Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Vanskelig sønn 17 mnd

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-01-15, 20:28   #26
Johanne88
Juniormedlem
 
Johanne88 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Innlegg: 23
Johanne88 er på en erverdig vei

Sv: Vanskelig sønn 17 mnd

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

For han er det en fin måte å få ekstra oppmerksomhet. Ikke uvanlig når de er så små da de får søsken. Slitsomt og frustrerende.

La han få masse oppmerksomhet på de positive tingene han gjør. Enten det er lek eller spising.

Synd at mannen maser om amming, hvis du holder på å gå i frø. Mange har det vel så bra med morsmelkerstatning.

Overse ham så godt du kan når han ikke vil spise...bare la maten stå der. Ikke mas. Lett å si, men når du føler du får korreks av helsestasjon fordi han er tynn, så skjønner jeg det er vanskelig. Legg bare en og en bit av noe han har spist før, så du vet at han liker det. Skryt så fort det er noe å skryte av.

Lykke til😊

Takk for tips Men det gjør vi allerede. Får mye kos og positiv oppmerksomhet når han gjør ting som er bra. Når han skaper seg ved måltider overser vi det. Men det gjør ikke nytten det heller, gitt..

Men dette har som sagt pågått lenge før lillebror kom. Han er akkurat den samme som før

Nei, ikke noe kjekt dette med ammingen. Jeg trenger tid og ro for å gjøre det. Og det er noe jeg ikke har tilgang på. Jeg nattammet for ikke lenge siden. Men er så innmari sløv og trøtt at jeg bare sovner (klarer ikke ligge å amme). Så da jeg våknet med babyen sitt hode hengende la jeg det på hyllen. Han har heller ikke gått opp det han "skal". Så helsesøsteren sa det var en god ide å gi han mme i tilleg i hvertfall. Hun sa også at jeg ikke burde amme for enhver pris.

I begynnelsen var det noe jeg SKULLE klare og det gikk greit når faren var hjemme i omsorgspermisjon. Men når jeg har begge samtidig klarer jeg ikke finne roen Men men. Det er ikke verdens undergang. Jeg er mme barn og det er storebror også. Jeg er for amming og alt det der, men ikke når det går ut over alt annet.

Kjenner jeg trenger å stresse ned...vare den minste ting får meg til å ville ta et balltre og ødelegge noe, hehe. Høres veldig voldelig ut! Og jeg er ingen voldelig person. Så disse følelsene jeg sitter med er innvendig. Men det er tungt.
I dag når alt var på sitt verste, sto jeg å lagde brød og chiapudding til i morgen. Så falt den ene skuffen i fra hverandre (vi har et gammelt og groteskt kjøkken fra 70-tallet). Og jeg ble så stresset og frustrert innvendig at jeg faktisk hadde lyst til å kaste alt som lå i den skuffen i bosset og tenne fyr på det

Herregud , jeg høres jo ikke frisk ut. Men det er da jeg kjenner at jeg ikke har det så bra. Jeg håper vi får time hos legen asap... Så får jeg kanskje senket skuldrene litt...

Johanne88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 21:24   #27
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Vanskelig sønn 17 mnd

Opprinnelig lagt inn av Johanne88, her.

I begynnelsen var det noe jeg SKULLE klare og det gikk greit når faren var hjemme i omsorgspermisjon. Men når jeg har begge samtidig klarer jeg ikke finne roen Men men. Det er ikke verdens undergang. Jeg er mme barn og det er storebror også. Jeg er for amming og alt det der, men ikke når det går ut over alt annet.

MME i dag er så god og riktig sammensatt at du overhodet ikke skal ha dårlig samvittighet for det. Min eldste fikk mme fra han var 6 uker gammel, da var det ikke mer å hente, han hadde hjertefeil, var nyoperert og orket ikke suge. I dag er han 16 år, lang og flott, frisk og rask og en skikkelig smarting. Rull inn puppen og frem med tåteflaska du.

Har du mulighet for å få en trillepike som kan trille med en av ungene en time eller to noen dager i uka? Får eldstemann litt alenetid med dere begge to innimellom?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 21:57   #28
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vanskelig sønn 17 mnd

Ta en tur til legen uansett, kanskje de har flere tips enn helsesøster?
Maten du ramser opp de siste dagene høres akkurat ut som min han spist de siste 10 dagene, han har vært hjemme med lungebetennelse...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 01:46   #29
Johanne88
Juniormedlem
 
Johanne88 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Innlegg: 23
Johanne88 er på en erverdig vei

Sv: Vanskelig sønn 17 mnd

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

MME i dag er så god og riktig sammensatt at du overhodet ikke skal ha dårlig samvittighet for det. Min eldste fikk mme fra han var 6 uker gammel, da var det ikke mer å hente, han hadde hjertefeil, var nyoperert og orket ikke suge. I dag er han 16 år, lang og flott, frisk og rask og en skikkelig smarting. Rull inn puppen og frem med tåteflaska du.

Har du mulighet for å få en trillepike som kan trille med en av ungene en time eller to noen dager i uka? Får eldstemann litt alenetid med dere begge to innimellom?


Hehe, takk for at du sier det. Ja, det blir jo folk av mme-barn også! Er ikke fan av melk fra ku, da. Men at de får i seg mat er det viktigste synes jeg.

Min mormor er veldig flik til å komme bort for å ta med eldstemann på tur. Hun gjorde det hver dag forrige uke, men så ble han forkjølet. Får se hva vi gjør denne uken meg og storebror har tid sammen når lillebror sover. Så leker han masse med pappan når han kommer hjem. Han er veldig interessert i lillebroren sin da. Gleder seg over bleieskift, føler på ansiktet hans og gir han kos og gode smil. Så hittil har det gått som en drøm faktisk. Var bare dag nr 1 som var rar. Hvan ville ikke se på meg en gang og ga lillebror blikk som sa: HVA er du?

Hehe.

I morgen begynner altså en ny dag for å prøve å få i gutten næring. Sliten etter at hele dagen har gått med på å gjøre nettopp det. Men han spiste nå litt da. Leste at en på 1 år skulle ha i seg ca 1000 kcal.
Så tar jeg litt godt i, fikk han i seg ca 800(?)

Og det har jo vært god mat da. Selvom jeg ikke er fan av vanlige rundstykker eller pasta men nå er mat mat. Så lenge han har noe i munnen er jeg fornøyd

I morgen begynner vi dagen med chiapudding med kokosmelk ( med den fete kremen i) og bær. Gleder meg til å spise den! Så får vi se hva mer jeg mekker. Men skal i hvertfall gi legen en lyd.

Johanne88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 01:50   #30
Johanne88
Juniormedlem
 
Johanne88 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Innlegg: 23
Johanne88 er på en erverdig vei

Sv: Vanskelig sønn 17 mnd

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ta en tur til legen uansett, kanskje de har flere tips enn helsesøster?
Maten du ramser opp de siste dagene høres akkurat ut som min han spist de siste 10 dagene, han har vært hjemme med lungebetennelse...

Stakkars!! Da gikk det i næringsdrikk også? Det minner meg sånn om gamle mennesker... Hehe. Da jeg jobbet i hjemmeseier var det ofte bare det som ble inntatt.. Så jeg assosierer det med gamle, syke mennesker

Ja, jeg føler absolutt legen kan hjelpe mer enn helsesøster. Jeg kan vedde på at hun bare kommer til å sitte å høre på. Og så komme med råd som vi har prøvd og deretter foreslå lege. For hun kan jo ikke undersøke noe særlig uansett.

Hun er snill da. Det skal hun ha.

Johanne88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 02:02   #31
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vanskelig sønn 17 mnd

Nei, ikke næringsdrikk, men smoothier (de posene) og bittelitt pasta. Og en halv skive ca hver tredje dag.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 10:02   #32
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Vanskelig sønn 17 mnd

Jeg har en fireåring som alltid har vært særspist. Ikke redd for å smake, men han reagerer litt kraftigere på enkelte konsistenser og smaker enn de fleste andre barn. Han har alltid spist lite, og gjør det fortsatt, og trikset vårt for at han skal vokse slik han skal har vært å gjøre det lille han spiser så energitett som mulig. I perioder har han f.eks. kun drukket velling og spist knekkebrød med ost, da tilsetter vi godt med rapsolje i vellingen og sparer ikke på smøret og osten på knekkebrødet. I tillegg får han vitaminbjørner og tran (+ ekstra d-vit dråper på vinteren). Vi prøver å ikke ha så mye oppmerksomhet rundt dette med mat, maser minst mulig om at nå må han spise og sånn. Blir det for mye mas låser ham seg fullstendig. Med årene har han begynt å spise mer og mer (hjalp veldig da han begynte i barnehagen, selv om de syns han spiser lite også der så syns vi det er mye i forhold til hva han spiser hjemme) , er mindre var for konsistenser og smaker, og sier faktisk av og til i fra om at han er sulten og hva han vil ha (som fortsatt som regel er knekkebrød med ost )

Skjønner at det må være veldig fortvilende å være i din situasjon nå, særlig når han ikke legger på seg som han skal. Men her skal helsesøster og/eller lege være behjelpelig, uten å rette noen pekefingre. Prøv å gjøre det lille han får i seg så emergitett som mulig. Og prøve å ta vare på deg selv også oppi dette, oppsøk profesjonell hjelp om du trenger det. Det virker som du er veldig sliten. Kanskje du også kunne trenge litt ekstra hjelp?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 16:27   #33
Johanne88
Juniormedlem
 
Johanne88 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Innlegg: 23
Johanne88 er på en erverdig vei

Sv: Vanskelig sønn 17 mnd

Lege i dag. Han har heldigvis gått opp i vekt. Fra september til desember hadde han gått opp 220 gram bare. Da veide han 9,9. Men nå var han 11 kg.
Hun sa vi kunne fortsette med næringsdrikkene, men selvfølgelig tilby vanlig mat først.

I går fikk han i seg mye ifht vanlig og jeg senket skuldrene litt. Men i dag er vi tilbake til 0.
Gutten har bare spist frokost. Det er 7 timer siden.
Lagde mettende smoothie av egg, Sukrin, agavesirup, havregryn, bringebær, blåbær, litt fløte, kokosmelk, og kokosolje. Skive med smør og peanøttsmør ved siden av. Ikke interessert. Så jeg langsom med for luren sin og satt frem igjen maten når han våknet.
Ikke interessert. Har tatt noen musebit av skiven og litt av smoothien. Men det er veldig lite.

Til slutt måtte jeg gi han enda en næringsdrikk. Denne ble delvis drukket og så helt ut på gulvet.

Johanne88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 16:28   #34
Johanne88
Juniormedlem
 
Johanne88 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Innlegg: 23
Johanne88 er på en erverdig vei

Sv: Vanskelig sønn 17 mnd

Ja, kunne trengt noe hjelp. Men det er ingen å få hjelp Av. Vet ikke hva de kunne hjulpet med uansett..
Mkn mormor går noen turer med han i uken da.

Johanne88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 15:28   #35
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: Vanskelig sønn 17 mnd

Usjameg, SOM jeg føler med deg! Dette høres veldig slitsomt ut....! Jeg håper jeg tar feil, men d virker som om mannen din ikke hjelper til så mye? Du trenger all den hjelpen du kan få, sender deg en støttende klem!

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 15:30   #36
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: Vanskelig sønn 17 mnd

Opprinnelig lagt inn av Johanne88, her.

Ja, kunne trengt noe hjelp. Men det er ingen å få hjelp Av. Vet ikke hva de kunne hjulpet med uansett..

Avlastning....!

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 23:35   #37
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Vanskelig sønn 17 mnd

Får han nok søvn da?

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 25-02-15, 20:13   #38
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Vanskelig sønn 17 mnd

Liker han å bli matet? Jeg matet min til han slutta å søle. Og jeg tror han likte oppmerksomheten. Han var veldig glad i å få små matboller med grønne erter, maiskorn eller nøtter oppi. Du er superflink, da. Jeg hadde ikke orket å lagd så mye forskjellig. Jeg hadde gitt han det han likte, eller er det kun humøret det kommer an på og ikke hva han blir gitt? Jeg leste i går at det ikke er så sunt å innta fruktjuice sammen med mat, at det bør inntaes alene, for fordøyelsens skyld. Om han får halsbrann kan det kanskje ha noe å si? Jeg betrakter problemet ditt som stort og tenker at dette må være tøft for deg. Hva med å bake noe med fullfett-mandelmel og sukrin? Det er fullt av kalorier. Pannekaker eller vafler med egg og fløte? Og gi han bare litt, ikke en stor posjon av gangen? Jeg ville prøvd distraksjonsmetoden med mating foran TV.Den metoden har jeg brukt selv. Håper du finner en løsning eller tre.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Personlig kosthold og sønn på 2 år Tempezt Barns kosthold 6 25-05-13 18:54
Ekstremt tynn sønn Vibeke-67 Generell diskusjon 28 14-12-11 00:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no