Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Fedons mandelkjeks (for alle filosofier)

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-04-11, 19:55   #1
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Fedons mandelkjeks (for alle filosofier)

Denne er sikkert lagt inn her før, men jeg minner alle på denne siden det snart er påske. Denne er skikkelig kjapp og enkel å lage!


Fedons mandelkjeks
30-40 stykker

100 g smør
1 dl fruktose. For de på lavere karbomengde enn Fedon, bruk tilsvarende mengde med sukrin/splenda, ol
250 g (4 dl) mandler. Males i kjøkkenmaskin sammen med søtstoffet og evt kanel
1 1/2 ts kanel hvis du vil

Stekes i ovn ved 160 grader i ca. 15 minutter.

Smelt smøret på lav varme i en kjele.
Bland i søtstoffet og de malte eller finhakkede mandlene. Rør det hele godt sammen.
La det avkjøle noe.
(Kjevle og klapp ut deigen til ca. 4-5 mm tykkelse.
Skjær ut små snipper, trykk ut deigen med et eggeglass eller bruk små pepperkakeformer. Løft kjeksen med en ostehøvel over på et bakepapirkledd stekebrett. La det være ca. 1 cm mellomrom mellom dem. )

Stek kakene midt i ovnen til de er gjennomstekte og gylne. Husk at fruktose blir lettere brunt enn sukker. La de bli kalde på stekebrettet før du legger dem i en kakeboks.

Det går fint å bare klappe ut deigen med hendene rett på bakepapiret. Synes det er kjekt å unngå å flytte dem over en og en.


Jeg tok i litt kanel også, ca en og en halv teskje.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 20:03   #2
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Fedons mandelkjeks (for alle filosofier)

Disse må testes, noen anelse om hvordan disse blir med stevia?

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 21:12   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Fedons mandelkjeks (for alle filosofier)

Nei, det vet jeg ikke.

Det jeg kanskje bør understreke, er at de MÅ stå og avkjøles før man flytter på de. De er veldig porøse i det man tar de ut av ovnen og smuldrer opp!

Jeg tror at dette er det nærmeste man kommer "steinalderkaker"; nøtter (mandler) og fett + den søtningen de kanskje fikk tak i (honning).
Tror at det er mandlene og smøret som "utgjør" kjeksene, så det burde gå med stevia.

Jeg har forresten aldri lagd de uten kanel.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 12:36   #4
silje21
Seniormedlem
 
silje21 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 34
Innlegg: 736
silje21 har en fantastisk aura rundt segsilje21 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fedons mandelkjeks (for alle filosofier)

hmm må nesten prøves dette hørtes kjempegodt ut

__________________




SiljeC sin Journal
silje21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ketogent Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 14:51   #5
LIBBA
Seniormedlem
 
LIBBA sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 63
Innlegg: 1.458
LIBBA er et fyrlysLIBBA er et fyrlysLIBBA er et fyrlysLIBBA er et fyrlysLIBBA er et fyrlys

Sv: Fedons mandelkjeks (for alle filosofier)

Har prøvd disse i dag, og dem var knallgode
( jeg hadde i kanel )

__________________
Jillian Michaels 6week six-pack..... dag 40
Jillian Michaels Ripped in 30...Runde2..dag 18


LIBBA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 10:40   #6
petite fleur
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 97
petite fleur er på en erverdig vei

Sv: Fedons mandelkjeks (for alle filosofier)

Lagde disse i dag, og de var virkelig GODE! Ikke sånn "gode til å være lavkarbo-gode", men ordentlig GODE!

Men guriland som jeg plagdes med den deigen.....skal det være SÅ vanskelig? Bare jeg så hardt på den, smuldra den fra hverandre. Sjeleglad jeg bare lagde halv porsjon, for det var virkelig en tålmodighetsprøve.....

Kanskje den holdes bedre sammen om man tilsetter et egg?

__________________


petite fleur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 16:21   #7
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Fedons mandelkjeks (for alle filosofier)

Opprinnelig lagt inn av petite fleur, her.

Lagde disse i dag, og de var virkelig GODE! Ikke sånn "gode til å være lavkarbo-gode", men ordentlig GODE!

Men guriland som jeg plagdes med den deigen.....skal det være SÅ vanskelig? Bare jeg så hardt på den, smuldra den fra hverandre. Sjeleglad jeg bare lagde halv porsjon, for det var virkelig en tålmodighetsprøve.....

Kanskje den holdes bedre sammen om man tilsetter et egg?

Den blir nok smidigere med et egg, men den er veldig porøs, altså!
Jeg kladder den bare ut på bakepapiret og trykker den ned med hendene (bruker engangs plasthansker).
Deretter ruter jeg den forsiktig opp slik at jeg lett kan brekke stykker av den etterpå.

Ellers smelter jeg smøret i en kaserolle og heller de malte mandlene oppi og rører rundt til en jevn masse. Ikke noe værre enn det.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fedons mandelkjeks Marianne Bakst 12 11-02-12 20:25
Mandelkjeks med sitron Lisbeth Kake/dessert og snacks 1 20-12-10 18:49
Anbefal meg bøker! Vil lære mest mulig om alle filosofier Bee Spørsmål og svar 1 21-04-09 18:50
Proteinpannekaker i Fedons ånd Runegutt Annen mat 5 09-10-08 14:37
Endre litt på Ketolyse. Nille eller andre som er flinke med forskjellige filosofier. SkinnyToBe Ketolysekuren 11 08-01-08 18:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no