Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Paranøtter

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-11-06, 23:14   #1
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Paranøtter

Sitter og leser en smakstest av nøtter i KK nr. 46, der blant annet Merete Hansen-Møllerud har kommet med ekspertråd.

Om paranøtter så er ekspertkommentaren (fra Helene Aure - 4m Klinikken):
"En antioksidantbombe full av selen. En britisk studie indikerer at selen kan styrke kroppens immunforsvar mot virus. OBS: Spis ikke for mange om dagen, to i gjennomsnitt, ellers kan du få selenforgiftning. "

Paranøtter er de nøttene jeg spiser mest, og jeg spiser definitivt mye mer enn to nøtter i snitt per dag, vertfall den siste måneden. Regner selvfølgelig med at jeg ikke har forgiftning, men skal vertfall passe på og ikke spise for mye av de fremover.

Så endelig til spørsmålet, burde en ikke spise paranøtter samtidig som selen tablettene til ketolyse, med tanke på den anbefalte dagsdosen? Og hvor stor er egentlig faren for en sånn forgiftning?

Har prøvd å google litt men har ikke funnet så mye... Så er takknemmelig for svar!

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 07:23   #2
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Paranøtter

Om nøtter, deriblandt paranøtter, fra Mat og Helse....
http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5830

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 07:35   #3
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Paranøtter

Mitt førsteinntrykk om det du skrev om selenmengden i paranøtter er at hvis det var tilfelle at du blir forgifta etter 2 nøtter, ville paranøtter vært klassifisert som giftig!
Kan da umulig stemme?? (mengden selen)
Med mindre anbefalt mengde selen/dag plutselig har blitt 100 ganger mindre, da...

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 08:25   #4
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Paranøtter

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Om nøtter, deriblandt paranøtter, fra Mat og Helse....
http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5830

Takk! Der står det også at 40 gram er nok for å sikre dagsdosen med selen. Og det er nok en hel del mer enn 2 nøtter.

Opprinnelig lagt inn av chili, her.

Mitt førsteinntrykk om det du skrev om selenmengden i paranøtter er at hvis det var tilfelle at du blir forgifta etter 2 nøtter, ville paranøtter vært klassifisert som giftig!
Kan da umulig stemme?? (mengden selen)
Med mindre anbefalt mengde selen/dag plutselig har blitt 100 ganger mindre, da...

Jeg er vel ikke den aller beste til å formulere meg nei...

Har ikke forstått det sånn at en blir forgiftet etter 2 nøtter, men at det over tid er nok med 2 nøtter pr. dag for å dekke opp den anbefalte dosen med selen. Jeg bare stusset over det som stod i artikkelen i KK, og synes at det var veldig lite. Og når en leser i Mat & Helse, så sier de at 40 gram er anbefalt dagsdose, og det blir straks en del mer.

Det jeg egentlig lurer på er om en trenger tilskudd av selen, når en får dekt det opp dagsdosen via paranøtter.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 08:29   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Paranøtter

Jeg heller mot at det er trykkfeil i bladet. I en kopp paranøtter, som er ca. 33 nøtter, er det 4144 mcg (microgram) selen. Det er altså 0,004144 gram. Og jeg nekter å tro at man blir forgiftet av så lite som 3-4 nøtter

Skal sjekke opp !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 27-11-06 kl 08:52.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 09:46   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Paranøtter

I boka mi, "Vitaminrevolusjonen" av Knut Flytlie, er dagsdosen for å forebygge mangler 125 mcg. Generlt anbefaler han 200 mcg. Men noen kan ha behov for mye mer enn det, helt opp mot 800 mcg anbefaler Flytlie.

Han sier at ekstremt høye doser (over 5000 mcg) tatt over en lengre periode kan gi symptomer på forgiftning.

Etter mine beregninger stemmer det da at to nøtter pr dag er nok hvis man spiser det hver dag.

Men at det er helt trygt å spise mange paranøtter på en gang også. Bare man ikke gjør det hver dag!

PS: Kan ikke se noe fra Mat & Helse i linken jeg ... Artikkelen det linkes til kommer fra Iform (derfor de "rare" anbefalingene i forhold til fett etc.).

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 13:04   #7
monkey
Medlem
 
monkey sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Innlegg: 145
monkey har en fantastisk aura rundt segmonkey har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Paranøtter

Jag var på föredrag med Merete Hansen-Møllerud i höstas och vad hon då sa var att 2 paranøtter om dagen var nog för att tillfredställa Selenbehovet.

monkey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 13:10   #8
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Paranøtter

Opprinnelig lagt inn av monkey, her.

Jag var på föredrag med Merete Hansen-Møllerud i höstas och vad hon då sa var att 2 paranøtter om dagen var nog för att tillfredställa Selenbehovet.

Men det betyr ikke nødvendigvis at man blir forgiftet av flere?
Vi kan jo spørre henne

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 14:31   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Paranøtter

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Men det betyr ikke nødvendigvis at man blir forgiftet av flere?
Vi kan jo spørre henne

Jeg har spurt henne, venter på svar !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 14:46   #10
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Paranøtter

Flott Nille.

Jeg også har hørt det at man kun trenger to paranøtter om dagen for å dekke daglig anbefalt nivå i Norge. Og det tallet er jo bare det som skal til for å unngå mangler ...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 15:03   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Paranøtter

Har sendt SMS også, men nå går jeg fra jobb, sjekker svar når jeg kommer hjem !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 15:03   #12
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Paranøtter

Hei,
Fin diskusjon om paranøtter som jeg selv har begynt å spise en del av i det siste. På Rimi har det kommet en 200 g "julepose" av merket Besana, Italiensk. Store og gode! Næringsinnhold er fett 68,2, protein 14,1, karbo 3,1, fiber 4,3, energi 682 kcal. Noen slike er et rent lite måltid i seg selv.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 15:36   #13
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Paranøtter

Så dere ikke innlegget mitt, eller ...?

Det var kanskje ikke så tydelig formulert

Hvis det du sier stemmer, Nille, at det er 4144 mcg i 33 nøtter, så er det 125 mcg i én nøtt. To nøtter har dermed 250 mg. Akkurat passe dagsdose.

Men det er bare over tid at man kan bli forgiftet av store doser, og for å bli det av paranøtter må man altså spise mange, ofte, over lengre tid.

Tror det ble litt misforståelse her med gram og mikrogram ... Det er 40 g nøtter som skal til, ikke 40 g selen! (Det er jo et sporstoff)


Sist redigert av Huldr : 27-11-06 kl 15:54.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 17:21   #14
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Paranøtter

Sorry Frøy, leste posten din, men ikke godt nok Sorry !
Du har helt rett også selvfølgelig. Jeg har svart det jeg har svart ut fra hva Lemen skrev:

Opprinnelig lagt inn av Lemen

Spis ikke for mange om dagen, to i gjennomsnitt, ellers kan du få selenforgiftning.

Så jeg spurte guruen min, Merete Hansen-Møllerud - siden hun er nevnt her i tråden. Og på spørsmål om man kan bli selen forgiftet av 3-4 paranøtter til dagen, svarer hun:

Opprinnelig lagt inn av Verdens beste ernæringsfysiolog

"Forgiftet ? Nei, det skal nok mer til. To nøtter dekker anbefalt mengde, og da snakker vi ikke høydoser. Selen er en antioksidant, men det er riktig at man kan blir forgiftet av veldig høye doser."


Og sett i sammen med det Frøy skriver tor jeg vi trygt kan slå fast at det ikke er farlig å spise en neve paranøtter hver dag Av erfaring vet jeg at det er grenser hvor mange slike nøtter man klarer å spise på en gang

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 17:37   #15
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Paranøtter

Tusen takk, både til Nille, Frøy og andre som har kommentert. Da kan jeg trygt fortsette å spise like mye paranøtter som jeg gjør... Men, viss jeg spiser så mye paranøtter som jeg gjør, er det da overflødig med sink-selen tablettene fra ketolyse? (Trenger selvfølglig sink delen da...)

Sitat:

Av erfaring vet jeg at det er grenser hvor mange slike nøtter man klarer å spise på en gang

Hehe... Tror jeg kanskje har en høyere grense enn du har... Kan spise ganske mange i løpet av en kveld....

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 17:38   #16
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Paranøtter

Er ikke fornærma altså . Men godt å bli regnet med da .

Og i samme slengen må jeg beklage dårlige formuleringer i begge innleggene mine. Trøtt i dag ... Mente ikke å insinuere at du, Nille (eller noen andre for den saks skyld) ikke visste forskjellen på gram og mikrogram altså . Bare å si at det ikke trengte å være trykkfeil i artikkelen.

Og dermed er det vel ikke mer å rydde opp i .

Men hvordan smaker de? Jeg synes å huske at de er litt "trevlete" i konsistensen, stemmer det? Har en mistanke om at jeg ikke liker dem ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 17:57   #17
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Paranøtter

Er ikke paranøtter sånne som er nesten umulig å knekke? Som man spiser i jula?

...Trenger man å spise selentilskudd hvis man spiser paranøtter...

Rope på Torkil!!

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 18:01   #18
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Paranøtter

Opprinnelig lagt inn av chili, her.

Er ikke paranøtter sånne som er nesten umulig å knekke? Som man spiser i jula?

Stemmer nok det ja Men du får kjøpt dem uten skall og da

...Trenger man å spise selentilskudd hvis man spiser paranøtter...

Rope på Torkil!!

Vil absolutt ikke tro man trenger å ta ekstra tilskudd av selen hvis man får behovet dekket gjennom paranøtter

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 18:03   #19
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Paranøtter

Oi, fikk visst ikke delt opp det der ordentlig.. Men du ser vel hva det er jeg har skrevet forde

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 18:06   #20
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Paranøtter

Opprinnelig lagt inn av chili, her.

...Trenger man å spise selentilskudd hvis man spiser paranøtter...

Rope på Torkil!!


I følge verdens beste ernæringsfysiolog (og min guru) trenger man ikke selentilskudd om man spiser to paranøtter pr. dag. Det dekkerdagsbehovet.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 22:26   #21
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Paranøtter

Saken er at to paranøtter dekker det såkatle anbfalte daglige inntaket av selen, og mange der ute mener at alt over den dosen kan gi forgiftning. Men de eneste stedene man har funnet forgiftning er steder i kina hvor selen innholdet i jorden er så høyt at befolkningen har hatt et inntak på nærmere 5000 mcg selen daglig i en hel livstid. 5000 mcg selen er utrloig mye mer enn det er i to parnøtter. Så bare glem forgiftnings pratet, det de sier betyr i overført betydning at næringsrik kost ikke er bra for deg.

__________________
bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 02:44   #22
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Paranøtter

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

PS: Kan ikke se noe fra Mat & Helse i linken jeg ... Artikkelen det linkes til kommer fra Iform (derfor de "rare" anbefalingene i forhold til fett etc.).

Hupps! My mistake!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 22:58   #23
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Paranøtter

Lager liv i denne igjen jeg, siden den var interessant, ved å si at selv om seleninnholdet er bestemt betyr ikke det at opptaket i kroppen er tilsvarende. Men trolig mye bedre enn fra tabletter.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 19:23   #24
Student88
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 14
Student88 er på en erverdig vei

Sv: Paranøtter

Meir om paranøtter henta frå boka "Oljer i maten" av Tron Soot-Ryen, dette er tatt direkte frå side 84. Og, utan tillating frå forfattaren, men kan anbefala å lesa denne boka, så han får i alle fall litt PR for det... Mykje interessant, spesielt for oss som er opptatt av feitt.
" Målinger har vist at paranøtter faktisk kan være mer radioaktive enn det som er normal bakgrunnsstråling. Trærne tar opp grunnstoffet radium fra bakken og lagrer det i frøene(min kommentar; ergo nøttene). Det er ikke snakk om så store mengder radioaktivitet at det innebærer noen helsefare for oss som stort sett spiser nøttene til jul, men forskere advarer mot dem som en del av et daglig kosthold."
Etter å ha lese dette må eg innrømma at eg for min del har valgt å kutta litt på inntaket, men, alt med måte

Student88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 22:45   #25
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Paranøtter

Vel - jeg spiste 600mikrogram selen daglig i et halvt år (i et forsøk på å få ned antistoffer mot skjoldbruskkjertelen) og kom nesten opp i det dobbelte av øverste "normalnivå" for laboratoriet mitt. Det eneste jeg opplevde var at jeg en kort periode fikk fryktelig lyst på salt på maten. Seinere har jeg lest at jod og selen er to mineraler som bør balanseres - altså, døtter man i seg mye av det ene uten at det andre er høyt nok kan det bli problemer.

Jeg vil nok ikke anbefale noen å følge i mine fotspor uten å få oppfølgende blodprøver som jeg gjorde. Men dette er en grei serum-prøve så skal man til legen så er det jo bare å spørre...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karbohydrater i paranøtter? nita58 Ketolysekuren 7 09-02-09 10:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no