Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ny, og supermotivert ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-06-11, 11:29   #1
chippy
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 45
Innlegg: 73
chippy er på en erverdig vei

Ny, og supermotivert ...

Endelig noe for meg ser det ut til , lavkarbo.no virker profft og folkene her er super hjelpsomme, men dog har jeg noen spørsmål.

1. Kur? Må jeg velge noe? Jeg føler at alt jeg trenger er på forumet må jeg kjøpe en ketolyse bok eller atkins diett tjohei? Jeg tenkte å bare ligge på 10-15 karbs og 75% fett, 25% proteiner (følges opp på diett.no), er det nok til å starte med? eller MÅ jeg ha vitaminer? Knowledge is power.

2. Kcal pr dag? ligger på ca 2500-3500 hver dag (går i fjellet 3 ganger i uken, ca 6km++). Bør jeg prøve synke dette? Er i første uken enda men har tatt av noen vann kilo allerede.

3. Mat, har jo egentlig funnet ut at egg/bacon med 1ss majones er kickstart på dagen, men hva med middag? alt inneholder jo bare proteiner og ejg faller godt under 75% fett, regner med det er sausen jeg mangler?bearne?

Har sikkert flere spørsmål men kommer ikke på dem akkurat nå

__________________


chippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 12:04   #2
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Ny, og supermotivert...

Opprinnelig lagt inn av chippy, her.

Endelig noe for meg ser det ut til , lavkarbo.no virker profft og folkene her er super hjelpsomme, men dog har jeg noen spørsmål.

1. Kur? Må jeg velge noe? Jeg føler at alt jeg trenger er på forumet må jeg kjøpe en ketolyse bok eller atkins diett tjohei? Jeg tenkte å bare ligge på 10-15 karbs og 75% fett, 25% proteiner (følges opp på diett.no), er det nok til å starte med? eller MÅ jeg ha vitaminer? Knowledge is power.

2. Kcal pr dag? ligger på ca 2500-3500 hver dag (går i fjellet 3 ganger i uken, ca 6km++). Bør jeg prøve synke dette? Er i første uken enda men har tatt av noen vann kilo allerede.

3. Mat, har jo egentlig funnet ut at egg/bacon med 1ss majones er kickstart på dagen, men hva med middag? alt inneholder jo bare proteiner og ejg faller godt under 75% fett, regner med det er sausen jeg mangler?bearne?

Har sikkert flere spørsmål men kommer ikke på dem akkurat nå

1. Du MÅ ikke, men det oppfordres til det. Mange blir forvirra og usikre og stressa i starten, de mangler oversikt og kontroll, og da er det veldig greit å ha en infokilde å gå til. Man kan selvsagt spørre på forumet, men ettersom det finnes mange forskjellige retninger, så kan man få litt forskjellige svar, og da kanskje man sitter der like forvirra. Men føler du at du har kontroll og heller vil aktivt søke opp info her og ellers på nettet, så gjør det. Du MÅ ikke ta vitaminer. Så vidt jeg veit er det bare ketolyse-kuren som inkluderer det. Men mange tar omega3-tilskudd og multivitamin uansett.
2. Antall kcal skal man ikke fokusere så veldig på. Spis når du er sulten, og spis deg mett. Det varierer veldig fra person til person, og sikkert fra dag til dag, hvor mye mat man trenger og har lyst på. Jeg varierer alt fra kanskje 1000 til 3000 kcal. Så lenge du går ned (hvis det er hensikten din vel og merke), så er det det viktigste. Går du ikke ned etter å ha holdt på en del uker, så kan du heller vurdere å kutte litt i matmengden.
3. Helt enig. Det er veldig lett å spise mer enn nok proteiner, fett kan være litt vanskeligere å få til. Men det er vel en tilvenningssak det også. Feite meieriprodukter som rømme og fløte kan man ha i mange retter, du kan ha på ekstra ost der det passer eller spise sånn innimellom, stek maten i godt med smør eller olje. Spis saus som du nevner. Velg marmorert kjøtt hvis du har problemer med å spise reint fett som på f.eks. koteletten. Noen tar olje som kosttilskudd, rett og slett en skje med det til maten. Andre har kokosolje i kaffe eller te.

Good luck! (:

Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 20:26   #3
Conjurier
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 100
Conjurier er på en erverdig vei

Sv: Ny, og supermotivert...

husk at det ikke er 75% fett i vekt men i energimengde

Conjurier er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 21:23   #4
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Ny, og supermotivert...

Jeg har ikke fulgt noen spesiell kostholdsfilosofi, men har hatt fin nedgang likevel Har brukt mye tid på å lese de klistrede trådene på forumet, intervjuer og artikler på nett og har sydd sammen et kosthold jeg trives med. Veldig mye inspirasjon å hente her inne, både mht mat man kan lage, og andre råd for å gjennomføre en lavkarbo livsstil. Eneste bok jeg har investert i er Skaldemans kokebok - mye deilig

Mulig at jeg hadde gått fortere ned i vekt dersom jeg hadde fulgt en kur - men for meg var det viktigere at det ble en naturlig omlegging - og denne måten funket for meg

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 12:27   #5
chippy
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 45
Innlegg: 73
chippy er på en erverdig vei

Sv: Ny, og supermotivert...

Opprinnelig lagt inn av Conjurier, her.

husk at det ikke er 75% fett i vekt men i energimengde

Jeg følger bare det kakediagremmet mitt sier på diett.no, det holder vel?

__________________


chippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 13:27   #6
Rikkem0r
Medlem
 
Rikkem0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Porsgrunn
Alder: 37
Innlegg: 480
Rikkem0r er på en erverdig vei

Sv: Ny, og supermotivert...

Velkommen
Jeg vil i utgangspunktet anbefale deg å velge en retning, spesiellt siden du er helt ny på dette, men vil i alle fall anbefale at du begynner med å lese nybegynnertråden av arnakristin. Her er det mye nyttig informasjon og det kan sikkert være lurt å ta den opp å kikke litt hvis det er noe du lurer på.. For som du sa: Kunnskap er makt Så les masse i forumet og lær så mye du kan=) Så vil jeg bare ønske deg lykke til

__________________
A moment on the lips, forever on the hips - no more




Rikkem0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 14:51   #7
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Ny, og supermotivert...

Opprinnelig lagt inn av chippy, her.

Jeg følger bare det kakediagremmet mitt sier på diett.no, det holder vel?

Det er energimengde, så det er riktig, ja.

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 15:36   #8
Drømmepie
Støttemedlem
 
Drømmepie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Buskerud
Alder: 42
Innlegg: 6.953
Drømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastisk

Sv: Ny, og supermotivert ...

Hei og velkommen hit

__________________
Journalen

Startvekt 29.03..2021 89.3 kilo

Vekt per 03.08.2021 81.2
Drømmepie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunnere mat og mer aktivitet Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 22:07   #9
chippy
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 45
Innlegg: 73
chippy er på en erverdig vei

Sv: Ny, og supermotivert ...

Takk takk exciting times...

Havner ofte på ca 69-70% fett om dagene med under 15 karbs, noen som også sliter med å få opp fett nivået til 75% ?

Spiser bacon, egg, nakkekoteletter osv, noen fete fløte sauser, mulig jeg egentlig ikke er så flink å få med alt av fett som er med. (f.eks rapsoljen som jeg steker egg,kjøtt osv i), hva tror dere?

__________________


chippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 22:32   #10
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Ny, og supermotivert ...

Er det dager jeg får i meg lite fett lager jeg med osteknekkis og har på godt med smør og ost oppå. Det får opp fettprosenten en del

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 04:18   #11
chippy
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 45
Innlegg: 73
chippy er på en erverdig vei

Sv: Ny, og supermotivert ...

Opprinnelig lagt inn av mysil, her.

Er det dager jeg får i meg lite fett lager jeg med osteknekkis og har på godt med smør og ost oppå. Det får opp fettprosenten en del

Hva er osteknekkis?

__________________


chippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 05:58   #12
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: Ny, og supermotivert ...

Osteknekkis: http://forum.lavkarbo.no/album.php?a...pictureid=1876

Nam nam

__________________
Det er min legg, og jeg driter når jeg vil!
Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no