Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Spørsmål om styrketrening ved ketose

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-04-12, 21:43   #1
Merca
Juniormedlem
 
Merca sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Innlegg: 12
Merca er på en erverdig vei
Question

Spørsmål om styrketrening ved ketose

Det er min tredje gang på ketolysekuren. Begynte torsdag. Er veldig fornøyd

Jeg merket noe rart ved styrketrening i dag. Nemlig føltes det nesten krampe i hvert muskel som jeg jobbet med, som om muskel trekker seg sammen, men vil ikke løsne igjen ...Er dette helt normalt? Har noen av dere erfart noe sånt? Er en måltid før trening anbefalt? Proteiner?
Det går veldig fint med intensiv kondisjonstrening og merker ikke noe mer utmattelse ved ketose enn vanlig, så har bare bekymring med styrke.

__________________


Merca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren atm Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 22:44   #2
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Spørsmål om styrketrening ved ketose

Ta magnesium

  Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 22:53   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Spørsmål om styrketrening ved ketose

skulle jeg også til å si. Inntak av mye melkeprodukter (ost, rømme osv) kan gi mer kalsium enn magnesium og skape for stor spenning i musklene.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 23:30   #4
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Spørsmål om styrketrening ved ketose

Magnesium kan hjelpe ja, men vanligvis tar uansett det en stund før musklene fungerer helt som normalt igjen etter man starter en ketosediett. Vanskelig å si om dette bare er "startfaseproblemer" eller mangelsymptom. Å spise litt protein og kokosolje før trening er uansett ikke dumt.

Kramper og følelsen av at man mister all kraft i musklene er jo ganske vanlig i startfasen, fordi musklene ikke er vant til å bruke ketoner som energi. På et eller annet punkt i løpet av de første dagene merker man det gjerne godt når musklene går tom for glykogen.. Trener du styrke vil dette naturlig nok skje raskere. Vanligvis frarådes det å trene i starten av en ketosediett pga. dette.. Da risikerer du også flere av de ekle bivirkningen som kan komme i starten av ketosen, f.eks. muskelsvakhet, kramper og slapphet fordi det tar musklene lengre tid å "lade opp" igjen. Husker jeg var helt slått ut i flere dager etter styrketrening, var så vidt jeg skulle komme meg opp og ned trappa. Musklene i beina ville rett og slett ikke fungere.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 00:21   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Spørsmål om styrketrening ved ketose

å ja, det tar tid før energien er på topp om du har vært vant til karbo-kosthold . så ikke det, jeg. Du kan ta det rolig de første ukene så blir det lettere etterhvert. Gå flere korte turer f.eks. eller andre korte økter.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 07:57   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål om styrketrening ved ketose

Her er det nok greit å bare ta tiden til hjelp.

Ang hva du skal spise før trening så bør det være en blanding av proteiner og fett. Også grønnsaker da.. Det er fra fettet du får energien din, vettu!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 17:34   #7
Merca
Juniormedlem
 
Merca sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Innlegg: 12
Merca er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål om styrketrening ved ketose

Takk for alle svarene. Det blir sikkert bedre på torsdag - har ny styrke planlagt da. Skal passe å få litt mat i meg før trening å se om dette hjelper

__________________


Merca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren atm Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 12:25   #8
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål om styrketrening ved ketose

Hei
Når du går på ketogen diett, bruker kroppen 2-3 uker på å venne musklene til å forbrenne mere fett, dette skjer ved at muskelcellene gradvis øker envnen til å forbrenne fettsyrer direkte, altså uten at fettsyrerne først må til leveren og blive omdannet til ketoner. Etter tre uker vil muskelcellene ofte ha økt fettforbrenningsevnen md 100% Da tåler man mere.
Ellers er det viktig med et balansert mineraltislkudd, spesiellt i de første uker, da slipper du kanskje kramper og uttalt slapphet og opplever den plutselige energi som ofte kommer i løpet av 1-2 uker.
Lykke til
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 08:13   #9
Merca
Juniormedlem
 
Merca sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Innlegg: 12
Merca er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål om styrketrening ved ketose

Hei alle sammen igjen.

Liten oppdatering. Har vært på 2 styrke treninger og ting går bedre. Har spist faktisk rett før trening og det har hjulpet mot krampefølelsen. Håper at kroppen tilpasser seg snart igjen - det er mye tyngre å trene nå enn før og det er vanskelig å ikke trene så hardt .
En ny ting - hodepine? Midt i (styrke)treningen så fikk jeg heftig hodepine - er dette normalt? Gikk heldigvis over etter noen minutter.

Kondisjonstreningen går smertefritt

__________________


Merca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren atm Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 08:19   #10
Merca
Juniormedlem
 
Merca sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Innlegg: 12
Merca er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål om styrketrening ved ketose

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Når du går på ketogen diett, bruker kroppen 2-3 uker på å venne musklene til å forbrenne mere fett, dette skjer ved at muskelcellene gradvis øker envnen til å forbrenne fettsyrer direkte, altså uten at fettsyrerne først må til leveren og blive omdannet til ketoner. Etter tre uker vil muskelcellene ofte ha økt fettforbrenningsevnen md 100% Da tåler man mere.
Ellers er det viktig med et balansert mineraltislkudd, spesiellt i de første uker, da slipper du kanskje kramper og uttalt slapphet og opplever den plutselige energi som ofte kommer i løpet av 1-2 uker.
Lykke til
Torkil

Takk Torkil!

Har skaffet meg de tilskuddene for ketolysekuren, så håper at det er godt balansert combo da.
Håper virkelig at kroppen snart er tilbake på gamle nivå snart, ellers er det litt kjedelig på styrketreningene (føles mer som kondisjonstrening )

__________________


Merca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren atm Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 14:35   #11
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Spørsmål om styrketrening ved ketose

Opprinnelig lagt inn av Merca, her.


En ny ting - hodepine? Midt i (styrke)treningen så fikk jeg heftig hodepine - er dette normalt? Gikk heldigvis over etter noen minutter.

Kondisjonstreningen går smertefritt

Jeg fikk også hodepine under styrketrening - i uken etter at jeg hadde vært slapp på karboene (påskegodter...)
Jeg passet på vann og magnesium, samt litt cocosa før neste trening og det gikk bra.
Tror det var litt "overgangshodepine"...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 20:37   #12
Merca
Juniormedlem
 
Merca sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Innlegg: 12
Merca er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål om styrketrening ved ketose

Takk for svar Gracella! Håper nå på at det er forbigående denne hodepinen

__________________


Merca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren atm Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 20:48   #13
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Spørsmål om styrketrening ved ketose

Cocosa er universalmedusinen for trening i ketose.
1ts før trening, og en rett etter. Du kan til og med fylle på med cocosa under trening.

Cocosa er det mest lettomsettelige fettet du får tak i. Det føles omtrent som å trene på normalkosthold.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 21:05   #14
Merca
Juniormedlem
 
Merca sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Innlegg: 12
Merca er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål om styrketrening ved ketose

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Cocosa er universalmedusinen for trening i ketose.
1ts før trening, og en rett etter. Du kan til og med fylle på med cocosa under trening.

Cocosa er det mest lettomsettelige fettet du får tak i. Det føles omtrent som å trene på normalkosthold.

Cocosa er helt ukjent for meg, men det blir en tur til butikken i morgen så at jeg kan prøve den ut på torsdag før/etter. Noe anbefalinger angående hvordan og mengder? Skal nok gjøre litt forskning om denne i morgen (finner sikkert masse lesestoff her inne )

__________________


Merca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren atm Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 21:17   #15
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Spørsmål om styrketrening ved ketose

Du skal ha ekstra jomfruelig cocosa.
Cocosa er kokosfett, og taes ekstremt kjapt opp av kroppen.
En ts i slengen fungerer fint for meg.
I førstninga føles det merkelig å spise rent fett.
Jeg bruker gjerne en ts. i en kopp te eller i kaffe før trening.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 21:46   #16
Merca
Juniormedlem
 
Merca sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Innlegg: 12
Merca er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål om styrketrening ved ketose

Takk Runegutt! Da blir det eksperiment med cocosa

__________________


Merca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren atm Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Et par spørsmål om styrketrening Areola Trening 24 20-01-10 23:02
Styrketrening (i ketose) Torleiv Trening 6 16-03-09 23:23
Styrketrening i ketose ... Cherie Trening 3 15-02-08 16:56
Ketose og styrketrening energibunten Trening 1 18-01-08 11:33
Styrketrening og ketose Elisabeth Trening 1 03-04-05 18:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no