Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Blodsukker

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-03-12, 20:16   #1
wbh88
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 16
wbh88 er på en erverdig vei

Blodsukker

Jeg sjekket nettopp blodsukkeret mitt og jeg hadde en verdi på 3,7. Dette var ca. tre kvarter etter en times spinningøkt og etter 40 gram proteinpulver fra Tech Nutrition. Er ikke dette veldig lavt? Jeg vet normalverdiene er fra 3,7 til 6,0 hvis man tar prøven kapillært (stikk i fingeren), men det er jo såppas sent på kvelden. Jeg har hittil idag spist:
*1818 Kalorier
*101,02 g Fett
*180,06 g Protein
*19,98 g Karbohydrat

Lurer på om andre har noen erfaringer og kanskje målinger av blodsukker i forhold til lavkarbo?
PS: Jeg har ikke diabetes

wbh88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 20:36   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker

Såvidt jeg har forstått er det ikke uvanlig at man får lavere blodsukker etter trening, siden kroppen henter fra glukoselagrene som med et så lavt kh som du har tømmes raskt, men jeg er sikker på at andre med egne erfaringer og gode kilder vil kunne kommentere bedre

Jeg vil bare benytte anledningen til å kommentere at du spiser prosentmessig omtrent like mye protein som fett i kostholdet ditt, er det slik du spiser hver dag? Med kun 20 g kh kunne du fint økt på med fett og redusert litt på proteininntaket, siden med så lavt kh bør ha nok fett i kosten til energi til kroppen.

Trener du mye og tungt, synes jeg du kan vurdere litt lavglykemiske kh i forbindelse med trening om blodsukkerverdiene gir deg ubehag.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 20:43   #3
wbh88
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 16
wbh88 er på en erverdig vei

Sv: Blodsukker

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Såvidt jeg har forstått er det ikke uvanlig at man får lavere blodsukker etter trening, siden kroppen henter fra glukoselagrene som med et så lavt kh som du har tømmes raskt, men jeg er sikker på at andre med egne erfaringer og gode kilder vil kunne kommentere bedre

Jeg vil bare benytte anledningen til å kommentere at du spiser prosentmessig omtrent like mye protein som fett i kostholdet ditt, er det slik du spiser hver dag? Med kun 20 g kh kunne du fint økt på med fett og redusert litt på proteininntaket, siden med så lavt kh bør ha nok fett i kosten til energi til kroppen.

Trener du mye og tungt, synes jeg du kan vurdere litt lavglykemiske kh i forbindelse med trening om blodsukkerverdiene gir deg ubehag.

Ja, mener jeg har hørt noe om blodsukker og trening jeg også, men ble veldig usikker:P

Jeg spiser nogenlunde slik hver dag, ja. Altså, selvfølgelig varier det, si +10kh -5kh variasjon

Og ja, jeg trener relativt tungt og ofte (3-4 kardioøkter og 3 styrkeøkter), men jeg føler ikke og har ikke følt noe ubehag i forbindelse med trening. Jeg savner faktisk ikke karbo overhodet i forhold til trening

wbh88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 20:51   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker

Opprinnelig lagt inn av wbh88, her.

Ja, mener jeg har hørt noe om blodsukker og trening jeg også, men ble veldig usikker:P

Jeg spiser nogenlunde slik hver dag, ja. Altså, selvfølgelig varier det, si +10kh -5kh variasjon

Og ja, jeg trener relativt tungt og ofte (3-4 kardioøkter og 3 styrkeøkter), men jeg føler ikke og har ikke følt noe ubehag i forbindelse med trening. Jeg savner faktisk ikke karbo overhodet i forhold til trening

Jeg synes du skal vurdere litt reduksjon av protein og litt øking av fett. Er du reelt overvektig i dag, har kroppen fettreserver å ta av, er du nær normalvekt er det viktig at du tilfører kroppen energi fra fett i maten - ellers blir det tæring på muskler og det er jo ikke poenget når du trener så mye

(Ta med at jeg ikke aner hva du veier i dag eller hvilket kjønn du tilhører )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 21:03   #5
wbh88
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 16
wbh88 er på en erverdig vei

Sv: Blodsukker

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg synes du skal vurdere litt reduksjon av protein og litt øking av fett. Er du reelt overvektig i dag, har kroppen fettreserver å ta av, er du nær normalvekt er det viktig at du tilfører kroppen energi fra fett i maten - ellers blir det tæring på muskler og det er jo ikke poenget når du trener så mye

(Ta med at jeg ikke aner hva du veier i dag eller hvilket kjønn du tilhører )

Jeg er en gutt på 23 år og veier 91kg, jeg begynner vel å nærme meg normalvektig i forhold til min kroppstype.

Da har jeg missforstått litt jeg. Jeg trodde nemlig protein var vår "tredje energikilde" og at protein ikke omdannes til fett, men skilles ut i urinen som en eller annen form for nitrogen? Såfremt jeg forbruker det jeg tar inn..
Nå ble jeg plutselig veldig rådvill her.. Jeg har faktsisk alltid trodd at man skal ha i seg mye protein om man vil beholde muskelmasse og gå ned i fett. Selvfølgelig med måte.
Om jeg skal øke fettinntaket får jeg en annen problemstilling, nemlig kalorier.. Jeg går ikke ned uten å ligge i kaloriunderskudd, selvom jeg spiser lite karbo.

wbh88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 21:35   #6
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Blodsukker

Målte du flere ganger?

Jeg har opplevd å få verdier på mellom 3,3 og 5,6 på forskjellige fingre.. Har blitt flinkere til å vaske hendene før jeg stikker nå samt la en stor bloddråpe få komme ut først før jeg måler.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 21:38   #7
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Blodsukker

Godt spørsmål. vask henda godt først og tørk vekk første dråpen så måler du på neste. Det gir det sikreste resultatet.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 21:39   #8
wbh88
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 16
wbh88 er på en erverdig vei

Sv: Blodsukker

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Målte du flere ganger?

Jeg har opplevd å få verdier på mellom 3,3 og 5,6 på forskjellige fingre.. Har blitt flinkere til å vaske hendene før jeg stikker nå samt la en stor bloddråpe få komme ut først før jeg måler.

Ja, målte tre ganger

Først i pekefinger, da målte den 3,3, så to ganger i lillefinger, vasket godt først, tørket godt og fikk ut en stor bloddråpe som jeg tørket av og presset ut nok en stor dråpe. Begge viste 3,7.

wbh88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 22:50   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker

Dersom du har sukkerlake på finger, kan det lønne seg å vaske hendene først, ellers spiller det ingen rolle. Stiksen reagerer bare på glukose, ikke noe annet!
Det er like greit å måle på den dråpen som kommer ut av seg selv. Må du klemme hardt for å få ut mer blod etter å ha tørket bort den første dråpen, risikerer du at prøven blir fortynnet fiordi du også får med sårvæske/vevsvæske i den neste dråpen!

Trening regnes for å være veldig blodsukkersenkende, så 3.7 ville jeg ansett for helt normalt etter en dag med lavt karboinntak og hard trening.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 10:51   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker

Opprinnelig lagt inn av wbh88, her.

Jeg er en gutt på 23 år og veier 91kg, jeg begynner vel å nærme meg normalvektig i forhold til min kroppstype.

Da har jeg missforstått litt jeg. Jeg trodde nemlig protein var vår "tredje energikilde" og at protein ikke omdannes til fett, men skilles ut i urinen som en eller annen form for nitrogen? Såfremt jeg forbruker det jeg tar inn..

Protein er ingen energikilde, den kan brukes til "nød" om kh og fett ikke er tilgjengelig, men det er en tøff og tung prosess som kan være belastende på kroppen. (Du finner mer info om protein hos www.friskogfunksjonell.no, kvalitetssikret sådan).
Protein er også med på å øke blodsukkeret, ikke så mye som karbohydrater, men mer enn fett - bare så du er klar over det

Sitat:

Nå ble jeg plutselig veldig rådvill her.. Jeg har faktsisk alltid trodd at man skal ha i seg mye protein om man vil beholde muskelmasse og gå ned i fett. Selvfølgelig med måte.

Protein er svært viktig når det gjelder å bygge muskler, det er nemlig det protein skal gjøre - "bygge opp" - dvs kroppens byggeklosser for ALLE cellene, ikke bare muskelceller.
Du spiser ikke for mye protein i forhold til kroppsvekt og aktivitet, bare så det er klart Anbefalt generelt er 1 g protein pr kilo kroppsvekt, men gjerne opptil 2 og enda mer om du trener ofte og tungt. Utfordringen til kroppen din kommer når den blir tvunget til å bruke protein som energikilde fordi det ikke finnes nok kh eller fett tilgjengelig.

Sitat:

Om jeg skal øke fettinntaket får jeg en annen problemstilling, nemlig kalorier.. Jeg går ikke ned uten å ligge i kaloriunderskudd, selvom jeg spiser lite karbo.

Vel, det vet du vel egentlig ikke helt om stemmer om du spiser en mer riktig fordeling av næringsstoffer enn du gjør nå?
Slik du sier har du spist ca 50% fett og 40% protein av inntaket ditt jfr første innlegg. Med 20 g kh - som ligger innenfor ketogent kosthold - bør fordelingen være ca 20-25% protein og resten fett uten problem når det gjelder vektnedgang. Enig i at mange må redusere det totale inntaket for å få vektnedgang, men det kan fremdeles gjøres innenfor rammene for næringsfordeling i et ketogent kosthold. Du kan alternativt øke litt på med lavglykemiske kh (jfr Fedon) om du ikke vil øke på fettet. Det handler om å gi kroppen den energien den har bruk for til enhver tid

Selve mengden protein er ikke et problem, 160 g protein er ikke engang 2 ganger din kroppsvekt, og med mye trening er det helt greit. 1800 kalorier derimot for en gutt på 23 år og 91 kilo som trener mye.... er ekstremt lite energi... Er du 180 bruker kroppen din over 2000 kalorier bare om du skulle ligge helt stille en dag. 3500 kalorier om du trener nesten hver dag... og DA er 1800 kalorier et voldsomt underskudd energimessig som jeg personlig tenker er mer i sulte-grensen for din aktive kropp. I tillegg er det vanskelig for kroppen og bygge særlig muskler om du går ned i vekt med så lite energi.

Dette er litt generell bakgrunnskunnskap som gjelder for ketogent kosthold (fordelingen av næringsstoffer), litt om næringsstoffene og litt etter egen erfaring i forhold til kaloriinntak på lavkarbo.
Det er til syvende og sist du som tar avgjørelsen om hvordan du skal spise og hvordan du føler deg, men jeg anbefaler deg at du leser litt om det jeg har skrevet og ser om det er noen endringer du bør vurdere å gjøre for å i større grad ta vare på det helsemessige aspektet ved lavkarbokostholdet ditt

Vet ikke om du har tenkt å fortsette å spise lavkarbo, eller om dette var en "slankekur"? Håper du vil fortsette ihvertfall - har du hatt lett for å legge på deg, vil lavkarbo i større grad kunne hjelpe deg og holde vekten

Anbefalte kilder:
Nybegynnertråden (sjekk link i signaturen min)
www.friskogfunksjonell.no for kunnskap om kh, fett, protein og hvordan disse virker i kroppen.
Treningssuksess med lavkarbo av bla Bjørn Ferry kan være interessant lesestoff for en aktiv ung mann

Beklager at det ble litt off topic, jeg ble bare litt bekymret for fordelingen i kostholdet ditt, spesielt siden du er ung og trener så mye.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blodsukker kamp Generell ernæringsdebatt 10 04-06-11 20:41
Blodsukker Opheliia Spørsmål og svar 12 16-01-11 23:18
Blodsukker ingrids Spørsmål og svar 11 13-04-10 21:56
Blodsukker på 2.6 nellie Spørsmål og svar 9 08-06-08 17:48
Blodsukker Grovsnus Ketolysekuren 14 25-02-08 12:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no