra ... Sense Ketolysekuren 2 17-07-08 21:09
Fedon vs Ketolyse vs Atkins osv ... Forvirra! Joika Generell ernæringsdebatt 4 13-05-08 23:19
Forvirra! Tusta85 Ketolysekuren 25 30-06-07 00:56
Forvirra jeg gitt! Carisma Ketolysekuren 12 24-04-07 17:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no