Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Må ned 30/40kg

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-08-18, 19:02   #1
Mamma-s
Nytt Medlem
 
Mamma-s sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Innlegg: 3
Mamma-s er på en erverdig vei

Må ned 30/40kg

Så da prøver jeg meg på lavkarbo igjen gikk på det for noen år tilbake og gikk med 11 kg ganske fort, men koste meg også masse med kake og snop erstatninger. Noe som gjorde at jeg falt rett tilbake i gamle vaner når jeg først sprakk.

Gikk til legen for å snakke om overvekt og fare for ulike sykdommer som diabetes. Det eneste han hadde å si var at ja, jeg var i faresonen. Og bytt ut brød med knekkebrød og spis havregrøt til frokost. Det hadde han selv gjort og gått ned fem kg🙈 så bestemte meg for å prøve på egenhånd.

Prøvde lavkalori en periode nå, men det å fungerer dårlig, gått ned fra 110 til 106, men har gått mye opp og ned og sukkeravhengiheten vinner stadig.
Så nå tenkte jeg å prøve LCHF igjen, holdt på noen dager nå og er ganske mett og ikke fullt så sugen på godis på kveldene, men det er fortsatt der

Jeg er 157 høy, så ideel vekt ligger vel rundt 60, jeg er fornøyd om jeg kommer meg ned i 80, men i første omgang er planen å komme under 100💪👍
Prøver å trene litt ved siden av og håper at jeg klarer å holde meg på rett spor denne gangen

Mamma-s er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 18-08-18, 19:26   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Må ned 30/40kg

Velkommen

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 19-08-18, 13:11   #3
Elewyn
Medlem
 
Elewyn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Alder: 43
Innlegg: 219
Elewyn er ny på veien

Sv: Må ned 30/40kg

Velkommen

Som med mange endringer kan det være litt tøft i starten, men etterhvert som tiden går blir lavkarbo også en vane. Jeg har spist streng lavkarbo i 3 måneder nå og har gått ned 16,5 kg. Enda bedre - jeg har mer energi og kroppen føles bedre enn på lenge! Hold ut i starten med eventuelle bivirkninger og søtsug, så blir det bare enklere og enklere etterhvert.

Lykke til!

Elewyn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-08-18, 11:43   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Må ned 30/40kg

Tenk ordentlig igjennom hva du egentlig vil og kan oppnå ved å legge om livsstilen.
Motivasjon som "må ned xx antall kg" fungerer ikke i lengden, man trenger andre ting å hodle fast ved.
"tenkte jeg å prøve LCHF" gjør det også lett å falle av. Bestem deg for det, ikke tenk å kanskje prøve Do or do not, there is no try

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-08-18, 16:29   #5
Sofagubben
Seniormedlem
 
Sofagubben sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2017
Innlegg: 782
Sofagubben er en juvelSofagubben er en juvelSofagubben er en juvel

Sv: Må ned 30/40kg

Opprinnelig lagt inn av Mamma-s, her.

Noe som gjorde at jeg falt rett tilbake i gamle vaner når jeg først sprakk.

Gikk til legen for å snakke om overvekt og fare for ulike sykdommer som diabetes. Det eneste han hadde å si var at ja, jeg var i faresonen.

Jeg er veldig enig i det Carisma sier, ikke prøv men bestem deg. Selv prøvde jeg noen år og det gikk ikke så bra, prøvingen resulterte etterhvert i at jeg gikk opp fra 110 kg til 121 kg. Så hva forandret seg for meg? hva gjorde at jeg tilslutt sluttet å prøve og gjorde? Vel jeg ble livredd, jeg var plutselig pre diabetes og jeg har sett hva diabetes kan gjøre. Miste syn, sår som ikke vil gro, etterhvert amputasjoner... Så da bestemte jeg meg og har ikke sett meg tilbake siden. Jeg innså at det fortsatt var tid til å unngå diabetes, men det hastet virkelig. For meg nyttet ikke gulrot, jeg måtte selv innse hvor kritisk situasjonen min var. Dette er nå godt over 2 år siden og det siste året har jeg bare holdt vekta der den skal være og det er fordi jeg byttet livsstil i matveien.

For det er ingen vei tilbake til gammelt kosthold, det var jo det "kostholdet" (Øl, juice, pizza, nudler, pommes frites etc.) som sendte meg opp i fedme klasse 2, så derfor måtte jeg finne noe jeg kunne leve og ikke minst trives med resten av livet.

For det handler om å lære seg ting på nytt, finne alternative ting til å "kose" seg med, belønne seg med, trøste seg med, ting som ikke bidrar til vektøkning og sykdommer og en tidlig død. Dette er en prosess, men over tid så kan uvaner avlæres og nye etableres. F.eks. liker du ikke rent vann, finn din Fun light smak.

Min påstand er at mye innen mat er kulturelt betinget, skotter liker Haggis, jeg liker det ikke og antagelig ikke så mange andre heller. Til Julaften må jeg ha ribbe, pinnekjøtt ødelegger jula... Hvorfor, jo fordi dette er innlært, jeg er ikke vestlending, men østlending og det er sikkert vice versa. Så alt kan læres over tid. ikke gå ut i hundre, ta det gradvis, først kutt ut sukker helt.... Deretter så tar du det steg for steg arbeider med hjernen din for å lære å like andre ting og slik sett er jo lavkarbo gull verdt, det er så utrolig mye godt å velge i.

__________________
Pure blooded frihetselskende og sannhetssøkende selvstendig individ.
Sofagubben er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo livsstil. Svar med sitat
Gammel 22-08-18, 23:08   #6
Bellemor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2018
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 1
Bellemor er ny på veien

Sv: Må ned 30/40kg

Jeg er også tilbake med 16 kilo mer enn hva jeg var i fjor, tilsammen 28 kilo tyngre enn hva jeg var første gangen jeg forsøkte LCHF. Det er helt forferdelig at jeg har latt meg selv forfalle på denne måten, sjokolade, is, milkshake, junkfood osv. Siste måneden tok jeg meg selv i å smugspise sjokolade mens jeg lagde middag. Kunne trykke i meg en halv stor sjokoladeplate og spise en god porsjon middag etterpå.

Heldigvis tok jeg til vettet etter at jeg gikk til innkjøp av en badevekt. Tallet 120,4 kg har etset seg inn på netthinnen min (jeg er 170 cm). Det var et sjokk jeg ikke var klar for, så nå er jeg på dag 3 av streng LCHF og har det egentlig utrolig bra med meg selv. Jeg er ikke skamfull over vektoppgangen min, heller klar for å gjøre noe med det! Det har jeg ikke følt tidligere, da følte jeg bare at jeg MÅTTE, og dette tror jeg er faktoren som gjør at jeg vil lykkes denne gangen. Jeg innser at jeg må legge om kostholdet for alltid, ikke bare i perioden der jeg skal ned i vekt. Jeg må spise skikkelig hele tiden.

Edit: Jeg hadde forresten en bruker som het Gabimor her inne for noen år siden, men jeg tror den har blitt slettet. Kanskje like greit å starte helt på nytt og la det som har skjedd tidlige bli i fortiden!


Sist redigert av Bellemor : 22-08-18 kl 23:10. Årsak: La på en siste kommentar
Bellemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 11:01   #7
bærrgen
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 1.081
bærrgen er en juvelbærrgen er en juvelbærrgen er en juvel

Sv: Må ned 30/40kg

Opprinnelig lagt inn av Sofagubben, her.

Jeg er veldig enig i det Carisma sier, ikke prøv men bestem deg. Selv prøvde jeg noen år og det gikk ikke så bra, prøvingen resulterte etterhvert i at jeg gikk opp fra 110 kg til 121 kg. Så hva forandret seg for meg? hva gjorde at jeg tilslutt sluttet å prøve og gjorde? Vel jeg ble livredd, jeg var plutselig pre diabetes og jeg har sett hva diabetes kan gjøre. Miste syn, sår som ikke vil gro, etterhvert amputasjoner... Så da bestemte jeg meg og har ikke sett meg tilbake siden. Jeg innså at det fortsatt var tid til å unngå diabetes, men det hastet virkelig. For meg nyttet ikke gulrot, jeg måtte selv innse hvor kritisk situasjonen min var. Dette er nå godt over 2 år siden og det siste året har jeg bare holdt vekta der den skal være og det er fordi jeg byttet livsstil i matveien.

For det er ingen vei tilbake til gammelt kosthold, det var jo det "kostholdet" (Øl, juice, pizza, nudler, pommes frites etc.) som sendte meg opp i fedme klasse 2, så derfor måtte jeg finne noe jeg kunne leve og ikke minst trives med resten av livet.

For det handler om å lære seg ting på nytt, finne alternative ting til å "kose" seg med, belønne seg med, trøste seg med, ting som ikke bidrar til vektøkning og sykdommer og en tidlig død. Dette er en prosess, men over tid så kan uvaner avlæres og nye etableres. F.eks. liker du ikke rent vann, finn din Fun light smak.

Min påstand er at mye innen mat er kulturelt betinget, skotter liker Haggis, jeg liker det ikke og antagelig ikke så mange andre heller. Til Julaften må jeg ha ribbe, pinnekjøtt ødelegger jula... Hvorfor, jo fordi dette er innlært, jeg er ikke vestlending, men østlending og det er sikkert vice versa. Så alt kan læres over tid. ikke gå ut i hundre, ta det gradvis, først kutt ut sukker helt.... Deretter så tar du det steg for steg arbeider med hjernen din for å lære å like andre ting og slik sett er jo lavkarbo gull verdt, det er så utrolig mye godt å velge i.

Enig med det som sies her! Og så må jeg bare tilføye at jeg føler meg utrolig heldig som hører til i dette forumet! Mange fornuftige folk her

__________________
Ny blogg Gammel blogg Min journal


bærrgen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no