Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

mofebrød nr. 1 - med ost, havre og mandler!

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-02-05, 18:11   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Red face

mofebrød nr. 1 - med ost, havre og mandler!

Denne deigen står til heving nå;

2 dl store havregryn
1 dl soyaflak
2 dl mandler
1 dl psylliumfrø
1 dl "dansk rugbrød" (mix fra butikken)
2,5 dl mel
1 dl revet ost
1 pakke gjær
3.5 dl vann

Jeg mosa havren og soyaflakene i blender, så det skulle bli mere "melete".
Mandlene hakket jeg opp og kjørte i blender.
Også klæsja jeg det hele sammen

Spent på om dette blir noen suksess eller ikke.. tror nok det ble litt for lite mel og slikt til at det hever noe i det hele tatt..

Prøver å steke denne på 175 i 1 time.. får se hvordan det går - rapporterer senere!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 06-02-05, 19:03   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Nå har jeg sjekket deigen, og den henger ikke så godt sammen, for å si det sånn Kanskje litt for lite mel, retten og sletten

Eller mulig det hadde bedret seg om jeg hadde hatt oppi egg?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 06-02-05, 20:09   #3
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Tja...jeg bruker ca 6 dl væske til 1 kg "mel"..og havre rekker mye fuktighet og er kjent for være litt vanskelig å bruke. Kanskje du har for lite væske i? Tror ikke du skal ha egg i.....

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 06-02-05, 20:12   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Ja, altså.. jeg tenkte 3,5 dl vann til 9 dl mel - men det er jo fra en annen oppskrift, og både havre og psylliumfrø suger til seg fuktighet.. Så neste gang blir det mere vann!

Hvordan tror dere dette brødet er i forhold til de groveste brødene man får på butikken? Lindberg-brødet, forsjempli?

En vakker dag skal jeg sette meg ned og regne ut karbiser og sånt til disse brødene mine

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 06-02-05, 20:18   #5
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Det ser jo godt ut da...men jeg hakke peiling jeg....

Smaker det godt?...Havre og mandler nammme....

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 06-02-05, 23:29   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Anne

Det ser jo godt ut da...men jeg hakke peiling jeg....

Smaker det godt?...Havre og mandler nammme....

Har ikke smakt - puttet det i fryseren Men det så bra ut!

Hadde ikke hevet seg nevneverdig i ovnen, var bare 4 cm høyt

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 06-02-05, 23:32   #7
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

det hørtes kjempenam ut! men jeg må nok vente litt med sånt...
håper det smaker godt også!!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 08:24   #8
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Lindberg-brødet inneholder:

Vann, byggmel, sammalt rug, hvetegluten, høy amylose maisstivelse, soyaflak, solsikkekjerner (5%), linfrø, soyaprotein, olivenolje, gjær, sesamfrø, tørket surdeig (rugmel, vann), fruktose, salt, kostfiber (psylliumfrøskall).

Og næringsinnholdet pr.100g er:
245 kcal, 18,7 g protein, 18,2 g karboh., 10,7 g fett og 9,7 g kostfiber.

Så neste gang kan du jo prøve å bake brød med mest vann, nest mest byggmel osv.

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 08-02-05, 09:35   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sitter og spiser dette brødet til frokost nå.. very good, altså!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 11-03-05, 10:21   #10
Tidligere bruker
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hvordan hever du?
Er det først deig til heving? så det ferdig formet brødet til heving? Evnt. hvor lenge?
Og er oppskriften oppdatert...? Sånn at 3,5 dl vann er nok?
Skal man ikke unngå mel? Hmm... mange spørsmål det her.

  Svar med sitat
Gammel 12-03-05, 00:00   #11
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av LindaSD

Hvordan hever du?
Er det først deig til heving? så det ferdig formet brødet til heving? Evnt. hvor lenge?
Og er oppskriften oppdatert...? Sånn at 3,5 dl vann er nok?
Skal man ikke unngå mel? Hmm... mange spørsmål det her.

Mange spørsmål, ja!

Hevet på vanlig måte jeg.. rundt en time, eller så.. Også litt oppi formen.
Det andre spm. ditt skjønte jeg ikke.
Oppskriften er ikke oppdatert nei, fordi jeg ikke har lagd den flere ganger.. men det er bare fordi jeg har prøvd andre "mofebrød"
Om man skal unngå mel? Joda - det er jo det ultimate det!

Merk at denne oppskriften ikke er lagt under noen kostholdsfilosofi - men under Oppskrifter/andre oppskrifter


-------

Leste forresten i fedonkokeboka i går - og der var det snakk om at i hvetemel, så var det 10% gluten - og at det var glutenet som fikk brødet til å henge sammen og heve.

Slik at man kan erstatte 100 gr. hvetemel med 10 g gluten. Som jeg skjønte.

Dette tror jeg at jeg skal prøve på neste mofebrød! Følg med

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04
elsker pommers frites med ost.... Iset Atkins kosthold 0 20-02-04 12:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no